Za izvrševanje 30. člena Zakona o gimnazijah (Uradni
list RS, št. 1/07 – uradno prečiščeno besedilo, 68/17, 6/18 – ZIO-1 in 46/19)
in na podlagi 64. člena Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju (Uradni
list RS, št. 79/06, 68/17 in 46/19) ministrica za izobraževanje, znanost in
šport izdaja
NAVODILA
o prilagajanju izrednega srednješolskega izobraževanja
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina navodil)
S temi navodili se urejajo prilagoditve izobraževanja v
izrednem srednješolskem izobraževanju (v nadaljnjem besedilu: izredno
izobraževanje), ki obsegajo organizacijo, časovno razporeditev izobraževanja in
vodenje dokumentacije.
2. člen
(izobraževalno delo v izrednem izobraževanju)
(1) V izrednem izobraževanju poteka izobraževanje kot
organizirano izobraževalno delo in kot samostojno učenje udeleženca izrednega
izobraževanja (v nadaljnjem besedilu: udeleženec).
(2) Organizirano izobraževalno delo obsega izobraževalno
delo, ki ga pripravi in izpeljuje izvajalec izrednega izobraževanja (v
nadaljnjem besedilu: izvajalec). Med organizirano izobraževalno delo se šteje
teoretični pouk z vajami, praktični pouk, praktično usposabljanje z delom,
projektno delo, ekskurzije, terensko delo, skupinske ali individualne
konzultacije, učne delavnice, organizirane priprave na izpite oziroma
preverjanje in ocenjevanje znanja, učna pomoč, organizirano samostojno učenje,
zagovor seminarskih nalog in druge oblike, določene z javnoveljavnim
izobraževalnim programom (v nadaljnjem besedilu: program).
(3) Samostojno učenje udeleženca obsega učenje in drugo učno
delo, ki ga udeleženec opravi sam.
3. člen
(organizacijski modeli)
(1) Prilagoditve organizacije in časovnega poteka izrednega
izobraževanja ter postopki njihove priprave in izvedbe so odvisni od vrste
organizacijskega modela izrednega izobraževanja.
(2) V izrednem izobraževanju se izvaja skupinski ali
individualni organizacijski model.
(3) Organizacijska modela iz prejšnjega odstavka tega člena
se lahko izvajata na daljavo, kot e-izobraževanje.
4. člen
(skupinski organizacijski model)
(1) Skupinski organizacijski model izrednega izobraževanja
temelji na oblikovanju učne skupine s predvidenim skupnim načinom poteka in
trajanja izobraževanja (šolski razredno- predmetni organizacijski model,
tečajni organizacijski model ipd.).
(2) Organizirano izobraževalno delo v skupinskem
organizacijskem modelu obsega vsaj 50 % ur, določenih s predmetnikom programa.
Kot osnova za določitev minimalnega obsega se upošteva število ur predmetnika
programa, zmanjšano za ure športne vzgoje, drugih oblik vzgojno-izobraževalnega
dela (interesne dejavnosti v poklicnem in strokovnem izobraževanju, obvezne
izbirne vsebine v splošnem izobraževanju in aktivno državljanstvo) in
praktičnega usposabljanja pri delodajalcu.
(3) Obseg obveznosti, določen v skupinskem organizacijskem
modelu, je mogoče individualno prilagajati po izpeljanem postopku ugotavljanja
in priznavanja predhodno pridobljenega znanja in spretnosti, (v nadaljevanju:
predhodno pridobljeno znanje in spretnosti), ki so jih udeleženci pridobili s
formalnim ali z neformalnim izobraževanjem oziroma z delom.
5. člen
(individualni organizacijski model)
(1) Med individualne organizacijske modele izrednega
izobraževanja sodijo vsi izvedbeni modeli, ki omogočajo, da se posameznik
pretežno ali v celoti izobražuje sam, brez sodelovanja v učni skupini.
(2) Izvajalec nudi možnost izvajanja naslednjih oblik
organiziranega izobraževalnega dela: spremljanje napredovanja, preverjanje in
ocenjevanje znanja, organizirano samostojno učenje, učno pomoč ter skupinske
ali individualne konzultacije najmanj v obsegu 5 ur na programsko enoto.
(3) Obseg obveznosti, določen v individualnem organizacijskem
modelu, je mogoče prilagajati v postopku ugotavljanja, vrednotenja in
priznavanja predhodno pridobljenega znanja.
6. člen
(kreditno vrednotenje izobraževalnega dela v izrednem
izobraževanju)
(1) V izrednem izobraževanju se pridobi enako število
kreditnih točk kot v rednem izobraževanju, pri čemer se kreditno vrednoti
organizirano izobraževalno delo in samostojno učenje udeleženca.
