Številka: U-I-69/07-36
Datum: 4. 12. 2008
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Franca Majcna, Gornja Radgona in v postopku za
preizkus pobud Osmana Hazirija, Republika Kosovo, ki ga zastopa mag. Matevž
Krivic, Spodnje Pirniče, mag. Matevža Krivica, Spodnje Pirniče, in Miloša
Šoškića, Ljubljana, na seji 4. decembra 2008
o d l o č i l o:
1. Drugi stavek drugega odstavka 22. člena Zakona o upravnem
sporu (Uradni list RS, št. 105/06) v delu, ki se nanaša na pritožbo, ni v
neskladju z Ustavo.
2. Pobuda Miloša Šoškića za začetek postopka za oceno ustavnosti
drugega stavka drugega odstavka 22. člena Zakona o upravnem sporu v delu, ki se
nanaša na izredna pravna sredstva, se zavrne.
3. Pobuda Osmana Hazirija in mag. Matevža Krivica za začetek
postopka za oceno ustavnosti prvega odstavka 22. člena in drugega stavka
drugega odstavka 22. člena Zakona o upravnem sporu v delu, ki se nanaša na
pritožbo, se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnik Franc Majcen izpodbija drugi
stavek drugega odstavka 22. člena Zakona o upravnem sporu (v nadaljevanju
ZUS-1). Navaja, da je Upravno sodišče odpravilo zanj ugodno odločbo Okrožnega
sodišča v Murski Soboti o dodelitvi brezplačne pravne pomoči. Zoper tako
odločitev je vložil pritožbo. Upravno sodišče ga je z dopisom pozvalo, naj se
opredeli, ali vlaga pritožbo ali revizijo, hkrati pa ga je opozorilo, da na
podlagi izpodbijane določbe ZUS-1 lahko vloži pritožbo le po pooblaščencu, ki
ima opravljen pravniški državni izpit. Izpodbijani določbi ZUS-1 pobudnik
očita, da je neskladna z drugim odstavkom 14. člena Ustave, ker osebam z
nizkimi dohodki (kar naj bi bil sam) onemogoča vlaganje pritožb, ker ne morejo
plačati stroškov odvetnika. Navaja, da mu je zaradi obveznega pravnega zastopanja
onemogočeno zavarovanje svojih pravic s pritožbo in s tem zatrjuje tudi
neskladnost izpodbijane zakonske ureditve s pravico do pravnega sredstva (25.
člen Ustave).
2. Pobudnika Osman Haziri in mag. Matevž
Krivic izpodbijata prvi odstavek 22. člena in drugi stavek drugega odstavka 22.
člena ZUS-1 v delu, ki se nanaša na pritožbo. Menita, da je drugi stavek
drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v neskladju s prvim in z drugim odstavkom 14.
člena, z 22. členom in s 25. členom Ustave. Pobudnika menita, da je navedena
določba posebej sporna, če se uporablja v azilnih postopkih. Ker naj odvetniki
ne bi bili zainteresirani za zastopanje prosilcev za azil zaradi polovičnega
plačevanja brezplačne pravne pomoči, naj bi bili prosilci za azil vezani na
pravno pomoč drugih pravnikov ali celo nepravnikov. Brez pomoči navedenih oseb
naj bi prosilci za azil ostali brez možnosti za pridobitev pravne pomoči.
Navajata, da je kvaliteta pravne pomoči, ki jo nudijo osebe, ki so sicer brez
pravniškega državnega izpita, so pa seznanjene s posebnostmi azilnega postopka,
boljša od tiste, ki bi jo lahko nudili odvetniki. Menita, da so tudi na drugih
upravnih področjih odvetniki praviloma slabše usposobljeni kot drugi pravniki
ali nepravniki, ki se ukvarjajo z določenim upravnim področjem. ZUS-1 naj ne bi
upošteval posebnosti upravnega spora, ki je spor med državo in posameznikom. Z
izpodbijano ureditvijo naj bi se postavljale nerazumne in diskriminacijske
ovire k dostopu do sodnega varstva v upravnih sporih. S tem naj bi država lažje
»branila svoje nezakonite upravne odločitve«. Z izpodbijano ureditvijo naj bi
se tudi bistveno podražilo sodno varstvo pravic. Na podlagi prvega odstavka 22.
člena ZUS-1 ni več mogoča izbira kateregakoli pooblaščenca. V postopku pred
Upravnim sodiščem naj bi bil lahko pooblaščenec samo odvetnik. Pred sprejemom
ZUS-1 je bila v upravnem sporu na podlagi drugega odstavka 16. člena Zakona o
upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97 in nasl. – v nadaljevanju ZUS)
izključena uporaba tretjega odstavka 87. člena Zakona o pravdnem postopku
(Uradni list RS, št. 73/07 – ur. p. b. in 45/08 – v nadaljevanju ZPP) pred
Upravnim sodiščem. Ker na podlagi prvega odstavka 22. člena ZUS-1 ni več mogoče
prosto izbirati pooblaščenca, naj bi bila tudi navedena določba v neskladju z Ustavo.
3. Pobudnik Miloš Šoškić izpodbija drugi
stavek drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v delu, ki se nanaša na izredna pravna
sredstva. Navaja, da ga je Vrhovno sodišče v konkretnem upravnem sporu pozvalo,
naj dopolni vloženo revizijo z dokazilom o opravljenem pravniškem državnem
izpitu, ker lahko stranka opravlja dejanja na podlagi drugega odstavka 22.
člena ZUS-1 v postopku z izrednimi pravnimi sredstvi samo po pooblaščencu s
pravniškim državnim izpitom. Pobudnik meni, da iz 22. člena ZUS-1 jasno izhaja,
da lahko v upravnem sporu stranka vsa procesna dejanja opravlja sama, če pa jih
po pooblaščencu, mora ta imeti pravniški državni izpit. Če je razlaga Vrhovnega
sodišča pravilna, meni, da je ureditev v 22. členu ZUS-1 v neskladju s 14.
členom in s 25. členom Ustave, ker v pravnem pouku ni bil opozorjen na
posledice vložitve revizije brez pooblaščenca z opravljenim pravniškim državnim
izpitom.
4. Državni zbor v odgovoru navaja, da se
določba drugega stavka drugega odstavka 22. člena ZUS-1 ne nanaša na stranko,
pač pa na njenega pooblaščenca. Pri tem opozarja, da je to določbo treba
razumeti tako, da stranka, ki ne nastopa sama, temveč ima pooblaščenca, lahko
za pooblaščenca v postopku s pritožbo ali z izrednimi pravnimi sredstvi postavi
le osebo, ki ima pravniški državni izpit. To naj bi bila posledica izključitve
uporabe tretjega odstavka 86. člena ZPP. Glede na navedeno naj bi imela stranka
sama pravico opravljati vsa procesna dejanja na vseh stopnjah, čeprav nima
pravniškega državnega izpita. Razlaga, kot jo je izpodbijani zakonski določbi
dalo sodišče v pobudnikovem primeru, je za Državni zbor napačna, smiselno pa iz
odgovora izhaja, da tudi ob taki razlagi izpodbijane določbe ZUS-1 tej ne bi
mogli očitati nedopustnega posega v pravico iz 25. člena Ustave.
B. – I.
5. Ustavno sodišče je s sklepom št.
U-I-69/07 z dne 15. 3. 2007 (Uradni list RS, št. 26/07) pobudo Franca Majcna za
začetek postopka za oceno ustavnosti drugega stavka drugega odstavka 22. člena
ZUS-1 v delu, ki se nanaša na pritožbo, sprejelo. S tem sklepom je tudi
zadržalo izvrševanje navedene določbe. Pri tem je sklenilo, da se do končne
odločitve Ustavnega sodišča ta določba uporablja tako, da omejitev velja le za
primere, ko stranka vloži pritožbo po pooblaščencu.
6. Ustavno sodišče je zaradi skupnega
obravnavanja in odločanja združilo pobude Franca Majcna, Osmana Hazirija, mag.
Matevža Krivica in Miloša Šoškića. Pobudnika Osman Haziri in Miloš Šoškić sta
vložila ustavni pritožbi in izkazujeta pravni interes za oceno ustavnosti
izpodbijanih določb. Zato se Ustavno sodišče ni spuščalo v pravni interes
pobudnika mag. Matevža Krivica, ki zatrjuje, da mu izpodbijana določba
onemogoča opravljati družbeno koristno dejavnost.
B. – II.
7. Drugi stavek drugega odstavka 22. člena
ZUS-1 se glasi: »V postopku s pritožbo in z izrednimi pravnimi sredstvi lahko
stranka opravlja dejanja v postopku samo po pooblaščencu, ki ima opravljen
pravniški državni izpit.«
8. Upravno sodišče, zoper katerega
odločitev je pobudnik Franc Majcen vložil pritožbo, je navedeno zakonsko
določbo razlagalo tako, da ZUS-1 določa, da lahko stranka v postopku s pritožbo
in z izrednimi pravnimi sredstvi veljavno opravlja procesna dejanja samo s
pooblaščencem, ki ima opravljen pravniški državni izpit (v nadaljevanju obvezno
pravno zastopanje). Državni zbor je v odgovoru na pobudo razlago izpodbijane
določbe ZUS-1, kot jo je v pobudnikovi zadevi dalo Upravno sodišče, štel za
napačno. Zanj je pravilna takšna razlaga izpodbijane določbe ZUS-1, da lahko
stranka v postopku s pritožbo in z izrednimi pravnimi sredstvi procesna dejanja
opravlja sama. Če pa ima stranka pooblaščenca, mora ta v postopku s pritožbo
ali z izrednimi pravnimi sredstvi izpolnjevati določene pogoje, tj. imeti mora
opravljen pravniški državni izpit.1
9. Razlaga izpodbijane zakonske norme, kot
jo zagovarja Državni zbor, ni mogoča. Zakonodajalec je pri oblikovanju
izpodbijane določbe uporabil že uveljavljeni nomotehnični način oblikovanja
norme pri določanju obveznega zastopanja po osebi, ki izpolnjuje določene
strokovne pogoje.2 Iz tretjega odstavka 87. člena ZPP izhaja, da je
v postopkih pred višjimi sodišči pooblaščenec lahko samo odvetnik ali druga
oseba, ki je opravila pravniški državni izpit. Ker se na podlagi prvega
odstavka 22. člena ZUS-1 za vprašanja postopka, ki niso urejena z ZUS-1,
primerno uporabljajo določbe ZPP in ker ZUS-13 ni izključil uporabe
tretjega odstavka 87. člena ZPP v upravnih sporih, velja že na podlagi prvega
odstavka 22. člena ZUS-1, da lahko v postopkih pred Upravnim sodiščem stranke
zastopa kot pooblaščenec samo oseba, ki ima pravniški državni izpit. Zato
izključitev tretjega odstavka 86. člena ZPP ne more pomeniti, da lahko stranka
sama vlaga pritožbo ali izredna pravna sredstva, če pa ima pooblaščenca, mora
ta imeti opravljen pravniški državni izpit, ker bi to drugače izhajalo že iz
prvega odstavka 22. člena ZUS-1.4 Glede na navedeno določa drugi
stavek drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v postopkih s pritožbo in z izrednimi
pravnimi sredstvi obvezno pravno zastopanje.
10. Glede na očitke pobudnika Franca Majcna
je moralo Ustavno sodišče torej presoditi, ali je obvezno pravno zastopanje v
postopku s pritožbo v upravnem sporu v skladu s prvim odstavkom 14. člena in s
25. členom Ustave.
11. Člen 25 Ustave določa, da je vsakomur
zagotovljena pravica do pritožbe ali drugega pravnega sredstva proti odločbam
sodišč in drugih državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev
javnih pooblastil, s katerimi ti odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali
pravnih interesih. Smisel določbe 25. člena Ustave je, da lahko posameznik z
vložitvijo pravnega sredstva učinkovito brani svoje pravice (odločba U-I-34/95
z dne 29. 10. 1997, Uradni list RS, št. 73/97 in OdlUS VI, 138) in da
zagotavlja načelo instančnosti, katerega bistvena vsebina je v tem, da lahko organ
druge stopnje presoja odločitev prvostopenjskega organa z vidika vseh vprašanj,
ki so pomembna za odločitev o pravici ali obveznosti (odločba št. U-I-219/03 z
dne 1. 12. 2005, Uradni list RS, št. 118/05 in OdlUS XIV, 88).
12. Dejanja v postopku pred državnim
organom, ki lahko vplivajo na pravice in pravne interese stranke, torej tudi v
postopku s pravnim sredstvom, opravlja praviloma stranka sama. Z obveznim
pravnim zastopanjem, ki ga je uvedla izpodbijana zakonska določba, pa je
stranki v postopku s pritožbo v upravnem sporu pred Vrhovnim sodiščem odvzeta
sposobnost dati svojim procesnim dejanjem pravno relevantno obliko
(postulacijska sposobnost),5 kar pomeni, da mora stranka nastopati
po pooblaščencu, ki ima opravljen pravniški državni izpit. Če upoštevamo le
njeno neposredno vsebino, učinkuje izpodbijana zakonska določba, gledano s
stališča strank postopka, utesnujoče.6 Vendar to še ne pomeni, da
gre za poseg v ustavno pravico do pravnega sredstva, katerega dopustnost bi
bilo treba presojati po strogem testu sorazmernosti. Obvezno pravno zastopanje
namreč ne učinkuje tako, da stranka ne bi več bila nosilka pravice do pravnega
sredstva, ali da ji pravno sredstvo ne bi bilo zagotovljeno, ali da z njim ne
bi mogla učinkovito braniti svojih pravic.7 Ker obvezno pravno
zastopanje nima učinkov na samo vsebino procesne pravice do pritožbe, gre po
presoji Ustavnega sodišča za določitev načina izvrševanja te pravice (drugi
odstavek 15. člena Ustave). Ustavno sodna presoja zakonske ureditve, ki po
vsebini ne pomeni omejitve posamezne človekove pravice, je nujno zadržana.
Ustavno sodišče v tem okviru predvsem preizkuša, ali je izpodbijana ureditev
razumna. Vendar je treba tudi upoštevati, da razmejitev med določitvijo načina
izvrševanja človekovih pravic in med omejitvijo ustavnih pravic ni vedno
enostavna. Da se je ustavodajalec zavedal, da se bo zakon ob urejanju načina
uresničevanja človekovih pravic pogosto znašel na robu posega vanje, kaže tudi
besedilo drugega odstavka 15. člena Ustave: tudi takšna ureditev je brez
izrecne ustavne podlage pri posamezni pravici dopustna le, če je to nujno
zaradi same narave pravice. »Nujnost« pa že nakazuje na enega od elementov
sorazmernosti, ki ga je treba upoštevati pri posegih oziroma omejitvah
človekovih pravic.8
13. Iz zakonodajnega gradiva izhaja, da je
(bil) eden izmed ciljev nove zakonske ureditve tudi povečanje učinkovitosti
odločanja sodišč v upravnem sporu, skrajšanje sodnih postopkov z namenom
povečanja zaupanja ljudi v delovanje sodišč ter preprečevanje nastopa nerazumnih
zamud pri sojenju.9 Zato je Ustavno sodišče pri presoji upoštevalo,
da je država dolžna zagotoviti takšen upravni spor, v katerem bo zagotovljeno
učinkovito varstvo pravic in zakonitih interesov državljanov in organizacij.10
Obvezno pravno zastopanje pripomore k povečanju kakovosti sojenja in s
tem k razvoju prava v sodni praksi, k razbremenitvi sodišč in s tem k
pospešitvi postopkov in k zmanjšanju zaostankov, ker so vloge, ki jih sestavi
oseba z ustrezno pravno izobrazbo, v primerjavi z vlogami laičnih strank
preglednejše in kakovostnejše. K učinkovitosti sodnih postopkov v širšem smislu
pripomore tudi osredotočenje navedb v vlogah na tisto, kar je za odločitev
bistveno. Sodišče procesno gradivo hitreje in jasneje opredeli. Sodnik odloča
na podlagi strokovnih pravnih argumentov v vlogah. Ustrezno pravno izobražena
oseba lahko tudi prispeva, da očitno neutemeljene pritožbe niso vložene.11
Zato je uvedba obveznega pravnega zastopanja v interesu celotnega pravnega
reda, saj se z njim zagotavlja učinkovitost sodstva. Ustavno sodišče pa je tudi
upoštevalo, da so človekove pravice, ki se nanašajo na ravnanje strank v
postopku pred sodiščem, že po sami naravi stvari takšne, da zahtevajo
podrobnejšo ureditev z zakonom. Sodni postopek je namreč lahko učinkovit le v
primeru, če je v njem zagotovljena določena stopnja formalnosti in reda
(odločba št. U-I-145/03 z dne 23. 6. 2005, Uradni list RS, št. 69/05 in OdlUS
XIV, 62). Zato ureditvi, ki zagotavlja učinkovitost sodstva in ureja ravnanje
strank v postopku pred sodiščem, ni mogoče očitati nerazumnosti. Glede na to je
Ustavno sodišče ugotovilo, da izpodbijana zakonska ureditev ni v neskladju s
25. členom Ustave.
14. Pobudnik Franc Majcen zatrjuje tudi, da
je zaradi obveznega pravnega zastopanja v neenakopravnem položaju z osebami, ki
imajo boljši gmotni položaj. Obvezno pravno zastopanje, ki ga zahteva
izpodbijana določba, stranki prinaša stroške. Zato je treba presoditi, ali to
dejstvo, ki sicer ni del vsebine izpodbijane določbe, je pa njena posledica,
vodi v neskladje s prvim odstavkom 14. člena Ustave. Pravica do pravnega
sredstva ni absolutna v tem smislu, da pomeni za stranko pravico do
brezplačnega pravnega sredstva, vendar mora država zagotoviti dejansko
dostopnost do pravnega sredstva. Če bi bil zaradi stroškov, povezanih s pravnim
zastopanjem, nekaterim onemogočen dostop do pritožbe v upravnem sporu, bi se
zastavilo vprašanje, ali ni izpodbijana ureditev v neskladju s prvim odstavkom
14. členom Ustave. Iz prvega odstavka 14. člena Ustave izhaja, da so v
Sloveniji vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine
ne glede na osebne okoliščine, med katerimi Ustava posebej navaja gmotno
stanje.
15. Zakon o brezplačni pravni pomoči (Uradni
list RS, št. 96/04 – ur. p. b. in 23/08 – v nadaljevanju ZBPP) v 7. členu
določa, da se brezplačna pravna pomoč po tem zakonu lahko odobri za pravno
svetovanje, pravno zastopanje in za druge pravne storitve, določene z zakonom,
za vse oblike sodnega varstva pred vsemi sodišči splošne pristojnosti in
specializiranimi sodišči v Republiki Sloveniji. V četrti alineji prvega
odstavka 26. člena ZBPP je določeno, da se brezplačna pravna pomoč dodeli za
pravno svetovanje in zastopanje12 v postopku pred sodišči na prvi in
drugi stopnji, torej tudi za vložitev pritožbe v upravnem sporu. S sistemom
brezplačne pravne pomoči je zagotovljeno, da lahko tudi oseba slabega gmotnega
položaja pridobi ustreznega pooblaščenca za vložitev pritožbe v upravnem sporu.
Zaradi obveznega pravnega zastopanja posamezniki, ki imajo slabši gmotni
položaj, niso v neenakopravnem položaju s posamezniki, ki imajo boljši gmotni
položaj. Zato izpodbijana določba ni v neskladju s prvim odstavkom 14. člena
Ustave.
16. Glede na navedeno drugi stavek drugega
odstavka 22. člena ZUS-1 v delu, ki se nanaša na pritožbo, ni v neskladju s
prvim odstavkom 14. in s 25. členom Ustave (1. točka izreka).
17. Naslednji dan po objavi te odločbe bo
prenehal veljati sklep Ustavnega sodišča št. U-I-69/07, s katerim je Ustavno
sodišče zadržalo izvrševanje navedene določbe in določilo, da se uporablja
tako, da omejitev velja le za primere, ko stranka vloži pritožbo po
pooblaščencu. To pomeni, da bodo morali naslednji dan po objavi te odločbe
pritožniki pritožbo v upravnem sporu vložiti po pooblaščencu, ki ima opravljen
pravniški državni izpit, saj bo izpodbijana ureditev s tem dnem v celoti
uveljavljena. Vrhovno sodišče pa tistih pritožb, ki so jih v času veljavnosti
sklepa št. U-I-69/07 vložili pritožniki sami, ne bo smelo zavreči zaradi tega,
ker niso vložene po pooblaščencu, ki ima opravljen pravniški državni izpit.
B. – III.
18. Pobudnik Miloš Šoškić izpodbija drugi
stavek drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v delu, ki se nanaša na izredna pravna
sredstva. Meni, da mu navedena določba omogoča, da sam vlaga izredna pravna
sredstva. Pogoj opravljenega pravniškega državnega izpita naj bi se nanašal
samo na morebitnega pooblaščenca. Če pa naj bi izpodbijana določba določala
obvezno pravno zastopanje, naj bi bila v neskladju z drugim odstavkom 14. člena
in s 25. členom Ustave.
19. Ustavno sodišče je v tej obrazložitvi
že pojasnilo pomen izpodbijane pravne norme. Ugotovilo je, da določa obvezno
pravno zastopanje v postopku s pritožbo in z izrednimi pravnimi sredstvi. Zato trditve
pobudnika, da sme sam vložiti revizijo, ne držijo.
20. Člen 25 Ustave izrednih pravnih
sredstev ne zajema (sklep št. U-I-137/00). Zato je očitek o neskladju s 25.
členom Ustave neutemeljen. Pobudnik ne pojasni, zakaj naj bi bila izpodbijana
določba v neskladju s 14. členom Ustave, zato Ustavno sodišče teh očitkov ni
moglo preizkusiti.
21. Morebitna napačna uporaba zakonske
določbe v posameznem primeru sama po sebi ne more biti predmet ustavnosodne
presoje predpisa. Pobudnik je vložil ustavno pritožbo (Up-3859/07), o kateri bo
Ustavno sodišče odločilo posebej. V tem postopku bo Ustavno sodišče presodilo,
ali so mu bile kršene zatrjevane človekove pravice in temeljne svoboščine. Ker
je pobuda Miloša Šoškića za začetek postopka za oceno ustavnosti drugega stavka
drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v delu, ki se nanaša na izredna pravna
sredstva, očitno neutemeljena, jo je Ustavno sodišče zavrnilo (2. točka
izreka).
B. – IV.
22. Pobudnika Osman Haziri in mag. Matevž
Krivic zatrjujeta, da je prvi odstavek 22. člena ZUS-1 v neskladju z Ustavo,
ker onemogoča, da si lahko stranka za zastopanje svojih interesov izbere
pooblaščenca, ki ni odvetnik oziroma oseba z opravljenim pravniškim državnim
izpitom. Posameznik v upravnem sporu varuje svoje pravica v razmerju do
avtoritarnega organa, zato bi moral zakonodajalec pri ureditvi zastopanja po
pooblaščencih upoštevati posebnosti upravnega spora. Ker zakonodajalec
zastopanje po pooblaščencu ni uredil drugače kot v pravdnem postopku, naj bi
bil prvi odstavek 22. člena ZUS-1 v neskladju z drugim odstavkom 14. člena
Ustave.
23. Prvi odstavek 22. člena ZUS-1 določa:
»Za vprašanja postopka, ki niso urejena s tem zakonom, se primerno uporabljajo
določbe Zakona o pravdnem postopku (ZPP).«
24. Ker ZUS-1 v zvezi s pooblaščenci v
upravnem sporu izključuje samo uporabo tretjega odstavka 86. člena ZPP, pomeni,
da tudi v upravnem sporu velja določba tretjega odstavka 87. člena ZPP, po
kateri sta v postopkih pred višjimi sodišči pooblaščenec lahko samo odvetnik
ali druga oseba, ki je opravila pravniški državni izpit. To pomeni, da lahko
tožbo vloži vsak tožnik sam. Če pa ima tožnik pooblaščenca, pa mora biti
pooblaščenec oseba, ki je opravila pravniški državni izpit. Zato ne držijo
očitki pobudnikov, da sme biti pooblaščenec samo odvetnik. Stranka si lahko
izbere kateregakoli pooblaščenca, ki je opravil pravniški državni izpit.
25. Splošno načelo enakosti pred zakonom iz
drugega odstavka 14. člena Ustave zahteva, da zakonodajalec bistveno enake
položaje ureja enako (odločba št. U-I-68/04 z dne 6. 4. 2006, Uradni list RS,
št. 45/06 in OdlUS XV, 26). Odločitev zakonodajalca, da je tudi v upravnem
sporu mogoče za pooblaščenca izbirati le med odvetniki ali med osebami, ki
imajo opravljen pravniški državni izpit, sodi v polje proste zakonodajalčeve
presoje. Zakonodajalec je z navedeno ureditvijo sledil ciljem, ki presegajo
interes udeleženih strank v postopku in ki jih je mogoče označiti za splošni
oziroma javni interes.13 Če posameznika v postopku zastopa
pooblaščenec, ki je posebej usposobljen za zastopanje v postopkih pred sodišči,
to pripomore k povečanju kakovosti sojenja in s tem k razvoju prava v sodni
praksi, k razbremenitvi sodišč, s tem pa tudi k pospešitvi postopkov in k
zmanjšanju zaostankov na sodiščih.14 Sodišča morajo učinkovito
odločati tako v pravdnem postopku kot v upravnem sporu, zato je očitek
pobudnikov, da bi moralo biti zastopanje po pooblaščencih v upravnem sporu
urejeno drugače kot v pravdnem postopku, očitno neutemeljen. S pavšalnim
zatrjevanjem, da lahko v upravnem sporu druge osebe bolje zastopajo stranke kot
odvetniki, pa pobudnika ne moreta utemeljiti neskladnosti izpodbijane ureditve
z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
26. Pobudnika Osman Haziri in mag. Matevž
Krivic tudi zatrjujeta, da je drugi stavek drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v
delu, ki se nanaša na pritožbo, v neskladju s prvim odstavkom 14. člena, z 22.
in s 25. členom Ustave. Ustavno sodišče je v 12., 13., 14. in 15. točki te
obrazložitve že ugotovilo, da izpodbijana določba ni v neskladju s prvim odstavkom
14. člena in s 25. členom Ustave. Pobudnika ne navajata argumentov, ki jih
Ustavno sodišče ne bi že presojalo. Zato so očitki pobudnikov o neskladnosti
drugega stavka drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v delu, ki se nanašajo na
pritožbo, očitno neutemeljeni. Pobudnika ne pojasnita, zakaj naj bi bila
izpodbijana določba v neskladju z 22. členom Ustave, zato Ustavno sodišče teh
očitkov ni moglo preizkusiti.
27. Pobudnika tudi ne moreta utemeljiti
neskladnosti drugega stavka drugega odstavka 22. člena ZUS-1 v delu, ki se
nanaša na pritožbo, z očitki, da je izpodbijana ureditev posebej sporna v
postopkih za pridobitev mednarodne zaščite (azila). Posebnosti postopka pri
pridobitvi mednarodne zaščite so urejene v posebnem zakonu (Zakon o mednarodni
zaščiti, Uradni list RS, št. 111/07 – v nadaljevanju ZMZ). V 13. členu ZMZ je
posebej urejen položaj svetovalcev za begunce za pravno pomoč v zvezi s
postopkom mednarodne zaščite pred Vrhovnim sodiščem in s tem tudi za vložitev
pritožbe zoper odločitev Upravnega sodišča. ZMZ tudi ureja pravico svetovalcev
za begunce do nagrade za opravljeno delo in njen obseg.
28. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
pobudo Osmana Hazirija in mag. Matevža Krivica za začetek postopka za oceno
ustavnosti prvega odstavka 22. člena ZUS-1 in drugega stavka drugega odstavka
22. člena ZUS-1 v delu, ki se nanaša na pritožbo, zavrnilo kot očitno
neutemeljeno (3. točka izreka).
C.
29. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena in drugega odstavka 26. člena ZUstS ter tretje alineje
tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št.
86/07) v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnice in sodniki mag. Marta
Klampfer, mag. Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest
Petrič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Prvo točko izreka je
sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Ribičič. Drugo
in tretjo točko izreka je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
____________________________________
1Poznamo dva instituta: institut obveznega
odvetniškega zastopanja (Anwaltszwang) in institut odvetniškega monopola
(Anwaltsmonopol). Kot obvezno odvetniško zastopanje je mogoče označiti
ureditev, po kateri stranka v postopku ne sme nastopati sama, temveč jo mora
pred sodiščem zastopati odvetnik. Za odvetniški monopol pa gre pri ureditvi, ko
stranka v postopku lahko nastopa sama, vendar pa, če se odloči, da jo v
postopku zastopa druga oseba, lahko za zastopanje v postopku pooblasti le
odvetnika. (Povzeto po: A. Galič, Obvezno zastopanje strank po odvetniku v
pravdnem postopku, Podjetje in delo, št. 6 (1998), str. 1008).
2Primerjaj tretji odstavek 86. člena ZPP: »V
postopku z izrednimi pravnimi sredstvi lahko stranka opravlja pravdna dejanja
samo po pooblaščencu, ki je odvetnik.«
3V drugem odstavku 16. člena ZUS je bila v postopku
v upravnem sporu izključena uporaba tretjega odstavka 87. člena ZPP.
4Tudi iz zakonodajnih gradiv izhaja, da je bil namen
zakonodajalca določiti obvezno pravno zastopanje pri vložitvi pritožbe in
izrednih pravnih sredstev. Predlagatelj zakona je glede izpodbijane določbe
navedel zgolj to, da je za zagotovitev pravno ustreznega zastopanja strank v
pravno bolj zahtevnih postopkih določeno, da lahko stranka v postopku s
pritožbo in z izrednimi pravnimi sredstvi opravlja dejanja v postopku samo po
pooblaščencu, ki ima opravljen pravniški državni izpit (Povzeto po: Predlog
Zakona o upravnem sporu – prva obravnava – EPA 899 – IV, Poročevalec DZ, št.
60/06).
5Povzeto po L. Ude: Civilno procesno pravo,
Ljubljana 2002, str. 171.
6Podobno v odločbi št. U-I-137/00 z dne 10. 7. 2003
(Uradni list RS, št. 73/03 in OdlUS XII, 73).
7Obvezno pravno zastopanje lahko posamezniku omogoči
večjo učinkovitost pravnega sredstva, ker mu omogoča, da ga v postopku pred
sodiščem zastopa oseba, ki ima pravno znanje in izkušnje pri nastopanju na
sodišču (Povzeto po: A. Galič, Obvezno zastopanje strank po odvetniku v
pravdnem postopku, nav. delo, str. 1008–1009).
8F. Testen, v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije,
Ljubljana 2002, str. 196.
9Poročevalec DZ, št. 60/06.
10Podobno v odločbi št. U-I-98/07 z dne 12. 6. 2008
(Uradni list RS, št. 65/08).
11Povzeto po: A. Galič, nav. delo, str. 1009.
12Četrti odstavek 26. člena ZBPP določa: »Za pravno
zastopanje iz prvega odstavka tega člena se šteje svetovanje in zastopanje v
postopkih pred domačimi in mednarodnimi sodišči ter institucijami,
ustanovljenimi za izvensodno poravnavanje sporov.«
13Podobno Ustavno sodišče v odločbi št. U-I-319/00 z
dne 11. 9. 2003 (Uradni list RS, št. 92/03 in OdlUS XII, 74).
14A. Galič, nav. delo, str. 1008–1009.