Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa predstavlja
zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne jamči
odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Navodil za prilagajanje
izrednega študija v višjem strokovnem izobraževanju obsega:
-
Navodila za prilagajanje izrednega študija v višjem strokovnem
izobraževanju (Uradni list RS, št. 43/12 z dne 8. 6. 2012),
-
Spremembo Navodil za prilagajanje izrednega študija v višjem strokovnem
izobraževanju (Uradni list RS, št. 44/17 z dne 18. 8. 2017).
NAVODILA
za prilagajanje izrednega študija v višjem strokovnem
izobraževanju
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. UVOD
1. Vsebina navodil
S temi navodili se urejajo skupne osnove pri prilagajanju
izrednega študija v višjem strokovnem izobraževanju.
V skladu z Zakonom o višjem strokovnem izobraževanju (Uradni
list RS, št. 86/04, v nadaljnjem besedilu: zakon) je mogoče izrednim študentom
prilagoditi obseg in organizacijo študija.
Višja šola je pri načrtovanju in izpeljavi prilagoditev v
skladu s temi navodili strokovno avtonomna, dolžna pa je izpeljevati take
prilagoditve, ki izrednim študentom omogočajo doseganje kreditov, opredeljenih
s študijskim programom.
2. Vrednotenje programov in njihovih delov v izrednem
študiju
Ne glede na vrste in načine prilagoditev v obsegu in
organizaciji se v izrednem študiju pridobi za celoten študijski program in za
vsak njegov del (predmet, modul) enako število kreditnih točk, kot v rednem
študiju.
II. PRILAGODITVE V OBSEGU IZREDNEGA ŠTUDIJA
3. Časovna izvedba izrednega študija
Izredni študij po posameznem študijskem programu se lahko
izvaja v celoti manj, enako ali več časa kot redni, vendar ne več kot tri leta.
Časovna izvedba izrednega študija je odvisna od ugotovljenega predznanja in
izkušenj izrednih študentov, od hitrosti njihovega napredovanja po programu, od
izbrane organizacijske oblike izrednega študija ter drugih pogojev, ki vplivajo
na potek študija.
Pri določanju časovne izvedbe izrednega študija lahko višja
strokovna šola v programu različno skrajšuje ali podaljšuje izvajanje
posameznih delov študijskega programa (predmetov in/ali modulov).
Pri programskih enotah, pri katerih gre za varovanje zdravja
oziroma varovanje življenja, mora izvajalec zagotoviti tak obseg kontaktnih ur,
s katerimi zagotovi uresničitev ciljev varovanja zdravja in življenja. Ne glede
na prvi odstavek tega člena se mora pri kandidatih brez predznanja in izkušenj
izvesti polno število kontaktnih ur.
4. Začetek in konec študijskega leta
Znotraj študijskega leta, določenega z zakonom, lahko višja
strokovna šola za izredni študij določi drugačen začetek, razporeditev in
trajanje izobraževanja.
5. Časovna organizacija študijskega leta
Če izvajalec na podlagi strokovne ocene presodi, da je to
primerno, lahko določi, da s študijskim programom določen obseg posameznega
študijskega leta v izrednem študiju izvede tudi v manj kot 37 tednih, lahko pa
v daljšem času, vendar ne več kot v letu in pol.
6. Tedenski obseg organiziranega študijskega dela
Tedenski obseg predavanj, vaj in drugih oblik organiziranega
študijskega dela izrednih študentov se določa v odvisnosti od organizacijske
oblike izrednega študija ter zaposlitvenega statusa izrednih študentov in lahko
obsega manj kot 20 ur, v nobenem primeru pa ne več kot 40 ur.
Če je v posamezni študijski skupini več kot petina izrednih
študentov, ki so zaposleni, je lahko tedenski obseg predavanj, vaj in drugih
oblik organiziranega študijskega dela največ 16 ur.
Izjemoma, kadar gre za vaje v delovnih organizacijah ali
druge posebne oblike študijskega dela, ki jih ni mogoče izpeljati drugače, je
dopusten tudi večji tedenski obseg organiziranega študijskega dela, vendar je
večji obseg mogoč največ deset tednov v študijskem letu.
III. PRILAGODITVE V ORGANIZACIJI IZREDNEGA ŠTUDIJA
7. Organizirano študijsko delo in samostojno učenje v
izrednem študiju
V izrednem študiju poteka študij kot organizirano študijsko
delo in kot samostojno učenje.
Organizirano študijsko delo obsega študijske aktivnosti, ki
jih pripravi in izpeljuje višja strokovna šola. Med organizirano študijsko delo
se v izrednem študiju poleg predavanj, vaj, praktičnega študija in ekskurzij
štejejo še: terensko delo, projektno delo, skupinske ali individualne
konzultacije, učne delavnice, organizirane priprave na izpite oziroma preverjanje
in ocenjevanje znanja, učna pomoč, zagovor seminarskih nalog, mentorstvo,
mentorsko delo v e-učilnicah, srečanja v skupinah pri e-študiju ali študiju na
daljavo in druge oblike, ki jih izpeljuje višja strokovna šola za izboljšanje
kakovosti organizacije izrednega študija.
Samostojno učenje izrednega študenta obsega učenje in drugo
učno delo, ki ga študent izpeljuje sam.
8. Razmerje med obsegom organiziranega študijskega dela in
samostojnim učenjem v izrednem študiju
Obseg organiziranega študijskega dela določa višja strokovna
šola za vsako izvedbo študijskega programa sama na podlagi strokovne presoje o
najprimernejših načinih izvedbe študijskega programa, značilnostih vpisanih
izrednih študentov ter drugih pogojev. Pri tem pa je višja strokovna šola
dolžna zagotoviti izvedbo praktičnega izobraževanja v obsegu, kot je določen s
študijskim programom, in potrebne priprave za izvedbo diplomskega dela.
Pri določanju razmerja med obsegom organiziranega študijskega
dela in samostojnega učenja je višja strokovna šola dolžna zmanjševanje obsega
predavanj, vaj ipd. sorazmerno nadomeščati z oblikami pomoči in podpore
izrednim študentom pri samostojnem učenju (konzultacije, mentorstvo, mentorsko
delo pri e-učenju, učne delavnice, organizirane priprave na izpite oziroma
preverjanje in ocenjevanje znanja, učna pomoč ipd.).
9. Organizacijske oblike izrednega študija
Izredni študij se izvaja v različnih skupinskih ali
individualnih organizacijskih oblikah.
Med skupinske organizacijske oblike izrednega študija sodijo
izvedbe, ki temeljijo na oblikovanju skupine izrednih študentov s predvidenim
okvirnim skupnim načinom poteka in časovne izvedbe študija (predmetna,
modularna, tečajna organizacijska oblika, e-izobraževanje z oblikovano
študijsko skupino ipd.).
Med individualne organizacijske oblike izrednega študija
sodijo vse izvedbe, ko je predvideno, da izredni študent pretežno ali v celoti
študira sam, brez sodelovanja v skupini, pri čemer mu višja strokovna šola nudi
le manjšo ali večjo pomoč v obliki manjšega obsega organiziranih predavanj,
individualnih ali skupinskih konzultacij, drugih oblik organiziranega študija
(vodeno samoizobraževanje, individualno e-izobraževanje, druge oblike
individualnega študija na daljavo).
10. Razporejanje delov študijskega programa
V izrednem študiju je mogoče razporejati predmete in module
po letnikih drugače, kot je predvideno s študijskim programom.
11. Pogoji za napredovanje
Izredni študenti napredujejo po posameznih sestavinah
programa ne glede na letnik, študijske obveznosti morajo izpolnjevati v skladu
s prilagoditvami študijskega programa oziroma s prilagoditvami, določenimi v
osebnem izobraževalnem načrtu.
IV. NAČRTOVANJE, DOLOČANJE IN SPREMLJANJE PRILAGODITEV
12. Proces oblikovanja prilagoditev
Proces oblikovanja prilagoditev za izvajanje izrednega
študija zajema načrtovanje predvidenih prilagoditev za posamezni študijski
program in določitev prilagoditev za posamezno skupino izrednih študentov
in/ali posameznega izrednega študenta.
13. Načrtovanje predvidenih prilagoditev
Višja strokovna šola lahko že ob odločitvi za izvajanje
izrednega študija, najkasneje pa pred izvedbo razpisa za vpis, načrtuje
predvidene prilagoditve za posamezni študijski program za daljše časovno
obdobje, lahko tudi več inačicah. Višja strokovna šola mora pri načrtovanju
predvidenih prilagoditev obvezno načrtovati izvedbo vaj, praktičnega
izobraževanja in tistih dejavnosti, ki študentom omogočijo pripravo diplome
oziroma pripravo na diplomski izpit.
Predvidene prilagoditve za posamezne programe v izrednem
študiju so sestavni del letnega delovnega načrta.
Višja strokovna šola zagotovi, da so kandidati za izredni
študij pisno obveščeni o predvideni organizacijski obliki izrednega študija v
posameznem študijskem programu, o tedenski in letni organizaciji študija, o
možnostih konzultacij in o drugih predvidenih prilagoditvah ter temeljnih
značilnostih teh prilagoditev.
14. Uvodno spoznavanje izrednih študentov kot del procesa
določanja prilagoditev
Izhodišče za določitev prilagoditev je uvodno spoznavanje
izrednih študentov in izpeljani postopki priznavanja predhodno pridobljenega
znanja.
15. Določitev prilagoditev v izrednem študiju
Po končanem vpisu, uvodnem spoznavanju vpisanih izrednih
študentov in izpeljanih postopkih priznavanja predhodno pridobljenega znanja
višja strokovna šola na podlagi analize značilnosti študijskih skupin in
posameznih izrednih študentov določi prilagoditve študijskega programa za
posamezne študijske skupine oziroma posamezne študente v individualnih
organizacijskih oblikah študija. Pri tem izhaja iz že vnaprej načrtovanih
predvidenih prilagoditev, pri čemer mora pri njihovem morebitnem spreminjanju
zagotoviti izvedbo vaj, praktičnega izobraževanja in tistih dejavnosti, ki
študentom omogočijo pripravo diplome oziroma pripravo na diplomski izpit.
Glede na s prilagoditvami določeno razmerje med obsegom
organiziranega študijskega dela in samostojnega učenja v skupinskih
organizacijskih oblikah, še posebej pa v individualnih organizacijskih oblikah
izrednega študija, višja strokovna šola zmanjšanje organiziranega študijskega
dela primerno nadomesti z ustreznimi oblikami pomoči in podpore izrednim
študentom pri samostojnem študiju.
Določitev prilagoditev je pisni zapis, ki vsebuje seznam in
opis prilagoditev za posamezno študijsko skupino za celoten predviden čas
študija ali za posameznega študenta, če gre za individualno organizacijsko
obliko. Sestavni del tega pisnega zapisa je tudi
pregled
oblik pomoči in podpore ter njihova dostopnost za študente.
Višja strokovna šola o vseh prilagoditvah in oblikah pomoči
ter podpore pri študiju sproti obvešča izredne študente, pri čemer mora za
tiste prilagoditve, ki bistveno vplivajo na pogoje študija (npr. sprememba
kraja izvajanja študija, tedenska in letna organizacija študija), pridobiti
njihovo soglasje.
16. Osebni izobraževalni načrt
Izredni študent, ki oceni, da bo imel zaradi posebnih
okoliščin, povezanih s svojim študijem, težave pri sodelovanju in izpeljavi
načrtovanega študija, lahko šolo zaprosi za izdelavo osebnega izobraževalnega
načrta, v katerem se predvidijo posebne prilagoditve izrednega študija za tega
študenta.
Če višja strokovna šola oceni, da so okoliščine, ki jih
navaja izredni študent, utemeljene, skupaj s študentom pripravi osebni
izobraževalni načrt, ki po podpisu obeh (študenta in šole) pridobi značaj
medsebojnega dogovora o poteku študija.
Višja strokovna šola lahko posameznemu izrednemu študentu
tudi sama ponudi izdelavo osebnega izobraževalnega načrta, če oceni, da
obstajajo razlogi, ki narekujejo individualni pristop (študenti s posebnimi
potrebami, priseljenci, nosečnice, matere z majhnimi otroki, aktivni športniki
ipd.). Tudi v tem primeru osebni izobraževalni načrt pripravita skupaj izredni
študent in šola, s podpisom obeh pa pridobi značaj medsebojnega dogovora o
poteku študija.