(2) Izvajalec lahko program izvede tako, da spremeni s
programom določeno trajanje in obseg splošnoizobraževalnih predmetov,
strokovnih modulov oziroma drugih delov programa (v nadaljnjem besedilu:
programska enota). Pri tem izvajalec ne sme spreminjati s programom določenega
števila kreditnih točk niti za celoten program niti za posamezno programsko
enoto.
7. člen
(športna vzgoja in druge oblike vzgojno-izobraževalnega
dela)
(1) V izrednem izobraževanju se predmet športna vzgoja in
druge oblike vzgojno-izobraževalnega dela (interesne dejavnosti v poklicnem in
strokovnem izobraževanju, obvezne izbirne vsebine v splošnem izobraževanju in
aktivno državljanstvo) ne izvajajo.
(2) V dokumentaciji se to evidentira z besedo »oproščen/a«.
Udeležencem se krediti, določeni v programu za športno vzgojo, interesne
dejavnosti v poklicnem in strokovnem izobraževanju, obvezne izbirne vsebine v
splošnem izobraževanju in aktivno državljanstvo, priznajo.
II. VRSTE PRILAGODITEV
8. člen
(trajanje izobraževanja)
(1) Trajanje izrednega izobraževanja se lahko razlikuje od
rednega izobraževanja.
(2) Trajanje izrednega izobraževanja je odvisno od
ugotovljenega predznanja in izkušenj udeležencev, od hitrosti njihovega
napredovanja po programu, od izbranega organizacijskega modela ter drugih
pogojev, ki vplivajo na potek izobraževanja.
9. člen
(organizacija dela v šolskem letu)
Ne glede na šolski koledar, ki je določen v skladu z zakoni,
ki urejajo srednješolsko izobraževanje, lahko izvajalec določi drugačen
začetek, razporeditev, trajanje izobraževanja v šolskem letu, pri čemer mora
zagotoviti, da se udeleženci lahko udeležijo zunanjega ocenjevanja znanja, ki
je pogoj za zaključek izobraževanja, v razpisanih rokih, pri čemer ni nujno, da
so to prvi razpisani roki v letu.
10. člen
(preverjanje in ocenjevanje znanja)
Izvajalec določi prilagoditve pri preverjanju in ocenjevanju
znanja v osebnem izobraževalnem načrtu, pri skupinskem organizacijskem modelu
pa v tudi izvedbenem načrtu za učno skupino.
III. POSTOPEK DOLOČANJA PRILAGODITEV
11. člen
(načrtovanje prilagoditev)
(1) Izvajalec mora prilagoditve v posameznem programu za
izredno izobraževanje načrtovati pred izvedbo razpisa za vpis.
(2) Načrtovane predvidene prilagoditve za posamezne programe
v izrednem izobraževanju so sestavni del letnega delovnega načrta izvajalca.
12. člen
(določitev prilagoditev)
Izhodišče za določitev prilagoditev je opravljen uvodni
pogovor z vsakim kandidatom in priznavanje predhodno pridobljenega znanja in
spretnosti.
13. člen
(izvedbeni načrt za učno skupino)
(1) Na podlagi analize uvodnih pogovorov izvajalec oblikuje
učno skupino in v izvedbenem načrtu za učno skupino določi prilagoditve
programa za posamezno učno skupino za posamezno šolsko leto. Izvedbeni načrt za
učno skupino vsebuje najmanj:
-
analizo učne skupine, ki vključuje podatke o številu udeležencev v
skupini, povprečni starosti, spolu, formalni izobrazbi, neformalnem
izobraževanju in učenju, priznanem predhodnem znanju, zaposlitvenem statusu in
delovnih izkušnjah, razlogih za vključitev v izobraževanje ter morebitnih
ovirah za izobraževanje,
-
opis prilagoditev ter utemeljitve za izbiro prilagoditev,
-
predviden način in časovni potek izobraževanja, vključno z načini in
roki preverjanja znanja,
-
pogoje, ki jih izvajalec zagotavlja za kakovostno izvedbo, ki obsegajo
vsaj opis strokovne usposobljenosti izvajalcev programa za izvajanje izbranega
organizacijskega modela s prilagoditvami, učna sredstva in vire ter način
spremljanja napredovanja udeležencev v učni skupini.
(2) V izvedbenem načrtu lahko izvajalec določi za posamezno
učno skupino drugačne prilagoditve kot je to objavil z razpisom za vpis, če
tako spremembo narekuje analiza učne skupine.
