Številka: U-I-357/07-9
Up-3832/07-16
Datum: 15. 5. 2008
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in v postopku odločanja o ustavni pritožbi Andreja Polaka, Golnik, in
Hinka Jenulla, Ljubljana, na seji 15. maja 2008
o d l o č i l o :
1. Prvi odstavek 21. člena Zakona o državnem tožilstvu (Uradni
list RS, št. 94/07 – ur. p. b.), kolikor določa, da se za volitve članov
Državnotožilskega sveta uporablja prvi odstavek 24. člena Zakona o sodiščih
(Uradni list RS, št. 94/07 – ur. p. b.), v delu, ki se glasi: »vendar največ
štirikrat tolikšno, kot je število članov, ki se voli«, ni v neskladju z
Ustavo.
2. Tretji odstavek točke V/č Pojasnil Volilne komisije Vrhovnega
državnega tožilstva Republike Slovenije za izvedbo nadomestnih volitev dveh članov
Državnotožilskega sveta št. DTS 146/07 z dne 19. 11. 2007 ni začel veljati in
se ne sme uporabljati.
3. Sodba in sklep Upravnega sodišča št. U 2451/2007 z dne 7. 12.
2007 se razveljavita in se zadeva vrne Upravnemu sodišču v novo odločanje.
4. Do odločitve Upravnega sodišča se zadrži izvedba volitev
člana Državnotožilskega sveta izmed vrhovnih državnih tožilcev.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnika, predlagatelj kandidature in
kandidat na nadomestnih volitvah za člana Drzavnotožilskega sveta (v nadaljevanju
DTS), zaradi zatrjevanih nepravilnosti v postopku teh volitev, glede katerih
sta vložila tudi ustavno pritožbo, izpodbijata del prvega odstavka 21. člena
Zakona o Državnem tožilstvu (Uradni list RS, št. 94/07 – ur. p. b. – v
nadaljevanju ZDT) v zvezi z delom prvega odstavka 24. člena Zakona o sodiščih
(Uradni list RS, št. 94/07 – ur. p. b. – ZS) in tretji odstavek točke V/č
Pojasnil za izvedbo volitev Volilne komisije Vrhovnega državnega tožilstva z
dne 9. 11. 2007 (v nadaljevanju Pojasnila). Izpodbijana ureditev v ZS (ki se po
ZDT uporablja tudi pri volitvah članov DTS) določa, da je lahko na kandidatni
listi največ štirikrat tolikšno število kandidatov, kot je število članov, ki
se jih voli. Izpodbijana ureditev iz Pojasnil pa določa, da vsak tožilec lahko
pisno podpre največ štiri predlagane kandidate. Zaradi takih omejitev naj
pobudnik – kandidat na teh volitvah ne bi bil uvrščen na kandidatno listo.
2. Pobudnika menita, da zakonska omejitev
nesorazmerno omejuje pasivno volilno pravico, kar naj bi bilo v neskladju z 2.,
s 14., 15. in 43. členom Ustave. Glede Pojasnil pa menita, da določba o
možnosti dajanja štirih podpor nima zakonske podlage ter da v nasprotju s
splošno in enako volilno pravico multiplicira aktivno volilno pravico (43. člen
Ustave). Predlagata, naj Ustavno sodišče izpodbijano zakonsko določbo
razveljavi, izpodbijano določbo Pojasnil pa odpravi.
3. Državni zbor ni odgovoril, Vlada pa
meni, da pobuda ni utemeljena. Ocenjuje, da volilna pravica za volitve članov
DTS ni varovana v okviru 43. člena Ustave. Varstvo po tej ustavni določbi naj
bi se raztezalo na splošne volitve v državne organe. Meni, da za izpodbijano
omejitev glede uvrščanja na kandidatno listo ni ustavno utemeljenih ovir.
Sklicuje se na stališče Ustavnega sodišča, da se z določitvijo potrebne podpore
za kandidaturo za politične funkcije zagotovi, da se volilne tekme udeležujejo
le tiste osebe, za katere se izkaže, da imajo vsaj minimalno realno možnost za
izvolitev, in navaja odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-220/97 z dne 29. 10.