V postopku oblikovanja osebnega izobraževalnega načrta se
višja strokovna šola in izredni študent sporazumeta, kako bo njegov študij
časovno in organizacijsko potekal, katere oblike organiziranega študijskega
dela bodo študentu na voljo in v kakšnem obsegu. Sestavina tega dogovora je
tudi določitev ustreznih oblik pomoči in podpore izrednemu študentu pri
njegovem samostojnem študiju. Med oblikami pomoči višja strokovna šola
posameznemu izrednemu študentu obvezno zagotavlja vsaj 5 ur individualnih ali skupinskih
konzultacij pri posameznem predmetu ali modulu; če pa gre za e-študije, pa tudi
usposabljanje za uporabo IKT orodij pri tem študiju.
Višja strokovna šola o možnosti priprave osebnega
izobraževalnega načrta na primeren način obvesti vse izredne študente že pred
pričetkom predavanj.
17. Svetovalec
Višja strokovna šola za vsakega izrednega študenta, za
katerega se pripravlja osebni izobraževalni načrt, določi svetovalca, ki
sodeluje v procesu dogovarjanja za določitev prilagoditev za študenta, pri spremljanju
uresničevanja osebnih izobraževalnih načrtov in mu nudi svetovalno pomoč.
Višja strokovna šola izbere svetovalca izrednemu študentu med
predavatelji ali strokovnimi delavci višje strokovne šole. Posamezen
predavatelj ali strokovni delavec je lahko svetovalec več izrednim študentom.
18. Spremljanje in spreminjanje prilagoditev med študijskim
letom
Višja strokovna šola med študijskim letom spremlja učinke
prilagoditev izrednega študija in v soglasju s študenti določi njihove
spremembe, če se izkaže to za potrebno.
Svetovalec posameznega izrednega študenta, ki ima osebni
izobraževalni načrt, vsaj enkrat letno opravi evalvacijski pogovor z izrednim
študentom in nosilci predmetov oziroma modulov v programu o uresničevanju
osebnega izobraževalnega načrta.
Če evalvacijski pogovor pokaže, da ima izredni študent težave
pri uresničevanju načrta, svetovalec predlaga ustrezne dopolnitve osebnega
izobraževalnega načrta, zlasti andragoške podporne ukrepe, ki bi izrednemu
študentu pomagali pri študiju.
V. KAKOVOST IZREDNEGA ŠTUDIJA
19. Kakovost izrednega študija
Komisija za spremljanje in zagotavljanje kakovosti v okviru
svojih pristojnosti in v skladu z merili Nacionalne agencije RS za kakovost v
visokem šolstvu ter po usmeritvah Skupnosti višjih strokovnih šol spremlja tudi
kakovost izrednega študija in vzpostavlja razmere za njegovo kakovost.
VI. DOKUMENTACIJA
20. Vodenje dokumentacije v zvezi s prilagajanjem izrednega
študija
Višja strokovna šola v zvezi s prilagoditvami v izrednem
študiju vodi vsaj naslednjo dokumentacijo:
-
pisni zapis o določenih prilagoditvah za posamezne študijske skupine
oziroma za posamezne študente v individualnih organizacijskih oblikah študija,
-
osebni izobraževalni načrt za tiste izredne študente, za katere se
pripravi osebni izobraževalni načrt.
Vsebino in obliko dokumentacije lahko enotno določi Skupnost
strokovnih šol Slovenije.
Navodila za prilagajanje izrednega študija v
višjem strokovnem izobraževanju (Uradni list RS, št. 43/12) vsebujejo naslednjo končno
določbo:
»VII. UVELJAVLJANJE NAVODIL
21. Veljavnost in uveljavitev navodil
Ta navodila začnejo veljati v študijskem letu 2010/2011,
uporabljati pa se pričnejo v študijskem letu 2011/2012.«.
Sprememba Navodil za prilagajanje izrednega
študija v višjem strokovnem izobraževanju (Uradni list RS, št. 44/17) vsebuje naslednjo končno določbo:
»II
Ta sprememba začne veljati v študijskem letu 2017/2018.«.