Številka: Up-2597/07-17
Datum: 4. 10. 2007
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi Igorja Drakslerja iz Škofje Loke, ki ga zastopa Odvetniška
družba Matoz, o. p., d. n. o., Divača, na seji 4. oktobra 2007 Ustavna pritožba zoper sodbo Upravnega
sodišča št. U 2936/2006 z dne 11. 7. 2007 se zavrne.
A.
1. Upravno sodišče je z izpodbijano sodbo
ugodilo pritožbi županskega kandidata Dušana Krajnika, odpravilo sklepe
Občinske volilne komisije Občine Škofja Loka (v nadaljevanju OVK), razveljavilo
glasovanje na lokalnih volitvah leta 2006 na treh voliščih v Občini Škofja Loka
(voliščih št. 1, 7 in 17) ter naložilo OVK, naj razpiše ponovne volitve v
obsegu, v katerem je glasovanje razveljavilo.
2. Pritožnik v ustavni pritožbi zatrjuje
kršitev 2., 14., 22., 43. in 44. člena, četrtega odstavka 153. člena in 155.
člena Ustave. Meni, da izpodbijana odločitev odstopa od ustaljene sodne prakse,
ker naj bi sicer sodišče v takšnih primerih ugotavljalo, ali je zaradi
sodelovanja ožjega sorodnika kandidata prišlo do konkretnih nepravilnosti pri
delu volilnega odbora. Zaradi tega in zato, ker naj bi Upravno sodišče napačno
razlagalo učinke t. i. ugotovitvene odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-468/06 z
dne 17. 5. 2007 (Uradni list RS, št. 46/07, naj bi bila odločitev tudi očitno
napačna. S tem, da je Upravno sodišče samo zapolnilo ugotovljeno pravno
praznino, naj bi pritožniku kršilo tudi pasivno volilno pravico in posledično
poseglo v njegovo že pridobljeno pravico do sodelovanja pri upravljanju javnih
zadev. Odstop od sodne prakse utemeljuje še z navedbo, da je sodišče v
nasprotju s sodno prakso odločalo v sporu polne jurisdikcije, čeprav za takšno
odločanje niso bili izpolnjeni zakonski pogoji. Sklicuje se na sodbo Vrhovnega
sodišča št. I Up 304/2005 z dne 25. 8. 2005. Odločitev naj ne bi bila v skladu
s sodno prakso tudi zato, ker sodišče ni odločilo v roku iz drugega odstavka
101. člena Zakona o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. – v
nadaljevanju ZLV). Zaradi prekoračitve roka naj bi bila odločitev tudi v
neskladju z načelom pravne države iz 2. člena Ustave. Zatrjuje, da je
obrazložitev izpodbijane odločbe tako pomanjkljiva (iz sodbe naj ne bi bili
razvidni razlogi, iz katerih je sodišče odpravilo sklepa OVK in Občinskega sveta
Občine Škofja Loka (v nadaljevanju OS), da odločbe ni moč preizkusiti. Stališče
Upravnega sodišča, po katerem že samo dejstvo, da je član volilnega odbora sin
kandidata, ustvarja takšno stopnjo videza neobjektivnosti in pristranskosti, ki
pomeni kršitev pasivne volilne pravice, zaradi česar je treba volitve
razveljaviti, naj bi bilo tudi v neskladju z načelom pravne države, načelom
zakonitosti, pravne varnosti oziroma zaupanja v pravo in prepovedi retroaktivne
veljavnosti.
3. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-2597/07 z dne 6. 8. 2007 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo in do končne
odločitve zadržal izvrševanje izpodbijane sodne odločbe. V skladu z drugim
odstavkom 56. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 – ur.
p. b. – v nadaljevanju ZUstS) je Ustavno sodišče ustavno pritožbo poslalo
strankama z nasprotnim interesom v upravnem sporu (Dušanu Krajniku in Branku
Koscu). Dušan Krajnik v odgovoru navaja, da bi moralo Ustavno sodišče
pritožnikovo ustavno pritožbo zaradi pomanjkanja pravnega interesa zavreči.
Sicer pa meni, da je odločitev Upravnega sodišča pravilna in da z njo
pritožniku ni bila kršena nobena človekova pravica ali temeljna svoboščina.
Meni, da je odločitev tudi v skladu z odločitvami Ustavnega sodišča, zlasti z
odločitvijo v odločbi št. U-I-468/06. V potrditev ugotovitvi Upravnega sodišča,
da je prišlo do kršitve njegove pasivne volilne pravice na abstraktnem nivoju,
navaja domnevne kršitve v postopku volitev, ki naj bi jih ugotovil po pregledu
volilne dokumentacije. Predlaga, naj Ustavno sodišče ustavno pritožbo zavrne.