1997 (Uradni list RS, št. 70/97 in OdlUS IV, 137). Z izpodbijano določbo prvega
odstavka 24. člena ZS naj bi se tako preprečevalo težave, ki bi nastale pri
izvedbi volitev ob prekomernem številu kandidatov, zato naj bi bila ta omejitev
racionalna. Kandidiranje naj bi bilo dovoljeno vsem, ki pridobijo
»kvalificirano« podporo, torej je zajamčena pravica začetnega kandidiranja. Ta
naj bi sicer lahko naletela na oviro z zakonom določenega največjega števila
kandidatov na listi, kar pa po mnenju Vlade v temelju ne krši pravice
kandidirati, torej potegovati se tudi za mesto uvrstitve na kandidatno listo.
Izločanje, ki ga izpodbijana ureditev povzroči, naj zato ne bi kršilo jamstev
iz 43. člena Ustave in tudi ne načela pravne države (2. člen Ustave) in načela
enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave). Vlada meni, da je
izpodbijana ureditev tudi skladna s 44. členom Ustave, saj je pravica do
sodelovanja pri javnih zadevah v konkretnem primeru zagotovljena prek
ustreznega postopka kandidiranja, kot ga določata ZDT in ZS.
4. Pobudnika vlagata tudi ustavno pritožbo
zoper sodbo in sklep Upravnega sodišča. Z njima je to sodišče zavrnilo njuno
pritožbo zoper odločbo Volilne komisije Vrhovnega državnega tožilstva (v
nadaljevanju Volilna komisija) o zavrnitvi ugovora v kandidacijskem postopku in
zavrnilo njuno tožbo v delu, ki se nanaša na listo kandidatov za nadomestne
člane DTS izmed vrhovnih državnih tožilcev, ter zavrglo tožbo v delu, ki se
nanaša na Pojasnila. Tej odločitvi Upravnega sodišča očitata kršitev pravic iz
23., 25., 43. in 44. člena Ustave ter iz 14. člena v zvezi z drugim odstavkom
15. člena Ustave. Zatrjujeta ustavno nedopustno omejevanje pasivne volilne
pravice in ustavno neskladno razmejevanje med aktivno in pasivno volilno pravico.
Omejitev števila kandidatov na največ štirikrat tolikšno število, kot je treba
izvoliti članov, naj bi bil nesorazmeren ukrep, možnost dati štiri podpore v
kandidacijskem postopku pa naj bi izkrivila uvrščanje na kandidatno listo. Zato
naj bi iz kandidatne liste izpadli kandidati z najvišjo dejansko podporo.
Navajata, da se te liste oblikujejo po položajih tožilcev, volijo pa jih vsi
tožilci, tako nesorazmerje med aktivno in pasivno volilno pravico pa naj bi
povzročilo neenakost volilne pravice same. Izpodbijani odločitvi očitata tudi
kršitev pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja ter kršitev pravice do
pravnega sredstva. Upravno sodišče naj bi odločilo po preteku roka, ki ga za
spore v postopku kandidiranja določa zakon, in se naj ne bi opredelilo do
bistvenih očitkov v pritožbi in v tožbi.
5. Senat Ustavnega sodišča je na seji 18.
12. 2007 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo in na podlagi drugega odstavka
40. člena v zvezi z 49. členom Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št.
64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS) odločil, da se do končne odločitve
Ustavnega sodišča zadrži izvedba volitev nadomestnega člana izmed vrhovnih
državnih tožilcev. V skladu z drugim odstavkom 56. člena ZUstS je bila ustavna
pritožba poslana Volilni komisiji kot stranki z nasprotnim interesom.
6. Volilna komisija v odgovoru navaja, da
omejitev števila kandidatov na listi na največ štirikrat tolikšno število, kot
se voli članov, ne posega v ustavno določbo o splošni in enaki volilni pravici,
ampak jo utrjuje. ZDT in ZS, ki kot specialna predpisa urejata volitve v Sodni
svet in Državnotožilski svet, naj ne bi določala, da je v kandidacijskem
postopku možna podpora samo enemu kandidatu. Zbrane podpore enemu od
pritožnikov naj ne bi pomenile, da bi prejel prav toliko glasov na volitvah.
