Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa predstavlja
zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne jamči
odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Splošnega akta o kakovosti
univerzalne storitve obsega:
-
Splošni akt o kakovosti univerzalne storitve (Uradni list RS, št. 27/18
z dne 20. 4. 2018),
-
Splošni
akt o spremembi in dopolnitvi Splošnega akta o kakovosti univerzalne storitve
(Uradni list RS, št. 21/21 z dne 12. 2. 2021).
SPLOŠNI AKT
o kakovosti univerzalne storitve
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina)
Ta splošni akt ureja kakovost univerzalne storitve, parametre
kakovosti, njihove mejne vrednosti in metode merjenja parametrov kakovosti ter
vsebino, obliko in način objave podatkov o kakovosti univerzalne storitve.
2. člen
(izrazi)
(1) Izrazi, uporabljeni v tem splošnem aktu, imajo enak
pomen, kot je določen v Zakonu o elektronskih komunikacijah (Uradni list RS,
št. 109/12, 110/13, 40/14 – ZIN-B, 54/14 – odl. US, 81/15; v nadaljnjem besedilu:
ZEKom-1).
(2) Poleg izrazov, uporabljenih v ZEKom-1, se v tem
splošnem aktu uporabljajo še naslednji izrazi:
-
Čas vzpostavljanja zveze je čas, merjen v sekundah na eno
decimalko natančno, ki preteče od trenutka, ko je javno telefonsko omrežje prejelo
vse potrebne informacije za vzpostavitev zveze, pa do trenutka, ko kličoči
prejme znak za zasedeno, za zvonjenje ali signal javljanja;
-
Delež delujočih javnih telefonskih govorilnic je odstotek delujočih
javnih telefonskih govorilnic glede na celotno število vseh delujočih javnih
telefonskih govorilnic;
-
Delež ugovorov zaradi nepravilnosti v telefonskem računu je delež
telefonskih računov, na katere so se naročniki pritožili glede na število vseh
izdanih računov v določenem časovnem obdobju;
-
Delež neuspelih klicev je razmerje v odstotkih med neuspelimi klici
in vsemi poizkusi vzpostavitve zvez v določenem časovnem obdobju;
-
Neuspeli klic je klic na veljavno številko, ki je bila po znaku
za izbiranje pravilno izbrana, kjer se po 30 sekundah od trenutka, ko omrežje
prejme vse potrebne informacije za vzpostavitev zveze, na terminalu kličočega
ne pojavi znak za zasedeno ali za zvonjenje ali signal javljanja;
-
Razpoložljivost storitve je čas, ko operater zagotavlja storitev;
-
Reakcijski čas univerzalne imeniške službe je čas, ki preteče od
trenutka, ko javno telefonsko omrežje prejme vse potrebne informacije za
vzpostavitev zveze, do trenutka, ko se oglasi telefonist iz univerzalne
imeniške službe ali enakovreden, z glasom aktivirani sistem (prepoznava
govora);
-
Rok odprave okvar je čas, merjen v urah, ki preteče od sprejetja
veljavne prijave okvare pri za to namenjeni službi operaterja, do odstranitve
okvare in povrnitve v prejšnje delujoče stanje;
-
Rok za izvedbo začetne priključitve je čas, ki preteče od tedaj,
ko operater prejme uporabnikovo veljavno zahtevo za priključitev na javno
telefonsko omrežje, oziroma, če je bila pogodba o sklenitvi naročniškega
razmerja uporabniku izročena v podpis v največ osmih dneh od operaterjevega
prejema zahteve, do trenutka, ko je priključitev uspešno izvedena in ima
uporabnik dostop do javno dostopnih telefonskih storitev. V rok se ne šteje čas
od pošiljanja zahtevka za preverjanje upravičenosti na univerzalno storitev do
prejema odgovora s strani Agencije za komunikacijska omrežja in storitev.
Zahteva je lahko dana ali ustno ali pisno ali v drugi dogovorjeni obliki;
-
Veljavna prijava okvare je prijava prekinitve ali poslabšanja kakovosti
storitve zaradi okvare v javnem telefonskem omrežju izvajalca univerzalne
storitve ali kateremkoli od medomrežno povezanih javnih telefonskih omrežij.
Pri tem se ne upoštevajo okvare kakršnekoli opreme na uporabniški strani
omrežne priključne točke.