4. Ustavno sodišče je odgovor Dušana
Krajnika v skladu z 22. členom Ustave poslalo pritožniku. Ta se v odgovoru
sklicuje na navedbe, ki jih je podal v ustavni pritožbi.
B.
5. Glavni očitek pritožnika v obravnavani
zadevi je, da je Upravno sodišče napačno razlagalo odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-468/06. Zato naj bi bila izpodbijana sodba očitno napačna in v
nasprotju z ustaljeno sodno prakso, zaradi česar naj bi posledično kršila
pritožnikovo pasivno volilno pravico. S tem pritožnik zatrjuje kršitev pravice
do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave in kršitev pasivne volilne
pravice iz drugega odstavka 43. člena Ustave.
6. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-468/06 ugotovilo, da je ZLV v neskladju z Ustavo, ker ne določa, da člani
volilnih odborov ne morejo biti osebe, ki so s kandidati v sorodstvenem ali v
podobnem razmerju. Zakonodajalcu je določilo rok enega leta, v katerem mora
odpraviti ugotovljeno neskladje. Načina izvršitve na podlagi drugega odstavka
40. člena ZUstS ni določilo, pač pa je v obrazložitvi zapisalo, "da bo
moralo sodišče v postopku, ki ga je sprožil pobudnik, oceniti, ali je v spornem
primeru videz nepoštenosti volitev dejansko prerasel v kršitev pobudnikove
pasivne volilne pravice" (18. točka obrazložitve). S tem je Ustavno
sodišče v obrazložitvi določilo, kako je treba razlagati oziroma razumeti
citirano odločbo Ustavnega sodišča. Zato je odločba začela takoj neposredno
učinkovati in sodišča so jo morala upoštevati. V primeru ustavnosodne presoje
predpisa namreč izrek in obrazložitev odločbe pomenita celoto, zaradi česar
veže ne le izrek, temveč vežejo tudi razlogi in stališča, vsebovani v
obrazložitvi. To velja pri ugotovitvenih odločbah tudi v primeru, če se izrek
odločbe izrecno ne sklicuje na razloge obrazložitve (primerjaj z odločbo št.
U-I-92/96 z dne 21. 3. 2002, Uradni list RS, št. 32/02 in OdlUSXI, 45 ter s
sklepom št. U-I-168/97 z dne 3. 7. 1997, OdlUS VI, 103).1
7. Upravno sodišče je svojo odločitev oprlo
na stališče iz citirane odločbe Ustavnega sodišča. V skladu s tem stališčem je
presodilo, da je pri obeh volilnih odborih, kjer sta bila člana sorodnika
županskega kandidata, že samo to dejstvo ustvarilo takšno stopnjo videza
neobjektivnosti in nepristranskosti obeh volilnih odborov, da je bila kršena
pasivna volilna pravica prvega tožnika, zaradi česar je bilo treba volitve na
teh dveh voliščih razveljaviti. Glede na navedeno je pritožnikova navedba o
očitni napačnosti izpodbijane sodbe Upravnega sodišča ter o odstopu od
ustaljene in enotne sodne prakse neutemeljena (22. člen Ustave). Posledično je
neutemeljen tudi pritožnikov očitek o kršitvi njegove pasivne volilne pravice
(drugi odstavek 43. člena Ustave) in pravice do sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev (44. člen Ustave). Zato z izpodbijano sodbo navedene človekove
pravice niso bile kršene.
8. Pritožnik se sklicuje na odločbo
Vrhovnega sodišča št. I Up 304/2005 in zatrjuje, da je sodišče v nasprotju s
sodno prakso odločilo v sporu polne jurisdikcije. Vendar pritožnik s
sklicevanjem na navedeno odločitev zatrjevane kršitve ne more utemeljiti, saj
ne gre za enak ali podoben primer. V navedeni zadevi namreč ni šlo za spor v
zvezi z volitvami, v katerem sodišče na podlagi drugega odstavka 102. člena ZLV
odloča le ob primerni uporabi določb Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS,
št. 105/06 – ZUS-1), temveč za spor v zvezi z izpolnjevanjem pogojev za vpis v
imenik odvetnikov. Očitek pritožnika o odstopu od sodne prakse, ki ga pritožnik
uveljavlja v zvezi z rokom iz drugega odstavka 101. člena ZLV, pa je pavšalen.
Pritožnik namreč ni navedel nobene odločitve Upravnega sodišča, v kateri bi to
zavzelo stališče, da je treba v takšnih primerih odločiti v zakonsko določenem
roku, čeprav je instrukcijski. Poleg tega je Upravno sodišče obrazložilo, zakaj
je ta rok prekoračilo. Glede na navedeno je očitek pritožnika o odstopu od
ustaljene in enotne sodne prakse, ki bi bil lahko ustavnopravno pomemben z
vidika 22. člena Ustave, neutemeljen.
9. Tudi očitek, da je obrazložitev
izpodbijane odločbe tako pomanjkljiva (iz sodbe naj ne bi bili razvidni
razlogi, zaradi katerih je sodišče odpravilo sklepa OVK in OS), da odločbe ni
moč preizkusiti, ni utemeljen. Iz obrazložitve izpodbijane sodbe je mogoče
ugotoviti, da je sodišče obravnavalo le kršitve, ki jih je drugi kandidat
uveljavljal že v ugovoru oziroma vsaj v pritožbi na OS in ki se nanašajo na
glasovanje na voliščih št. 1, 7 in 17. Pojasnilo je tudi, da je glasovanje na
voliščih št. 1 in 7 razveljavilo zato, ker sta bila v volilnih odborih sinova
županskega kandidata. V zvezi z glasovanjem na volišču št. 17 pa je pojasnilo,
da je OS pritožbo v tem delu zavrnil zato, ker je ugotovil, da nepravilnosti,
ki so sicer bile storjene, niso vplivale na izid glasovanja. Upravno sodišče se
je strinjalo z ugotovitvami OS glede nepravilnosti, vendar je zato, ker je
razveljavilo glasovanja na drugih dveh voliščih, razveljavilo tudi glasovanje
na tem volišču. Ugotovilo je namreč, da bi zakoniti izid glasovanja na volišču
št. 17 skupaj s ponovnim glasovanjem na voliščih št. 1 in 7 lahko vplival na skupni
izid volitev. Posledično je odpravilo tudi sklepe OVK in OS, ki so temeljili na
drugačnih stališčih. Ker je Upravno sodišče volitve delno razveljavilo, je
moralo razveljaviti tudi poročilo OVK o izidu glasovanja. Glede na navedeno je
očitek o kršitvi pravice do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave očitno
neutemeljen.
10. Pritožnik se v postopku z ustavno
pritožbo ne more sklicevati na kršitev 2. člena (načela pravne države),
četrtega odstavka 153. člena (usklajenost pravnih aktov) in 155. člena (prepoved
povratne veljave pravnih aktov) Ustave, ker gre za ustavne določbe, ki
neposredno ne urejajo človekovih pravic ali temeljnih svoboščin.
11. Ker ustavna pritožba ni utemeljena, jo
je Ustavno sodišče zavrnilo.
C.
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS ter prve alineje drugega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi:
predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, dr. Franc
Grad, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril
Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo s sedmimi glasovi
proti dvema. Proti sta glasovala sodnica Modrijan in sodnik Grad.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.
_______________
1 1. V odločbi št. U-I- 92/96 je Ustavno sodišče
ugotovilo, da je Zakon o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 63/94, 70/94 –
popr. , 72/98, 6/99, 66/2000 in 111/01– ZKP) v neskladju z Ustavo, ker ni
določal učinkovitega načina, s katerim bi preprečil, da bi se sodnik, ki odloča
o glavni stvari, seznanil z obvestili, pridobljenimi v predkazenskem postopku.
Državnemu zboru je določilo uskladitveni rok enega leta. V obrazložitvi pa je
zapisalo, "da glede na to, da je Ustavno sodišče izdalo ugotovitveno odločbo,
bodo morala do odprave ugotovljene neustavnosti sodišča odločati in sojenje
organizirati tako, da v posameznih primerih ne bo prihajalo do kršitve pravice
iz prvega odstavka 23. člena Ustave."
2. V sklepu št. U-I-168/97 o zavrnitvi
pobude je ugotovilo, da se razlog, zaradi katerega je Ustavno sodišče izdalo
ugotovitveno odločbo, ni v ničemer spremenil. Hkrati je navedlo, da lahko
sodišča v skladu z navedenim še naprej odrejajo pripor zaradi ponovitvene
nevarnosti v skladu s stališči, ki so obrazloženi tako v odločbi Ustavnega
sodišča št. U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996 (Uradni list RS, št. 25/96 in OdlUS
25/96), kakor tudi v številnih odločbah in sklepih Ustavnega sodišča, izdanih v
ustavnih pritožbah glede pripora.
O neposrednih učinkih takšnih ugotovitvenih
odločb (ko Ustavno sodišče v obrazložitvi navede, kako odločbo uporabljati)
piše tudi S. Nerad, doktorsko delo Interpretativna odločba Ustavnega sodišča,
Pravna fakulteta v Ljubljani, februar 2006, str. 293–297 in str. 303–304.