Številka: Up-730/08-13
U-I-54/08-8
Datum: 12. 6. 2008
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti in v postopku odločanja o ustavni pritožbi Francija
Matoza, Divača, ki ga zastopa Odvetniška družba Matoz, o. p., d. n. o., Divača,
na seji 12. junija 2008
o d l o č i l o:
1. Sklep Vrhovnega sodišča št. I Up 55/2008 z dne 14. 2. 2008 in
sklep Upravnega sodišča, Oddelka v Novi Gorici, št. U 44/2008 z dne 25. 1. 2008
se razveljavita in se zadeva vrne Upravnemu sodišču, Oddelku v Novi Gorici, v
novo odločanje.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti
drugega odstavka 13. člena Poslovnika Komisije za preprečevanje korupcije
(Uradni list RS, št. 105/04) se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pritožnik je na podlagi prvega odstavka
4. člena Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 105/06 – v nadaljevanju
ZUS-1) uveljavljal sodno varstvo v upravnem sporu, in sicer zaradi posega v
njegove pravice iz 22. člena (enako varstvo pravic) in iz 35. člena Ustave
(varstvo pravic zasebnosti in osebnostnih pravic).Ta naj bi bil storjen z
objavo načelnega mnenja Komisije št. 116 z dne 8. 1. 2008, s katerim je
Komisija sprejela mnenje o tem, ali določeno ravnanje ustreza definiciji
korupcije iz ZPKor. Upravno sodišče je tožbo pritožnika zavrglo. Vrhovno
sodišče je pritožbo pritožnika zavrnilo in potrdilo sklep Upravnega sodišča.
2. Pritožnik zatrjuje kršitev pravice do
sodnega varstva (23. člen Ustave). Navaja, da sta Vrhovno in Upravno sodišče
posegli v pravico do sodnega varstva, ker nista vsebinsko obravnavali njegove
tožbe in pritožbe. Meni, da imajo načelna mnenja Komisije pravne in materialne
posledice za posameznike. Ker naj bi se načelno pravno mnenje nanašalo na
konkreten primer in je iz njega moč nedvomno ugotoviti, kdo je oseba obravnave,
naj ne bi več šlo za načelno mnenje. Pritožnik meni, da iz načelnega mnenja z
obrazložitvijo in iz komentarja predsednika Komisije v medijih brez dvoma
izhaja, da je Komisija za preprečevanje korupcije obravnavala ravnanje pritožnika.
Ali ima konkretno načelno mnenje pravne ali materialne posledice za prizadetega
posameznika, naj bi bilo mogoče ugotoviti samo z vsebinskim odločanjem sodišča.
Pritožnik je 17. 3. 2008 in 18. 4. 2008 poslal dopolnitvi ustavne pritožbe. Z
dopolnitvijo ustavne pritožbe je pritožnik dodatno utemeljeval nastanek težko
popravljive škode na osebnem in poklicnem ugledu.
3. Pritožnik je tudi predlagal, naj Ustavno
sodišče v skladu z drugim odstavkom 59. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS) presodi, ali je drugi
odstavek 13. člena Poslovnika Komisije za preprečevanje korupcije (v
nadaljevanju Poslovnik) v neskladju z Ustavo.
4. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-730/08 z dne 11. 4. 2008 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo in zavrnil
predlog za začasno zadržanje izvrševanja načelnega mnenja Komisije za
preprečevanje korupcije. Ustavna pritožba je bila v skladu z drugim odstavkom
56. člena ZUstS poslana Komisiji. Komisija je v odgovoru navedla, da pritožnik
ni pojasnil in utemeljil, s čim naj bi mu bile kršene pravice iz 22. in 35.
člena Ustave. Podrobneje pojasnjuje, zakaj iz Zakona o preprečevanju korupcije
(Uradni list RS, 2/04 – v nadaljevanju ZPKor) izhaja, da lahko Komisija
sprejema načelna mnenja tudi v zvezi z delom odvetnikov. V nadaljevanju
odgovora Komisija pojasnjuje, da je glavna naloga ZPKor preprečevanje korupcije
in ne represivno odzivanje na korupcijo. Komisija naj bi bila dolžna o sumih
korupcije obveščati pristojne organe, pri tem pa naj Komisija ne bi imela
nobenega vpliva na odločitve pristojnih organov. Načelno mnenje naj bi bila
načelna opredelitev do historičnega dogodka ali pojava, ki po splošno znanih
dejstvih in okoliščinah pomenijo razloge za sum korupcije. Načelna mnenja naj
bi bila neobvezne smernice, po katerih lahko nedoločno število
neidentificiranih oseb oblikuje svoje ravnanje, da se izognejo situacijam, v
katerih lahko podležejo tveganjem korupcije. Načelno mnenje naj bi služilo le
obveščanju in prostovoljnemu učenju nedoločenega kroga subjektov o nevarnostih
korupcije ter krepitvi protikorupcijske kulture v družbi. Komisija naj v
načelnem mnenju št. 116 ne bi navedla podatkov o kraju, času, instituciji,
udeležencih in njihovi morebitni osebni odgovornosti. Podrobnosti iz postopkov,
ki naj bi prizadele pritožnika, naj Komisija ne bi posredovala javnosti. O
navedenih dogodkih naj bi javnost obveščal pritožnik sam. V zadnjem odstavku
načelnega mnenja naj bi bilo izrecno navedeno, da se Komisija ni ukvarjala s subjektivno
odgovornostjo za nastale posledice. Zato naj načelnega mnenja Komisije v
nobenem primeru ne bi bilo mogoče označiti za konkretni akt ali materialno
dejanje, ki posega v ustavne pravice in svoboščine posameznika, ker naj ne bi
imelo pravnih ali materialnih učinkov.
5. Pritožnik je v odgovoru na navedbe
Komisije navedel, da je Komisija povsem prezrla, da je predmet ustavne pritožbe
kršitev pravice do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave. Ustavno
sodišče naj bi glede na pritožbene navedbe presodilo, ali je bila z akti
Vrhovnega in Upravnega sodišča kršena pravica do sodnega varstva, in ne, ali
sta bili z izdajo načelnega mnenja Komisije št. 116 kršeni pravici iz 22. in
35. člena Ustave. Zato naj navedbe Komisije ne bi imele neposredne veze z
obravnavano zadevo.
B.– I.
6. Upravno sodišče meni, da načelno mnenje
ni akt, ki bi odločal o pravicah, obveznostih ali pravnih koristih posameznika,
zato tudi ne more biti dejanje, s katerim bi bilo mogoče poseči v človekove
pravice in temeljne svoboščine posameznika (4. točka prvega odstavka 36. člena
ZUS-1). Vrhovno sodišče s svojo odločitvijo to stališče potrdi in meni, da
zadeva sploh ne sodi v sodno pristojnost (1. točka prvega odstavka 36. člena
ZUS-1). V obrazložitvi navede, da drugi odstavek 13. člena Poslovnika določa,
da načelno mnenje nima pravnih ali materialnih posledic, zato tudi nima sodnega
varstva.
7. Pritožnik nasprotuje stališču Upravnega
in Vrhovnega sodišča, da zoper načelno mnenje Komisije ni sodnega varstva, ker
je take narave, da v nobenem primeru ne more poseči v človekove pravice in
temeljne svoboščine. Pritožnik zatrjuje kršitev pravice do sodnega varstva
(prvi odstavek 23. člena Ustave).
8. Pravica do sodnega varstva pomeni, da
ima vsakdo pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti
njemu brez nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom
ustanovljeno sodišče (prvi odstavek 23. člena Ustave). Sodno varstvo pravic
posameznika zagotavlja prvi odstavek 23. člena Ustave, sodno varstvo človekovih
pravic in temeljnih svoboščin pa še posebej in izrecno zagotavlja četrti
odstavek 15. člena Ustave (odločba št. U-I-321/96 z dne 10. 10. 1996, Uradni
list RS, št. 61/96 in OdlUS V, 133). Če ni zagotovljeno drugo sodno varstvo,
odloča v upravnem sporu pristojno sodišče tudi o zakonitosti posamičnih dejanj
in aktov, s katerimi se posega v ustavne pravice posameznika (drugi odstavek
157. člena Ustave).
9. Glede na trditve pritožnika je moralo
Ustavno sodišče presoditi, ali sta Upravno in Vrhovno sodišče s spornim
stališčem pritožniku onemogočili dostop do sodnega varstva človekovih pravic in
temeljnih svoboščin.
10. Komisija, ki je bila ustanovljena na
podlagi ZPKor,1 je samostojen državni organ (prvi odstavek 4. člena
ZPKor). Poleg drugih nalog opravlja tudi svetovalno-izobraževalne naloge (18.
člen ZPKor). Komisija med drugim daje tudi načelna mnenja in pojasnila o
nezdružljivosti, darilih in drugih vprašanjih, povezanih z vsebino tega zakona
(druga alineja 18. člena ZPKor). Na podlagi prve alineje prvega odstavka 13.
člena Poslovnika Komisija, poleg drugih načelnih mnenj, sprejema tudi načelna
mnenja o tem, ali določeno ravnanje ustreza opredelitvi korupcije iz ZPKor.
Namen načelnih mnenj je bolj natančno določiti vsebino zakonskega pojma
korupcije2 in s tem služijo ozaveščanju javnosti in krepitvi
protikorupcijske kulture v družbi.
11. Načelno mnenje Komisije nima značaja
posamičnega akta, s katerim bi se odločalo o pravicah, obveznostih ali pravnih
koristih posameznika, kot ugotavlja Upravno sodišče. Vendar tega, da bi ga
imelo, pritožnik niti ni zatrjeval. Pritožnik je v tožbi in v pritožbi
zatrjeval, da konkretno načelno mnenje št. 116 in njegova objava kot dejanji
posegata v njegove človekove pravice.
