Na podlagi druge alineje četrtega odstavka 25. člena in
druge alineje prvega odstavka 32. člena Zakona o revidiranju (Uradni list RS,
št. 65/08, 63/13 – ZS-K, 84/18) strokovni svet Agencije za javni nadzor nad
revidiranjem sprejema
STALIŠČE 14
Revizorjevo poročanje v primeru neskladnosti predpisov
s Slovenskimi računovodskimi standardi, Mednarodnimi standardi računovodskega
poročanja ali zakonsko določenim primernim okvirom računovodskega poročanja
I. UVOD
1. člen
(vsebina)
Stališče 14 – Revizorjevo poročanje v primeru neskladnosti
predpisov s Slovenskimi računovodskimi standardi, Mednarodnimi standardi
računovodskega poročanja ali zakonsko določenim primernim okvirom
računovodskega poročanja (v nadaljevanju Stališče) določa priporočeno obliko in
vsebino revizorjevega poročanja v primeru napačnih navedb v računovodskih
izkazih, ki so posledica takega neskladja.
2. člen
(opredelitev pojmov)
Pojmi, uporabljeni v Stališču, imajo enak pomen kot v
določilih zakona, ki ureja gospodarske družbe, zakona, ki ureja revidiranje, v
Mednarodnih standardih revidiranja (v nadaljevanju MSR) in drugih pravilih
revidiranja.
»Zakonsko določen primeren okvir računovodskega poročanja« je
okvir računovodskega poročanja, ki je določen z zakonom ali drugim predpisom.
II. NESKLADNOST PREDPISOV S SLOVENSKIMI RAČUNOVODSKIMI
STANDARDI, MEDNARODNIMI STANDARDI RAČUNOVODSKEGA POROČANJA ALI ZAKONSKO
DOLOČENIM PRIMERNIM OKVIROM RAČUNOVODSKEGA POROČANJA
3. člen
(opredelitev primernega okvira računovodskega poročanja)
Revizor mora, preden začne opredeljevati neskladnost
predpisov s Slovenskimi računovodskimi standardi (v nadaljevanju SRS),
Mednarodnimi standardi računovodskega poročanja (v nadaljevanju MSRP) ali
zakonsko določenim primernim okvirom računovodskega poročanja, najprej
opredeliti, kaj v danih okoliščinah za naročnika revidiranja pomeni primeren
okvir računovodskega poročanja.
Zakonsko določen primeren okvir računovodskega poročanja se
uporablja, kadar zakon ali drug predpis ureja delovanje določenih poslovnih
subjektov in posega v računovodsko obravnavanje njihovih poslovnih dogodkov, ki
ni skladno s splošnimi računovodskimi pravili in načeli, predpisanimi s SRS ali
MSRP.
Kadar družba uporablja zakonsko določen primeren okvir
računovodskega poročanja, ki bi bil nesprejemljiv, če ne bi bil predpisan z
zakonom ali drugim predpisom, sprejme revizor revizijski posel le, če so
izpolnjeni naslednji pogoji:
a)
poslovodstvo soglaša s tem, da zagotovi dodatna razkritja v
računovodskih izkazih, ki se nanašajo na odstopanje zakonsko določenega primernega
okvira računovodskega poročanja od splošnih računovodskih pravil in načel,
predpisanih s SRS ali MSRP, da se na ta način prepreči zavajanje uporabnikov,
in
b)
v pogojih za revizijski posel se revizor in naročnik dogovorita, da:
i.
bo revizorjevo poročilo o računovodskih izkazih v skladu z MSR 706
(Odstavki o poudarjanju zadev in odstavki o drugih zadevah v poročilu
neodvisnega revizorja) vključevalo odstavek o poudarjanju zadeve, ki bo usmeril
uporabnikovo pozornost na dodatna razkritja iz prejšnje točke, in
ii.
da revizorjevo mnenje o računovodskih izkazih v skladu s primernim
okvirom računovodskega poročanja ne bo vsebovalo besednih zvez »v vseh
pomembnih pogledih pošteno predstavljajo« ali »so resničen in pošten prikaz«,
temveč bo izražalo zgolj skladnost s primernim okvirom računovodskega poročanja
(okvir skladnosti).
4. člen
(opredelitev neskladnosti)
O neskladnosti predpisov s SRS, MSRP ali zakonsko določenim
primernim okvirom računovodskega poročanja (v nadaljevanju neskladnost)
govorimo v primerih, kot so:
a)
določbe zakonov in/ali drugih predpisov opredeljujejo evidentiranje
zneskov v računovodskih izkazih, ki je v neposrednem nasprotju s SRS, MSRP ali
zakonsko določenim primernim okvirom računovodskega poročanja;
b)
določbe zakonov in/ali drugih predpisov, ki neposredno učinkujejo na
določitev pomembnih zneskov in razkritij v računovodskih izkazih, so v
nasprotju z rešitvami iz SRS, MSRP ali zakonsko določenega primernega okvira
računovodskega poročanja;
c)
podzakonski predpis omogoča kreiranje poslovnih dogodkov z računovodskim
evidentiranjem na podlagi neverodostojnih knjigovodskih listin;
d)
regulativne rešitve, ki niso skladne s SRS, MSRP ali zakonsko določenim
primernim okvirom računovodskega poročanja, se uporabljajo tudi za
organizacije, ki jih zakonska določila ne zajemajo;
e)
regulator ravna na podlagi svojih predpisov v nasprotju z drugimi
veljavnimi predpisi, kar ima za posledico način računovodskega evidentiranja,
ki ni v skladu s SRS, MSRP ali zakonsko določenim primernim okvirom
računovodskega poročanja.
