Številka: U-I-36/06-18
Datum: 5. 2. 2009
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo družbe RESPED TRANSPORT, d. o. o., Vrtojba, ki jo
zastopa direktor Aljoz Rehar, in družb BIOIKS, d. o. o., Ljubljana, in BIOPROD,
d. o. o., Ljubljana, ki ju zastopa Vesna Šafar, odvetnica v Ljubljani, na seji
5. februarja 2009
o d l o č i l o:
1. Prvi odstavek 62. člena Zakona o zaposlitveni rehabilitaciji
in zaposlovanju invalidov (Uradni list RS, št. 16/07 –ur. p. b.) ni v neskladju
z Ustavo.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti tretjega
odstavka 62. člena Zakona o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju
invalidov, 4. in 5. člena Uredbe o določitvi kvote za zaposlovanje invalidov
(Uradni list RS, št. 111/05) ter 3. in 4. člena Uredbe o določitvi kvote za
zaposlovanje invalidov (Uradni list RS, št. 32/07 in 21/08) se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnica družba RESPED TRANSPORT (v
nadaljevanju prva pobudnica) izpodbija prvi odstavek 62. člena Zakona o zaposlitveni
rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov (v nadaljevanju ZZRZI), po katerem so
delodajalci, ki zaposlujejo najmanj 20 delavcev, dolžni zaposlovati invalide v
okviru določenega deleža od celotnega števila zaposlenih delavcev, t. i. kvota.
Navaja, da mora v primeru neizpolnjevanja kvote delodajalec v skladu s prvim
odstavkom 65. člena ZZRZI mesečno ob izplačilu plač obračunati in plačati
poseben prispevek v Sklad za spodbujanje zaposlovanja invalidov (v nadaljevanju
Sklad) v višini 70% minimalne plače za vsakega invalida, ki bi ga bil v okviru
kvote dolžan zaposliti. V primeru te pobudnice naj bi bila kršena kvota 5%. Z
izpodbijano določbo naj bi bila kršena načelo pravne države iz 2. člena Ustave
in tretji odstavek 74. člena Ustave. Prvi odstavek 62. člena ZZRZI naj bi
uvajal neenakost, saj naj bi bili dolžni zaposlovati invalide in plačevati
prispevek po prvem odstavku 65. člena ZZRZI le delodajalci, ki zaposlujejo več
kot 20 delavcev. To naj bi bila neenakost na trgu. Z uvajanjem neenakosti naj
bi bila kršena načelo pravne države (2. člen Ustave) in drugi odstavek 14.
člena Ustave. ZZRZI naj bi sicer uvajal tudi finančne spodbude (67. člen) in
oprostitve plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (drugi
odstavek 74. člena), ki naj bi jih bili lahko deležni tudi »manjši
delodajalci«. Tudi to naj bi bila »svojevrstna« neenakost. Izpodbijana določba
naj bi ustvarjala tudi položaj nelojalne konkurence, saj naj delodajalcem, ki
zaposlujejo manj kot 20 delavcev, tega prispevka ne bi bilo treba plačevati,
zato naj bi bili na trgu v konkurenčno ugodnejšem položaju kot delodajalci, ki
zaposlujejo več kot 20 delavcev. Dodaja, da je kriterij 20-tih zaposlenih sam
po sebi neupravičen, če ni kombiniran s kriterijem dejavnosti, s katero se
gospodarski subjekt ukvarja. Pobudnica meni, da izključitev nekaterih
subjektov, tj. tujih diplomatskih predstavništev, invalidskih podjetij in
zaposlitvenih centrov, že na prvi pogled ni vsebinski kriterij pri
opredeljevanju dejavnosti, ki so bolj ali manj primerne za delo invalidov.
Število zaposlenih kot edini kriterij pa po mnenju pobudnice vsekakor ni
upravičen kriterij za razlikovanje. Meni sicer, da je sam namen ZZRZI skladen z
Ustavo, vendar pa je ureditev stvarno in sistemsko protislovna in neustrezna
ter naj bi spodbujala drobljenje gospodarskih subjektov, sploh tistih, ki se
ukvarjajo s prevozništvom. Davčne obremenitve naj bi bile ob enakih pogojih za
vse enake. Pobudnica prilaga obvestilo Sklada, iz katerega izhaja, da je bilo
31. 10. 2005 pri pobudnici število vseh zaposlenih 74, med katerimi ni bilo
invalidov, in da zanjo velja 5% kvota.
2. Pobudnici družbi BIOIKS in BIOPROD, (v
nadaljevanju druga in tretja pobudnica) izpodbijata 62. člen ZZRZI ter 4. in 5.
člen Uredbe o določitvi kvote za zaposlovanje invalidov (Uradni list RS, št.
