Številka: Up-3564/07-9
Datum: 6. 12. 2007
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi Odvetniške zbornice Slovenije, Ljubljana, ki jo zastopa Miha
Kozinc, na seji 6. decembra 2007
o d l o č i l o:
1. Sklep Vrhovnega sodišča št. II Uv 17/2007 z dne 16. 11. 2007
se razveljavi in se zadeva vrne Vrhovnemu sodišču v novo odločanje.
2. Do odločitve Vrhovnega sodišča se zadrži izvedba volitev
predstavnika samostojnih poklicev v Državni svet.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Vrhovno sodišče je z izpodbijanim
sklepom zavrglo pritožbo pritožnice zoper odločbo Državne volilne komisije (v
nadaljevanju DVK), s katero je ta odločila o seznamu izvoljenih predstavnikov v
volilno telo za volitve člana Državnega sveta - predstavnika samostojnih poklicev.
Zavzelo je stališče, da iz 105. člena Zakona o volitvah v državni zbor (Uradni
list RS, št. 44/92 in nasl. - v nadaljevanju ZVDZ), ki se glede na 10. člen
Zakona o volitvah v Državni svet (Uradni list RS, št. 44/92 in nasl. - v
nadaljevanju ZDSve) uporablja tudi za volitve v Državni svet, izhaja, da
odločbo DVK, s katero je lista kandidatov (v tem primeru predstavnikov v
volilno telo) potrjena, lahko izpodbija le tisti, o čigar pravici je bilo
odločeno. Zato po stališču Vrhovnega sodišča Odvetniška zbornica Slovenije (v
nadaljevanju OZS) kot ena od poklicnih organizacij, čeprav meni, da je
potrditev seznama predstavnikov v volilno telo nezakonita, ni upravičena
vložiti pritožbe, saj z odločbo DVK ni bilo odločeno o njeni pravici.
2. Pritožnica v ustavni pritožbi zatrjuje
kršitev 2., 25. in 44. člena Ustave. Navaja, da je stališče Vrhovnega sodišča,
po katerem je članstvo v Inženirski zbornici Slovenije podlaga in pogoj za
opravljanje samostojnega poklica njenih članov in zato podlaga za določitev števila
predstavnikov v volilnem telesu, materialnopravno napačno in da krši njeno
pravico iz 44. člena Ustave. Takšno stališče, na katerem temelji tudi odločba
DVK, naj bi odstopalo od ustaljene prakse Ustavnega sodišča, zaradi česar naj
bi bil kršen 2. člen Ustave. Kršitev pravice iz 25. člena Ustave utemeljuje z
navedbo, da bi moralo Vrhovno sodišče njeno pritožbo obravnavati po vsebini,
saj naj bi odločba DVK posegla v njen pravni položaj, drugega pravnega sredstva
pa naj pritožnica ne bi imela.
3. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-3564/07 z dne 21. 11. 2007 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo in odločil,
da se do končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži izvedba volitev predstavnika
samostojnih poklicev v Državni svet.
B.
4. Pritožnica izpodbija sklep Vrhovnega
sodišča, ki temelji na stališču, da v skladu s 105. členom ZVDZ OZS kot ena od
poklicnih organizacij ni upravičena vložiti pritožbe zoper odločbo DVK, s
katero je lista elektorjev potrjena, saj z odločbo DVK ni bilo odločeno o njeni
pravici. Zato predmet presoje v okviru obravnavane ustavne pritožbe ne morejo
biti pritožničini očitki, ki se nanašajo na stališče Vrhovnega sodišča iz sodbe
št. II Uv 12/2007 z dne 4. 11. 2007, po katerem je članstvo v Inženirski
zbornici Slovenije podlaga in pogoj za opravljanje samostojnega poklica njenih
članov. Ustavno sodišče zato izpodbijanega sklepa ni presojalo z vidika kršitev
2. in 44. člena Ustave, ki ju pritožnica uveljavlja v zvezi s stališčem iz
sodbe Vrhovnega sodišča št. II Uv 12/2007, temveč je moralo v nadaljevanju
preizkusiti le njen očitek o kršitvi pravice do pravnega sredstva iz 25. člena
Ustave.
5. Člen 96 Ustave določa, da je Državni
svet zastopstvo nosilcev socialnih, gospodarskih, poklicnih in lokalnih
interesov. To pomeni, da ni splošen predstavniški organ, ker ne zastopa
interesov vseh državljanov kot Državni zbor, temveč le interese prej navedenih
skupin. Zato se člani Državnega sveta ne volijo na podlagi splošne in enake
volilne pravice, ki jo zagotavlja prvi odstavek 43. člena Ustave, temveč na
podlagi posebne (aktivne in pasivne) volilne pravice, ki uživa sodno varstvo v
okviru 44. člena Ustave. Položaj in struktura Državnega sveta narekujeta tudi
ustrezen volilni sistem, ki je različen od volilnega sistema za Državni zbor.