ZDT v 21. členu sicer izrecno določa, da se člani DTS volijo po postopku, ki ga
zakon določa za člane Sodnega sveta, vendar ima DTS samo štiri voljene državne
tožilce, Sodni svet pa šest voljenih sodnikov, zato naj bi bilo mogoče določbe
ZS za volitve članov DTS uporabljati le smiselno. Pojasnila naj bi smiselno
uporabo najdosledneje upoštevala. Tako glede na tretji odstavek 22. člena ZS
štirje državni tožilci – člani DTS kandidirajo glede na položaj, ki ga imajo,
kandidate s tako oblikovanih list pa volijo vsi državni tožilci. Volitve po
deljenih kandidatnih listah naj bi namreč pomenile, da niti en član DTS ne bi
bil izvoljen po postopku, v katerem bi imeli volilno pravico vsi državni
tožilci, kar bi pomenilo poseg v njihovo aktivno volilno pravico.
7. Ustavno sodišče je v skladu z 22. členom
Ustave odgovor Volilne komisije poslalo pritožnikoma, ki v izjavi navajata, da
Volilna komisija v odgovoru ni ovrgla navedb iz ustavne pritožbe. Tako glede
omejevanja kandidatur kot glede dajanja podpor v kandidacijskem postopku naj bi
bila njena utemeljitev sedanjega načina uporabe zakonov (vključno s Pojasnili)
logično nesprejemljiva, zlasti glede na sistem volitev, kot ga določa ZVDZ, ki
naj bi se po analogiji uporabil za zapolnitev pravnih praznin. Način volitev
državnih tožilcev v DTS, določen v Pojasnilih, naj bi odstopal od jezikovne
razlage prvega odstavka 21. člena ZDT v zvezi s tretjim odstavkom 22. člena ZS,
pa tudi od namena te določbe. Vloga teh članov DTS naj bi bila prav zastopanje
posameznih položajev državnih tožilcev in ne vseh državnih tožilcev, zato bi
jih morala voliti deljena volilna telesa.
B. – I.
8. Pritožnik izpodbija sodbo in sklep
Upravnega sodišča, ki temeljita med drugim tudi na izpodbijani zakonski
ureditvi. Sodišče je pri presoji zakonitosti objavljene kandidatne liste glede
na pogoje iz drugega odstavka 24. člena ZS namreč upoštevalo tudi omejitev
števila kandidatov na kandidatni listi, kot jo določa s pobudo izpodbijana
določba. Pri presoji zakonitosti kandidatne liste je sodišče zavzelo tudi
stališče, da zakon ne preprečuje predlaganja več kandidatov, kar naj bi
pomensko obsegalo tudi podporo, in da zakon pravice predlaganja (torej tudi
podpore) ne omejuje na enega samega kandidata. S tem se je vsebinsko opredelilo
tudi do izpodbijane določbe Pojasnil, čeprav je del tožbe, naslovljen nanje,
zavrglo. Ker je odločitev o ustavni pritožbi odvisna od odločitve o pobudi, je
moralo Ustavno sodišče najprej odločiti o njej.
9. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo. Ker
so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS, je nadaljevalo
z odločanjem o stvari sami.
B. – II.
10. Zakon DTS opredeljuje kot poseben
organ, ki naj zagotovi upoštevanje strokovnih kriterijev kot merilo za
imenovanje, pa tudi za napredovanje v tožilskem poklicu.1 Določa
njegove naloge, sestavo, volitve in način delovanja (21. člen ZDT). Glede
izvolitve štirih članov tega sveta se sklicuje na postopek, ki ga zakon določa
za volitve članov Sodnega sveta, in določa, izmed katerih državnih tožilcev,
glede na položaj, se ti člani izvolijo (prvi odstavek 21. člena ZDT).2
Pobudnika izpodbijata prvi odstavek 21. člena ZDT, kolikor določa, da se pri
volitvah za člane DTS uporablja del prvega odstavka 24. člena ZS,3
ki določa, da mora biti na kandidatni listi za člana Državnotožilskega sveta
večje število kandidatov, kot je število članov, ki se voli, vendar največ
štirikrat tolikšno, kot je število članov, ki se jih voli. Določba ZS je ob
njegovi uveljavitvi omejevala to število na najmanj dvakratno število članov,
ki se jih voli, leta 2000 pa se je največje število kandidatov na kandidatni
listi povečalo na štirikratnik, zaradi večje možnosti izbire kandidatov.4
11. Pobudnika izpodbijani ureditvi očitata
neskladje z volilno pravico iz 43. člena Ustave. Volitve v DTS so namenjene
oblikovanju posebnega organa državnotožilske (samo)uprave, ki deluje v
državnotožilski organizaciji in ki se jih v skladu z zakonom lahko udeležijo le
državni tožilci. Glede na tak cilj in s tem povezano vsebino jih ni mogoče primerjati
z volitvami v organe, ki se volijo na podlagi splošne in enake volilne pravice.