(3) Z izvedbenim načrtom za učno skupino mora biti seznanjen
vsak udeleženec, ki je vpisan v skupinski organizacijski model.
(4) Z izvedbenim načrtom za učno skupino morajo biti
seznanjeni učitelji in drugi strokovni delavci, ki s skupino sodelujejo.
14. člen
(osebni izobraževalni načrt za udeležence pri skupinskem
organizacijskem modelu)
(1) Po določitvi izvedbenega načrta za učno skupino in po
morebitnem priznavanju predhodno pridobljenega znanja in spretnosti udeleženca
izvajalec pripravi osebni izobraževalni načrt za vsakega posameznega
udeleženca. Osebni izobraževalni načrt v skupinskem organizacijskem modelu je
dokument, v katerem izvajalec poleg prilagoditev iz izvedbenega načrta za učno
skupino, opredeli še morebitne posebnosti pri načrtovanju izobraževalne poti za
udeleženca, ki se razlikujejo od sprejetega izvedbenega načrta za učno skupino.
(2) Predlog osebnega izobraževalnega načrta izvajalec
predstavi in obrazloži udeležencu, ki lahko predlaga spremembe ali dopolnitve
osebnega izobraževalnega načrta.
(3) Osebni izobraževalni načrt je določen, ko ga podpišeta
udeleženec in izvajalec.
(4) Z informacijami iz osebnega izobraževalnega načrta morajo
biti seznanjeni učitelji in drugi strokovni delavci, ki sodelujejo pri
izobraževanju udeleženca.
15. člen
(spremljanje in spreminjanje izvedbenega načrta za učno
skupino in osebnega izobraževalnega načrta pri skupinskem organizacijskem
modelu)
(1) Izvajalec določi strokovne delavce, zadolžene za
spremljanje uresničevanja sprejetega izvedbenega načrta za učno skupino in
osebnih izobraževalnih načrtov.
(2) Strokovni delavec vsaj enkrat letno opravi pogovor z
učitelji v programu o ustreznosti sprejetega izvedbenega načrta za učno skupino
in o ustreznosti sprejetih osebnih izobraževalnih načrtov za posamezne udeležence.
Prav tako strokovni delavec vsaj enkrat letno pridobi mnenje udeležencev o
ustreznosti izvedbe izobraževanja.
(3) Če pogovor z učitelji ali mnenje udeležencev pokaže, da
se izobraževanje ne uresničuje skladno z izvedbenim načrtom za učno skupino oziroma
osebnim izobraževalnim načrtom, strokovni delavec pripravi ustrezne spremembe
izvedbenega načrta za učno skupino oziroma osebnih izobraževalnih načrtov s
potrebnimi andragoškimi ukrepi.
(4) Kadar se udeleženec ne odziva na pozive izvajalca na
pogovor ali ne sodeluje pri spremljanju in spreminjanju osebnega
izobraževalnega načrta, strokovni delavec sprememb ne pripravi.
16. člen
(osebni izobraževalni načrt za udeležence individualnega
organizacijskega modela)
(1) Po izpeljanih uvodnih pogovorih in morebitnem priznavanju
predhodno pridobljenega znanja izvajalec oblikuje predlog o prilagoditvah za
udeleženca, ki se bo izobraževal v individualnem organizacijskem modelu in jih
zapiše kot predlog v njegovem osebnem izobraževalnem načrtu.
(2) Predlog osebnega izobraževalnega načrta izvajalec
predstavi in obrazloži udeležencu, ki lahko predlaga spremembe ali dopolnitve
osebnega izobraževalnega načrta.
(3) Osebni izobraževalni načrt je določen, ko ga podpišeta
udeleženec in izvajalec.
(4) Z informacijami iz osebnega izobraževalnega načrta morajo
biti seznanjeni učitelji in drugi strokovni delavci, ki sodelujejo pri
izobraževanju udeleženca.
17. člen
(spremljanje in spreminjanje osebnega izobraževalnega načrta
pri individualnem organizacijskem modelu)
(1) Izvajalec določi strokovne delavce, zadolžene za
spremljanje uresničevanja sprejetih osebnih izobraževalnih načrtov za
udeležence.
(2) Strokovni delavec vsaj enkrat letno opravi pogovor z
učitelji v programu o ustreznosti sprejetega osebnega izobraževalnega načrta za
udeleženca. Prav tako strokovni delavec vsaj enkrat letno pridobi mnenje
udeleženca o ustreznosti izvedbe izobraževanja.
(3) Če pogovor z učitelji ali mnenje udeleženca pokaže, da se
izobraževanje ne uresničuje skladno z osebnim izobraževalnim načrtom, strokovni
delavec pripravi ustrezne spremembe osebnega izobraževalnega načrta s
potrebnimi andragoškimi ukrepi.