Zato je način volitev v Državni svet urejen s posebnim zakonom (ZDSve), ki pa v
10. členu določa, da se glede vprašanj, ki s tem zakonom niso posebej urejena,
primerno uporabljajo določbe ZVDZ. Ker ZDSve ne vsebuje posebnih določb o
varstvu volilne pravice, je treba glede teh vprašanj primerno (ob upoštevanju
načina volitev v Državni svet) uporabljati določbe ZVDZ.
6. Varstvo volilne pravice v postopku
kandidiranja je urejeno v 103., 104. in 105. členu ZVDZ. Prvi odstavek 105.
člena ZVDZ določa, da se zoper odločbo volilne komisije, s katero se zavrne
lista kandidatov, zoper odločbo volilne komisije, s katero je odločeno o
ugovoru zaradi nepravilnosti v postopku kandidiranja ter zoper odločbo DVK, s
katero je razveljavljena ali spremenjena odločba volilne komisije volilne
enote, ki je bila izdana v postopku potrjevanja list kandidatov, lahko vloži
pritožba na sodišče, pristojno za upravne spore. Samo na podlagi te določbe bi
bilo mogoče sklepati, da je pritožba na sodišče dopustna le zoper odločbo DVK o
zavrnitvi seznama predstavnikov v volilno telo določene poklicne organizacije.
Vendar pa takšna razlaga ne upošteva dejstva, da seznam izvoljenih
predstavnikov v volilno telo potrjuje izključno DVK, ne pa tudi volilna
komisija volilne enote. Zato je treba v primeru, ko gre za volitve v Državni
svet, dopustnost pravnega sredstva iz 105. člen ZVDZ razlagati ob upoštevanju
prvega odstavka 103. člena istega zakona. Ta določa, da ima zaradi
nepravilnosti v postopku kandidiranja vsak kandidat oziroma predstavnik liste
kandidatov pravico vložiti ugovor pri volilni komisiji volilne enote. Tudi
postopek potrjevanja seznama predstavnikov v volilno telo je del postopka
kandidiranja. Ker pa o potrditvi seznama predstavnikov v volilno telo odloča
samo DVK, zoper takšno odločitev ni mogoč ugovor na instančni organ. Zaradi
varstva pravice do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave je treba zato v
postopku volitev v Državni svet 103. in 105. člena ZVDZ razlagati tako, da
navedeni določbi zagotavljata tudi pritožbo zoper odločitve DVK o (ne)potrditvi
seznama predstavnikov v volilno telo.
7. Iz prvega odstavka 103. člena ZVDZ v
zvezi z 10. členom ZDSve izhaja, da lahko vloži pritožbo zoper odločitev DVK o
določitvi števila predstavnikov v volilno telo vsaka poklicna organizacija,
katere predstavniki sestavljajo isto volilno telo. Nadaljnje vprašanje pa je,
ali lahko vloži pritožbo le zoper odločitev DVK, s katero se odloča o številu
njenih predstavnikov, ali tudi zoper odločbe, s katerimi je določeno število predstavnikov
drugih poklicnih organizacij, pa vsi skupaj tvorijo isto volilno telo in imajo
v Državnem svetu enega skupnega člana.
8. Vrhovno sodišče je v izpodbijanem sklepu
zavzelo stališče, da v skladu s 105. členom ZVDZ OZS kot ena od poklicnih
organizacij ni upravičena vložiti pritožbe zoper dopolnilno odločbo DVK, s
katero je lista predstavnikov v volilno telo druge poklicne organizacije
potrjena, saj z odločbo DVK ni bilo odločeno o njeni pravici. Zato je pritožbo
zavrglo. Pritožnica zatrjuje, da ji je s tem kršilo pravico do pravnega
sredstva iz 25. člena Ustave, saj odločitev DVK o številu predstavnikov ene
poklicne organizacije vpliva na položaj drugih poklicnih organizacij, ki imajo
predstavnike v istem volilnem telesu.