Cilj izvrševanja volilne pravice iz te ustavne določbe je namreč vzpostavitev
zakonitih organov oblasti na ravni države oziroma na ravni lokalnih skupnosti.
V okviru 43. člena Ustave sta glede na to varovani aktivna in pasivna volilna
pravica za volitve v Državni zbor in za volitve Predsednika republike ter
aktivna in pasivna volilna pravica za volitve članov predstavniških teles
lokalne samouprave kot normodajalcev, pa tudi županov, ker se po Zakonu o
lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 94/07 – ur. p. b. – ZLV) volijo s
splošnimi in neposrednimi volitvami.5Volilna pravica državnih
tožilcev za volitve v DTS torej ni varovana z volilno pravico iz 43. člena
Ustave. Glede na to se tudi njeno ustavno varstvo ne zagotavlja v okviru te
ustavne določbe. Očitek pobudnikov, da je izpodbijana ureditev v neskladju s to
ustavno določbo, je zato neutemeljen.
12. Vendar tudi volitve članov DTS sodijo v
širši okvir volilnega sistema, zato zanje veljajo temeljna volilna načela, ki
izražajo demokratično naravo volitev.6 Gre za načela, ki izhajajo iz
splošnega načela demokratičnosti, iz načel pravne države (1. in 2. člen Ustave)
ter iz načela enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave) in ki
zagotavljajo enakopravnost in svobodo volilne pravice. Pobudnika izpodbijani
ureditvi očitata prav neskladje z načeli pravne države in z načelom enakosti
pred zakonom, v tej zvezi pa tudi neskladje z načinom uresničevanja in omejevanja
človekovih pravic iz 15. člena Ustave. Kolikor je izvolitev predstavnikov pogoj
za uresničevanje pravice do upravljanja javnih zadev, sta taka izvolitev in z
njo povezana volilna pravica varovani s 44. členom Ustave.7 Zato so
temeljna volilna načela pri volitvah članov DTS varovana v okviru te ustavne
določbe in je Ustavno sodišče izpodbijano ureditev presojalo v tem okviru.
13. Ustava v 44. členu veže način
uresničevanja pravice do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev na zakon. Pri
predpisovanju načina uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin ima
zakonodajalec široko polje proste presoje. Vendar po ustaljeni ustavnosodni
presoji predpisovanje načina izvrševanja ne sme preseči njegovega namena, tako
da bi pomenila omejitev človekovih pravic. Ustavno sodišče je, sicer v zvezi s
43. členom Ustave, zavzelo stališče, da zahtevana podpora za kandidiranje
pomeni omejitev pasivne volilne pravice, če bi se z njo onemogočil nastop na
volitvah tistim kandidatom, ki bi imeli vsaj minimalne možnosti za izvolitev
(glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-336/96 z dne 4. 3. 1999, Uradni list
RS, št. 22/99 in OdlUS VIII, 43). Ker tako stališče izhaja iz načela enakosti
pasivne volilne pravice, velja tudi za primere volilne pravice, ki je varovana
v okviru 44. člena Ustave.