12. Določba drugega odstavka 13. člena
Poslovnika, da načelno mnenje nima pravnih ali materialnih posledic, ne more
sama po sebi pomeniti, da Komisija kot državni organ ne bi mogla s posameznimi
navedbami v načelnem mnenju in njihovo objavo na spletni strani poseči v
človekove pravice in temeljne svoboščine posameznika. Načelna mnenja in
stališča Komisije so javna in se objavijo na njeni spletni strani (drugi
odstavek 16. člena Poslovnika). Sestavljena so iz načelnega mnenja in
obrazložitve. Načelno mnenje je sestavljeno iz opisa določenega ravnanja in
ugotovitve, da takšno ravnanje ustreza oziroma ne ustreza opredelitvi pojma
korupcija iz ZPKor. Iz obrazložitve pa izhaja, da je podlaga za posamezno
načelno mnenje Komisije konkretno historično ravnanje, ki je v obrazložitvi
tudi podrobno opisano. Takšno je tudi načelno mnenje št. 116 z dne 8. 1. 2008,
s katerim naj bi bilo po mnenju pritožnika poseženo v njegove človekove
pravice. Če načelno mnenje, ki določeno ravnanje označi za dejanje korupcije,
omogoča prepoznavo posameznika, ki naj bi navedeno dejanje storil, je lahko
izdaja in objava takšnega načelnega mnenja posamično dejanje ali akt državnega
organa, ki lahko poseže v ustavne pravice posameznika.
13. Upravno in Vrhovno sodišče sta s
stališčem, da z načelnim mnenjem Komisije v nobenem primeru ni mogoče poseči v
človekove pravice in temeljne svoboščine, pritožniku onemogočili dostop do
sodnega varstva človekovih pravic, zato sta z izpodbijanima sklepoma kršili
pravico iz četrtega odstavka 15. člena Ustave.
14. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
izpodbijana sklepa razveljavilo in zadevo vrnilo v novo odločanje Upravnemu
sodišču. Upravno sodišče bo moralo v ponovljenem postopku presoditi, ali je
bilo s konkretnim načelnim mnenjem Komisije št. 116 poseženo v človekove
pravice in temeljne svoboščine pritožnika.
B. – II.
15. Pritožnik v okviru ustavne pritožbe
predlaga, naj Ustavo sodišče oceni ustavnost in zakonitost drugega odstavka 13.
člena Poslovnika. Ustavno sodišče je ta predlog obravnavalo kot pobudo za
začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti.
16. Drugi odstavek 13. člena Poslovnika
določa: »Mnenja komisije iz prve alineje prejšnjega odstavka nimajo pravnih in
materialnih posledic.«
17. Ustavno sodišče je v tej odločbi že
pojasnilo, da izpodbijana določba ne more pomeniti, da Komisija kot državni
organ ne bi mogla s posameznimi navedbami v načelnem mnenju in njihovo objavo
na spletni strani poseči v človekove pravice in temeljne svoboščine posameznika
in da zoper to dejanje Komisije ne bi bilo zagotovljeno sodno varstvo. Ker
Komisija izdaja načelna mnenja kot državni organ, sta izdaja in objava
načelnega mnenja lahko posamično dejanje oziroma akt, ki lahko poseže v
človekove pravice. Zoper taka dejanja pa je, če ni zagotovljeno drugo sodno
varstvo, na podlagi drugega odstavka 157. člena Ustave zagotovljeno sodno
varstvo v upravnem sporu. Zato so očitki pobudnika, da je z izpodbijano določbo
poseženo v pravico do sodnega varstva (prvi odstavek 23. člena Ustave),
neutemeljeni. Ustavno sodišče je pobudo kot očitno neutemeljeno zavrnilo.
C.
18. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena in drugega odstavka 26. člena ZUstS ter
prve alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni
list RS, št. 86/07) v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnici in sodniki
dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest
Petrič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo
soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
_________________________________
1 ZPKor je z uveljavitvijo Zakona o nezdružljivosti
opravljanja javne funkcije s pridobitno dejavnostjo (Uradni list RS, št. 20/06
– v nadaljevanju ZNOJF-1) prenehal veljati. Vendar se ZPKor na podlagi odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-57/06 z dne 29. 3. 2007 (Uradni list RS, št. 33/07 in
OdlUS XVI,22) uporablja do odprave ugotovljene neustavnosti ZNOJF-1.
2 V tretji alineji 2. člena ZPKor je določeno:
»Korupcija po tem zakonu je vsaka kršitev dolžnega ravnanja uradnih oziroma
odgovornih oseb v javnem ali zasebnem sektorju, kot tudi ravnanje oseb, ki so
pobudniki kršitev ali oseb, ki se s kršitvijo lahko okoristijo, zaradi
neposredno ali posredno obljubljene, ponujene ali dane oziroma zahtevane,
sprejete ali pričakovane koristi zase ali za drugega.«