Številka: U-I-64/08-12
Datum: 6. 11. 2008
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Skupine poslank in poslancev Državnega zbora,
Ljubljana, na seji 6. novembra 2008
o d l o č i l o:
Peti odstavek 10. člena Zakona o Skladu kmetijskih zemljišč in
gozdov Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 10/93, 1/96 in 23/96 – popr.)
se v delu, ki določa, da se obseg presežkov prihodkov nad odhodki sklada, ki se
nakaže v proračun Republike Slovenije, določi v okviru finančnega načrta in
programa Sklada kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije, ki ga za
vsako leto posebej potrdi Vlada Republike Slovenije, razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagatelji (Skupina poslank in
poslancev) izpodbijajo Avtentično razlago petega odstavka 10. člena Zakona o
skladu kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije (Uradni list RS, št.
91/07 – v nadaljevanju ORZSKZ10). Navajajo, da je iz določbe petega odstavka
10. člena Zakona o skladu kmetijskih zemljišč in gozdov (v nadaljevanju ZSKZ)1
izhajala povsem jasna zahteva, da bi moral Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov
Republike Slovenije (v nadaljevanju Sklad) celotni ustvarjeni presežek nakazati
v državni proračun. Takó vsebino petega odstavka 10. člena ZSKZ razume tudi
Računsko sodišče, kar izhaja iz Porevizijskega poročila o popravljalnih ukrepih
Sklada, št. 1202-2/2005-41 z dne 6. 10. 2006. Z ORZSKZ10, po kateri se določba
petega odstavka 10. člena ZSKZ razume tako, da se obseg presežkov prihodkov nad
odhodki Sklada, ki se nakaže v proračun Republike Slovenije, določi v okviru
finančnega načrta in programa Sklada, ki ga za vsako leto posebej potrdi Vlada,
pa se po mnenju predlagateljev ne odpravlja nejasnost zakonske norme, temveč
gre dejansko za spremembo njene vsebine, na kar je v svojem mnenju k predlogu
za sprejem ORZSKZ10 z dne 13. 9. 2007 opozorila tudi Zakonodajno-pravna služba
Državnega zbora. Ker naj bi Državni zbor z izpodbijano avtentično razlago
spremenil obstoječo pravno normo, naj bi s tem kršil predpisani postopek
sprejemanja in spreminjanja zakonov. V postopku avtentične razlage sprejeta
sprememba zakona naj bi bila v neskladju z 89. členom Ustave. Posledično pa naj
bi bila kršena tudi prvi in drugi odstavek 91. člena Ustave.
2. Državni zbor v odgovoru zavrača očitke
predlagateljev glede zatrjevanega neskladja ORZSKZ10 z Ustavo. Navaja, da se je
potreba po sprejemu avtentične razlage petega odstavka 10. člena ZSKZ pokazala
ob revidiranju poslovanja Sklada za leti 2003 in 2004, ki ga je opravilo
Računsko sodišče. Sprejem avtentične razlage naj bi narekovalo dejstvo, da se
je v praksi peti odstavek 10. člena ZSKZ ves čas razumel drugače, kot izhaja iz
Porevizijskega poročila Računskega sodišča. Po mnenju Državnega zbora
primerjava petega odstavka 10. člena ZSKZ in ORZSKZ10 pokaže, da je usoda
presežka prihodkov nad odhodki Sklada v obeh primerih vezana na finančni načrt
in program Sklada. Državni zbor tudi meni, da ob nespremenjeni določbi prve
alineje tretjega odstavka 5. člena ZSKZ, ki določa, da Svet Sklada spremeni
finančni načrt in program Sklada s soglasjem Vlade, avtentična razlaga ne more
pomeniti zakonske spremembe, pač pa le precizira tisto, kar je bilo pred
sprejetjem avtentične razlage že vsebovano v zakonskem besedilu.
3. Vlada v mnenju uvodoma navaja, da
Ustavno sodišče ni pristojno presojati skladnosti avtentične razlage zakonskih
določb z Ustavo. Nadalje povzema posamezne določbe ZSKZ, ki opredeljujejo
položaj Sklada, naloge in cilje njegovega delovanja ter način poslovanja.
Navaja, da Sklad posluje v skladu s predpisi, ki veljajo za javne zavode (3.