14. Pri izpodbijani določbi ZS v zvezi z
ZDT gre za določitev načina izvrševanja pasivne volilne pravice za volitve
članov DTS glede na podporo pri kandidiranju. Kriterij minimalne možnosti za
izvolitev kot način izvrševanja pasivne volilne pravice državnih tožilcev
vsebuje že določba drugega odstavka 24. člena ZS, ki, uporabljena za državne
tožilce, predpisuje podporo vsaj treh državnih tožilcev za uvrstitev na
kandidatno listo. Izpodbijana omejitev preprečuje nastop na volitvah kandidatom,
ki so minimalno možnost za izvolitev sicer izkazali, niso pa prejeli ene od
štirih najvišjih podpor. Taka omejitev zato pomeni poseg v pravico do
sodelovanja pri upravljanju javnih zadev iz 44. člena Ustave. Po ustaljeni
ustavnosodni presoji je poseg v človekovo pravico ali temeljno svoboščino
dopusten, če je zakonodajalec z njim zasledoval ustavno dopusten cilj in če je
omejitev skladna z načeli pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistim
izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege države (splošno načelo
sorazmernosti).
15. Glede na z zakonom določene naloge DTS
služi izpodbijana ureditev izvolitvi članov DTS s čim višjo volilno podporo kot
izrazom visoke stopnje zaupanja volilnega telesa. Sam po sebi je tak cilj
ustavno dopusten, oceniti pa je treba, ali je poseg v skladu s splošnim načelom
sorazmernosti (odločba Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003,
Uradni list RS, št. 108/03 in OdlUS XII, 86).
16. Izpodbijane ureditve ni mogoče
presojati izolirano, temveč je treba upoštevati celoten postopek volitev članov
DTS. Za volitve članov DTS so državni tožilci enotno volilno telo, za izvolitev
pa zadostuje že navadna večina. Izvoljen je namreč tisti kandidat, ki je prejel
največ glasov, če pa sta dva kandidata prejela enako najvišje število glasov,
se volitve glede njiju ponovijo (tretji odstavek 26. člena ZS). Uvrstitev na
kandidatno listo z izpolnitvijo le minimalnega pogoja podpore treh državnih
tožilcev bi povzročila večje število kandidatov na kandidatni listi, to pa bi
praviloma pomenilo izvolitev članov DTS z bistveno nižjo podporo volilnega
telesa. Posledično bi to pomenilo, da člani DTS izvršujejo funkcijo na podlagi
manjše stopnje izraženega zaupanja, kar pa neposredno vpliva tudi na
legitimnost odločanja tega organa v celoti. Iz ustavnosodne presoje izhaja, da
preprečevanje negativnih pojavov, ki bi nastali ob prekomernem številu
kandidatov, pozitivno vpliva tudi na demokratičnost volitev samih (odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-49/06 z dne 22. 6. 2006, Uradni list RS, št. 70/06 in
OdlUS XV, 56, točka 12 obrazložitve). Omejitev števila kandidatov na kandidatni
listi glede na pridobljeno podporo v kandidacijskem postopku omogoča
osredotočanje volitev na tiste kandidate, ki izkazujejo največje možnosti za
izvolitev, in s tem preprečuje cepitev glasov. Zato je za dosego visoke stopnje
zaupanja volilnega telesa kot ustavno dopustnega cilja nujen in primeren ukrep.
17. Pri ocenjevanju teže posledic posega
glede na vrednost zasledovanega cilja (sorazmernost v ožjem smislu) pa je treba
upoštevati, da ocenjevana omejitev temelji na podpori, ki jo posamezni državni
tožilec določenega položaja podeli posameznemu kandidatu, in na zbranem številu
takih podpor (drugi odstavek 24. člena ZS). S tem državni tožilci posameznega
položaja že v fazi kandidiranja izrazijo svojo podporo in s tem hkrati povečajo
svoj vpliv tudi na končno izvolitev člana DTS iz svojih vrst, ki ga sicer
volijo vsi državni tožilci. Za državnotožilski položaj, iz katerega se voli
član DTS, namreč ni pomembna le možnost izvolitve v celotnem volilnem telesu,
ampak tudi podpora državnih tožilcev tega položaja. Uvrstitev na kandidatno
listo prvih štirih tako podprtih kandidatov zato ne zožuje možnosti
kandidiranja v taki meri, da bi izločila tiste kandidate, ki bi še imeli realne
možnosti za izvolitev in hkrati visoko podporo državnih tožilcev svojega
položaja. Zato je ocenjevana ureditev tudi v ožjem smislu sorazmerna z
zasledovanim ciljem. Glede na te ugotovitve izpodbijana določba prvega odstavka
24. člena ZS ne pomeni prekomernega posega v 44. člen Ustave, zato je Ustavno
sodišče odločilo, da ni v neskladju z Ustavo (1. točka izreka).
