Številka: U-I-322/05-10
Datum: 4. 10. 2007
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Državnega sveta, ki ga zastopa predsednik Janez
Sušnik, na seji 4. oktobra 2007
o d l o č i l o:
1. Člen 1 in 3 Zakona o dopolnitvah Zakona o Državnem svetu
(Uradni list RS, št. 76/05) sta v neskladju z Ustavo, kolikor se nanašata na
funkcijo predsednika Državnega sveta.
2. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje z Ustavo odpraviti v
šestih mesecih po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagatelj izpodbija Zakon o
dopolnitvah Zakona o Državnem svetu (v nadaljevanju ZDSve-A), ker preprečuje,
da bi se funkcije v Državnem svetu opravljale poklicno, in ker z uveljavitvijo
te ureditve določa za poklicne funkcionarje prenehanje delovnega razmerja v
Državnem svetu in do izteka mandata nepoklicno opravljanje funkcije.
Predlagatelj svoje očitke osredotoča na funkcijo predsednika Državnega sveta.
Izpodbijani ureditvi očita nasprotje s členi 1, 2, 3 ter 96 in 97 Ustave. V
nasprotju z načelom demokratičnosti, z načelom pravne države in z načelom
delitve oblasti naj bi povzročila organizacijsko destabilizacijo Državnega
sveta, ogrozila njegovo usposobljenost za opravljanje ustavnih nalog, posegla v
poslovniško avtonomijo in s tem v ustavni položaj Državnega sveta. V zvezi s
funkcijo predsednika Državnega sveta naj bi posegla tudi v načelo varstva
zaupanja v pravo, ker je način opravljanja te funkcije spremenila med njenim
trajanjem. Pri sprejemanju zakona naj bi bila kršena pravila zakonodajnega
postopka, ker je bil zakon sprejet po skrajšanem postopku, čeprav naj ne bi šlo
za enostavno spremembo, in ker zakon ni bil sprejet z dvotretjinsko večino vseh
poslancev, tako kot je bil sprejet Zakon o Državnem svetu (Uradni list RS, št.
44/92 – v nadaljevanju ZDSve). Vladi očita prekoračitev pooblastil, ker je
predlagala izpodbijani zakon, ne da bi prej predlagala oceno ustavnosti
dotedanje poslovniške ureditve poklicnega načina opravljanja funkcije predsednika
Državnega sveta. Obširno navaja argumente za dvodomnost zakonodajnega telesa.
2. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril.
Vlada v mnenju navaja, da je bil cilj izpodbijanega zakona natančneje urediti
položaj predsednika, podpredsednika in članov Državnega sveta in prekiniti z
Ustavo in z zakonom neusklajeno stanje glede načina opravljanja navedenih
funkcij. Meni, da je ustavodajalec imel namen razlikovati med funkcijami
državnega svetnika in poslanca Državnega zbora s tem, ko je za poslance
določil, da dobivajo plačo ali nadomestilo (95. člen Ustave). Glede na to naj
že ZDSve ne bi omogočal poklicnega opravljanja funkcij v Državnem svetu. Vendar
pa je takšno ureditev uveljavil Poslovnik Državnega sveta (Uradni list RS, št.
44/93 in nasl.).1 Vlada se glede te poslovniške ureditve sklicuje na
sklep Ustavnega sodišča št. U-I-428/02 z dne 18. 11. 2004, po katerem ta ne
pomeni podlage za izplačilo plače predsednika Državnega sveta. Vlada tudi
pojasnjuje, da se vsebina izpodbijane dopolnitve nanaša na organizacijo
Državnega sveta, za kar Ustava ne določa zahtevnejše večine za sprejem zakona,
tako kot to velja za volitve v Državni svet. Izpodbijana novela naj bi pomenila
le implementacijo že prej veljavnega sistema organizacije Državnega sveta, zato
naj ne bi šlo za spremembe zakonodajne politike. Meni, da z vložitvijo predloga
izpodbijanega zakona ni prekoračila svojih pristojnosti, saj že Ustava določa,
da ima Vlada zakonodajno pobudo.
B.
3. V ZDSve-A se 1. člen glasi: »Funkcija
predsednika in podpredsednika je častna in se opravlja nepoklicno.«, 3. člen pa
se glasi: »Z dnem uveljavitve tega zakona predsedniku, podpredsedniku in članom
državnega sveta, ki svojo funkcijo opravljajo poklicno, preneha delovno
razmerje v državnem svetu. Svojo funkcijo do izteka mandata opravljajo
nepoklicno.«
4. Ustava določa, da je Državni svet
zastopstvo nosilcev socialnih, gospodarskih, poklicnih in lokalnih interesov in
določa njegovo sestavo (prvi in drugi odstavek 96. člena). Glede na svoje
ustavne naloge (97. člen Ustave) Državni svet opravlja iniciativno, suspenzivno
in svetovalno funkcijo v razmerju do Državnega zbora. Predlaga lahko sprejem
zakonov, zahteva razpis zakonodajnega referenduma ali uvedbo parlamentarne
preiskave ali zahteva od Državnega zbora, da o že sprejetem zakonu ponovno
odloča, kjer je za sprejem zakona potrebna zahtevnejša večina, kakor tudi, da
po lastni presoji ali na zahtevo Državnega zbora temu daje mnenja o vseh
zadevah iz njegove pristojnosti.2 Gre torej za organ, ki deluje v
okviru zakonodajne funkcije in njegova vloga pomeni korekcijski mehanizem
zakonodajne oblasti Državnega zbora.3 Ustava ne ureja funkcij v
Državnem svetu in načina njihovega opravljanja, razen nezdružljivosti in
imunitete članov Državnega sveta (100. člen). Organizacijo Državnega sveta
Ustava v celoti prepušča zakonu (tretji odstavek 96. člena),4 določa
pa, da ima Državni svet poslovnik (101. člen). Glede na to so pooblastila
zakonodajalcu, kako organizirati ta organ široka, spoštovati pa mora z Ustavo
določen položaj Državnega sveta in zagotoviti izvajanje z Ustavo določenih
nalog.
5. Temeljna vprašanja organizacije
Državnega sveta so urejena z Zakonom o državnem svetu (Uradni list RS, št.
44/92, 76/05, 100/05 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZDSve).5 Ob
sprejemu tega zakona leta 1992 je bilo določeno, da je funkcija člana Državnega
sveta častna (prvi odstavek 62. člena), predsedniku pa so bile dodeljene naloge
predstavljanja, pripravljanja, sklicevanja in vodenja sej tega organa ter
usklajevanja njegovega dela z delom Državnega zbora (prvi odstavek 44. člena).
V Državnem svetu se je do izpodbijane novele ZDSve-A funkcija predsednika
opravljala poklicno, najprej na podlagi sklepov Državnega sveta, od leta 1993
pa na podlagi Poslovnika Državnega sveta (100. člen). Po uveljavitvi izpodbijanega
zakona Državni svet ni spremenil svojega poslovnika, spremenil pa je sklep o
izplačilih za opravljanje funkcije predsednika in sekretarja Državnega sveta.
6. Predlagatelj med drugim očita
izpodbijani noveli ZDSve-A poseg v ustavni položaj tega organa in ogrožanje
izvrševanja z Ustavo določenih nalog, za kar navaja argumente v zvezi s
funkcijo predsednika Državnega sveta, ki se po izpodbijani ureditvi opravlja
nepoklicno.
7. Iz dosedanjih odločitev Ustavnega sodišča
v zvezi z načinom opravljanja funkcije predsednika Državnega sveta izhaja, da
sklepa Državnega sveta o poklicnem opravljanju funkcije predsednika Državnega
sveta ter o določitvi in izplačevanju njegove plače »nista predpisa, nimata
pravnih učinkov ter zato ne zavezujeta državnih organov«, ter da »so vprašanja,
ki jih urejata, zakonska materija« (sklep Ustavnega sodišča št. U-I-71/93 z dne
2. 12. 1993, Uradni list RS, št. 3/94 in Odl. US II, 114), kakor tudi, da
Poslovnik Državnega sveta »ne pomeni pravne podlage za izplačilo plače
predsednika Državnega sveta« in da »ima predsednik Državnega sveta poleg pravic
in dolžnosti člana Državnega sveta še dodatne naloge, način plačila za njihovo
opravljanje pa v ZDSve ni urejen« (sklep Ustavnega sodišča št. U-I-428/02).
Glede na povedano je treba presoditi, ali je ureditev, po kateri predsednik
Državnega sveta funkcijo opravlja nepoklicno, v skladu z ustavno vlogo
Državnega sveta.
8. Večina nalog Državnega sveta je vezanih
na zakonodajni postopek v širšem smislu,6 nekatere od teh se lahko
izvršijo le v kratkih ustavnih, zakonskih ali poslovniških rokih (t.i.
suspenzivni veto, zahteva za razpis zakonodajnega referenduma, mnenje k
predlogu zakona, ki se obravnava po nujnem postopku). Zakonodajalec ima pri
določitvi organizacije Državnega sveta široko polje presoje, vendar pa mora
Državni svet organizirati tako, da je zagotovljeno zastopstvo z Ustavo
določenih interesov in da je zagotovljen njihov stalen vpliv na odločitve v
Državnem zboru. Ta namen je mogoče doseči na več načinov, vendar mora vsak
sistem organizacije zagotavljati učinkovito izvrševanje nalog tega državnega
organa. Tudi ureditev načina opravljanja funkcij v Državnem svetu mora slediti
tem ustavnim okvirom.
9. ZDSve v 62. členu določa, da je funkcija
člana Državnega sveta častna in se opravlja nepoklicno. To pomeni, da je
organizacija dela v Državnem svetu zasnovana tako, da zagotavlja tesen stik
članov z interesi, ki jih v Državnem svetu zastopajo. Tak način omogoča članom,
da v Državni svet prenašajo stališča posameznih interesov neposredno iz okolij,
kjer so poklicno aktivni. Po drugi stani pa mora zakonodajalec s sistemom
organizacije zagotoviti, da Državni svet vedno odigra svojo ustavno vlogo.
Predsednik Državnega sveta ima po 44., 53. in 55. členu ZDSve posebne naloge,
povezane z vodenjem in s predstavljanjem tega organa ter s sodelovanjem z
Državnim zborom. Njegova vloga in odgovornost sta ob prevladujoče nepoklicnem
opravljanju funkcij v Državnem svetu še posebej poudarjeni. Zato je pri določitvi
načina opravljanja funkcije predsednika Državnega sveta treba dati prednost
njegovi tesnejši povezanosti z delovanjem tega organa kot celote v razmerju do
njegove siceršnje funkcije člana tega organa.
10. Vodstvene funkcije v državnem organu so
že po naravi stvari povezane z odgovornostjo za učinkovito izvrševanje ustavnih
ali zakonskih pristojnosti. Državni svet sicer neposredno ne izvršuje
oblastvenih funkcij,7 na podlagi ustavnih nalog pa sodeluje z
Državnim zborom v okviru izvrševanja zakonodajne funkcije. Poslanci svojo
funkcijo opravljajo poklicno, glede na to zakonodajna dejavnost poteka
neprestano, razen v parlamentarnih počitnicah. Zato je za učinkovito delo
Državnega sveta bistveno zagotoviti stalno razpoložljivost njegovega
predsednika, da bi se Državni svet na aktivnosti Državnega zbora lahko
pravočasno odzval. Ureditev, ki tega ne zagotavlja, bi lahko pomenila oviro pri
izvrševanju vodstvenih odgovornosti predsednika Državnega sveta in v posledici
oteževanje izvrševanja ustavne vloge tega organa.
11. Nepoklicno opravljanje funkcije
predsednika Državnega sveta glede na povedano vsebuje možnosti za nastanek
položajev, v katerih Državni svet ne bi mogel učinkovito izvajati svoje ustavne
vloge. Zato je izpodbijana ureditev v neskladju z ustavnim položajem tega
organa iz 96. in 97. člena Ustave. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo navedeno
neskladje z Ustavo, ni presojalo še drugih očitkov, ki jih uveljavlja
predlagatelj.
12. Ustavno sodišče izpodbijane ureditve ni
razveljavilo, ker bi s tem povzročilo stanje, ki bi bilo prav tako v neskladju
z Ustavo. Zakon namreč ne bi vseboval ureditve poklicnega opravljanja funkcije
predsednika Državnega sveta in določitve njegove plače. Zato je za del
izpodbijane zakonske ureditve ugotovilo neskladje z Ustavo in zakonodajalcu
naložilo, naj ZDSve v kratkem roku uskladi z Ustavo.
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 48. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur.
p. b. – ZUstS) v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki
dr. Zvonko Fišer, dr. Franc Grad, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger,
Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo
je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr.
Janez Čebulj l.r.
_____________________________
1 V Poslovniku Državnega sveta se 100. člen glasi:
»(1) Predsednik državnega sveta opravlja svojo funkcijo
poklicno.
(2) Državni svet lahko na predlog predsednika državnega sveta,
komisije ali ene od interesnih skupin sklene z večino glasov vseh državnih
svetnikov, da bo svojo funkcijo poklicno opravljal tudi kateri od drugih
državnih svetnikov.«
(2) Grad, Kaučič, Ribičič, Kristan, Državna ureditev
Republike Slovenije, Uradni list Republike Slovenije, Ljubljana 1996, str.131.
3 Prav tam, str. 129.
4 O dekonstitucionalizaciji določenega vprašanja
glej F. Grad, Parlament in vlada, Uradni list Republike Slovenije, Ljubljana
2000, str. 112.
5 Ta zakon v prvem delu ureja volitve v Državni
svet, v drugem delu pa njegovo organizacijo. Tretji del tega zakona so prehodne
in končne določbe, ki vsebujejo posebne določbe za prve volitve članov
Državnega sveta.
6 Glej odločbo US št. U-I-104/01 z dne 18. 6. 2001,
Uradni list RS, št. 52/01 in OdlUS X, 123.
7 Grad, Kaučič, Ribičič, Kristan, Državna ureditev
Republike Slovenije, Uradni list Republike Slovenije, Ljubljana 1996, str.129.