Up-2942/07
11. 9. 2007
SKLEP
Senat Ustavnega sodišča je v postopku za
preizkus ustavne pritožbe, ki jo je vložil Dušan Krajnik, Škofja Loka, ki ga
zastopa Marjeta Šinkovec, odvetnica v Škofji Loki, na seji dne 11. septembra
2007
sklenil:
Ustavna pritožba zoper sodbo Upravnega
sodišča št. U 2936/2006 z dne 11. 7. 2007 se sprejme v obravnavo, v delu, ki se
nanaša na kršitev pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja, pa se zavrže.
* * *
1. Upravno sodišče je z izpodbijano sodbo
delno ugodilo pritožnikovi pritožbi, odpravilo sklepe Občinske volilne komisije
Občine Škofja Loka (v nadaljevanju OVK), razveljavilo glasovanje na lokalnih
volitvah v letu 2006 na treh voliščih v Občini Škofja (voliščih št. 1, 7 in 17)
ter naložilo OVK, naj razpiše ponovne volitve v obsegu, v katerem je glasovanje
razveljavilo. V preostalem je pritožnikovo pritožbo zavrnilo.
2. Pritožnik izpodbija sodbo Upravnega
sodišča v zavrnilnem delu. Zatrjuje kršitev pravic iz 14., 22., 23., 43. in 44.
člena Ustave. Nasprotuje stališču sodišča, da lahko presoja le nepravilnosti na
voliščih št. 1 in 17, nepravilnosti na drugih voliščih pa ne, ker naj jih
pritožnik ne bi konkretiziral, sklicevanje na pritožbene razloge njegovih
zaupnikov, ki naj bi potrjevali njegove navedbe, pa naj bi bilo preveč pavšalno
in naj se ne bi moglo šteti za njegov lastni ugovor. Zaradi takšnega stališča
naj bi bil neenakopravno obravnavan, saj naj sodišče bistvenega dela pritožbe
sploh ne bi obravnavalo. Navaja konkretne kršitve njegove volilne pravice, ki naj
bi jih navedel v pritožbi, pa naj jih sodišče ne bi obravnavalo. Pravica do
poštenega sojenja naj bi mu bila kršena tudi zato, ker naj sodišče ne bi
opravilo glavne obravnave, zaradi česar naj se ne bi mogel izjaviti o
nepravilnostih, ki jih je ugotovil pri naknadnem pregledu volilne
dokumentacije. Ker je sodišče odločilo skoraj dva meseca po izdaji odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-468/06 z dne 17. 5. 2007 (Uradni list RS, št. 46/07),
naj bi mu kršilo pravico do sojenja brez nepotrebnega odlašanja iz prvega
odstavka 23. člena Ustave. Zaradi teh kršitev naj bi sodišče razveljavilo
njegovo pasivno volilno pravico in s tem pravico do sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev.
3. Ker so izpolnjeni pogoji iz drugega
odstavka 55.b člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 in
nasl. – v nadaljevanju ZUstS), je senat Ustavnega sodišča ustavno pritožbo
sprejel v obravnavo. O njeni utemeljenosti bo odločalo Ustavno sodišče, ki bo
presodilo, ali so bile z izpodbijano sodno odločbo kršene pritožnikove
človekove pravice oziroma temeljne svoboščine.
4. Pritožnik uveljavlja tudi kršitev pravice
do sojenja brez nepotrebnega odlašanja iz prvega odstavka 23. člena Ustave v že
končanem postopku. Od 1. 1. 2007 ureja varstvo te pravice Zakon o varstvu
pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja (Uradni list RS, št. 49/06 –
ZVPSBNO). Glede na to, da Ustavno sodišče ni pristojno presojati morebitnih
kršitev človekovih pravic, ki nastanejo neposredno z ravnanjem ali opustitvijo
dolžnega ravnanja sodišča, je bilo treba ustavno pritožbo v tem delu zavreči.
5. Senat Ustavnega sodišča je sprejel ta
sklep na podlagi drugega odstavka in prve alineje prvega odstavka 55.b člena
ZUstS ter prve alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča
(Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 - popr.) v sestavi: predsednica senata
Milojka Modrijan ter člana dr. Janez Čebulj in Lojze Janko. Sklep je sprejel
soglasno.
Predsednica
senata
Milojka
Modrijan
Up-2942/07-10
4. 10. 2007
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi Dušana Krajnika iz Škofje Loke, ki ga zastopa Marjeta
Šinkovec, odvetnica v Škofji Loki, na seji 4. oktobra 2007
odločilo:
1. Sodba Upravnega sodišča št. U 2936/2006 z
dne 11. 7. 2007 se razveljavi v zavrnilnem delu in se zadeva vrne Upravnemu
sodišču v novo odločanje.
2. Do končne odločitve Upravnega sodišča se
podaljša zadržanje izvrševanja sodbe Upravnega sodišča iz prejšnje točke v
delu, ki Občinski volilni komisiji Občine Škofja Loka določa rok za razpis
ponovnih volitev.
Obrazložitev
A.
1. Upravno sodišče je z izpodbijano sodbo
delno ugodilo pritožnikovi pritožbi, odpravilo sklepe Občinske volilne komisije
Občine Škofja Loka (v nadaljevanju OVK), razveljavilo glasovanje na lokalnih
volitvah leta 2006 na treh voliščih v Občini Škofja (voliščih št. 1, 7 in 17)
ter naložilo OVK, naj razpiše ponovne volitve v obsegu, v katerem je glasovanje
razveljavilo. V preostalem je pritožnikovo pritožbo zavrnilo.
2. Pritožnik izpodbija sodbo Upravnega
sodišča v zavrnilnem delu. Zatrjuje kršitev pravic iz 14., 22., 23., 43. in 44.
člena Ustave. Nasprotuje stališču sodišča, da lahko presoja le nepravilnosti na
voliščih št. 1 in 17, nepravilnosti na drugih voliščih pa ne, ker naj jih
pritožnik ne bi konkretiziral, sklicevanje na pritožbene razloge njegovih
zaupnikov, ki naj bi potrjevali njegove navedbe, pa naj bi bilo preveč pavšalno
in naj se ne bi moglo šteti za njegov lastni ugovor. Zaradi takšnega stališča
naj bi bil neenakopravno obravnavan, saj naj sodišče bistvenega dela pritožbe
sploh ne bi obravnavalo. Ponovno navaja kršitve volilne pravice, ki naj bi jih
navedel v pritožbi, pa naj jih Upravno sodišče zaradi izpodbijanega stališča ne
bi obravnavalo. Pravica do poštenega sojenja naj bi mu bila kršena tudi zato,
ker naj sodišče ne bi opravilo glavne obravnave, zaradi česar naj se ne bi
mogel izjaviti o nepravilnostih, ki jih je ugotovil pri naknadnem pregledu
volilne dokumentacije. Ker je sodišče odločilo skoraj dva meseca po izdaji
odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-468/06 z dne 17. 5. 2007 (Uradni list RS, št.
46/07), naj bi mu kršilo pravico do sojenja brez nepotrebnega odlašanja iz prvega
odstavka 23. člena Ustave. Zaradi teh kršitev naj bi sodišče razveljavilo
njegovo pasivno volilno pravico in s tem pravico do sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev.
3. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-2942/07 z dne 11. 9. 2007 odločil, da se ustavna pritožba sprejme v
obravnavo, v delu, ki se nanaša na kršitev pravice do sojenja brez nepotrebnega
odlašanja, pa se zavrže. Hkrati je sklenil, da se do končne odločitve Ustavnega
sodišča zadrži izvrševanje izpodbijane sodbe. V skladu z drugim odstavkom 56.
člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, 64/07 – ur. p. b. – v
nadaljevanju ZUstS) je Ustavno sodišče ustavno pritožbo poslalo stranki z
nasprotnim interesom v upravnem sporu (Igorju Drakslerju), ki nanjo ni
odgovoril.
B.
4. Pritožnik je pri OVK pravočasno vložil
ugovor zoper delo volilnih odborov, v katerem je izrecno navajal kršitve na
volišču št. 17, druge kršitve pa je navedel opisno, ne da bi konkretiziral, na
katerih voliščih naj bi se zgodile. K ugovoru je priložil ugovore petih
volivcev, od katerih so bili štirje njegovi zaupniki. Uveljavljali so
nepravilnost na voliščih št. 1, 8, 10, 11, 16 in 17. OVK je pritožnikov ugovor
in navedbe v ugovorih, ki jih je priložil, obravnavala po vsebini, in sicer jih
je zavrnila kot neutemeljene (sklep OVK št. 041-0001/2006 z dne 16. 11. 2006).
Zoper odločitev OVK je pritožnik vložil pritožbo na Občinski svet Občine Škofja
Loka (v nadaljevanju OS), v kateri je navedel vse kršitve, ki jih je
uveljavljal pri OVK in dodal nekaj novih (glede sorodnikov v volilnih odborih,
glede nepravilnosti dela OVK v zvezi s sejo 16. 11. 2006). OS je vse kršitve
obravnaval in odločil, da se pritožbi ne ugodi (sklep OS z dne 7. 12. 2006).
5. V pritožbi na Upravno sodišče je pritožnik
ponovno navedel vse kršitve, ki jih je uveljavljal v pritožbi na OS. Upravno
sodišče pa je z izpodbijano sodbo zavzelo stališče, da lahko obravnava le
nepravilnosti na voliščih št. 1 in 17, nepravilnosti na drugih voliščih pa ne,
ker da so pritožnikovi očitki o teh nepravilnostih pavšalni. Pavšalni pa naj bi
bili zato, ker navedb (iz ugovorov) pritožnikovih zaupnikov, na katere se je
skliceval, ni mogoče šteti kot vsebino (del) njegovega ugovora.
6. Drugi in tretji odstavek 46. člena Zakona
o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. – v nadaljevanju ZLV)
določata, da so pri delu volilnih odborov in volilnih komisij volilnih enot
lahko navzoči zaupniki kandidatov in list kandidatov. Zaupniki kandidatov in
list kandidatov lahko opozorijo predsednika volilnega organa na nepravilnosti.
Glavna funkcija zaupnikov je torej, da skrbijo za interese kandidatov oziroma
list kandidatov pri delu volilnih odborov na voliščih oziroma pri delu volilnih
komisij volilnih enot. Njihovo sodelovanje je zelo pomembno za zakonito izvedbo
volitev, saj imajo pravico biti ves čas navzoči pri delu volilnih organov,
spremljati in nadzorovati njihovo delo ter jih opozarjati na nepravilnosti.
Njihova vloga je pomembna predvsem z vidika kandidatov, katerih interese
varujejo, saj lahko kandidati le z njihovo pomočjo učinkovito uveljavljajo
varstvo volilne pravice zaradi nepravilnosti, ki se dogajajo v fazi glasovanja,
zlasti pa v fazi ugotavljanja izida glasovanja na posameznih voliščih. Treba je
namreč upoštevati, da je z vidika zakonitosti volitev ugotavljanje izida
glasovanja na volišču ena najzahtevnejših faz volilnega postopka. Volilni odbor
mora pregledati vse oddane glasovnice, oceniti njihovo veljavnost in pri vsaki
od njih oceniti voljo volivcev. Zaradi tega v tej fazi volilnega postopka
najlažje pride do napak (pa tudi do zlorab), ki lahko povzročijo neveljavnost
volitev na posameznem volišču.[1] Zato so tudi pravna sredstva za varstvo
volilne pravice usmerjena predvsem proti možnim napakam in zlorabam pri delu
volilnega odbora. Eden od načinov, ki naj prepreči tovrstne nepravilnosti, je
tudi institut zaupnika, ki po svoji funkciji lahko nadzoruje vse delo volilnega
odbora, zlasti ugotavljanje izida glasovanja na posameznem volišču. Pri tem pa
je treba upoštevati, da lahko zaupniki le nadzirajo delo volilnih organov, ne
morejo pa sami opraviti nobenega volilnega opravila za kandidata oziroma za
listo (npr. vložiti ugovora ali pritožbe v postopku varstva volilne pravice).
7. V skladu z 98. členom ZLV ima zaradi
nepravilnosti pri delu volilnega odbora vsak kandidat, predstavnik kandidature
oziroma liste kandidatov in vsak volivec pravico vložiti ugovor pri občinski
volilni komisiji. Ugovor se lahko vloži najpozneje naslednji dan po dnevu
glasovanja. To pomeni, da ima kandidat na voljo 24 ur, da ugotovi, na katerih
voliščih naj bi prihajalo do nepravilnosti, in da oblikuje ugovor. Glede na
pravno ureditev glasovanja in ugotavljanja izida glasovanja pa kandidati sami
za večino morebitnih nepravilnosti, zlasti pa za nepravilnosti pri ugotavljanju
izida glasovanja na voliščih, ne morejo izvedeti drugače, kot da jih o njih
seznanijo njihovi zaupniki (o nepravilnostih pri glasovanju jih lahko seznanijo
tudi volivci).
8. V obravnavanem primeru je Upravno sodišče
zavzelo stališče, da so ugovori pritožnika pavšalni zato, ker navedb njegovih
zaupnikov iz priloženih ugovorov ni mogoče šteti kot del pritožnikovega
ugovora. Takšno stališče glede na funkcijo zaupnikov in glede na zelo kratek
rok, ki ga je imel pritožnik na voljo za sestavo ugovora zaradi nepravilnosti
pri delu volilnih odborov, krši pritožnikovo pasivno volilno pravico iz drugega
odstavka 43. člena Ustave. Sestavni del te človekove pravice je namreč tudi
možnost kandidata, da učinkovito uveljavlja varstvo svoje pasivne volilne
pravice, kar pa v obravnavanem primeru lahko stori le s pomočjo svojih
zaupnikov.
9. Ustavno sodišče je zato izpodbijano sodbo
razveljavilo in zadevo vrnilo Upravnemu sodišču v novo odločanje. Ker je
Ustavno sodišče izpodbijano sodbo razveljavilo že zaradi kršitve pravice iz
drugega odstavka 43. člena Ustave, mu očitkov o kršitvah drugih človekovih
pravic ni bilo treba presojati.
10. Ustavno sodišče je s sklepom št.
Up-2942/07 z dne 6. 8. 2007 zadržalo izvrševanje izpodbijane sodbe v delu, ki
OVK določa rok za razpis ponovnih volitev. Ker je Ustavno sodišče v
obravnavanem primeru izpodbijano sodbo v zavrnilnem delu razveljavilo in zadevo
vrnilo Upravnemu sodišču v novo odločanje, je kot način izvršitve (drugi
odstavek 40. člena v zvezi z 49. členom ZUstS) odločilo tudi, da se podaljša
zadržanje izvrševanja sodbe Upravnega sodišča v delu, ki OVK določa rok za
razpis ponovnih volitev.
C.
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi prvega odstavka 59. člena in drugega odstavka 40. člena v zvezi z 49.
členom ZUstS ter prve alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega
sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter
sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, dr. Franc Grad, Lojze Janko, mag. Marija
Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in
Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj
Opomba:
[1]F. Grad, Volitve in volilni sistem, Uradni
list Republike Slovenije, Ljubljana 2004, str. 153.