B. – III.
18. Pobudnika izpodbijani določbi Pojasnil,
da lahko vsak državni tožilec pisno podpre do štiri kandidate, očitata, da naj
ne bi imela podlage v zakonu. Očitke utemeljujeta s tem, da bi se za način
dajanja podpore v kandidacijskem postopku moral uporabiti ZVDZ, saj ne ZDT ne
ZS tega vprašanja ne urejata. Argument pobudnikov o uporabi ZVDZ glede na
gornje ugotovitve, da volilna pravica za volitve članov DTS ni varovana v
okviru 43. člena Ustave, ni utemeljen. Glede na očitke pobudnikov pa se
smiselno zastavlja vprašanje skladnosti izpodbijane določbe Pojasnil s tretjim
odstavkom 153. člena Ustave (načelo zakonitosti). Ta določa, da morajo biti
podzakonski predpisi in drugi splošni akti v skladu z Ustavo in zakoni.
Skladnost pomeni, da se mora nižji pravni akt gibati v mejah, ki mu jih
vsebinsko zarisuje višji pravni akt, in ne sme vsebovati določb, za katere v
zakonu ni podlage, zlasti ne sme spremeniti ali samostojno urejati pravic in
obveznosti. Podzakonski predpis sme zakonsko normo dopolnjevati le do te mere,
da z dopolnjevanjem ne uvaja originarnih norm in da z zakonom urejenih pravic
in obveznosti ne zožuje; stremeti mora le za tem, da zakonsko normo dopolni
tako, da bo dosežen njen cilj.8
19. Na podlagi 21. člena ZDT velja v
postopku volitev članov DTS tudi določba šestega odstavka 26. člena ZS, po
kateri volilna komisija določi obrazce za izvedbo volitev ter enotne standarde
za volilni material in druge materialne pogoje za izvedbo volilnih opravil.
Izpodbijana določba Pojasnil ima glede na vsebino, ki jo ureja, naravo
podzakonskega predpisa za izvrševanje določb ZDT in ZS pri volitvah članov DTS.
Predpisi morajo biti objavljeni, preden začnejo veljati. Predpis začne veljati
petnajsti dan po objavi, če ni v njem določeno drugače. Državni predpisi se
objavljajo v državnem uradnem listu (154. člen Ustave). Izpodbijana določba
Pojasnil ni bila objavljena v Uradnem listu Republike Slovenije in že zato ni
mogla začeti veljati in se kot takšna tudi ne more uporabljati (2. točka
izreka). Poleg tega pa po vsebini ni skladna z zahtevo iz tretjega odstavka
153. člena Ustave. Iz tretjega odstavka 24. člena ZS v zvezi s prvim odstavkom
21. člena ZDT ne izhaja zahteva po večkratni podpori enega volilnega
upravičenca v kandidacijskem postopku. Nasprotno, po jezikovni razlagi določbe,
da se na kandidatno listo uvrstijo kandidati, ki jih predlagajo najmanj trije
državni tožilci, je mogoče razbrati pravilo, da ima en volilni upravičenec en
glas tudi v postopku dajanja podpor kandidatom. Tudi glede na temeljna volilna
načela, ki izražajo demokratično naravo volitev, in so za volitve članov DTS
varovana v okviru 44. člena Ustave, tak način dajanja podpor v kandidacijskem
postopku ni pravilo. Ureditev, ki tako močno odstopa od običajne ureditve
volitev, bi, če bi bila ustavno skladna (o čemer se Ustavnemu sodišču ni bilo
treba opredeliti), lahko določil le zakon. Zato izpodbijana določba Pojasnil
presega meje, ki jih za predlaganje in podporo kandidatom določa ZDT v zvezi z
ZS, in je v neskladju s tretjim odstavkom 153. člena Ustave, posledično pa tudi
v neskladju s 44. členom Ustave.