9. ZVDZ v četrtem odstavku 105. člena
določa, da sodišče odloča o pritožbi ob primerni uporabi določb zakona o
upravnem sporu. Glede na posebnosti volilnih postopkov so pravna sredstva, ki
so na voljo v postopkih varstva volilne pravice, omejena. Pri postopkih varstva
volilne pravice za izvolitev članov Državnega sveta je treba upoštevati tudi
naravo posrednih volitev, ki se izvajajo prek volilnih teles, sestavljenih iz
predstavnikov posameznih interesnih (poklicnih) organizacij. Prav od sestave
teh volilnih teles je praviloma odvisno, kandidat katere poklicne organizacije
oziroma lokalne skupnosti bo izvoljen za člana Državnega sveta. Zato mora
Ustavno sodišče v obravnavanem primeru ugotoviti, ali je Vrhovno sodišče z
izpodbijanim stališčem prekomerno zožilo možnost uveljavljanja že sicer
omejenih pravnih sredstev v postopku varstva volilne pravice.
10. Odločitev DVK o številu predstavnikov
ene poklicne organizacije vpliva na položaj drugih poklicnih organizacij,
katerih predstavniki tvorijo isto volilno telo, saj je od števila predstavnikov
posameznih poklicnih organizacij odvisno, kateri od njihovih kandidatov bo
izvoljen za člana Državnega sveta. V obravnavanem primeru je DVK z dopolnilno
odločbo, ki jo je pritožnica izpodbijala s pritožbo pred Vrhovnim sodiščem,
odločila, da se v seznam izvoljenih predstavnikov Inženirske zbornice Slovenije
v volilno telo za volitve člana Državnega sveta kot predstavnika samostojnih
poklicev vpiše 57 predstavnikov, medtem ko naj bi imela po prvi odločitvi DVK
Inženirska zbornica v tem volilnem telesu le enega predstavnika. To pomeni, da
se je s spremenjeno odločitvijo DVK položaj pritožnice v tem volilnem telesu
med postopkom kandidiranja bistveno spremenil oziroma da je DVK z odločbo, ki
jo je pritožnica izpodbijala s pritožbo pred Vrhovnim sodiščem, odločala tudi o
njenem položaju v volilnem telesu in o njeni možnosti (pravici), da doseže
izvolitev tistega kandidata, za katerega meni, da bo v največji meri zastopal
njene interese. Ker torej takšna odločitev DVK bistveno vpliva na pritožničin
pravni položaj, bi moralo Vrhovno sodišče šteti, da je pritožbo vložila
upravičena oseba in jo obravnavati po vsebini. To velja še toliko bolj, ker gre
za volilni spor, katerega bistvo je, da se čim hitreje vsestransko razreši
oziroma da se sproti odpravijo dvomi o morebitnih nepravilnostih, ki bi lahko
vplivale na izid volitev. Cilj vsakih volitev je namreč hitro in zakonito
oblikovanje telesa, ki se voli in ki mora biti konstituirano v čim krajšem času
po izvedenih volitvah, da se zagotovi učinkovito izvrševanje njegovih
pristojnosti. Izpodbijano stališče Vrhovnega sodišča, ki pritožnici odvzema
pravico do pravnega sredstva, pa odlaga možnost odprave zatrjevanih
nepravilnosti šele na postopek s pravnimi sredstvi po izvedenih volitvah (49.
in 50. člen ZDSve), kar bi lahko privedlo do nepotrditve mandatov in sporov v
zvezi s tem ter v skrajnem primeru do ponovnih volitev.
11. Glede na navedeno je bila pritožnici z
izpodbijano odločitvijo Vrhovnega sodišča kršena pravica do pravnega sredstva
iz 25. člena Ustave, posledično pa tudi pravica do sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev iz 44. člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče izpodbijani sklep
razveljavilo in zadevo vrnilo Vrhovnemu sodišču v novo odločanje. V novem
odločanju bo moralo Vrhovno sodišče pritožničino pritožbo obravnavati po
vsebini, pri svoji odločitvi pa bo moralo upoštevati tudi stališča, ki jih je
Ustavno sodišče sprejelo v sklepu št. Up-689/02 z dne 25. 11. 2005.
12. Ustavno sodišče je s sklepom št.
Up-3564/07 z dne 21. 11. 2007 zadržalo izvedbo volitev predstavnika samostojnih
poklicev v Državni svet. Ker je Ustavno sodišče v obravnavanem primeru
izpodbijani sklep razveljavilo in zadevo vrnilo Vrhovnemu sodišču v novo
odločanje, je kot način izvršitve (drugi odstavek 40. člena v zvezi s prvim
odstavkom 49. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 - ur.
p. b. - v nadaljevanju ZUstS) odločilo tudi, da se do končne odločitve
Vrhovnega sodišča podaljša zadržanje izvedbe teh volitev. O načinu njihove
izvedbe bo odločilo Vrhovno sodišče.
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in prve alineje drugega odstavka 46.
člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi:
predsednik Jože Tratnik ter sodnica in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko
Fišer, dr. Franc Grad, mag. Marta Klampfer in mag. Miroslav Mozetič. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik