Številka:U-I-7/07-22
Up-1054/07-24
Datum:7. 6. 2007
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in v postopku odločanja o ustavni pritožbi A. A. iz Ž., ki jo zastopajo
B. B., C. C., Č. Č., D. D., E. E., F. F., mag. G. G., H. H., I. I. I. in mag.
J. J., odvetniki v Z., na seji 7. junija 2007
o d l o č i l o:
1. Zakon o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 44/92,
60/95, 78/06 in 109/06 – ur. p. b.) in Zakon o lokalnih volitvah (Uradni list
RS, št. 72/93, 7/94, 33/94, 70/95, 51/02, 72/05, 100/05 – ur. p. b., 121/05 in
22/06 – ur. p. b.) sta v neskladju z Ustavo, ker ne urejata podrobneje pravil o
glasovanju po pošti.
2. Zakonodajalec je dolžan ugotovljeno neskladje odpraviti v
roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljenega neskladja morajo imeti ovojnice z
glasovnicami, ki prispejo k pristojni volilni komisiji po pošti, poštni žig ali
morajo biti tem ovojnicam priložene listine, iz katerih je razviden datum
njihove oddaje na pošto.
4. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 1. točke 41.
člena Zakona o lokalnih volitvah se zavrže.
5. Ustavna pritožba zoper sodbo in sklep Upravnega sodišča,
Oddelka v Novi Gorici, št. U 35/2007 z dne 15. 2. 2007 v zvezi s sklepoma
Občinskega sveta Občine Izola št. 041-2/2007 in št. 041-1/2007, obeh z dne 9.
1. 2007, se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnica v pobudi z dne 9. 1. 2006
navaja, da izpodbija 1. točko 41. člena Zakona o lokalnih volitvah (v
nadaljevanju ZLV), po kateri občinska volilna komisija (v nadaljevanju OVK)
skrbi za zakonitost volitev. Meni, da je izpodbijana določba nejasna in
nedoločna, saj naj bi jo bilo mogoče razlagati na več načinov. Opozarja na
stališče Upravnega sodišča v konkretnem postopku, po katerem izpodbijana
določba pomeni, da OVK nima pristojnosti spremeniti napačne odločitve volilnega
odbora glede (ne)veljavnosti glasovnice. Zatrjuje, da je takšna razlaga
izpodbijane določbe, po kateri OVK v okviru skrbi za zakonitost volitev nima
pristojnosti spreminjati izida glasovanja, ki ga ugotovi volilni odbor, oziroma
ga lahko spremeni samo v primeru, če ta vpliva na izid volitev, v neskladju z
2., s 43. in s 153. členom Ustave. Glede neustavnosti tretjega odstavka 81.
člena Zakona o volitvah v Državni zbor (v nadaljevanju ZVDZ), ki se v postopku
lokalnih volitev uporablja na podlagi določbe 4. člena ZLV, pobudnica navaja,
da ne določa načina, s katerim se ugotavlja dan glasovanja po pošti. S tem naj
bi bilo omogočeno arbitrarno odločanje volilnih organov in sodišča o načinu
ugotavljanja časa glasovanja. Takšna možnost arbitrarnega ravnanja je po mnenju
pobudnice nedopustna in pomeni kršitev volilne pravice (43. člen Ustave) in
kršitev načela pravne države, zlasti načela pravne varnosti (2. člen Ustave).
Pobudnica svoj pravni interes utemeljuje z navedbami, da je bila na zadnjih
lokalnih volitvah kandidatka za županjo in da je v zvezi z ugotavljanjem izida
volitev uveljavljala sodno varstvo pred Upravnim sodiščem. Navaja okoliščine
konkretnega postopka, v katerem naj bi Upravno sodišče izpodbijani določbi
razlagalo na način, ki je po mnenju pobudnice v neskladju z Ustavo.