111/05 – v nadaljevanju Uredba/05). Navajata, da sta povezani družbi in da
skupaj zaposlujeta 447 delavcev, od katerih je le eden invalid. Navajata še, da
ne izpolnjujeta kvote (6%, tj. zaposliti bi morali skupno 26 invalidov), zato
morata v skladu s 65. členom ZZRZI plačevati prispevek v Sklad. Ker naj bi bil
znesek prispevkov zelo visok, naj bi leta 2006 izkazovali izgubo v poslovanju.
Zato menita, da izkazujeta pravni interes za presojo ustavnosti navedenih
določb. Izpodbijane določbe naj bi omejevale svobodno gospodarsko pobudo (74.
člen Ustave) in s tem tudi načelo enakosti pred zakonom iz drugega odstavka 14.
člena Ustave, saj naj bi delodajalcem nalagale obveznost glede na število
zaposlenih in glede na dejavnost, s katero se delodajalec ukvarja. Izpodbijane
določbe naj bi tako razlikovale med delodajalci glede na število zaposlenih,
saj naj delodajalcem z manj kot 20 delavci ne bi nalagale obveznosti zaposliti
določeno kvoto invalidov, medtem ko naj bi delodajalcem z več kot 20
zaposlenimi delavci to nalagale brez izjem. Izpodbijane določbe naj bi
delodajalce, za katere velja obveznost zaposlitve določene kvote invalidov, še
dodatno neenako obravnavale, saj naj bi bile kvote različne glede na dejavnost,
s katero se ti ukvarjajo, in sicer naj bi znašale od 2 do 6% od skupnega
števila zaposlenih. Pobudnici izpodbijata 4. in 5. člen Uredbe/05, zato ker
temeljita na izpodbijani določbi ZZRZI. V času postopka pred Ustavnim sodiščem
je z uveljavitvijo Uredbe o določitvi kvote za zaposlovanje invalidov (Uradni
list RS, št. 32/07 – v nadaljevanju Uredba/07) prenehala veljati Uredba/05. Na
poziv Ustavnega sodišča sta pobudnici izjavili, da vztrajata pri pobudi in da
predlagata še začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 3. in 4.
člena nove uredbe.
3. Državni zbor v odgovoru na pobudi
navaja, da ureditev iz prvega odstavka 62. člena ZZRZI sicer posega v načelo
enakosti pred zakonom, vendar ta poseg ni neustaven. Meni, da je načelo
enakosti pred zakonom kršeno le tedaj, kadar zakonodajalec prekorači določene
skrajne meje svojega prostega preudarka, torej tedaj, kadar neenakega
obravnavanja ni mogoče upravičiti iz nobenega upoštevnega razloga. Meni, da v
obravnavanem primeru obstajajo stvarno utemeljeni razlogi, da za majhne delodajalce,
tj. za delodajalce z manj kot 20 zaposlenimi, ne velja obveznost zaposlovanja
določene kvote invalidov. Šlo naj bi za ukrep spodbujanja oziroma olajševanja
pogojev za razvoj majhnega podjetništva, saj naj bi takšna obveznost lahko
čezmerno obremenila manjše delodajalce in bistveno zmanjšala njihovo
konkurenčnost. Takšna obveznost bi lahko po mnenju zakonodajalca preprečevala
ustanavljanje majhnih podjetij in ogrožala njihov obstoj. Tudi v drugih zakonih
naj bi za delodajalce z manjšim številom zaposlenih veljala nekatera posebna
pravila, ki jih razbremenjujejo določenih obveznosti, ki sicer veljajo za vse
delodajalce (npr. Zakon o delovnih razmerjih, Uradni list RS, št. 42/02 in
103/07 – v nadaljevanju ZDR, Zakon o gospodarskih družbah, Uradni list RS, št.
42/06 in nasl. – v nadaljevanju ZGD-1). Državni zbor meni, da tudi za določitev
različnih kvot glede na dejavnost delodajalca obstajajo stvarno utemeljeni
razlogi. Zakonodajalec naj bi pri tem izhajal iz izhodišča, da se dejavnosti po
naravi stvari zelo razlikujejo glede na možnost zaposlovanja invalidov. V
nekaterih dejavnostih naj bi bili deleži zaposlenih invalidov bistveno višji
kot v drugih. Navedeno naj bi napeljevalo na sklep, da so nekatere dejavnosti
bolj primerne kot druge za zaposlovanje invalidov. Glede na navedeno naj bi
izpodbijana določba omogočala, da lahko Vlada z uredbo na predlog Ekonomsko
socialnega sveta določi različne kvote za različne dejavnosti, vendar v
zakonskih okvirih, pri čemer je njena prosta presoja dodatno omejena z vlogo
Ekonomsko socialnega sveta v postopku sprejemanja uredbe.
4. Druga in tretja pobudnica odgovarjata,
da se ne strinjata s pojasnili o različnem obravnavanju delodajalcev glede na
njihovo dejavnost. Manjši delodajalci naj bi bili neupravičeno ugodneje
obravnavani. Ne strinjata se s pojasnili o različnem obravnavanju delodajalcev
glede na njihovo dejavnost. Nasprotni udeleženec naj uporabe tega kriterija ne
bi pojasnil. Prav tako naj med možnostjo zaposlovanja invalidov in dejansko
določenimi kvotami ne bi bilo nobene logične povezave (pobudnici primeroma
navajata različne dejavnosti in višine določenih kvot po dejavnostih).
5. Vlada ugotavlja, da je ZZRZI nadomestil
Zakon o usposabljanju in zaposlovanju invalidnih oseb (Uradni list SRS, št.
18/76 – v nadaljevanju ZUZIO). Že ZUZIO naj bi določal obveznost takratnih
organizacij združenega dela, da zagotavljajo možnost za zaposlovanje invalidnih
oseb. Prav tako naj bi predvideval plačilo posebnega prispevka, če organizacije
niso imele zaposlenega obveznega števila invalidnih oseb. Drugače kot ZZRZI naj
kvotni sistem zaposlovanja invalidov po starem zakonu ne bi zaživel.
Pojasnjuje, da kvotni sistem zaposlovanja invalidov, torej obvezo delodajalcev,
da zaposlujejo določeno število invalidov od skupnega števila zaposlenih
delavcev, pozna večina članic Evropske unije. Sistem naj bi veljal za zasebni
in javni sektor, velikost delodajalcev, za katere naj bi sistem veljal, pa naj
bi bila po državah določena različno (od delodajalcev z najmanj 15 zaposlenimi
do npr. delodajalcev z najmanj 25 zaposlenimi), višine kvot naj bi bile od 2 do
7%. Zavezanci h kvotnemu sistemu zaposlovanja invalidov v državah članicah naj
bi kvote izpolnjevali od 50 do 70%. Meni, da je Republika Slovenija glede
najnižjega števila zaposlenih delavcev pri delodajalcih, ki so zavezani
kvotnemu sistemu zaposlovanja invalidov, primerljiva z drugimi državami
članicami Evropske unije. S takšno rešitvijo naj bi soglašal tudi Ekonomsko
socialni svet. Višine kvot po dejavnostih naj bi Vladi predlagal Ekonomsko
socialni svet, kar naj bi pomenilo, da so dogovorjene med delodajalci in
sindikati. Način določanja višine kvot naj bi bil pri vseh dejavnostih enak.
Višina kvote naj bi bila odvisna od števila vseh zaposlenih delavcev in števila
zaposlenih invalidov. Pojasnjuje še, da je bila prva Uredba o določitvi kvote
za zaposlovanje objavljena v Uradnem listu RS, št. 111/05, nova pa je bila
objavljena v Uradnem listu RS, št. 32/07. Ker naj bi 1. 1. 2008 začela veljati
Uredba o standardni klasifikaciji dejavnosti (Uradni list RS, št. 69/07), naj
bi bile potrebne spremembe Uredbe/07 (Uradni list RS, št. 21/08). Višina kvote
po dejavnostih naj bi bila tudi v tej uredbi določena na enak način in
dogovorjena med delodajalci in sindikati. Poudarja, da Uredba/07 predvideva
znižanje predpisane kvote za eno odstotno točko za delodajalce z manj kot 50
zaposlenimi delavci, vendar kvota po posamezni dejavnosti ne more biti nižja od
2%. Vlada meni, da zmanjšanje dobička ene od pobudnic in presežek odhodkov nad
prihodki druge pobudnice zaradi plačila mesečnih prispevkov v Sklad ne pomeni
njene neenakopravnosti v primerjavi z drugimi delodajalci, saj naj bi bili ti v
enakem položaju. Pobudnici naj bi imeli možnost zaposliti invalide in za
njihovo zaposlitev prejeti nepovratna finančna sredstva prek Skladovega
razpisa. Pojasnjuje še, da imajo delodajalci, ki ne izpolnjujejo z Uredbo/07
določene kvote, možnost nadomestne izpolnitve kvote (64. člen ZZRZI). Prispevki
delodajalcev, ki ne izpolnjujejo z Uredbo/07 predpisanih kvot, se zbirajo v
Skladu, denar pa naj bi bil namenjen izključno za spodbujanje zaposlovanja
invalidov. Meni, da Republika Slovenija, podobno kot druge države članice
Evropske unije, ureja zaposlovanje invalidov kot težje zaposljivih delavcev in
jim s tem omogoča vključevanje v delovne procese ter samostojno zagotavljanje
socialne varnosti.
6. Druga in tretja pobudnica na stališča
Vlade odgovarjata, da ne nasprotujeta sami ureditvi spodbujanja zaposlovanja
invalidov, kot naj bi to napačno povzemala Vlada, pač pa uvajanju neenakosti
med delodajalci posameznih dejavnosti in delodajalci z različnim številom
zaposlenih delavcev. Menita, da sodelovanje Ekonomsko socialnega sveta pri
določanju kvot ne zagotavlja ustavnosti izpodbijanih kvot, prav tako ne
morebitno soglasje delodajalcev in sindikatov. Sporen naj bi bil način
določanja kvot. Predpisane kvote naj bi bile le odraz stanja zaposlenosti
invalidov na določenem področju v določenem trenutku, to pa naj bi bilo
problematično, saj se to stanje stalno spreminja. Zato menita, da bi bil
morebiti ustreznejši kakšen drug način določanja kvot.
7. Ministrstvo za delo, družino in socialne
zadeve o pobudi prve pobudnice meni enako kot Vlada. Nikakor naj ne bi šlo še
za en »davek« delodajalcev, kot meni prva pobudnica.
B. – I.
8. Iz navedb v pobudah je razvidno, da vse
pobudnice izpodbijajo prvi odstavek 62. člena ZZRZI, druga in tretja pobudnica
pa izpodbijata še tretji odstavek 62. člena ZZRZI ter 4. in 5. člen Uredbe/05
oziroma 3. in 4. člen Uredbe/07.
9. Ustavno sodišče je pobudi zaradi
skupnega obravnavanja in odločanja združilo. Pobudo je v delu, ki se nanaša na
prvi odstavek 62. člena ZZRZI, sprejelo v obravnavo. Ker so bili izpolnjeni
pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS), je nadaljevalo z odločanjem
o stvari sami.
B. – II.
Prvi odstavek 62. člena ZZRZI
10. Prvi odstavek 62. člena ZZRZI določa:
»Delodajalci, ki zaposlujejo najmanj 20 delavcev, razen tujih diplomatskih in
konzularnih predstavništev, invalidskih podjetij in zaposlitvenih centrov, so
dolžni zaposlovati invalide v okviru določenega deleža od celotnega števila
zaposlenih delavcev (v nadaljevanju besedila: kvota).«
11. Pobudnice predvsem zatrjujejo, da je
zakonodajalec z navedeno zakonsko določbo delodajalce omejil pri svobodi
zaposlovanja. Druga in tretja pobudnica izrecno zatrjujeta, da je zakonodajalec
s tem posegel v njuno pravico do svobodne gospodarske pobude, prva pobudnica pa
to zatrjuje smiselno. Zato je Ustavno sodišče izpodbijano določbo najprej
ocenilo z vidika prvega odstavka 74. člena Ustave.
12. Ustava v prvem odstavku 74. člena
določa, da je gospodarska pobuda svobodna, v drugem stavku drugega odstavka
tega člena pa, da se gospodarska dejavnost ne sme izvajati v nasprotju z javno
koristjo. Zakonodajalec torej lahko pravico do svobodne gospodarske pobude
omeji, če to zahteva javna korist. Iz dosedanje ustavnosodne presoje je
razvidno, da zakonodajalčeva svoboda pri omejevanju te pravice ni absolutna in
neomejena. Tudi v tem primeru zakonodajalca veže splošno ustavno načelo
sorazmernosti, ki mu dovoljuje, da ustavno pravico omeji le toliko, kolikor je
zaradi varovanja javne koristi, zaradi katere je ustavno dopustno poseči v
pravico, treba vanjo poseči. Zato mora pri uzakonitvi omejitve izbrati tak
ukrep, ki bo zagotovil učinkovito varstvo javne koristi in hkrati kar najmanj
posegel v ustavno pravico (tako v odločbah Ustavnega sodišča št. U-I-163/05 z
dne 27. 10. 2005, Uradni list RS, št. 92/05 in 97/05 in OdlUS XIV, 76 in št.
U-I-212/03 z dne 24. 11. 2005, Uradni list RS, št. 111/05 in OdlUS XIV, 84).
Obveznost zaposliti določeno kvoto invalidov pomeni omejitev svobodne
gospodarske pobude. Zato je moralo Ustavno sodišče presoditi, ali za takšno
ureditev obstaja javna korist in ali je poseg v skladu s splošnim načelom
sorazmernosti (2. člen Ustave).
13. Vsebina javne koristi je razvidna že iz
2. člena ZZRZI, ki opredeljuje namen zakona. Temeljni namen ZZRZI je povečati
zaposljivost invalidov in z odstranjevanjem ovir ter ustvarjanjem enakih
možnosti vzpostaviti pogoje za njihovo enakovredno udeležbo na trgu dela.
Zaradi svoje telesne ali duševne prizadetosti uživajo invalidi posebno varstvo,1
ki ga določa prvi odstavek 52. člena Ustave. Ker je pri ZZRZI poudarjen vidik
varstva invalidov v zvezi z zaposlitvijo, sta zakonodajalca zavezovala še 49.
člen Ustave, ki vsakomur zagotavlja svobodo dela in prosto izbiro zaposlitve
ter dostop do vsakega delovnega mesta pod enakimi pogoji, in 66. člen Ustave,
ki določa, da država ustvarja možnosti za zaposlovanje in za delo ter
zagotavlja njuno zakonsko varstvo. Posebno varstvo invalidov pomeni zagotovitev
posebnih pravic ali večjega obsega pravic. ZZRZI tako uveljavlja sistem ukrepov
pozitivne diskriminacije.2 Ustavno sodišče je že v odločbi št.
U-I-146/07 z dne 13. 11. 2008 (Uradni list RS, št. 111/08) ugotovilo, da ukrepi
pozitivne diskriminacije preprečujejo manj ugoden položaj oziroma
marginalizacijo najšibkejših članov družbene skupnosti in spodbujajo oziroma
ustvarjajo enake možnosti teh kategorij oseb za njihovo enakovredno udeležbo v
družbenem življenju. Odraz vedno večjega družbenega zavedanja o pomenu
zagotavljanja enakih možnosti za invalide pomeni tudi sprememba prvega odstavka
14. člena Ustave, s katero je bila pravica do nediskriminacijskega obravnavanja
dopolnjena tako, da je sedaj med osebnimi okoliščinami, ki ne smejo biti
podlaga za diskriminacijo, izrecno navedena tudi invalidnost. Kot ugotavlja
Ustavno sodišče v navedeni odločbi, daje takšen izrecen poudarek Ustave varstvu
invalidov pred diskriminacijo na simbolni ravni še večji pomen. Po oceni
Ustavnega sodišča je določitev ukrepov, katerih namen je povečanje
zaposljivosti invalidov in zagotavljanje njihove enakovredne udeležbe na trgu
dela, v javno korist. Zato pomeni ustavno dopusten cilj za določitev obveznosti
zaposlitve določene kvote invalidov.
14. Vprašanje pa je, ali teža posledic te
omejitve pravice iz prvega odstavka 74. člena Ustave prekomerno posega v
navedeno pravico. Obvezno zaposlovanje invalidov je urejeno v 62. členu ZZRZI.
Velja za vse delodajalce, ki zaposlujejo najmanj 20 delavcev, razen za tuja
diplomatska in konzularna predstavništva, invalidska podjetja in zaposlitvene
centre. Delodajalci, za katere velja navedena obveznost, so dolžni zaposlovati
invalide v okviru določenega deleža od celotnega števila zaposlenih delavcev. V
skupno število zaposlenih po tem zakonu se štejejo tudi družbeniki zasebnih
družb in zavodov v Republiki Sloveniji, ki so poslovodne osebe na podlagi
pogodbe o zaposlitvi pri istem delodajalcu, samostojni podjetniki posamezniki
in druge osebe, ki na območju Republike Slovenije samostojno opravljajo
poklicno oziroma drugo dovoljeno dejavnost ter so na teh podlagah zavarovani.
Kvoto iz prvega odstavka 62. člena ZZRZI določi Vlada na predlog Ekonomsko
socialnega sveta z uredbo. Kvota je glede na dejavnost lahko različna, vendar
ne more biti nižja od 2% in ne višja od 6% od skupnega števila zaposlenih
delavcev. V primeru, da tako izračunana kvota ni celo število, se vrednosti do
0,5% zaokrožijo navzdol in vrednosti od vključno 0,5% navzgor. V kvoto se
štejejo invalidi, ki jih delodajalci prijavijo v zavarovanje kot invalide
skladno z Navodilom za izpolnjevanje obrazca prijave v zavarovanje za invalide
(Uradni list RS, št. 10/05 in 43/05). V kvoto se vštevajo vsi invalidi iz 3.
člena ZZRZI,3 ki imajo sklenjeno pogodbo o zaposlitvi za najmanj 20
ur tedensko. Invalid, zaposlen v podporni zaposlitvi, se šteje za dva zaposlena
invalida. Delodajalci, za katere velja dolžnost zaposlovanja invalidov, lahko
izberejo tudi nadomestno izpolnitev kvote, urejeno v 64. členu ZZRZI. V
primeru, da delodajalec kvote ne izpolni, je dolžan mesečno ob izplačilu plač
obračunati in plačati v Sklad prispevek za vzpodbujanje zaposlovanja invalidov
v višini 70% minimalne plače za vsakega invalida, ki bi ga bil dolžan zaposliti
za izpolnitev predpisane kvote (prvi odstavek 65. člena ZZRZI). Denarna
sredstva, pridobljena s plačilom zaradi neizpolnjevanja kvote, Sklad uporablja
za subvencije plač invalidov po ZZRZI in za financiranje drugih vzpodbud iz 67.
člena ZZRZI.4 Iz Poročevalca DZ, št. 84/06 med drugim izhaja, da se
je v prvih mesecih izvajanja kvotnega sistema izkazalo, da je število
zaposlenih invalidov večje od ocenjenega in da je veliko delodajalcev, ki imajo
zaposleno večje število invalidov, kot je predpisano z Uredbo. Ob tem naj bi se
delodajalci tudi številčno odločali za uveljavljanje vzpodbud za zaposlovanje
invalidov, ki jih delodajalci zaposlujejo nad predpisano kvoto. Iz
predstavljene ureditve torej izhaja, da je dolžnost delodajalca, da zaposli
določeno število invalidov – kvoto, ki glede na dejavnost delodajalca znaša od
2 do 6% od celotnega števila zaposlenih. To, da je zaposleni delavec invalid,
ne pomeni, da ni »sposoben za delo«. Je le delavec, pri katerem so zaradi
njegove invalidnosti podane določene omejitve. Kljub tem omejitvam lahko
invalid na primernem delovnem mestu delo v celoti opravlja in tako polno
prispeva k izvajanju dejavnosti delodajalca. Da bi se to omogočilo, predvideva
ZZRZI različne ukrepe in vzpodbude, ki jih lahko uveljavljajo tudi delodajalci.
Temu so namenjena sredstva, ki jih zbere Sklad iz prispevkov delodajalcev, ki
ne izpolnijo kvote. Glede na navedeno dolžnost delodajalca, da zaposli določeno
kvoto invalidov, ne posega prekomerno v njegovo pravico do svobodne gospodarske
pobude iz prvega odstavka 74. člena Ustave. Zato je poseg dopusten.
15. Prva pobudnica trdi, da izpodbijana
določba ustvarja tudi položaj nelojalne konkurence na trgu in s tem posega v
tretji odstavek 74. člena Ustave. Navedena določba Ustave prepoveduje dejanja
nelojalne konkurence in dejanja, ki v nasprotju z zakonom omejujejo konkurenco.
Ustava pojma nelojalne konkurence ne opredeljuje. Opredeljen je v Zakonu o
varstvu konkurence (Uradni list RS, št. 18/93 in nasl. – ZVK), ki v prvem
odstavku 13. člena določa, da pomenijo nelojalno konkurenco dejanja podjetja
pri nastopanju na trgu. Prepoved torej zavezuje udeležence na trgu. Druga dejanja,
ki omejujejo konkurenco, pa se po tretjem odstavku 74. člena Ustave sicer lahko
nanašajo tudi na oblastne akte in oblastna dejanja, vendar ne na zakon.
Zakonodajalec je na podlagi te določbe dolžan sprejeti zakon, ki določa pravila
konkurenčnega ravnanja na trgu, drugi subjekti pa konkurence ne smejo omejevati
v nasprotju s tem zakonom. Iz tretjega odstavka 74. člena Ustave izhaja torej
pravica do takšnih pogojev konkurenčnega delovanja na trgu, kot jih določi
zakon. Izpodbijana ureditev tako ne more pomeniti neskladja s tretjim odstavkom
74. člena Ustave (tako odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-211/00 z dne 22. 1.
2004, Uradni list RS, št. 16/04 in OdlUS XIII, 4 in št. U-I-277/05 z dne 9. 2.
2006, Uradni list RS, št. 21/06 in OdlUS XV, 15). Ustavno sodišče je zato
očitek o kršitvi tretjega odstavka 74. člena Ustave zavrnilo kot neutemeljen.
16. Pobudnice navedeni ureditvi iz prvega
odstavka 62. člena ZZRZI nadalje očitajo neskladje s splošnim načelom enakosti
iz drugega odstavka 14. člena Ustave. Dolžnost zaposlitve določenega števila
invalidov – kvota namreč velja le za delodajalce, ki zaposlujejo najmanj 20
delavcev. Ta dolžnost torej ne velja za delodajalce, ki zaposlujejo manj kot 20
delavcev, ter za tuja diplomatska in konzularna predstavništva, invalidska
podjetja in zaposlitvene centre. Neenakost s slednjimi uveljavlja prva
pobudnica. Njen očitek, sicer pavšalen, je neutemeljen. Različnost položajev
navedenih delodajalcev je očitna. Vse pobudnice pa zatrjujejo neenakost v
razmerju do delodajalcev, ki zaposlujejo manj kot 20 delavcev. Razlikovalnemu
znaku, tj. številu zaposlenih delavcev, smiselno očitajo arbitrarnost.
17. Splošno načelo enakosti pred zakonom iz
drugega odstavka 14. člena Ustave zahteva, da zakonodajalec bistveno enake
položaje ureja enako. Če zakonodajalec takšne položaje ureja različno, mora za
razlikovanje obstajati razumen razlog, ki izhaja iz narave stvari (npr. odločba
št. U-I-68/04 z dne 6. 4. 2006, Uradni list RS, št. 45/06 in OdlUS XV, 26).
Načelo enakosti torej zakonodajalcu ne preprečuje, da v mejah svoje
pristojnosti določa kriterije, po katerih bo določena podobna dejanska stanja
med seboj razlikoval in nanje vezal različne pravne posledice. Tovrstno
razločevanje, s katerim zakonodajalec zasleduje dopustne cilje, je bistvena
sestavina zakonodajne pristojnosti (glej tudi odločbo št. U-I-70/04 z dne 15.
2. 2007, Uradni list RS, št. 18/07 in OdlUS XVI, 17).
18. V obravnavanem primeru je zakonodajalec
predvidel različno ureditev za večje in manjše delodajalce. Razlikovalni znak
za opisano ločevanje je število zaposlenih delavcev. Kriterij števila
zaposlenih je uveljavljen kriterij razlikovanja na področju gospodarskih in
tudi negospodarskih dejavnosti, ki kaže na dejanske razlike med delodajalci.
Zato uporabi tega kriterija pri ureditvi kvotnega sistema ni mogoče očitati
arbitrarnosti. Zakonodajalec v odgovoru na pobudi navaja, da obstajajo v
obravnavanem primeru stvarno utemeljeni razlogi za to, da za majhne
delodajalce, tj. za delodajalce z manj kot 20 zaposlenimi, ne velja obveznost
zaposlovanja določene kvote invalidov. Šlo naj bi za ukrep spodbujanja oziroma
olajševanja pogojev za razvoj majhnega podjetništva. Posebej poudarja, da bi
lahko takšna obveznost manjše delodajalce čezmerno obremenila in bistveno
zmanjšala njihovo konkurenčnost ter preprečevala ustanavljanje majhnih podjetij
in ogrožala njihov obstoj. Tudi v drugih zakonih naj bi za delodajalce z
manjšim številom zaposlenih veljala nekatera posebna pravila. Ta naj bi jih
razbremenjevala določenih obveznosti, ki sicer veljajo za vse delodajalce (npr.
ZDR in ZGD-1). Tudi po oceni Ustavnega sodišča so takšni razlogi razumni in
izhajajo iz narave stvari. Določitev meje, torej koliko delavcev mora
delodajalec zaposlovati, da velja zanj obveznost zaposliti določeno število invalidov,
pa sodi v polje proste presoje zakonodajalca.
19. Očitek o neenakosti, ki naj bi bila v
tem, da lahko tudi delodajalci, za katere ne velja dolžnost zaposliti določeno
število invalidov, uveljavljajo vzpodbude za zaposlovanje invalidov, ki se financirajo
tudi iz sredstev, zbranih s plačevanjem prispevkom zaradi neizpolnjevanja
kvote, je neutemeljen. Kvotni sistem zaposlovanja invalidov je le eden izmed
načinov, kako doseči cilje, zaradi katerih je bil sprejet ZZRZI. Vzpodbude za
zaposlovanje invalidov so drug način. Glede na namen zakona je razumljivo, da
imajo pravico do teh vzpodbud vsi delodajalci, ki zaposlujejo ali želijo
zaposliti invalide. Glede na očitek pobudnice pa je treba dodati, da se
vzpodbude ne financirajo le iz sredstev, zbranih s plačili zaradi
neizpolnjevanja kvot, ampak iz različnih virov, kar je jasno opredeljeno v 79.
členu ZZRZI.
20. Prva pobudnica zatrjuje še neskladje
prvega odstavka 62. člena ZZRZI z načelom pravne države iz 2. člena Ustave,
vendar tega očitka ne utemelji. Zato ga Ustavno sodišče ni moglo preizkusiti.
21. Ustavno sodišče zaradi vsega navedenega
ocenjuje, da izpodbijana ureditev ni v neskladju z Ustavo (1. točka izreka).
B. – III.
Tretji odstavek 62. člena ZZRZI
22. Tretji odstavek 62. člena ZZRZI določa:
»Kvoto iz prvega odstavka tega člena določi Vlada na predlog Ekonomsko
socialnega sveta z uredbo. Kvota je glede na dejavnost delodajalca lahko
različna, vendar ne more biti nižja od 2% in ne višja od 6% od skupnega števila
zaposlenih delavcev.«
23. Merilo za določitev višine kvote je
torej vrsta dejavnosti. Vrsta dejavnosti, s katero se ukvarja delodajalec, je
okoliščina, ki bistveno vpliva na dejanski položaj subjekta in s tem na
različnost položajev subjektov, ki opravljajo različne dejavnosti. Zato zakonodajalec
s tem, ko je določil, da mora Vlada pri določitvi višine kvote upoštevati
dejavnost zavezanca, ni kršil splošnega načela enakosti iz drugega odstavka 14.