III. REVIZORJEVO POROČANJE
5. člen
(poročanje poslovodstvu in pristojnim za upravljanje)
V primeru neskladnosti, kot je opredeljena v 4. členu
Stališča, revizor pri revidiranju računovodskih izkazov smiselno upošteva
določila vseh tistih MSR, ki opredeljujejo poročanje poslovodstvu in pristojnim
za upravljanje o bistvenih ugotovitvah pri reviziji.
6. člen
(poročanje o računovodskih izkazih)
Ugotovljeno neskladnost iz 4. člena Stališča, ki vodi do
napačne navedbe v računovodskih izkazih v skladu s primernim okvirom
računovodskega poročanja, upošteva revizor na način, kot ga predpisujejo MSR
ter 7. do 10. člen tega stališča.
7. člen
(neskladnost ne povzroča pomembnega odstopanja)
Če revizor potem, ko je pridobil zadostne in ustrezne
revizijske dokaze, sklene, da ugotovljena neskladnost ne povzroča pomembnega
odstopanja predstavitev in razkritij v računovodskih izkazih od SRS, MSRP ali
zakonsko določenega primernega okvira računovodskega poročanja, izrazi v skladu
z MSR 700 (Oblikovanje mnenja in poročanje o računovodskih izkazih) mnenje brez
pridržkov, vendar mora zaradi vsebinskega pomena neskladnosti in njenega
morebitnega vpliva na pomembnost odstopanj predstavitev in razkritij v
računovodskih izkazih od SRS, MSRP ali zakonsko določenega primernega okvira
računovodskega poročanja v prihodnjih obračunskih obdobjih dodati v skladu z
MSR 706 v svoje poročilo odstavek o poudarjanju zadeve, v katerem predstavi
vsebino odstopanja od SRS, MSRP ali zakonsko določenega primernega okvira
računovodskega poročanja, ki je posledica neskladnosti.
8. člen
(napačne navedbe so ali bi lahko bile pomembne)
Če revizor potem, ko je pridobil zadostne in ustrezne
revizijske dokaze, sklene,
-
da povzroča ugotovljena neskladnost pomembno odstopanje predstavitev in
razkritij v računovodskih izkazih od SRS, MSRP ali zakonsko določenega
primernega okvira računovodskega poročanja ter da so napačne navedbe kot
posledica neskladnosti vsaka zase ali vse skupaj za računovodske izkaze
pomembne, vendar ne vseobsegajoče, ali
-
da ne more pridobiti zadostnih in ustreznih revizijskih dokazov, na
katerih bi utemeljil svoje mnenje, vendar sklepa, da bi možni učinki odstopanj
predstavitev in razkritij v računovodskih izkazih od SRS, MSRP ali zakonsko
določenega primernega okvira računovodskega poročanja zaradi neskladnosti lahko
bili pomembni, vendar ne vseobsegajoči,
mora v skladu z MSR 705 (Prilagoditve mnenja
v poročilu neodvisnega revizorja) izraziti mnenje s pridržki.
9. člen
(napačne navedbe so pomembne in vseobsegajoče)
Če revizor potem, ko je pridobil zadostne in ustrezne
revizijske dokaze, sklene, da so napačne navedbe, ki so posledica neskladnosti,
vsaka zase ali vse skupaj za računovodske izkaze pomembne in vseobsegajoče,
mora v skladu z MSR 705 izraziti odklonilno mnenje.
10. člen
(možni so pomembni in vseobsegajoči učinki)
Če revizor sklene, da ne more pridobiti zadostnih in
ustreznih revizijskih dokazov, na katerih bi utemeljil svoje mnenje, in sklepa,
da bi bili možni učinki morebitnih neodkritih napačnih navedb na računovodske
izkaze kot posledica neskladnosti lahko pomembni in vseobsegajoči, mora v
skladu z MSR 705 v svojem poročilu zavrniti, da bi izrazil mnenje.
IV. POJASNILA STALIŠČA TER DATUM UVELJAVITVE
11. člen
(pojasnila in tolmačenje Stališča)
Za pojasnila in tolmačenje posameznih členov Stališča je
pristojen strokovni svet Agencije za javni nadzor nad revidiranjem.
12. člen
(datum uveljavitve)
To stališče začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije. Z dnem uveljavitve tega stališča preneha veljati
Stališče 14 – Revizorjevo poročanje v primeru neskladnosti predpisov z okvirom
računovodskega poročanja (Uradni list RS, št. 24/11).
Št. 0072-2/2020
Ljubljana, dne 25. februarja 2020
EVA 2020-1611-0019
Mag. Mojca Majič
predsednica strokovnega sveta
Agencije za javni nadzor nad revidiranjem