2. Pobudnica je z vlogo z dne 16. 1. 2007
pobudo dopolnila z navedbami, da 1. točka 41. člena ZLV, ki OVK nalaga skrb za
zakonitost volitev, sama po sebi ni v neskladju z Ustavo. V neskladju z Ustavo
naj bi bila zato, ker naj ne bi podrobneje določala pristojnosti OVK pri
izvajanju izpodbijane določbe, s čimer naj bi omogočala arbitrarno odločanje
volilnih organov in sodišč. Tudi v zvezi s tretjim odstavkom 81. člena ZVDZ
navaja, da naj bi bil v neskladju z Ustavo zato, ker naj ne bi podrobneje
določal, kdaj se šteje, da je bilo glasovanje po pošti izvedeno pred dnem, ki
je določen z razpisom kot dan glasovanja.
3. Državni zbor v odgovoru navaja, da »skrb
za zakonitost volitev« vsebuje tako nalogo opozarjanja kot tudi nalogo
vzpostavitve zakonitega stanja, kar naj bi prišlo v poštev zlasti pri
ugotavljanju izida volitev. Pomenila naj bi nadzor nad delom volilnih odborov
in tudi spremembo izida, ki ga je volilni odbor ugotovil za posamezno volišče,
če OVK ugotovi, da je ravnal nezakonito (zlasti pri oceni veljavnosti oziroma
neveljavnosti glasovnic). Navaja, da ureditev, po kateri se kršitve upoštevajo
le, če so ali če bi lahko bistveno vplivale na izid volitev, ni v neskladju z
Ustavo, ker so volitve namenjene izvolitvi predstavniškega organa in je zato
tudi obseg varovanja volilne pravice posameznika usklajen s tem namenom. V
zvezi s tretjim odstavkom 81. člena ZVDZ navaja, da je razlaga Upravnega
sodišča, po kateri se čas oddaje glasovnice po pošti lahko dokazuje s poštnim
žigom na posamezni kuverti, logična in da izhaja iz zakona. Samo to, da bi bile
lahko tudi drugačne rešitve, naj ne bi pomenilo, da je sprejeta razlaga v
neskladju z Ustavo.
4. Vlada v mnenju navaja, da zagotavljanje
zakonitosti volitev pomeni dosledno upoštevanje delitve pristojnosti med
volilnimi organi. Ker ZLV določa, da volilni odbori ugotavljajo izid
glasovanja, OVK po mnenju Vlade ne more ugotavljati drugačnega (pravilnega)
izida glasovanja na posameznem volišču. V zvezi s tretjim odstavkom 81. člena
ZVDZ navaja, da iz ZVDZ izhaja, da mora biti poštna pošiljka označena tako, da
je mogoče ugotoviti, kdaj je bila oddana na pošto. Sicer naj ugotavljanje
pravočasnosti ne bi bilo možno.
5. Pritožnica je vložila tudi ustavno
pritožbo, s katero izpodbija sodbo in sklep Upravnega sodišča, s katerima je
bila zavrnjena njena pritožba zoper sklep Občinskega sveta Občine Izola (v
nadaljevanju OS) z dne 11. 1. 2007 in zavržena njena pritožba zoper
ugotovitveni sklep OS z dne 11. 1. 2007 o izvolitvi župana Občine Izola. OS je
s sklepom zavrnil njeno pritožbo zoper poročilo OVK o izidu drugega kroga
volitev za župana Občine Izola z dne 9. 1. 2007.
6. Pritožnica v ustavni pritožbi zatrjuje
kršitev 2. člena, drugega odstavka 14. člena, 25. in 43. člena Ustave. Glavni
očitek pritožnice se nanaša na stališče Upravnega sodišča, po katerem je mogoče
v postopku presoje pritožbe posameznega kandidata pravočasnost glasovanja po
pošti dokazovati le s poštnim žigom na ovojnici. Kršitev pravice iz 43. člena
Ustave utemeljuje z navedbo, da ji je bila zaradi tega stališča, ki je brez
pravne podlage, kršena pasivna volilna pravica. Pritožnica zatrjuje, da je
izpodbijano stališče arbitrarno in brez razumne pravne obrazložitve, saj ni
obrazloženo, zakaj tega dejstva ne bi bilo mogoče dokazovati tudi z drugimi
dokazi. Člen 25 Ustave naj bi ji bil kršen s tem, da je imela premalo časa za
sestavo pritožbe zoper poročilo OVK, pri čemer se sklicuje na stališče Ustavnega
sodišča v odločbi št. Up-92/99 z dne 15. 6. 1999 (OdlUS VIII, 289). V zvezi z
zavrženjem pritožbe zoper ugotovitveni sklep OS navaja, da naj bi s takšno
odločitvijo Upravno sodišče odstopilo od sodne prakse, pri čemer se sklicuje na
sodbo št. U 539/2006. Kršitev drugega odstavka 14. člena Ustave pritožnica
utemeljuje z navedbo, da ji OS ni omogočil enakega časa za pritožbo, kot je bil
omogočen Tomislavu Klokočovniku v zvezi s prvim poročilom OVK po drugem krogu
volitev. Zatrjuje tudi kršitev 2. člena Ustave.
7. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-1054/07 z dne 3. 4. 2007 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo. V skladu s
56. členom Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v
nadaljevanju ZUstS) je Ustavno sodišče ustavno pritožbo poslalo Upravnemu
sodišču in strankama z nasprotnim interesom v upravnem sporu (OS in Tomislavu
Klokočovniku).
8. Upravno sodišče na ustavno pritožbo ni
odgovorilo. Ustavno sodišče je prejelo odgovor podžupana Občine Izola, v
katerem prereka navedbe pritožnice in med drugim navaja, da glasovnic, katerim
ni priložena lastnoročno podpisana volilna karta, ni mogoče upoštevati, ker ni
mogoče nedvoumno ugotoviti, kdaj so bile oddane na pošto. Na poziv Ustavnega
sodišča za pojasnilo, kdaj je OS obravnaval ustavno pritožbo, je podžupan
Občine Izola odgovoril, da OS ustavne pritožbe ni obravnaval.
9. Tomislav Klokočovnik v odgovoru na
ustavno pritožbo in pobudo navaja, da je izpodbijana odločitev v skladu z
Ustavo in zakoni, pravno razumna in ustrezno obrazložena. Meni, da je poudarek
izpodbijane sodbe v tem, da mora OVK pri ugotavljanju volilnega izida izhajati
iz volilnega gradiva, s katerim razpolaga ob ugotavljanju izida glasovanja.
Nasprotno stališče, po katerem bi lahko volilni organi po zaključenem postopku
ugotavljanja volilnega izida v pritožbenih postopkih z zbiranjem in izvajanjem
različnih dokazov ugotavljali (ne)veljavnost glasovnic, naj bi bilo pravno
popolnoma nesprejemljivo. Zatrjuje, da mora biti ugotavljanje volilnega izida
zaradi politične občutljivosti in množičnosti udeležbe izpeljano v zakonsko
natančno določenih rokih in na podlagi nedvoumnega in nespornega volilnega
materiala, ki mora nuditi zanesljivo podlago tudi za ugotavljanje
(ne)veljavnosti glasovnic po pošti. Nasprotuje stališču pritožnice, po katerem
naj bi pristojnost OVK, da šele v pritožbenem postopku zbira dokaze, izhajala
iz 1. točke 41. člena ZLV (skrb za zakonitost volitev). Glede kršitve pravice
do pravnega sredstva navaja, da pritožnica te kršitve do obravnavane ustavne
pritožbe v predhodnem postopku ni nikoli zatrjevala. Pritožnica naj bi pritožbo
zoper poročilo OVK vložila pravočasno in naj je ne bi dopolnjevala oziroma
izražala stališča o tem, da ji časovne omejitve onemogočajo sestavo ustrezne
pritožbe. Meni, da je njeno sklicevanje na odločbo Ustavnega sodišča št.
Up-92/99 brezpredmetno, ker se ta odločba nanaša na primer, ko stranka sploh ni
imela možnosti vložiti pritožbe, kar za obravnavani primer ne velja. Meni tudi,
da so neutemeljeni njeni očitki o domnevno spremenjeni praksi Upravnega sodišča
in o tem, da je OS neenako obravnaval županske kandidate.
10. Odgovor Tomislava Klokočovnika je
Ustavno sodišče poslalo pritožnici, ki ponovno poudarja, da je razlog za
opredelitev glasov po pošti kot neveljavnih izključno pravno stališče, ki ga je
Upravno sodišče zavzelo v sodbi št. U 538/2006. Za takšno omejitveno stališče
Upravnega sodišča pa po mnenju pritožnice v volilni zakonodaji ni pravne
podlage, zaradi česar je v neskladju s 43. členom Ustave. V zvezi s stališčem,
da mora biti pravočasnost glasovanja izkazana že ob odpiranju glasovnic z žigom
na sami ovojnici, navaja, da zakon ne vsebuje določb, ki bi v skladu s 15.
členom Ustave urejale način izvajanja oziroma omejevanja volilne pravice pri
ugotavljanju volilnega izida. Zato bi bilo treba dopustiti, da se pravočasnost
glasovanja ugotavlja tudi v pritožbenem postopku. Navaja, da bi bilo treba v
skladu s temeljnim namenom volitev (da se v največji možni meri upošteva volja
volivcev) v dvomu, ko iz ovojnice, glasovnice in priloženih listin ni mogoče
ugotoviti, da bi bilo glasovanje opravljeno prepozno, takšno glasovanje šteti
za pravočasno, glasovnice pa za veljavne. Le v tem primeru volilna pravica ne
bi bila omejena v nasprotju s 15. členom Ustave. Meni tudi, da je treba pritožbene
postopke pri ugotavljanju volilnega izida šteti v volilni postopek, v katerem
je na podlagi ugovorov strank dopustno pridobivati dokaze, ki pripomorejo k
razrešitvi ugovora in s tem k ugotovitvi pravega volilnega izida. Poleg tega
naj v konkretnem primeru dokazi o pravočasnosti glasovanja ne bi bili
pridobljeni v pritožbenem postopku, temveč naj bi OVK dokaze pridobila v
postopku ugotavljanja volilnega izida. To naj bi pomenilo, da je bilo po
pritožbenem postopku na OS in po sodbi Upravnega sodišča stanje stvari vrnjeno
v fazo, ko volilni izid še ni bil ugotovljen. V zvezi z očitkom o kršitvi
načela enakosti pred zakonom dodatno navaja, da je imel v primeru prvega
poročila OVK, s katerim je bilo ugotovljeno, da je največ glasov prejela
pritožnica, njen protikandidat na voljo bistveno daljši rok za pritožbo (14
dni). Glede kršitve 25. člena Ustave zatrjuje, da je ta očitek že uveljavljala
v predhodnem postopku in ponavlja razloge, ki jih je uveljavljala že v ustavni
pritožbi.
B. – I.
11. Glede na pojasnilo podžupana Občine
Izola, da OS ustavne pritožbe ni obravnaval, Ustavno sodišče dopisa podžupana
ni moglo upoštevati kot odgovora nasprotnega udeleženca na navedbe v ustavni
pritožbi.(1) Zato se Ustavnemu sodišče tudi ni bilo treba opredeliti
do vprašanja, ali je stališče glede volilnih kart, ki ga je Upravno sodišče
sprejelo že v sodbi št. U 539/2006 z dne 21. 12. 2006, v neskladju z Ustavo.
B. – II.
12. Pobudnica izpodbija tretji odstavek 81.
člena ZVDZ, ki ureja način glasovanja po pošti. Določa, da se glasovanje po
pošti opravi pred dnem, ki je določen z razpisom kot dan glasovanja.
Izpodbijana določba na podlagi 4. člena ZLV, po katerem se glede vprašanj, ki s
tem zakonom niso posebej urejena, smiselno uporabljajo določbe ZVDZ, velja tudi
za lokalne volitve. Poleg izpodbijane določbe ureja glasovanje po pošti še 88.
člen ZLV: izid glasovanja po pošti ugotavlja OVK, pri čemer upošteva
glasovnice, ki so prispele po pošti do 12. ure na dan po dnevu glasovanja.
Drugih določb v zvezi z glasovanjem po pošti ZLV ne vsebuje. Glasovanje po
pošti za lokalne volitve je torej delno urejeno v ZVDZ, delno pa v ZLV.
13. Ustavno sodišče je pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti izpodbijane zakonske ureditve sprejelo. Ker so
bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS, je nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
B. – III.
14. Ustava zagotavlja splošno in enako
volilno pravico (prvi odstavek 43. člena Ustave). Ta zajema tudi aktivno in
pasivno volilno pravico za volitve članov predstavniških teles lokalne
samouprave in županov (vsaj dokler se ti volijo neposredno). Zato ZLV v 2.
členu določa, da se člani občinskih svetov volijo na podlagi splošne in enake
volilne pravice na svobodnih in neposrednih volitvah s tajnim glasovanjem.
15. Volilna pravica je pravica pozitivnega
statusa, ki od države zahteva, da nekaj stori za njeno uresničitev. Sodi med
tiste človekove pravice, katerih narava zahteva, da se način njihovega
uresničevanja uredi z zakonom. Brez ustrezne zakonske ureditve namreč volilne
pravice sploh ne bi bilo mogoče izvrševati.(2) Zakonodajalec mora
zato po drugem odstavku 15. člena Ustave predpisati način njenega izvrševanja
tako, da bo vsakemu državljanu, ki je dopolnil 18 let, omogočeno, da volilno
pravico, bodisi aktivno bodisi pasivno, tudi dejansko uresničuje. Ustavno
sodišče je že v odločbi št. Up-305/98 z dne 19. 11. 1998 (OdlUS VII, 241)
poudarilo, da so volitve proces, ki se mora odvijati in končati v določenem
kontinuiranem obdobju in da je zato vsa opravila treba opraviti v zakonsko
točno določenih rokih. Volivci volilno pravico uresničujejo s ciljem
oblikovanja predstavniškega telesa, ki mora biti konstituirano v čim krajšem
času po izvedenih volitvah, da se zagotovi učinkovito izvrševanje oblasti (v
primeru lokalnih volitev lokalne oblasti). Temu cilju mora biti prilagojena
tudi ureditev, na podlagi katere volilna komisija ugotavlja pravočasnost
glasovanja po pošti. Ureditev, po kateri bi bilo pravočasnost glasovanja mogoče
dokazovati z dokazi, ki bi jih volilna komisija zbirala sama v časovno
neomejenem obdobju, bi ogrozila zakonito in pravočasno izvolitev organa, ki se
voli, s tem pa bi v delovanje državnih organov oziroma organov lokalne
skupnosti in v sistem demokratične oblasti vnesla (lahko tudi dalj časa
trajajočo) negotovost. Zato je nujno, da so pravila, ki ta postopek urejajo, v
zakonu določena jasno, tako da so razumljiva že na prvi pogled.
16. Pravila, ki določajo način glasovanja
po pošti, pomenijo način izvrševanja volilne pravice. ZVDZ in ZLV v zvezi z
glasovanjem po pošti določata le, do kdaj mora biti glasovanje opravljeno in da
izid glasovanja po pošti ugotavlja volilna komisija, pri čemer upošteva
glasovnice, ki so prispele po pošti do 12. ure na dan po dnevu glasovanja.
Izrecnih določb, ki bi podrobneje urejale način glasovanja po pošti, niti ZVDZ
niti ZLV ne vsebujeta. Zaradi tega tudi ni urejeno, na podlagi česa lahko
volilna komisija pri ugotavljanju izida glasovanja po pošti ugotovi, ali so
bile glasovnice pravočasno oddane na pošto, kar je eden od bistvenih pogojev za
njihovo veljavnost. Ker niti ZVDZ niti ZLV teh pravil ne vsebujeta, gre za
položaj, ko določenega vprašanja, ki bi ga zakon zaradi načina uresničevanja
človekove pravice iz prvega odstavka 43. člena Ustave moral urediti, ne ureja.
Takšne pravne praznine namreč ni mogoče zapolniti z uporabo analogije, saj bi
ta lahko privedla do različnih razlag iste zakonske določbe v enakih primerih,
povzročila večje število sporov v zvezi z varstvom volilne pravice in tako
podaljšala volilni postopek. S tem pa bi bil ogrožen cilj volitev, to je
zakonita izvolitev organa, ki se voli, in čimprejšnje konstituiranje tega
organa, da se zagotovi učinkovito izvrševanje oblasti.
17. Zakonska ureditev načina glasovanja po
pošti mora glede na navedeno upoštevati, da mora imeti volilna komisija ob
ugotavljanju izida glasovanja po pošti (kar mora veljati tudi sicer za
ugotavljanje vseh volilnih rezultatov) na razpolago listinsko dokumentacijo, iz
katere je nedvomno mogoče ugotoviti verodostojne rezultate volitev. Če zakon
tega ne ureja, gre za protiustavno pravno praznino, ki je kot taka v neskladju
z načelom pravne varnosti iz 2. člena Ustave, v tem primeru še toliko bolj, ker
lahko bistveno ogrozi uresničevanje pravice iz prvega odstavka 43. člena
Ustave. Glede na to, da je del glasovanja po pošti pri lokalnih volitvah urejen
v ZVDZ, del pa v ZLV, ni moglo ugotoviti neustavnosti le za enega izmed
navedenih zakonov, saj sta prav zaradi tega v neskladju z Ustavo oba. Ker sta
zakona v neskladju z Ustavo zato, ker določenega vprašanja, ki bi ga za
uresničevanje volilne pravice morala urediti, ne urejata, je Ustavno sodišče na
podlagi 48. člena ZUstS sprejelo ugotovitveno odločbo in zakonodajalcu določilo
rok enega leta, v katerem mora odpraviti ugotovljeno neskladje.
18. Da bi bilo do odprave ugotovljenega
neskladja zagotovljeno učinkovito izvrševanje volilne pravice, je Ustavno
sodišče na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo način izvršitve
svoje odločitve. Kot je bilo že povedano, sta cilj volitev zakonita izvolitev
organa, ki se voli, in njegovo čimprejšnje konstituiranje, da se zagotovi
učinkovito izvrševanje oblasti. Za dosego tega cilja mora volilni postopek ves
čas (tudi v fazi ugotavljanja izida glasovanja po pošti) potekati hitro oziroma
v zakonsko določenih rokih. Ureditev, po kateri bi volilna komisija morala po
prejemu volilnega gradiva sama zbirati listine ali celo izvajati dokaze, s
katerimi bi ugotavljala pravočasnost glasovanja, bi ta cilj ogrozila. Zato je
Ustavno sodišče odločilo, da morajo imeti ovojnice z glasovnicami, ki prispejo
k pristojni volilni komisiji po pošti, poštni žig ali morajo biti tem ovojnicam
priložene listine, iz katerih je razviden datum njihove oddaje na pošto.
19. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo
neskladnost zakonske ureditve z 2. členom v zvezi s prvim odstavkom 43. člena
Ustave, se ni spuščalo v presojo, ali je izpodbijana ureditev v neskladju tudi
z drugimi določbami Ustave, kot to zatrjuje pobudnica.
B. – IV.
20. Pobudnica izpodbija tudi 1. točko 41.
člen ZLV, ki določa, da OVK skrbi za zakonitost volitev v občinski svet.
Zatrjuje, da je ta določba v neskladju z 2. členom Ustave, ker ne določa
podrobneje nalog OVK pri izvajanju navedene pristojnosti, s čimer omogoča
arbitrarno odločanje volilnih organov in sodišč.
21. Po določbi 24. člena ZUstS mora tisti,
ki vloži pobudo za začetek postopka, izkazati svoj pravni interes. Ta je podan,
če predpis, katerega oceno predlaga, neposredno posega v njegove pravice,
pravne interese oziroma njegov pravni položaj. Po ustaljeni ustavnosodni
presoji mora biti pravni interes neposreden in konkreten, morebitna ugoditev
pobudnikovemu predlogu mora privesti do izboljšanja njegovega pravnega
položaja.
22. Pobudnica utemeljuje svoj pravni
interes z vloženo ustavno pritožbo. Vendar odločitev sodišča, ki jo pritožnica
izpodbija s to ustavno pritožbo, ne temelji na izpodbijani zakonski določbi.
Pobudnica pa tudi ni izkazala, da bi morebitna ugoditev pobudi kako drugače
lahko privedla do izboljšanja njenega pravnega položaja. Zato ni izkazala
pravnega interesa za oceno ustavnosti 1. točke 41. člena ZLV in je Ustavno
sodišče njeno pobudo v tem delu zavrglo.
B. – V.
23. Pritožnica z ustavno pritožbo izpodbija
sodbo in sklep Upravnega sodišča.
24. Ustavno sodišče v skladu s prvim
odstavkom 50. člena ZUstS v postopku z ustavno pritožbo ne presoja samih po
sebi kršitev pri uporabi zakonskih določb materialnega in procesnega prava ter
kršitev pri ugotovitvi dejanskega stanja, temveč preizkusi le, ali so bile z
izpodbijano odločitvijo kršene človekove pravice ali temeljne svoboščine. Iz
tega sledi, da se preizkus Ustavnega sodišča omejuje le na vprašanje, ali
izpodbijana odločba temelji na kakšnem pravnem stališču, ki bi bilo z vidika
določene človekove pravice ali temeljne svoboščine nesprejemljivo.(3)
25. Iz izpodbijane sodne odločbe izhaja
stališče sodišča, po katerem je mogoče v postopku presoje pritožbe posameznega
kandidata ugotoviti pravočasnost glasovanja po pošti le z žigi na ovojnicah.
Samo po sebi to stališče ni v neskladju s človekovo pravico iz prvega odstavka
43. člena Ustave. Kot je bilo že povedano, je volilno pravico mogoče izvrševati
samo v organizirano vodenem postopku, ki je časovno kontinuiran in katerega
cilj je vzpostavitev organov državne oblasti, če gre za državne volitve, oziroma
vzpostavitev organov lokalne skupnosti, če gre za volitve članov organov teh
skupnosti. Zato je nujno, da v volilnih zadevah postopki v zvezi z varstvom
volilne pravice v ustrezno kratkem času pripeljejo do končne in veljavne
odločitve, tako da se organ, ki se voli, čim prej konstituira in začne delovati
(da se torej zagotovi učinkovito izvrševanje oblasti), ne da bi nad njim
»visela senca« nelegalne izvolitve. Kot je razvidno iz razlogov, zaradi katerih
je Ustavno sodišče ugotovilo neustavnost zakonske ureditve načina glasovanja po
pošti, bi prav takšno ravnanje lahko ogrozilo uresničevanje volilne pravice. Za
njeno učinkovito uresničevanje bi namreč zakonodajalec moral določiti način
njenega uresničevanja tako, da bi OVK v najkrajšem možnem času na podlagi
volilnega gradiva, ki ji je predloženo, lahko ugotovila izid glasovanja po
pošti. Zato navedeno stališče sodišča ne krši pritožničine pasivne volilne
pravice iz prvega odstavka 43. člena Ustave. Iz istih razlogov temu stališču
sodišča tudi ni mogoče očitati, da je tako očitno napačno, da bi bilo zaradi
tega v neskladju s pravico do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave.
26. Upravno sodišče se je opredelilo tudi
do navedb pritožnice, da je pravočasnost glasovanja po pošti poleg z žigi
mogoče dokazovati tudi z drugimi dokazi. Da je bilo glasovanje po pošti
opravljeno pred dnem, ki je določen z razpisom kot dan glasovanja, mora biti po
stališču sodišča izkazano že ob odpiranju glasovnic, ne pa z dopolnjevanjem
volilnega gradiva v nadaljnjih pritožbenih postopkih. Iz listin, ki so bile
priložene ustavni pritožbi in pobudi, izhaja, da OVK ob odpiranju glasovnic, ki
so prispele po pošti, ni razpolagala z nobenimi listinami – z volilnim
gradivom, iz katerega bi lahko nedvoumno ugotovila, ali so bile vse glasovnice
pravočasno oddane na pošto. Zato se Upravnemu sodišču niti ne bi bilo treba
opredeliti do takšnih navedb pritožnice, saj te za odločitev v obravnavanem
primeru glede na ugotovljeno dejansko stanje niso bile upoštevne. Tudi če bi
bile upoštevne, pa bi bilo treba glede na zgoraj navedene razloge (glej točko
24 obrazložitve te odločbe) ugotoviti, da s takšnim stališčem pritožnici nista
mogli biti kršeni pravici iz prvega odstavka 43. člena in iz 22. člena Ustave.
27. Pritožnica zatrjuje tudi, da sta ji
bili kršeni pravici iz drugega odstavka 14. člena in iz 25. člena Ustave. Iz
odločbe Ustavnega sodišča št. Up-92/99 z dne 15. 6. 1999 (OdlUS VIII, 289), na
katero se sklicuje tudi pritožnica, izhaja, da bi lahko bilo sporno, če bi bil
za vložitev pritožbe zoper poročilo OVK določen rok, ki bi bil krajši od 48 ur.
Vendar se Ustavnemu sodišču v tem primeru s tema očitkoma ni bilo treba
ukvarjati. Pritožnica namreč ni izkazala, da bi dejstvo, da je imela za sestavo
in vložitev pritožbe manj kot 48 ur časa, vplivalo na učinkovitost njenega
pravnega sredstva. Pritožnica je pritožbo vložila, OS je o njej odločil po
vsebini, iste očitke pa je pritožnica lahko uveljavljala in jih tudi je
uveljavljala v pritožbi na Upravno sodišče. OS in sodišče sta njene pritožbene
navedbe obravnavala in nanje odgovorila. Pritožnica pa ne zatrjuje, da bi v
primeru, če bi imela na voljo za sestavo in vložitev pritožbe 48 ur ali celo
več časa, v pravnem sredstvu lahko uveljavljala še kaj drugega, kar bi lahko
vplivalo na njegovo učinkovitost.
28. V zvezi z odločitvijo sodišča o
zavrženju pritožbe zoper ugotovitveni sklep OS pritožnica navaja, da je s
takšno odločitvijo Upravno sodišče odstopilo od sodne prakse, pri čemer se
sklicuje na sodbo št. U 539/2006 z dne 21. 12. 2006. Ta navedba bi po vsebini
lahko pomenila očitek o odstopu od ustaljene in enotne sodne prakse, ki bi bil
lahko ustavnopravno pomemben z vidika pravice do enakega varstva pravic iz 22.
člena Ustave. Vendar pritožnica s sklicevanjem na eno sodbo Upravnega sodišča
ni izkazala ustaljene in enotne sodne prakse.
29. Ustavno sodišče ni presojalo navedb
pritožnice o kršitvi 2. člena Ustave (načela pravne države), saj ta ustavna
določba neposredno ne ureja človekovih pravic ali temeljnih svoboščin. Zato se
nanjo za utemeljevanje ustavne pritožbe ni mogoče sklicevati.
30. Ker ustavna pritožba ni utemeljena, jo
je Ustavno sodišče zavrnilo.
C.
31. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 48. člena, drugega odstavka 40. člena, 25. člena in prvega odstavka
59. člena ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v sestavi:
predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, dr. Franc
Grad, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Mirjam
Škrk in Jože Tratnik. Sodnik dr. Ciril Ribičič je bil pri obravnavanju in
odločanju v tej zadevi izločen. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr.
Janez Čebulj l.r.
___________________________________
(1) Glede na to Ustavno sodišče v povzetku navedb
tudi ni podrobneje povzemalo odgovora pritožnice na te navedbe.
(2) J. Sovdat v L. Šturm (ur.), Komentar Ustave
Republike Slovenije, fakulteta za podiplomske državne in evropske študije,
Ljubljana 2002, str. 476-477.
(3) Primerjaj odločbo Ustavnega sodišča št. Up-97/00
z dne 16. 11. 2000 (Uradni list RS, št. 115/2000 in OdlUS IX, 303