člena Ustave, iz katerega izhaja tudi, da mora zakonodajalec bistveno različne
položaje urediti različno. Očitki o neenakosti ureditve in s tem o neskladju z
drugim odstavkom 14. člena Ustave, ki naj bi bila v tem, da je višina kvote
odvisna od dejavnosti delodajalca, so zato neutemeljeni. Glede na navedeno je
Ustavno sodišče pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti tretjega
odstavka 62. člena ZZRZI zavrnilo kot očitno neutemeljeno (2. točka izreka).
B. – IV.
Uredba o določitvi kvote za zaposlovanje
invalidov
24. Druga in tretja pobudnica navajata, da
so iz enakih razlogov kot izpodbijani tretji odstavek 62. člena ZZRZI neustavni
tudi 4. in 5. člen Uredbe/05 ter 3. in 4. člen Uredbe/07, saj sta bili tako
Uredba/05 kot tudi Uredba/07 sprejeti na podlagi te določbe ZZRZI.
25. V času postopka pred Ustavnim sodiščem
je Uredba/05 prenehala veljati. Nadomestila jo je Uredba/07.5 Na
poziv Ustavnega sodišča sta pobudnici izjavili, da vztrajata pri pobudi oziroma
da neustavnost ureditve s sprejetjem nove uredbe ni bila odpravljena, saj v
ureditvi ni prišlo do vsebinskih sprememb. Pobudo sta razširili s predlogom,
naj Ustavno sodišče začne tudi postopek za oceno ustavnosti in zakonitosti 3.
in 4. člena Uredbe/07. Člen 3 Uredbe/07 vsebinsko enako kot 4. člen Uredbe/05
ureja kvote glede na dejavnost delodajalca. Člen 4 Uredbe/07 pa smiselno enako
kot prej 5. člen Uredbe/07 določa, da se kvota iz prej navedenega člena za
zavezance, ki zaposlujejo manj kot 50 delavcev, zniža za 1 odstotno točko,
vendar ne more biti nižja od dveh odstotkov.
26. Ustavno sodišče je pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti tretjega odstavka 62. člena ZZRZI zavrnilo kot
očitno neutemeljeno. Ker izpodbijani 4. in 5. člen Uredbe/05 ter 3. in 4. člen
Uredbe/07 temeljijo na tej ureditvi, je Ustavno sodišče iz enakih razlogov
zavrnilo tudi pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti teh
določb (2. točka izreka). Pobudnici namreč trdita samo, da so izpodbijane
določbe Uredbe/05 in Uredbe/07 neustavne zato, ker temeljijo na izpodbijanem
tretjem odstavku 62. člena ZZRZI. S tem pa očitane neustavnosti ne moreta utemeljiti.
C.
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena in drugega odstavka 26. člena ZUstS v sestavi:
podpredsednik dr. Ciril Ribičič ter sodnice in sodniki mag. Marta Klampfer,
mag. Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna
Pogačar in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
dr. Ciril Ribičič l.r.
Podpredsednik
________________________________________
1B. Kresal, Člen 52 (pravice invalidov); v: L. Šturm
(ur.), Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in
evropske študije, Ljubljana 2002, str. 559.
2Navedeno izhaja tudi iz zakonodajnega gradiva,
objavljenega v Poročevalcu DZ, št. 60/04.
3Člen 3 ZZRZI določa, da je invalid oziroma
invalidka oseba, ki pridobi status invalida po tem zakonu ali po drugih
predpisih, in oseba, pri kateri so z odločbo pristojnega organa ugotovljene
trajne posledice telesne ali duševne okvare ali bolezni in ima zato bistveno
zmanjšane zmožnosti, da se zaposli ali ohrani zaposlitev ali v zaposlitvi napreduje.
4Člen 67 ZZRZI določa, da se lahko za enakopravnejše
vključevanje invalidov v zaposlitev priznajo naslednje finančne vzpodbude:
– subvencije plač invalidom,
– plačilo stroškov prilagoditve delovnih mest in sredstev za
delo invalidov,
– plačilo stroškov storitev v podpornem zaposlovanju,
– oprostitev plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje zaposlenih invalidov,
– nagrade za preseganje kvote,
– letne nagrade delodajalcem za dobro prakso na področju
zaposlovanja invalidov in
– druge vzpodbude na področju zaposlovanja invalidov in
ohranjanja delovnih mest za invalide ter druge razvojne vzpodbude.
5Ta je bila zaradi uskladitve z Uredbo o standardni
klasifikaciji dejavnosti spremenjena z Uredbo o spremembah Uredbe o določitvi
kvote za zaposlovanje invalidov, ki pa na odločitev v tej zadevi ne vpliva.