Številka:Up-3486/07-13
Up-3503/07-13
Up-3768/07-18
Datum: 17. 1. 2008
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavnih pritožbah, ki so jih vložili Boris Popovič, Koper, Jani Bačič, Pobegi,
Karin Felicijan, Ankaran, Igor Hrvatin, Koper, Nataša Likar, Koper, Narciso
Urbanz, Koper, ki jih zastopa Odvetniška družba Matoz, o. p., d. n. o., Divača,
in Marijan Križman, Koper, na seji 17. januarja 2008
o d l o č i l o:
1. Ustavni pritožbi Borisa Popoviča in Marijana Križmana zoper
sklep Vrhovnega sodišča št. II Uv 13/2007 z dne 9. 11. 2007 se zavrneta.
2. Ustavna pritožba Janija Bačiča, Karin Felicijan, Igorja
Hrvatina, Nataše Likar in Narcisa Urbanza zoper sklep Vrhovnega sodišča št. II
Uv 13/2007 z dne 9. 11. 2007 se zavrže.
3. Vsa volilna opravila v Mestni občini Koper za volitve
predstavnikov te občine v volilno telo za volitve člana Državnega sveta in za
določitev kandidata za člana Državnega sveta se razveljavijo.
4. Volilna opravila v Mestni občini Koper za volitve
predstavnikov te občine v volilnem telesu za volitve člana Državnega sveta in
volilna opravila za določitev kandidata za člana Državnega sveta se izvedejo na
podlagi novih kandidatur v skladu s Pravili za izvolitev predstavnikov v
volilno telo za volitve članov Državnega sveta ter za določitev kandidata za
člana Državnega sveta (št. M008/s-301/97 z dne 25. 9. 1997 in Uradne objave
45/02) in v skladu z rokovnikom, ki ga določi Državna volilna komisija v petih
dneh od pričetka učinkovanja te odločbe.
5. V 18. volilni enoti (območje občin Koper, Izola in Piran) se
volitve predstavnika lokalnih interesov v Državni svet izvedejo po pravilih, ki
veljajo za ponovne volitve, volilna opravila občin Izola in Piran ter volilna
opravila Volilne komisije 2. volilne enote v zvezi z njimi pa ostanejo v
veljavi.
6. Ta odločba začne učinkovati z dnem njene vročitve Državni
volilni komisiji.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Vrhovno sodišče je z izpodbijanim
sklepom odpravilo odločbo Volilne komisije 2. volilne enote (v nadaljevanju
Volilna komisija) št. 041-1/2007-90 z dne 5. 11. 2007. S to odločbo je Volilna
komisija ugotovila, da je njena prva odločba o potrditvi kandidature za člana
Državnega sveta z dne 24. 10. 2007 v skladu s sklepoma Vrhovnega sodišča št. II
Uv 6/2007 in št. II Uv 7/2007, oba z dne 30. 10. 2007 (1. točka izreka). Glede
seznama predstavnikov Mestne občine Koper (v nadaljevanju MOK) v volilnem
telesu za volitve člana Državnega sveta (v nadaljevanju elektorji MOK) je
ugotovila, da je delno v skladu (2. točka izreka) in delno v neskladju z
navedenima sklepoma (3. točka izreka), nato pa je v obsegu 3. točke izreka
svojo prvo odločbo odpravila. Pri tem je v 2. in 3. točki izreka navedla imena
elektorjev MOK, na katere se ta odločitev nanaša. Z izpodbijanim sklepom je
Vrhovno sodišče združilo v skupno obravnavo in odločanje pritožbo Marijana
Križmana, ki je izpodbijal odločbo Volilne komisije z dne 5. 11. 2007 v celoti,
in pritožbo tistih elektorjev MOK, glede katerih je bila prva odločba Volilne
komisije kot nezakonita odpravljena. Z izpodbijanim sklepom Vrhovno sodišče ni
v celoti ugodilo predlogom Marijana Križmana in ni odpravilo prvotnih odločb
Volilne komisije o potrditvi kandidature in liste elektorjev MOK, saj naj ne bi
bili predmet tega upravnega spora. Ob tem pa je Vrhovno sodišče ugotovilo, da
naj bi bili ti odločbi Volilne komisije brez pravne podlage, ker temeljita na
aktih oziroma na opravilih, ki so bili s sklepoma Vrhovnega sodišča z dne 30.
10. 2007 odpravljeni.
2. Pritožnik Boris Popovič, ki ga je MOK
določila za kandidata za člana Državnega sveta – predstavnika lokalnih
interesov iz 18. volilne enote, izpodbija odločitev Vrhovnega sodišča v delu,
ki se nanaša na njegovo kandidaturo. Meni, da je z izpodbijanim sklepom Vrhovno
sodišče naložilo Volilni komisiji, naj zavrne njegovo kandidaturo za člana
Državnega sveta kot nezakonito. Volilna komisija naj namreč ne bi imela
pooblastil za podaljšanje roka za predložitev kandidatur niti za neupoštevanje
spremenjenih pravil MOK za izvolitev njenih elektorjev ter za določitev kandidata
za člana Državnega sveta. Vrhovno sodišče pa s sklepoma z dne 30. 10. 2007 tega
roka ni podaljšalo in naj tudi ne bi odpravilo odločbe Volilne komisije o
potrditvi kandidature z dne 24. 10. 2007. Zato naj bi mu bili z izpodbijanim
sklepom Vrhovnega sodišča kršeni pravici iz 43. in 44. člena Ustave. Navaja, da
ni sporno, da je MOK v času volilnih opravil spremenila svoja Pravila za
izvolitev predstavnikov v volilno telo za volitve člana Državnega sveta ter za
določitev kandidata za člana Državnega sveta (št. M008/s-301/97 z dne 25. 9.
1997 in Uradne objave št. 45/02 – v nadaljevanju Pravila). Vendar zatrjuje, da
je bila njegova kandidatura vložena v skladu s Pravili, ki so veljala v času
razpisa teh volitev, in v rokih, ki jih je na podlagi teh Pravil ter v skladu z
rokovnikom Državne volilne komisije (v nadaljevanju DVK) določala Komisija za
mandatna vprašanja, volitve in imenovanja Občinskega sveta MOK (v nadaljevanju
Komisija). Glede na to naj bi bile ugotovitve Vrhovnega sodišča o nezakonitosti
kandidature pravno povsem napačne.
3. Pritožnik Jani Bačič in pritožniki Karin
Felicijan, Igor Hrvatin, Nataša Likar in Narciso Urbanz (v nadaljevanju drugi
pritožniki) prav tako izpodbijajo v izreku navedeni sklep Vrhovnega sodišča,
ker naj bi jim bile z njim kršene pravice iz 25., 43. in iz 44. člena Ustave.
Po njihovem mnenju naj bi izpodbijana odločitev pomenila, da mora Volilna
komisija seznam elektorjev MOK kot nezakonit zavrniti. Menijo, da je Volilna
komisija prekoračila svoja pooblastila, ko je seznam elektorjev presojala na
podlagi smiselne uporabe 54. člena Zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni
list RS, št. 44/92 in nasl. – ZVDZ), kar bi lahko storila le v zvezi s
predlaganimi kandidaturami za člane Državnega sveta. Kolikor se izpodbijani
sklep Vrhovnega sodišča sklicuje na predhodno sprejeta sklepa Vrhovnega sodišča
št. II Uv 6/2007 in št. II Uv 7/2007, oba z dne 30. 10. 2007, pa naj bi bilo z
vidika 2. člena Ustave nejasno, kaj šteti za akte Občinskega sveta MOK, ki naj
bi bili izdani na podlagi Sprememb Pravil za izvolitev predstavnikov v volilno
telo za volitve člana Državnega sveta ter za določitev kandidata za člana
Državnega sveta (Uradni list RS, št. 90/07 – v nadaljevanju Spremembe Pravil).
Nejasnost naj bi bila toliko večja, ker ta dva sklepa Vrhovnega sodišča
določata, da se volilna opravila za volitve v Državni svet v MOK izvedejo v
skladu s Pravili, ki so veljala ob dnevu razpisa teh volitev, rok za oddajo
seznamov elektorjev Volilni komisiji pa naj bi se iztekel že 22. 10. 2007.
Vrhovno sodišče naj tega roka kljub temu, da je odločilo, da je treba ponovno
izvesti volilna opravila, ne bi podaljšalo. Poudarjajo tudi, da Vrhovno sodišče
ni razveljavilo odločb Volilne komisije o potrditvi seznama elektorjev MOK in o
potrditvi kandidata MOK za člana Državnega sveta z dne 24. 10. 2007. Zato naj
bi ti odločbi Volilne komisije še vedno veljali in naj Občinski svet MOK ne bi
mogel nadomestiti svojih aktov z novimi akti, ki bi bili v skladu s sklepi
Vrhovnega sodišča z dne 30. 11. 2007. Kršitev pravice iz 25. člena Ustave
utemeljujejo z navedbo, da izpodbijani sklep ni obrazložen, ker naj sodišče ne
bi presojalo njihovih pritožbenih navedb in naj bi odločilo tudi o delu odločbe
Volilne komisije, ki naj je ne bi izpodbijali.
4. Pritožnik Marijan Križman Vrhovnemu
sodišču očita, da z izpodbijanim sklepom ni odločilo o njegovem predlogu, naj
se odločbi Volilne komisije št. 041-1/2007-1 in št. 041-1/2007-41, obe z dne
24. 10. 2007, odpravita. Zato naj bi se ti dve odločbi upoštevali kot veljavni,
saj naj bi bil na njuni podlagi oblikovan Seznam potrjenih kandidatov za člane
Državnega sveta in Seznam izvoljenih predstavnikov v volilnem telesu za volitve
predstavnika lokalnih interesov v Državni svet iz 18. volilne enote. Pritožnik
poudarja, da naj bi bili odločbi Volilne komisije z dne 24. 10. 2007 vsekakor
predmet tega upravnega spora. Volilna komisija naj bi namreč z odločbo, ki je
bila izpodbijana v tem upravnem sporu, posredno odločala tudi o svojih odločbah
z dne 24. 10. 2007. Vrhovno sodišče naj bi glede na to z izpodbijano
odločitvijo pritožniku kršilo pasivno volilno pravico (drugi odstavek 43. člena
Ustave) in pravico do pravnega sredstva (25. člen Ustave).
5. Senat Ustavnega sodišča je dne 15. 11.
2007 ustavni pritožbi Borisa Popoviča in Janija Bačiča in drugih sprejel v
obravnavo in do končne odločitve Ustavnega sodišča zadržal izvedbo volitev v
18. volilni enoti za volitve predstavnikov lokalnih interesov v Državni svet
(območja občin Koper, Izola in Piran). V skladu z drugim odstavkom 56. člena Zakona
o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju
ZUstS) je bila ustavna pritožba poslana stranki z nasprotnim interesom (Marijan
Križman). Ta v odgovoru navaja, da navedbe pritožnikov o kršitvi njihovih
pravic iz 25., 43. in 44. člena Ustave ne držijo. Z izpodbijano odločbo
Vrhovnega sodišča naj bi se odpravile kršitve prav teh pravic vlagatelju tega
odgovora ter drugim kandidatom za elektorje in za člana Državnega sveta, ki so
pravočasno vložili kandidature. Meni, da so kršitve nastale zato, ker so se
Pravila spremenila po razpisu volitev. Navaja, da sklepa Vrhovnega sodišča z
dne 30. 10. 2007 zatrjevanih kršitev nista popolnoma odpravila, saj naj ne bi
izrecno odpravila odločb Volilne komisije z dne 24. 10. 2007. Kljub temu naj bi
bili ti dve odločitvi Vrhovnega sodišča jasni in nedvoumni, zaradi česar
Volilna komisija seznama pritožnikov za elektorje in kandidature za člana
Državnega sveta ne bi smela potrditi. Predlaga, naj se ustavni pritožbi
zavrneta. Ustavno sodišče je odgovor Marijana Križmana v skladu z 22. členom
Ustave poslalo pritožnikom, ki nanj niso odgovorili.
6. Dne 18. 12. 2007 je senat Ustavnega
sodišča sprejel v obravnavo tudi ustavno pritožbo Marijana Križmana. V skladu z
drugim odstavkom 56. člena ZUstS je bila ustavna pritožba poslana strankam z
nasprotnim interesom (Boris Popovič in Jani Bačič ter drugi), ki v odgovorih
navajajo, da po njihovem mnenju Marijan Križman nima pravnega interesa za
vložitev ustavne pritožbe, saj je Vrhovno sodišče z izpodbijanim sklepom
ugodilo njegovi pritožbi. Menijo tudi, da je Vrhovno sodišče pravilno
pojasnilo, da odločb z dne 24. 10. 2007 ni odpravilo, ker niso bile predmet
upravnega spora, v katerem je bil izdan izpodbijani sklep. Predlagajo, naj
Ustavno sodišče njegovo ustavno pritožbo zavrne.
7. Ustavno sodišče je odgovor Borisa
Popoviča, Janija Bačiča in drugih v skladu z 22. členom Ustave poslalo
pritožniku Marijanu Križmanu, ki v odgovoru navaja, da je Vrhovno sodišče
ugodilo njegovi pritožbi le v delu. Ker ni odpravilo odločb z dne 24. 10. 2007,
naj bi pustilo v veljavi vse kandidature, ki so bile v MOK vložene na podlagi
Sprememb Pravil. S tem naj bi poseglo v njegove pravne interese, saj naj bi bil
pritožnik pravilno predlagan za člana Državnega sveta in za elektorja na
podlagi Pravil. Meni, da zato izkazuje pravni interes za vložitev ustavne
pritožbe.
B. – I.
8. Ustavno sodišče je najprej obravnavalo
ustavno pritožbo Marijana Križmana. Pri tem je poleg izpodbijanega sklepa
Vrhovnega sodišča upoštevalo tudi že omenjena sklepa Vrhovnega sodišča z dne
30. 10. 2007. Z njima je Vrhovno sodišče odpravilo odločbi Volilne komisije o
zavrnitvi pritožb Marijana Križmana in Viktorja Markeziča glede nepravilnosti v
postopku kandidiranja, odpravilo vse akte Občinskega sveta MOK, ki so bili
izdani na podlagi Sprememb Pravil, ter naložilo, da se vsa volilna opravila za
volitve v Državni svet v MOK izvedejo v skladu s Pravili; volilna opravila,
opravljena na podlagi teh Pravil, pa ostanejo v veljavi. To pomeni, da so bili
z navedenima sklepoma Vrhovnega sodišča odpravljeni predlogi kandidatur za
elektorje in za člana Državnega sveta, ki so bili vloženi na podlagi Sprememb
Pravil, posledično pa tudi odločitvi Občinskega sveta MOK v zvezi s temi
kandidaturami. Pri tem je treba upoštevati, da je Volilna komisija ta seznam in
kandidaturo za člana Državnega sveta potrdila tako, da je z enim dejanjem
odločila o potrditvi in o pritožbah, ki sta bili vloženi zaradi nepravilnosti v
postopkih kandidiranja. Zato je Vrhovno sodišče s sklepoma, s katerima je
odpravilo odločbi o zavrnitvi pritožb in tudi vse akte MOK, ki so bili izdani
na podlagi Sprememb Pravil, posredno odpravilo tudi odločbi Volilne komisije o
potrditvi izvoljenih elektorjev in o potrditvi kandidature za člana Državnega
sveta, ker ne obstajajo akti MOK, ki naj bi jih ti dve odločbi potrjevali.
Glede na navedeno sta odločbi Volilne komisije z dne 24. 10. 2007 postali
pravno neobstoječi. Zato ju Vrhovno sodišče z izpodbijanim sklepom ni moglo
odpraviti, temveč je lahko le v obrazložitvi pojasnilo, zakaj predlogu
pritožnika v delu ni moglo ugoditi. Zaradi tega je neutemeljen očitek
pritožnika Marijana Križmana, da mu je Vrhovno sodišče z izpodbijanim sklepom
kršilo pravico do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave.
9. Pritožnik Marijan Križman zatrjuje tudi,
da naj bi mu Vrhovno sodišče z izpodbijanim sklepom kršilo pravico kandidirati
za člana Državnega sveta, ki naj bi jo zagotavljal 43. člen Ustave. Glede na
odločitve Vrhovnega sodišča v zvezi s potekom postopka volitev v Državni svet v
MOK do izvolitve kandidata za člana Državnega sveta iz MOK še ni prišlo,
sodelovanje v ponovnih postopkih za te volitve pa je pritožniku omogočeno. Ker
postopki še niso zaključeni, do kršitev, kot jih zatrjuje pritožnik, niti ni
moglo priti in so njegovi očitki o kršitvah človekovih pravic neutemeljeni.
Glede na povedano je Ustavno sodišče ustavno pritožbo zavrnilo.
B. – II.
10. Glede pritožb Borisa Popoviča ter
Janija Bačiča in drugih je moralo Ustavno sodišče najprej ugotoviti, ali imajo
pritožniki še pravni interes, kar pomeni, da bi se z morebitno ugoditvijo
ustavnima pritožbama njihov pravni položaj lahko izboljšal. V postopku
preizkusa ustavnih pritožb Borisa Popoviča ter Janija Bačiča in drugih je
namreč Ustavno sodišče ugotovilo, da je Volilna komisija na podlagi odločb o
potrditvi seznama izvoljenih predstavnikov v volilno telo št. 041-1/2007-41 in
o potrditvi kandidature za člana Državnega sveta št. 041-1/2007-1, obeh z dne
24. 10. 2007, objavila seznam potrjenih elektorjev in seznam potrjenih
kandidatur za volitve članov Državnega sveta predstavnika lokalnih interesov za
18. volilno enoto. Na ta dva seznama so bili uvrščeni tudi pritožniki. Ker
glede na ugotovitve iz 7. točke te obrazložitve odločbi Volilne komisije z dne
24. 10. 2007 pravno ne obstajata, tudi ne moreta biti podlaga za Seznam
potrjenih predstavnikov v volilno telo z dne 13. 11. 2007 in Seznam potrjenih
kandidatur za člana Državnega sveta z dne 5. 11. 2007. Oba seznama zato ne
moreta pravno učinkovati. Tega dejstva ne more spremeniti niti objava teh
seznamov na spletnih straneh DVK. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
ugotovilo, da pritožniki izkazujejo pravni interes za obravnavo njihovih
ustavnih pritožb.
11. Pritožnik Boris Popovič izpodbija
odločitev Vrhovnega sodišča v delu, ki se nanaša na njegovo kandidaturo za
člana Državnega sveta. Zatrjuje kršitev pravic iz 43. in iz 44. člena Ustave,
kar utemeljuje z navedbo, da naj bi bila njegova kandidatura vložena na podlagi
Pravil in v rokih, ki so veljali v času razpisa volitev. Izpodbijani sklep
Vrhovnega sodišča, ki odpravlja odločbo Volilne komisije z dne 5. 11. 2007 o
potrditvi te kandidature, naj bi mu glede na to odvzemal pravico do sodelovanja
na volitvah v Državni svet.
12. Iz prilog, ki jih je pritožnik priložil
ustavni pritožbi, je razvidno, da je Komisija 8. 10. 2007 sprejela sklep, da se
ustavi dotedanji postopek, začet 19. 9. 2007, in odpravijo izvršena dejanja te
Komisije v zvezi s postopkom predlaganja kandidatov za izvolitev elektorjev MOK
in za določitev kandidata za člana Državnega sveta, kandidature, ki so bile
dotlej vložene, pa se upoštevajo. V tem sklepu je Komisija določila nov rok za
vlaganje kandidatur za izvolitev elektorjev in za kandidata za člana Državnega
sveta, in sicer do 15. 10. 2007 do 10. ure. Iz tega sklepa Komisije izhaja, da
je bil sprejet na podlagi Sprememb Pravil. Kandidatura pritožnika za določitev
kandidata MOK za člana Državnega sveta je bila na podlagi Sprememb Pravil
vložena 15. 10. 2007. Glede na to ne drži trditev pritožnika, da je kandidaturo
vložil v skladu s Pravili, ki so veljala v času razpisa volitev.
13. Vrhovno sodišče je v izpodbijanem
sklepu upoštevalo svoje odločitve iz sklepov z dne 30. 10. 2007, da mora MOK
ponovno izvesti volilna opravila za volitve v Državni svet na podlagi Pravil,
kar zavezuje tudi Volilno komisijo. V teh sklepih je Vrhovno sodišče pravilno
ugotovilo, da je pritožnik vložil svojo kandidaturo na podlagi Sprememb Pravil.
Zato je v izpodbijanem sklepu Vrhovno sodišče utemeljeno izhajalo iz svojih
prejšnjih odločitev v tej zadevi in je odločbo o potrditvi pritožnikove
kandidature odpravilo. Glede na to bi pritožnik v MOK na podlagi Pravil lahko
vložil novo kandidaturo za kandidata za člana Državnega sveta, česar pa (še) ni
storil. Z izpodbijano odločitvijo Vrhovno sodišče ni spremenilo svojih
prejšnjih odločitev, ampak jih je upoštevalo, zato pritožniku ni onemogočilo
sodelovanja na volitvah v Državni svet. Glede na to so njegovi očitki o kršitvi
človekovih pravic, ki naj bi jih z izpodbijano odločitvijo storilo Vrhovno
sodišče, neutemeljeni. Zato je Ustavno sodišče njegovo ustavno pritožbo
zavrnilo. Iz dosedanje ustavnosodne presoje izhaja, da je volilna pravica za
volitve v Državni svet varovana v okviru pravice iz 44. člena Ustave. Ker pa so
navedbe pritožnika očitno neutemeljene, se Ustavnemu sodišču ni bilo treba
opredeliti, ali bi očitana kršitev, če bi bila storjena, pomenila tudi kršitev
volilne pravice iz 43. člena Ustave.
B. – III.
14. Glavni očitek Janija Bačiča in drugih
pritožnikov se nanaša na odločitev Volilne komisije, s katero je ugotovila, da
njena prejšnja odločitev z dne 24. 10. 2007, kolikor se nanaša na pritožnike
(3. točka), ni v skladu s sklepoma Vrhovnega sodišča z dne 30. 10. 2007. Zato
ni potrdila njihove uvrstitve na seznam elektorjev MOK. Vrhovno sodišče je z
izpodbijanim sklepom odločbo Volilne komisije v celoti odpravilo in s tem je
pritrdilo pritožbenim navedbam pritožnikov. Kolikor pritožniki izražajo
nestrinjanje s sklepi Vrhovnega sodišča z dne 30. 10. 2007, pa so te navedbe
neupoštevne, saj navedeni odločitvi Vrhovnega sodišča nista predmet presoje v
okviru te ustavne pritožbe. Glede na navedeno zgolj morebitna ugoditev ustavni
pritožbi in razveljavitev le izpodbijanega sklepa Vrhovnega sodišča v zvezi z
odločbo Volilne komisije ne bi mogla izboljšati njihovega pravnega položaja.
Zato je Ustavno sodišče njihovo ustavno pritožbo zavrglo.