B. – IV.
20. V izpodbijani sodbi Upravnega sodišča
je upoštevana določba Pojasnil, za katero je Ustavno sodišče ugotovilo, da ne
more učinkovati kot predpis. Ta določba neposredno vpliva na vodenje
kandidacijskega postopka in na oblikovanje kandidatne liste, Upravno sodišče pa
je svojo odločitev oprlo tudi nanjo. Glede na to je bila z izpodbijano sodno
odločbo pritožnikoma iz razlogov, navedenih v prejšnji točki obrazložitve,
kršena pravica do sodelovanja pri opravljanju javnih zadev iz 44. člena Ustave.
Ustavno sodišče je zato izpodbijano sodbo in sklep razveljavilo in zadevo
vrnilo Upravnemu sodišču v novo odločanje (3. točka izreka), ne da bi presojalo
še druge očitke pritožnikov.
21. Ustavno sodišče je s sklepom št.
Up-3832/07 z dne 18. 12. 2007 (Uradni list RS, št. 122/07) do svoje končne
odločitve zadržalo izvedbo volitev nadomestnega člana DTS izmed vrhovnih
državnih tožilcev. Ker je Ustavno sodišče izpodbijano odločitev Upravnega
sodišča razveljavilo in zadevo vrnilo temu sodišču v novo odločanje, je kot
način izvršitve (drugi odstavek 40. člena v zvezi s prvim odstavkom 49. člena
ZUstS) odločilo tudi, da se do končne odločitve Upravnega sodišča podaljša
zadržanje izvedbe teh volitev.
C.
22. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 40. člena, prvega odstavka 59. člena in drugega odstavka 40.
člena v zvezi s prvim odstavkom 49. člena ZUstS ter prve alineje drugega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v
sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger,
mag. Marta Klampfer, mag. Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič,
Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
__________________________________
1 Poročevalec DZ, št. 39/93, str. 60.
2 Prvi odstavek 21. člena ZDT se glasi:
»Državnotožilski svet sestavlja sedem članov. Generalni državni
tožilec in njegov namestnik sta člana sveta po položaju. Enega člana sveta
imenuje minister, pristojen za pravosodje, izmed vodij okrožnih državnih
tožilstev. Štiri člane sveta izvolijo izmed državnih tožilcev, ki nimajo
vodstvenih položajev, državni tožilci po postopku, ki ga zakon določa za
volitve članov sodnega sveta, od tega dva člana izmed okrožnih državnih
tožilcev, enega člana izmed višjih državnih tožilcev in enega člana izmed vrhovnih
državnih tožilcev.«
3 24. člen ZS se glasi:
»Na vsaki kandidatni listi za člana sodnega sveta iz tretjega
odstavka 22. člena tega zakona mora biti večje število kandidatov, kot je
število članov, ki se jih voli, vendar največ štirikrat tolikšno, kot je
število članov, ki se jih voli.
Kandidate za člane sodnega sveta predlagajo sodniki pisno ali
na sodniških zborih. Na kandidatno listo se uvrstijo kandidati, ki so jih
predlagali najmanj trije sodniki. Če je število kandidatov večje, kot določa
prejšnji odstavek, se uvrstijo na kandidatno listo tisti kandidati, ki jih je
predlagalo največ sodnikov.
Kandidatne liste potrdi in objavi volilna komisija najmanj
petnajst dni pred dnevom glasovanja.«
4 Poročevalec DZ, št. 6/2000, str. 12.
5 Glej podrobneje J. Sovdat v L. Šturm (ur.),
Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in
evropske študije, Ljubljana 2002, str. 474 do 477.
6 Glej podrobneje F. Grad, Volitve in volilni
sistemi, Uradni list Republike Slovenije, Ljubljana 2004, str. 109.
7 J. Čebulj v L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske študije,
Ljubljana 2002, str. 490.
8 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-330/02 z
dne 21. 10. 2004, Uradni list RS, št. 118/04 in OdlUS XIII, 64.