(4) Kadar se udeleženec ne odziva na pozive izvajalca na
pogovor ali ne sodeluje pri spremljanju in spreminjanju osebnega
izobraževalnega načrta, strokovni delavec sprememb ne pripravi.
18. člen
(vsebina osebnega izobraževalnega načrta v obeh
organizacijskih modelih)
(1) Osebni izobraževalni načrt je pisni dokument, ki vsebuje
podatke o:
-
formalnih in neformalnih delovnih izkušnjah, povezanih z delom ali
poklicem, za katerega se bo udeleženec izobraževal; oziroma posameznimi
elementi gimnazijskega programa, v katerih se bo izobraževal,
-
zaključenem predhodnem formalnem izobraževanju,
-
znanju, pridobljenem v neformalnem izobraževanju in z delom,
-
predvidenem načinu in časovnem poteku izobraževanja, vključno z načini
in roki preverjanja znanja,
-
načinu in časovnih rokih za spremljanje uresničevanja osebnega
izobraževalnega načrta.
(2) V osebnem izobraževalnem načrtu za udeležence v
individualnem organizacijskem modelu izvajalec predlaga, kako bo udeležencu
zagotovil obveznih 5 ur individualnih ali skupinskih konzultacij za posamezno
programsko enoto.
(3) Če za program oziroma izbrani organizacijski model ni
javno dostopnih ustreznih učnih sredstev, izvajalec v predlogu osebnega
izobraževalnega načrta za udeležence v individualnem organizacijskem modelu
tudi opredeli, kako bo udeležencu pomagal pri dostopu do ustreznih učnih virov.
IV. POGODBA O IZOBRAŽEVANJU
19. člen
(pogodba o izobraževanju)
Ko sta udeleženec in izvajalec soglasna o poteku
izobraževanja in podpišeta osebni izobraževalni načrt, skleneta pogodbo o
izobraževanju. V pogodbi udeleženec in izvajalec določita medsebojne pravice in
obveznosti, ki se nanašajo na potek izobraževanja, načine in roke za
izpolnjevanje obveznosti, ukrepe zaradi neizpolnjevanja obveznosti oziroma
kršitev ter druge medsebojne pravice in obveznosti.
V. VODENJE DOKUMENTACIJE
20. člen
(vodenje dokumentacije o prilagoditvi izrednega
izobraževanja)
Izobraževalna organizacija mora v zvezi s prilagoditvami v
izrednem izobraževanju voditi vsaj naslednjo dokumentacijo:
-
zapisnik o uvodnem pogovoru,
-
dokumentacija o priznavanju predhodno pridobljenega znanja,
-
osebni izobraževalni načrt,
-
pogodba o izobraževanju in
-
izvedbeni načrt za učno skupino.
VI. POROČANJE O KAKOVOSTI
21. člen
(kakovost prilagajanja izrednega izobraževanja)
V letnem poročilu o delu mora izvajalec poročati:
1.
po katerih organizacijskih modelih izvaja izredno izobraževanje,
2.
kako spremlja kakovost izpeljave in učinkov izrednega izobraževanja pri
posameznem organizacijskem modelu,
3.
kakšne so morebitne načrtovane in uvedene izboljšave, načrtovane za
izredno izobraževanje, na podlagi ugotovitev spremljav,
4.
katere ukrepe za krepitev usposobljenosti strokovnih delavcev, ki
delujejo v izrednem izobraževanju, je izpeljal v obravnavanem letu,
5.
kako podpira učenje udeležencev, zlasti pa njihovo samostojno učenje, ne
glede na organizacijski model (seznanjanje z uporabo ustreznih tehnik učenja,
zagotavljanje konzultacij udeležencem z nosilci modulov ali predmetov,
zagotavljanje ustreznih učnih virov ipd.) in
6.
kako spremlja uresničevanje osebnih izobraževalnih načrtov udeležencev
izrednega izobraževanja.
VI. PREHODNA IN KONČNA DOLOČBA
22. člen
(prenehanje veljavnosti)
Z dnem uveljavitve teh navodil prenehajo veljati Navodila o
prilagajanju izrednega poklicnega in strokovnega izobraževanja (Uradni list RS,
št. 8/08).
23. člen
(začetek veljavnosti in uporabe)
Ta navodila začnejo veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začnejo 1. septembra 2022.
Št. 0070-59/2022
Ljubljana, dne 22. aprila 2022
EVA 2022-3330-0052
Prof. dr. Simona Kustec
ministrica
za izobraževanje, znanost in šport