člen ZSKZ). Opozarja na določbo drugega odstavka 19. člena Zakona o
računovodstvu (Uradni list RS, št. 23/99 in nasl. – v nadaljevanju ZR), ki
določa, da se presežek razporeja v skladu z zakonom in odločitvijo
ustanovitelja pravne osebe. To naj bi pomenilo, da Vlada ob sprejemanju
programa dela in finančnega načrta odloča tudi o namenu porabe presežka
prihodkov nad odhodki in s tem tudi o nakazilih v proračun. Zato je po mnenju
Vlade stališče, ki ga je Računsko sodišče zavzelo ob revidiranju poslovanja
Sklada in po katerem mora Sklad v proračun nakazati celotni presežek prihodkov
nad odhodki, ne glede na sprejeti program dela in finančni načrt, neustrezno in
napačno. Sprejeto stališče Računskega sodišča naj bi Skladu oteževalo njegovo
poslovanje (npr. nakup strateško pomembnih zemljišč, kmetij in gozdov) v
prihodnjem proračunskem obdobju, saj naj bi takšna razlaga petega odstavka 10.
člena ZSKZ povzročala, da ostane Sklad na koncu obračunskega leta brez vseh likvidnostnih
sredstev. Nesprejemljivost takšnega stališča Računskega sodišča Vlada
utemeljuje tudi z navedbo, da Zakon o javnih financah (Uradni list RS, št.
79/99 in nasl. – v nadaljevanju ZJF) Skladu ne omogoča učinkovitega in
pravočasnega črpanja proračunskih sredstev in da Zakon o zavodih (Uradni list
RS, št. 12/91 in nasl. – v nadaljevanju ZZ) v 48. členu dovoljuje zavodom
porabo presežka prihodkov nad odhodki za opravljanje in razvoj dejavnosti.
Glede na navedeno Vlada meni, da ORZSKZ10 določbi petega odstavka 10. člena
ZSKZ daje le vsebino, ki jo je imela že ob njeni uveljavitvi in ki se je v
praksi izvajala vse do sprejetja nasprotne razlage Računskega sodišča.
4. Predlagatelji v odgovoru na navedbe
Državnega zbora in Vlade ponavljajo svoja stališča, ki so predmet zahteve za
oceno ustavnosti izpodbijane ureditve. Ob tem dodajajo, da bi lahko Vlada ob
oceni, da obstoječa določba onemogoča učinkovito poslovanje Sklada, Državnemu
zboru predlagala spremembo zakona. Zaradi časovnega učinkovanja avtentične razlage
pa je Vlada s sprejemom ORZSKZ10 le želela legalizirati nezakonito poslovanje
Sklada, kot ga je ob revidiranju poslovanja Sklada ugotovilo Računsko sodišče.
Predlagatelji nadalje povzemajo še vsebino ugotovitev Porevizijskega poročila
Računskega sodišča, iz katerega izhaja, da bi bilo takšno razumevanje petega
odstavka 10. člena ZSKZ, kot ga razume Vlada, v nasprotju z načelom proračunske
popolnosti in transparentnosti porabe javnih sredstev, saj v skladu s členi 2,
50, 54, 62 in 71 ZJF s proračunskimi sredstvi ni mogoče razpolagati mimo
proračuna.
B.
5. Sklad je bil leta 1993 ustanovljen z
namenom, da gospodari s kmetijskimi zemljišči, s kmetijami in z gozdovi v lasti
Republike Slovenije. Po drugem odstavku 2. člena ZSKZ gospodarjenje obsega
upravljanje in razpolaganje. Sklad je pravna oseba in posluje v skladu s
predpisi, ki veljajo za javne zavode, če ni z zakonom določeno drugače (3. člen
ZSKZ). Svoje naloge opravlja v imenu in za račun Republike Slovenije (tretji
odstavek 2. člena ZSKZ). Po 4. členu ZSKZ se med naloge Sklada, ki jih ta
opravlja v okviru gospodarjenja s kmetijskimi zemljišči, s kmetijami in z
gozdovi v lasti Republike Slovenije in v skladu z njeno razvojno politiko, s
predpisi in svojimi akti, uvršča tudi upravljanje finančnih sredstev, ki jih
dobi z gospodarjenjem s kmetijskimi zemljišči, s kmetijami in z gozdovi.