B. – IV.
15. Iz odločitev Vrhovnega sodišča z dne
30. 10. 2007 torej izhaja, da je treba akte in dejanja, ki so bili opravljeni
na podlagi Sprememb Pravil, ponovno izvesti v skladu s Pravili ter da volilna
opravila, ki so bila izvedena na podlagi teh Pravil, ostanejo v veljavi. Ker je
Vrhovno sodišče takšno odločitev sprejelo po poteku roka za vložitev kandidatur
in seznamov elektorjev lokalnih skupnosti, novega roka pa ni določilo, pravni
položaj pritožnikov po teh odločitvah ni (bil) jasen. Vrhovno sodišče je
pritožnikom omogočilo sodelovanje na volitvah v Državni svet, vendar pa ni
jasno določilo načina tega sodelovanja. V skladu z 10. členom Zakona o Državnem
svetu (Uradni list RS, št. 100/05 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZDSve) se glede
vprašanj, ki zadevajo volitve v Državni svet in ki v tem zakonu niso posebej
urejena, primerno uporabljajo določbe Zakona o volitvah v Državni zbor.
Primerna uporaba pomeni, da je treba upoštevati posebnosti Državnega sveta, ki
izhajajo iz njegove ustavne vloge. Po 96. členu Ustave ga namreč sestavljajo
nosilci socialnih, gospodarskih, poklicnih in lokalnih interesov. Ti morajo
imeti možnost, da na volitvah za Državni svet sodelujejo. Zato pri teh volitvah
ni mogoče uporabiti zakona, ki ureja volitve v Državni zbor tako, da bi bil
zaradi nepravilnosti v kandidacijskih postopkih iz teh volitev v celoti izločen
že oblikovan interes ali določena lokalna skupnost, ki ima v skladu z ZDSve na
njih pravico sodelovati. V ta namen je treba v sporih o zakonitosti kandidatur
za volitve v Državni svet omogočiti odpravo ugotovljenih nezakonitosti še pred
volitvami. Ker je Vrhovno sodišče s svojimi odločitvami vsem pritožnikom
nedvomno omogočilo sodelovanje na volitvah v Državni svet pod pogoji, ki so
veljali v času razpisa teh volitev, bi moralo svoje odločitve sprejeti tako, da
bi se te odločitve na volitvah v Državni svet lahko izvršile.
16. S tega vidika izpodbijani sklep
Vrhovnega sodišča pritožnike, ki so svoje kandidature vložili pod pogoji
Sprememb Pravil, postavlja v pravno negotov položaj. Vendar pa se zgolj z
njegovo razveljavitvijo njihov pravni položaj ne bi izboljšal. Ker je treba
volilni spor čim hitreje razrešiti v interesu hitrega in zakonitega oblikovanja
telesa, ki se voli, je Ustavno sodišče določilo način izvršitve svoje odločitve
(drugi odstavek 40. člena v zvezi z 49. členom ZUstS), in sicer je samo določilo
način izvedbe volilnih opravil v MOK. Določilo je, da se v MOK vsi postopki za
letošnje volitve v Državni svet v celoti izvedejo znova na podlagi Pravil in
rokovnika, ki ga določi DVK. Volitve v 18. volilni enoti se izvedejo po
pravilih, ki veljajo za ponovne volitve, volilna opravila v občinah Izola in
Piran ter volilna opravila Volilne komisije v zvezi z njimi pa ostanejo v
veljavi.
C.
17. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena, druge alineje prvega odstavka 55.b člena
in drugega odstavka 40. člena v zvezi s prvim odstavkom 49. člena ZUstS ter
prve alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni
list RS, št. 86/07) v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnici in sodniki
dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, dr. Franc Grad, mag. Marta Klampfer, mag.
Miroslav Mozetič, dr. Ciril Ribičič in dr. Mirjam Škrk. Odločbo je sprejelo s
šestimi glasovi proti dvema, proti sta glasovala sodnik Grad in sodnik Ribičič.
Sodnik Grad je dal odklonilno ločeno mnenje.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik