Na podlagi 64. člena Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju
(Uradni list RS, št. 79/06) minister za šolstvo in šport izdaja
NAVODILA
o prilagajanju izrednega poklicnega in strokovnega
izobraževanja
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina navodil)
S temi navodili se urejajo prilagoditve izobraževanja v izrednem
poklicnem in strokovnem izobraževanju (v nadaljnjem besedilu: izredno
izobraževanje), ki obsegajo organizacijo, časovno razporeditev izobraževanja in
vodenje dokumentacije v skladu z Zakonom o poklicnem in strokovnem
izobraževanju.
2. člen
(organizacijski modeli)
Prilagoditve organizacije in časovne razporeditve izrednega izobraževanja
ter postopki njihove priprave in izvedbe so odvisni od vrste organizacijskega
modela izrednega izobraževanja.
Med skupinske organizacijske modele izrednega izobraževanja sodijo
modeli, ki temeljijo na oblikovanju učne skupine s predvidenim okvirnim skupnim
načinom poteka in trajanja izobraževanja (šolski (razredno-predmetni)
organizacijski model, tečajni organizacijski model ipd.). Za skupinski
organizacijski model gre, kadar obseg organiziranega izobraževalnega dela na
ravni celotnega programa obsega vsaj 50% glede na obseg organiziranega
izobraževalnega dela v rednem izobraževanju.
Med individualne organizacijske modele izrednega
izobraževanja sodijo vsi izvedbeni modeli, ki omogočajo, da se posameznik
pretežno ali v celoti izobražuje sam, brez sodelovanja v učni skupini, pri
čemer mu izvajalec nudi le možnost preverjanja znanja (izpitni sistem), lahko
pa tudi manjšo ali večjo pomoč v obliki organiziranih predavanj, individualnih
ali skupinskih konzultacij, drugih oblik organiziranega izobraževanja (vodeno
samoizobraževanje, e-izobraževanje, multimedijsko izobraževanje, druge oblike
izobraževanja na daljavo ipd.).
Izvedba programa lahko poteka tudi kot kombinacija različnih skupinskih
in individualnih organizacijskih modelov, pri čemer se določila teh navodil v
zvezi s prilagoditvami in postopki pri njihovem določanju upoštevajo po
večinskem deležu posameznega modela.
3. člen
(oblike izobraževanja)
V izrednem izobraževanju poteka izobraževanje kot
organizirano izobraževalno delo in kot samostojno učenje udeležencev poklicnega
ali strokovnega izobraževanja (v nadaljnjem besedilu: udeleženec).
Organizirano izobraževalno delo obsega izobraževalno delo, ki
ga pripravi in izpeljuje izvajalec izrednega izobraževanja. Med organizirano
izobraževalno delo se šteje teoretični pouk z vajami, praktični pouk, praktično
usposabljanje z delom, ekskurzije, terensko delo, skupinske ali individualne
konzultacije, učne delavnice, organizirane priprave na izpite oziroma
preverjanje in ocenjevanje znanja, učna pomoč, zagovor seminarskih nalog,
srečanja v skupinah pri e-učenju ali učenju na daljavo, preverjanje in
ocenjevanje znanja in druge oblike, določene z izobraževalnim programom (v
nadaljnjem besedilu: program).
Samostojno učenje udeleženca obsega učenje in drugo učno
delo, ki ga udeleženec izpeljuje sam.
4. člen
(kreditno vrednotenje programov)
V izrednem izobraževanju se pridobi enako število kreditnih točk
kot v rednem izobraževanju, pri čemer se kreditno vrednoti organizirano
izobraževalno delo in samostojno učenje udeleženca.
Izvajalec izrednega izobraževanja (v nadaljnjem besedilu: izvajalec)
lahko program izvede tako, da spremeni s programom določeno trajanje modulov,
predmetov ali drugih delov programa (v nadaljnjem besedilu: programska enota). Pri
tem izvajalec ne sme spreminjati s programom določenega števila kreditnih točk
niti za celoten program niti za posamezno programsko enoto.
Izvajalec, ki zmanjšuje ali povečuje obseg posamezne oblike
organiziranega izobraževalnega dela ali samostojnega učenja udeležencev na
ravni programa ali v posamezni programski enoti, oceni predvideno spremembo v
urah potrebnega dela za povprečnega udeleženca in primerno poveča ali zmanjša
obseg drugih oblik organiziranega izobraževalnega dela ali samostojnega učenja.
Za tiste programe, ki niso kreditno vrednoteni, se določila teh
navodil uporabljajo smiselno, pri čemer mora izvajalec vsako spremembo v obsegu
izvedbe posamezne oblike izobraževalnega dela nadomestiti z drugo primerno
obliko izobraževalnega dela.
5. člen
(kreditno vrednotenje športne vzgoje)
V izrednem izobraževanju se predmet športna vzgoja na izvaja.
V dokumentaciji se to evidentira z besedo »oproščen/a«. Udeležencem se krediti,
določeni v programu za športno vzgojo, priznajo.
II. VRSTE PRILAGODITEV
6. člen
(prilagoditve trajanja izobraževanja)
Izredno izobraževanje lahko traja manj ali več časa kot redno,
kar je odvisno od ugotovljenega predznanja in izkušenj udeležencev, od hitrosti
njihovega napredovanja po programu, od izbranega organizacijskega modela ter
drugih pogojev, ki vplivajo na potek izobraževanja.
Pri določanju trajanja izrednega izobraževanja lahko izvajalec
v programu različno skrajšuje ali podaljšuje trajanje posameznih programskih
enot. Pri tem mora zagotoviti, da so po trajanju sorazmerno zastopane tudi
programske enote, ki predstavljajo odprti kurikul.
7. člen
(šolsko leto)
Ne glede na šolski koledar, ki ga v skladu s 67. Členom Zakona
o poklicnem in strokovnem izobraževanju določi minister, lahko izvajalec
izrednega izobraževanja določi drugačen začetek, razporeditev, trajanje in
konec šolskega leta, pri čemer mora zagotoviti, da se udeleženci lahko
udeležijo zunanjega preverjanja znanja, ki je pogoj za zaključek izobraževanja,
v razpisanih rokih, pri čemer ni nujno, da so to prvi razpisani roki v letu.
8. člen
(preverjanje in ocenjevanje znanja)
Izvajalec določi prilagoditve pri preverjanju in ocenjevanju znanja
v osebnem izobraževalnem načrtu, pri skupinskih organizacijskih oblikah pa v
izvedbenem načrtu za učno skupino in osebnem izobraževalnem načrtu.
9. člen
(prilagoditve zaradi pridobitve nacionalne poklicne
kvalifikacije)
Izvajalec lahko, na podlagi strokovne presoje in potreb gospodarstva,
izvaja programe po delih in tako omogoči udeležencem pridobitev znanja za
nacionalno poklicno kvalifikacijo ali drugo poklicno oziroma strokovno
izobrazbo.
III. POSTOPEK DOLOČANJA PRILAGODITEV
10. člen
(načrtovanje prilagoditev)
Izvajalec mora predvidene prilagoditve v posameznem programu
za izredno izobraževanje načrtovati pred izvedbo razpisa za vpis.
Načrtovane prilagoditve za posamezne programe v izrednem izobraževanju
so sestavni del letnega delovnega načrta.
11. člen
(uvodni pogovori)
Izhodišče za določitev prilagoditev so opravljeni uvodni pogovori
z vsakim udeležencem in morebitno priznanje predhodno pridobljenega znanja.
A. POSTOPEK PRI SKUPINSKIH ORGANIZACIJSKIH MODELIH
12. člen
(postopek določitve prilagoditev)
Po končanem vpisu izvajalec na podlagi analize uvodnih pogovorov
oblikuje učno skupino in v izvedbenem načrtu določi prilagoditve programa za
posamezno učno skupino za posamezno šolsko leto. Analiza učne skupine temelji
na ugotovitvah iz uvodnih pogovorov z vpisanimi udeleženci izrednega
izobraževanja ob upoštevanju priznanja predhodno pridobljenega znanja.
Izvedbeni načrt vsebuje najmanj:
-
analizo učne skupine,
-
izbrani organizacijski model z opisom prilagoditev ter utemeljitvami za
izbiro prilagoditev,
-
predviden način in časovni potek izobraževanja, vključno z načini in
roki preverjanja znanja,
-
pogoje, ki jih izvajalec zagotavlja za kakovostno izvedbo, ki obsegajo
vsaj opis strokovne usposobljenosti izvajalcev programa za izvajanje izbranega
organizacijskega modela s prilagoditvami, učna sredstva in vire ter način
spremljanja napredovanja udeležencev v učni skupini.
V izvedbenem načrtu lahko izvajalec določi za posamezno učno
skupino drugačne prilagoditve kot je to objavil z razpisom za vpis, če tako
spremembo narekuje analiza učne skupine.
13. člen
(osebni izobraževalni načrt za udeležence)
Po določitvi izvedbenega načrta za učno skupino izobraževalna
organizacija pripravi osebni izobraževalni načrt za vsakega posameznega
udeleženca izrednega izobraževanja. Osebni izobraževalni načrt v skupinskih
organizacijskih modelih je dokument, v katerem izobraževalna organizacija poleg
prilagoditev iz izvedbenega načrta za učno skupino opredeli še morebitne
posebnosti pri načrtovanju izobraževalne poti za posameznika, ki se razlikujejo
od sprejetega izvedbenega načrta za učno skupino.
Predlog osebnega izobraževalnega načrta izvajalec izrednega izobraževanja
predstavi in obrazloži udeležencu, ki lahko predlaga spremembe ali dopolnitve
osebnega izobraževalnega načrta. Osebni izobraževalni načrt je določen, ko ga podpišeta
udeleženec in izvajalec izobraževanja.
14. člen
(spremljanje in spreminjanje izvedbenega načrta in osebnih izobraževalnih
načrtov med šolskim letom)
Izvajalec določi enega ali več strokovnih delavcev (v nadaljnjem
besedilu: strokovni delavec), zadolženega za spremljanje uresničevanja
sprejetega izvedbenega načrta za učno skupino in osebnih izobraževalnih
načrtov.
Strokovni delavec vsaj enkrat letno opravi evalvacijski pogovor
z učitelji v programu o ustreznosti sprejetega izvedbenega načrta za učno
skupino in o ustreznosti osebnih izobraževalnih načrtov za posameznega
udeleženca. Prav tako strokovni delavec vsaj enkrat letno pridobi mnenje
udeležencev izobraževanja o ustreznosti izvedbe izobraževanja.
Če evalvacijski pogovor z učitelji ali mnenje udeležencev pokaže,
da imajo udeleženci težave pri uresničevanju načrta, strokovni delavec pripravi
ustrezne spremembe izvedbenega načrta za učno skupino oziroma osebnih
izobraževalnih načrtov s potrebnimi andragoškimi ukrepi.
B. POSTOPEK PRI INDIVIDUALNIH ORGANIZACIJSKIH MODELIH
15. člen
(postopek določitev prilagoditev)
Po izpeljanih uvodnih pogovorih in morebitnem priznanju predhodno
pridobljenega znanja izvajalec oblikuje predlog o prilagoditvah za posameznika,
ki se bo izobraževal v enem izmed individualnih organizacijskih modelov
izrednega izobraževanja in jih zapiše kot predlog v njegovem osebnem
izobraževalnem načrtu.
16. člen
(vsebina osebnega izobraževalnega načrta)
Osebni izobraževalni načrt za udeležence izobraževanja v
individualnih organizacijskih modelih je pisni dokument, ki vsebuje najmanj
podatke o:
-
formalnih in neformalnih delovnih izkušnjah, povezanih z delom ali
poklicem, za katerega se bo udeleženec izobraževal,
-
zaključenem predhodnem formalnem izobraževanju, vključno z morebitnimi
posebnostmi,
-
znanju, pridobljenem v neformalnem izobraževanju,
-
predvidenem načinu in časovnem poteku izobraževanja, vključno z načini
in roki preverjanja znanja,
-
načinu in časovnih rokih za spremljanje uresničevanja osebnega
izobraževalnega načrta.
V osebnem izobraževalnem načrtu za udeležence izobraževanja v
individualnih organizacijskih modelih izvajalec predlaga, kako bo udeležencu
zagotovil konzultacije, pri čemer mora izvajalec vsakemu takemu udeležencu
zagotoviti vsaj 5 ur individualnih ali skupinskih konzultacij na posamezno
programsko enoto.
Če za program oziroma izbrani organizacijski model ni javno
dostopnih ustreznih učnih sredstev, izvajalec v predlogu osebnega
izobraževalnega načrta za udeležence izobraževanja v individualnih
organizacijskih modelih tudi opredeli, kako bo udeležencu pomagal pri dostopu
do ustreznih učnih virov.
17. člen
(določitev osebnega izobraževalnega načrta)
Predlog osebnega izobraževalnega načrta izvajalec izrednega izobraževanja
predstavi in obrazloži udeležencu, ki ima pravico, da predlaga spremembe ali
dopolnitve.
Ko sta udeleženec in izvajalec izobraževanja soglasna o poteku
izobraževanja, podpišeta osebni izobraževalni načrt, ki s tem postane podlaga
za izvedbo izobraževanja.
18. člen
(spremljanje in spreminjanje osebnega izobraževalnega
načrta)
Izvajalec določi strokovnega delavca, zadolženega za spremljanje
uresničevanja sprejetih osebnih izobraževalnih načrtov za udeležence
izobraževanja v individualnih organizacijskih modelih.
Strokovni delavec vsaj enkrat letno opravi evalvacijski
pogovor z učitelji v programu o ustreznosti sprejetega osebnega izobraževalnega
načrta za posameznega udeleženca. Prav tako strokovni delavec vsaj enkrat letno
pridobi mnenje udeleženca izobraževanja o ustreznosti izvedbe izobraževanja.
Če evalvacijski pogovor z učitelji ali mnenje udeleženca pokaže,
da ima udeleženec težave pri uresničevanju načrta, strokovni delavec pripravi
ustrezne spremembe osebnega izobraževalnega načrta s potrebnimi andragoškimi
ukrepi.
IV. OBVEŠČANJE, KOMISIJA ZA KAKOVOST, VODENJE DOKUMENTACIJE
19. člen
(obveščanje)
Izvajalec mora obvestiti javnost o tem, katere programe ali
njihove dele izvaja kot izredno izobraževanje, po kakšnih organizacijskih
modelih, o prilagoditvah, po katerih se to izobraževanje izvaja, in o
značilnostih takega izobraževanja.
Kandidati za izredno izobraževanje morajo biti pisno
obveščeni:
-
o predvidenem organizacijskem modelu z načrtovanimi prilagoditvami, po
katerem bo izvedeno izobraževanje in o značilnostih takega izobraževanja,
-
o razporeditvi in trajanju šolskega leta ter s tem povezanimi časovnimi
možnostmi, da se udeležijo zunanjega preverjanja znanja v primerih, kadar je to
obvezno.
Udeleženci izrednega izobraževanja morajo ob začetku vsakega
šolskega leta prejeti:
-
izvedbeni načrt za učno skupino in na tej podlagi osebni izobraževalni
načrt, če se izobražujejo po enem izmed skupinskih organizacijskih modelov,
-
osebni izobraževalni načrt, če se izobražujejo po enem izmed
individualnih organizacijskih modelov.
Učitelji in drugi strokovni delavci morajo ob začetku vsakega
šolskega leta prejeti:
-
sprejet izvedbeni načrt za učno skupino, s katero sodelujejo,
-
informacije iz osebnih izobraževalnih načrtov za posameznike, pri
izobraževanju katerih sodelujejo.
20. člen
(letno poročilo komisije za kakovost)
V letnem poročilu komisije za kakovost, ki je v skladu z zakonom
objavljeno na spletni strani, mora izvajalec izrednega izobraževanja v posebnem
poglavju o izrednem izobraževanju objaviti:
-
po katerih organizacijskih modelih izvaja izredno izobraževanje,
-
kako spremlja kakovost izpeljave in učinkov izrednega izobraževanja pri
posameznem organizacijskem modelu,
-
kakšne so ugotovitve tega spremljanja in morebitne izboljšave,
načrtovane za izredno izobraževanje,
-
kakšna je usposobljenost strokovnih delavcev, ki sodelujejo pri
načrtovanju ali izvajanju izrednega izobraževanja in katere ukrepe za
izboljšanje usposobljenosti strokovnih delavcev je izpeljal v obravnavanem
letu,
-
kako podpira učenje udeležencev, zlasti pa njihovo samostojno učenje ne
glede na organizacijski model (seznanjanje z uporabo ustreznih tehnik učenja,
zagotavljanje konzultacij udeležencem z nosilci modulov ali predmetov,
zagotavljanje ustreznih učnih virov ipd.).
21. člen
(vodenje dokumentacije)
Izobraževalna organizacija mora v zvezi s prilagoditvami v izrednem
izobraževanju voditi vsaj naslednjo dokumentacijo:
-
uvodni pogovori,
-
osebni izobraževalni načrti in
-
izvedbeni načrti za učne skupine.
Dokumentacija iz prejšnjega odstavka je podlaga za evidenco prijavljenih
kandidatov za vpis oziroma evidenco vpisanih, ki se izobražujejo izredno.
Vsebino in obliko dokumentacije lahko enotno določijo zveze
in društva, ki so v skladu z zakonom organizirane kot asociacije izvajalcev
izrednega izobraževanja.
V. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
22. člen
(prenehanje veljavnosti)
Z dnem uveljavitve teh navodil prenehajo veljati Navodila za
prilagajanje izobraževalnih programov poklicnega in strokovnega izobraževanja
odraslim udeležencem izobraževanja (Uradni list RS, št. 80/98).
23. člen
(uveljavitev navodil)
Ta navodila začnejo veljati 1. septembra 2008.
Št. 0070-95/2007
Ljubljana, dne 17. januarja 2008
EVA 2007-3311-0096
dr. Milan Zver l.r.
Minister
za šolstvo in šport