6. ZSKZ v 10. členu določa finančne vire
oziroma finančne okvire za delovanje Sklada. Za začetek njegovega delovanja je
Republika Slovenija Skladu zagotovila sredstva iz državnega proračuna (prvi
odstavek 10. člena ZSKZ). Za svoje nadaljnje delovanje pa Sklad pridobiva
sredstva z gospodarjenjem s kmetijskimi zemljišči, s kmetijami in z gozdovi. Ta
sredstva se po drugem odstavku 10. člena ZSKZ štejejo za prihodek Sklada. Sklad
lahko sredstva za svoje delovanje pridobiva tudi iz državnega proračuna in iz
drugih virov, kar izhaja iz tretjega odstavka 10. člena ZSKZ. Ta določba tako
daje Skladu pravno podlago za črpanje proračunskih sredstev. Pridobljena
sredstva lahko Sklad porablja strogo namensko, zato ZSKZ v četrtem odstavku 10.
člena izrecno opredeljuje, čemu so sredstva Sklada namenjena.
7. Zakonsko besedilo petega odstavka 10.
člena ZSKZ, za razlago katerega je bila sprejeta izpodbijana ORZSKZ10, določa,
da je presežek prihodkov nad odhodki Sklada v skladu s finančnim načrtom in
programom Sklada prihodek proračuna Republike Slovenije. Zakonodajalec je
sprejel avtentično razlago petega odstavka 10. člena ZSKZ, ki se glasi:
"Določbo petega odstavka 10. člena ZSKZ se razume tako, da se obseg
presežkov prihodkov nad odhodki sklada, ki se nakaže v proračun Republike
Slovenije, določi v okviru finančnega načrta in programa Sklada, ki ga za vsako
leto posebej potrdi Vlada Republike Slovenije." Predlagatelji zahteve
menijo, da iz petega odstavka 10. člena ZSKZ izhaja jasna zahteva, da mora
Sklad na koncu obračunskega obdobja ugotovljeni presežek prihodkov nad odhodki
v celotnem znesku nakazati v državni proračun, zato naj bi sprejeta avtentična
razlaga pomenila spremembo zakona, ki ni bila sprejeta po predpisanem postopku
sprejemanja oziroma spreminjanja zakonov.
8. Po ustaljeni presoji Ustavnega sodišča
je avtentična razlaga predpisa, ne glede na njen kasnejši sprejem, sestavni del
predpisa od njegove uveljavitve. Sama zase ne more biti predmet presoje
ustavnosti oziroma zakonitosti, ker le ugotavlja pravni pomen določbe, na
katero se nanaša (sklep št. U-I-361/96 z dne 21. 10. 1999, OdlUS VIII, 226). V
primeru, da bi organ, ki sprejema avtentično razlago, dal z njo normi vsebino, ki
je ob njeni uveljavitvi ni imela, pa ne bi šlo za avtentično razlago, temveč za
spremembo oziroma dopolnitev predpisa (odločba št. U-I-308/97 z dne 28. 10.
1999, Uradni list RS, št. 98/99 in OdlUS VIII, 232 in odločba št. U-I-51/06 z
dne 15. 6. 2006, Uradni list RS, št. 66/06 in OdlUS XV, 53).
9. Sklad posluje v skladu s predpisi, ki
veljajo za javne zavode. Kot pravna oseba javnega prava mora izdelovati letna
poročila in voditi svoje poslovne knjige v skladu z ZR. Kot posredni uporabnik
proračunskih sredstev (6. točka prvega odstavka ZJF) pa mora v skladu s 26.
členom ZJF pripravljati predloge finančnih načrtov na podlagi izhodišč, ki
veljajo za državni proračun. S finančnimi načrti so predvideni njegovi prihodki
in drugi prejemki ter odhodki in drugi izdatki za eno leto (3. točka prvega
odstavka 3. člena ZJF). Finančni načrt Sklada mora biti sestavljen v skladu z
Navodilom o pripravi finančnih načrtov posrednih uporabnikov državnega
proračuna in občinskih proračunov (Uradni list RS, št. 91/2000 in 122/2000 – v
nadaljevanju Navodilo). V skladu z načelom denarnega toka mora finančni načrt
zajemati vse predvidene prejemke in izdatke posrednega uporabnika, ki bodo
plačani v korist in izplačani v breme posrednega uporabnika v prihodnjem
koledarskem letu (prvi odstavek 6. člena Navodila), in mora biti usklajen s
sprejetim programom dela. Vsebina predloga finančnega načrta izhaja iz 5. člena
Navodila.2 Po drugem odstavku 5. člena Navodila pa je predmet
sprejemanja samo načrt prejemkov in izdatkov za prihodnje leto.
10. Drugi odstavek 19. člena ZR, na
katerega Vlada v svojem mnenju opira utemeljenost sprejete avtentične razlage,
določa, da se presežek razporeja v skladu z zakonom in odločitvijo
ustanovitelja pravne osebe. Navedena določba pravico ustanovitelja pravne
osebe, da odloča o razporejanju ustvarjenega presežka, veže na zakonsko
določena pooblastila. To pomeni, da je odločitev ustanovitelja pravne osebe
glede razporejanja ustvarjenega presežka lahko sprejeta le v okviru in na
način, kot je določen v zakonu, tj. v obravnavanem primeru v ZSKZ. Tudi drugi
odstavek 48. člena ZZ, ki določa, da sme zavod presežek prihodkov nad odhodki
uporabiti le za opravljanje in razvoj dejavnosti, če ni z aktom o ustanovitvi
določeno drugače, odkazuje na ugotovitev, da je način in dopustnost
razpolaganja s presežkom v prvi vrsti odvisna od zakonske ureditve tega
vprašanja, ki lahko tudi povsem izključi možnost razporejanja ustvarjenega
presežka. Glede na to, da določbi drugega odstavka 19. člena ZR in drugega
odstavka 48. člena ZZ glede razporejanja in uporabe presežkov odkazujeta na
uporabo zakona oziroma akta o ustanovitvi zavoda, sami po sebi ne dajeta
podlage za trditev, da pravica Sklada in Vlade, da odločata o usodi ustvarjenih
presežkov, izhaja že iz sistemske ureditve poslovanja sklada kot javnega
zavoda. Zato navedeni določbi ZR in ZZ sami po sebi ne dajeta zadostne podlage
za ugotovitev pomena petega odstavka 10. člena ZSKZ, kot izhaja iz ORZSKZ10.
11. Glede vprašanja porabe ustvarjenih
presežkov prihodkov nad odhodki je treba izhajati tudi iz namena, ki ga je
predlagatelj zakona oziroma zakonodajalec zasledoval pri sprejemanju ZSKZ. V
obrazložitvi Predloga Zakona o Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov (ZSKZ) –
ESA 435 (Poročevalec DZ, št. 22/91) je predlagatelj zakona med drugim navedel
(stran 76), da bo Sklad upravljal s finančnimi sredstvi, ki jih bo dobil na
podlagi prometa, zakupa oziroma koncesij ter iz teh sredstev nakupoval nova
kmetijska zemljišča, kmetije in gozdove, presežek sredstev pa bo prihodek
proračuna Republike Slovenije.3 V obrazložitvi Predloga tega zakona,
objavljenega v Poročevalcu DZ, št. 26/91 pa predlagatelj navaja razloge (III.
točka na strani 27), zaradi katerih pri pripravi osnutka zakona ni upošteval
pripomb glede predlagane zakonske ureditve, ki se nanaša na razpolaganje z
ustvarjenimi presežki prihodkov nad odhodki Sklada. Ob tem je predlagatelj
poudaril, da naj bi presežki prihodkov nad odhodki Sklada ostali prihodek
proračuna Republike Slovenije in da je takšna rešitev predvidena tudi v ZZ. V
nadaljevanju obrazložitve predlagatelj povzema tudi vsebinske razloge, ki
narekujejo takšno rešitev.4
12. Glede na jasno izražen cilj in namen
zakonodajalca, ki ga je ta zasledoval pri sprejemanju ZSKZ, ter glede na sistem
razpolaganja z javnimi sredstvi prek finančnih načrtov zavodov (obrazložen pod
točko 9) besedila petega odstavka 10. člena ZSKZ ni mogoče razumeti tako, kot
izhaja iz ORZSKZ10. Po avtentični razlagi se namreč določba petega odstavka 10.
člena ZSKZ razume tako, da se obseg presežkov prihodkov nad odhodki Sklada, ki
se nakaže v proračun Republike Slovenije, določi v okviru finančnega načrta in
programa Sklada, ki ga za vsako leto posebej potrdi Vlada Republike Slovenije.
S tem je Skladu in Vladi dana pravica, da odločata o obsegu ustvarjenih
presežkov prihodkov nad odhodki, ki jih bo Sklad po koncu obračunskega obdobja
nakazal v državni proračun. Ta pravica pa iz vsebine pravne norme ob uporabi
jezikovne, sistematične in namenske razlage besedila ne izhaja. Avtentična
razlaga je dala določbi petega odstavka 10. člena ZSKZ spremenjeno vsebino, ki
je ob uveljavitvi ni imela. Kot je bilo že rečeno, je bila z njo Skladu oziroma
Vladi dana pravica odločati o usodi ustvarjenih presežkov prihodkov nad odhodki
Sklada po zaključenem obračunskem obdobju (koledarskem letu). S tem je bila
zakonski normi dodana novost, za katero v zakonskem besedilu ni nobene opore.
Zato avtentična razlaga po svoji vsebini ne razlaga pravne norme, vsebovane v
petem odstavku 10. člena ZSKZ, temveč ima naravo akta o spremembi petega
odstavka 10. člena ZSKZ, vsebinsko gre torej za spremembo zakona.
13. Avtentična razlaga petega odstavka 10.
člena ZSKZ, ki je po svoji vsebini sprememba petega odstavka 10. člena ZSKZ, je
bila sprejeta v postopku, ki je v Poslovniku Državnega zbora (Uradni list RS,
št. 35/02 in nasl. – PoDZ-1) določen za sprejem avtentične razlage, in ne po
zakonodajnem postopku. Po tretjem odstavku 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS) odloča Ustavno
sodišče pri presoji skladnosti zakonov z Ustavo oziroma skladnosti podzakonskih
predpisov, predpisov lokalnih skupnosti ali splošnih aktov, izdanih za
izvrševanje javnih pooblastil, z Ustavo in z zakoni, tudi o ustavnosti in
zakonitosti postopkov, po katerih so bili ti akti sprejeti. Pri zakonih je
Ustavno sodišče pristojno presojati samo ustavnost postopka njihovega sprejema
(odločba št. U-I-215/96 z dne 25. 11. 1999, Uradni list RS, št. 101/99 in OdlUS
VIII, 265, sklep št. U-I-294/95 z dne 7. 11. 1996, OdlUS V,152, odločba št.
U-I-238/96 z dne 21. 11. 1996, Uradni list RS, št. 71/96 in OdlUS V, 161 ter
sklep št. U-I-157/93 z dne 28. 10. 1993, OdlUS II, 95).
14. Oblikovna sestavina normativnega
pravnega akta je tudi postopek, v katerem ga pristojni pravni subjekt sprejme
ali izda. Oblika (postopek) prispeva, da je nastajanje pravnih pravil
demokratično in legitimno, da tako nastala pravila predvidljivo in enako
obravnavajo pravne subjekte. Kršitev postopkovnih pravil lahko povzroči, da je
splošni akt v tolikšni meri pravno nepravilen, da ga je treba razveljaviti.5
Pri presoji ustavnosti sprejema splošnega akta je treba presoditi, ali so
zatrjevane postopkovne nepravilnosti takšne, da lahko vplivajo na neustavnost
zakona. Na skladnost zakona z Ustavo ne more vplivati vsaka kršitev
zakonodajnega postopka, ampak le kršitev tistih pravil, ki so določena z Ustavo
(sklep št. U-I-128/93 z dne 23. 12. 1993, OdlUS II, 126 in odločba št.
U-I-51/06 z dne 15. 6. 2006, Uradni list RS, št. 28/06 in 66/06 ter OdlUS XV,
53).
15. Člen 89 Ustave določa, da Državni zbor
sprejema zakone v večfaznem postopku, če ni s poslovnikom določeno drugače.
Veljavni zakon se lahko spremeni samo z novim zakonom in ne s kakšnim drugim
aktom. Zakon pridobi formalno moč, ko je končan zakonodajni postopek.6
Ko je zakon sprejet, mora biti, da bi postal veljaven in da bi začel
učinkovati, razglašen in objavljen. Razglasitev pomeni ugotovitev, da je zakon
sprejet v predpisanem zakonodajnem postopku.7 Avtentično razlago
sprejme Državni zbor, kadar kakšna norma v zakonu ni zadosti jasna.8
Postopek sprejema avtentične razlage je v primerjavi z rednim zakonodajnim
postopkom enostavnejši. Avtentična razlaga pomeni poseg v zakon, ki ima podobne
učinke kot sprememba zakona, z bistveno razliko, da neposredno ne posega v
besedilo zakona in je ni mogoče spreminjati. Posebnost avtentične razlage je v
njeni posebni moči, saj postane sestavni del zakona in velja od dneva, ko je
začel veljati zakon, h kateremu je bila sprejeta avtentična razlaga.9
16. Spremembe in dopolnitve zakonov ne
morejo biti predmet avtentične razlage, temveč so lahko predmet spremembe in
dopolnitve zakona, ki mora biti izpeljan v zakonodajnem postopku. Ker je
zakonodajalec peti odstavek 10. člena ZSKZ spremenil v postopku avtentične
razlage, je kršil 89. člen Ustave.
17. Ker sprememba petega odstavka 10. člena
ZSKZ ni bila izvedena v zakonodajnem postopku, je peti odstavek 10. člena ZSKZ
v delu, ki določa, da se obseg presežkov prihodkov nad odhodki Sklada, ki se
nakaže v proračun Republike Slovenije, določi v okviru finančnega načrta in
programa Sklada, ki ga za vsako leto posebej potrdi Vlada, v neskladju z 89.
členom Ustave. Zato je Ustavno sodišče izpodbijano določbo razveljavilo.
C.
18. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena ZUstS in tretje alineje tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi: predsednik
Jože Tratnik ter sodnice in sodniki mag. Marta Klampfer, mag. Marija Krisper Kramberger,
mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in
Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
________________________________________
1 Peti odstavek 10. člena ZSKZ je določal:
"Presežek prihodkov nad odhodki sklada je v skladu s finančnim načrtom in
programom Sklada prihodek proračuna Republike Slovenije."
2 Po prvem odstavku 5. člena Navodila se v predlogu
finančnega načrta posrednega uporabnika prikažejo:
1. realizacija prejemkov in izdatkov za preteklo leto, kot je
izkazana v sprejetem letnem poročilu ali ocena stanja realizacije prejemkov in
izdatkov za preteklo leto, če letno poročilo še ni sprejeto,
2. ocena realizacije prejemkov in izdatkov za tekoče leto in
3. načrt prejemkov in izdatkov za prihodnje leto.
3 Na strani 74 navedenega predloga je v tretjem
odstavku IV. točke (Temeljne rešitve) navedeno: "Sklad bo opravljal naloge
v imenu Republike Slovenije in za njen račun. Sredstva za njegovo ustanovitev
in začetek delovanja bo zagotovila Republika Slovenija iz proračuna. S
sredstvi, ki jih bo sklad pridobil s prometom, zakupom oziroma na podlagi
koncesij, bo ta sklad nakupoval in menjaval kmetijska zemljišča in gozdove, jih
združeval in ponovno oddajal. Sredstva bodo namenjena tudi za stroške
poslovanja sklada. Presežek prihodkov nad odhodki sklada bo prihodek proračuna
Republike Slovenije."
4 Eden od poglavitnih vsebinskih razlogov, ki jih
navaja predlagatelj v predlogu ZSKZ in ki narekuje takšno rešitev, je
zagotavljanje enotnega financiranja programa celostnega urejanja podeželja in
obnove vasi, saj se sredstva za te namene zagotavljajo iz proračuna Republike
Slovenije, ne glede na to, ali se proračunska sredstva zagotavljajo iz zemljišč
v zasebni lasti (npr. z davkom od katastrskega dohodka, s prometnim davkom od
prodaje kmetijskih proizvodov itd.) ali iz zemljišč Sklada.
5 M. Pavčnik, Teorija prava, 3. razširjena, sprem.
in dop. izdaja, GV Založba, Ljubljana 2007, str. 237-240.
6 A. Igličar: Zakonodajno odločanje, Uradni list
Republike Slovenije, Ljubljana 1994, str. 21.
7 M. Mozetič v: L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije,
Ljubljana 2002, str. 810.
8 O pravi avtentični razlagi govorimo, ko je
razlagano določilo v tolikšni meri pomensko nejasno, da dopušča diametralno
nasprotujoče si razlage in ga je zaradi tega treba pomensko razložiti. (Vir: M.
Pavčnik, Teorija prava, 3. razširjena, sprem. in dop. izdaja, GV Založba,
Ljubljana 2007, str. 264).
9 A. Igličar, Zakonodajni proces z osnovami
nomotehnike, Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani, Ljubljana 2004, str. 133.