II. IZVAJANJE UNIVERZALNE STORITVE
3. člen
(dostop do storitev iz nabora univerzalnih storitev)
(1) Izvajalec univerzalne storitve, ki zagotavlja eno
ali več storitev iz nabora univerzalne storitve po 115. členu ZEKom-1, mora
poskrbeti, da je dostop do storitev omogočen 24 ur na dan in sedem dni v tednu.
(2) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka se sme omejiti
ali prekiniti izvajanje storitev iz prejšnjega odstavka na način, pod pogoji in
v trajanju, kot je določeno v 83. in 141. členu ZEKom-1.
(3) Izvajalec univerzalne storitve iz prve, druge in
četrte točke drugega odstavka 115. člena ZEKom-1 mora organizirati službo za
prijavo okvar, ki mora delovati nepretrgoma 24 ur na dan in sedem dni v
tednu. Izvajalci storitve iz tretje in pete točke drugega odstavka 115. člena
ZEKom-a morajo organizirati službo za prijavo okvar, ki mora delovati vsak
delovni dan. Te službe morajo poskrbeti za odpravo okvar. Prijave okvar morajo
biti zabeležene s pomočjo informacijskega sistema za obdelavo podatkov.
4. člen
(prenosna hitrost funkcionalnega dostopa do interneta)
Prenosna hitrost funkcionalnega dostopa do interneta mora
biti v skladu s splošnim aktom agencije, izdanim na podlagi prvega odstavka
124. člena ZEKom-1.
5. člen
(univerzalni imenik in univerzalna imeniška služba)
(1) Izvajalec univerzalne storitve, ki zagotavlja
univerzalni imenik, mora poskrbeti, da upravičenec dobi tiskano verzijo imenika
najkasneje v roku 7 dni od zahteve, razen v primeru izida novega imenika v roku
30 dni.
(2) Izvajalec univerzalne storitve, ki zagotavlja
univerzalni imenik, mora poskrbeti, da upravičenec dobi verzijo imenika na
elektronskem nosilcu najkasneje v roku 7 dni od zahteve.
(3) Izvajalec univerzalne storitve mora poskrbeti, da je
elektronska oblika imenika ves čas dostopna na internetu.
(4) Izvajalec univerzalne storitve, ki zagotavlja
univerzalno imeniško službo, mora poskrbeti, da ta deluje nemoteno 24 ur na dan
in sedem dni v tednu.
6. člen
(javne telefonske govorilnice)
(1) Izvajalec univerzalne storitve, ki zagotavlja javne
telefonske govorilnice, mora poskrbeti, da le-te zagotavljajo vsaj:
-
brezplačen dostop do številk za klice v sili in to brez uporabe
kakršnihkoli plačilnih sredstev,
-
dostop do univerzalne imeniške službe,
-
neoviran dostop do vseh nekomercialnih telefonskih številk,
-
tonsko izbiranje,
-
prikaz tekočega plačila.
(2) V javnih telefonskih govorilnicah morajo biti na voljo
vsaj naslednji podatki:
-
podatki o operaterju javne govorilnice,
-
podatki o cenah klicev oziroma o dostopnosti teh podatkov,
-
podatki o številkah za klice v sili,
-
navodila, kako ravnati v primeru okvar.
(3) Izvajalec univerzalne storitve iz prvega odstavka
tega člena mora ažurno posodobljati podatke iz prejšnjega odstavka.
(4) Izvajalec univerzalne storitve iz prvega odstavka
tega člena mora poskrbeti, da javne telefonske govorilnice delujejo nemoteno 24
ur na dan in sedem dni v tednu ter da so okvare javnih telefonskih govorilnic
odpravljene v najkrajšem možnem času.
7. člen
(ukrepi za končne uporabnike – invalide)
Izvajalec univerzalne storitve, ki zagotavlja ukrepe za
končne uporabnike – invalide, mora poskrbeti, da se izvajajo trajno, redno in
nemoteno.
III. KAKOVOST UNIVERZALNE STORITVE
8. člen
(parametri kakovosti)
(1) Parametri kakovosti, povezani z izvajanjem
univerzalne storitve, so:
-
rok za izvedbo začetne priključitve,
-
razpoložljivost storitve,
-
rok odprave okvar,
-
delež neuspelih klicev,
-
čas vzpostavljanja zveze,
-
običajno razpoložljiva prenosna hitrost prenosa podatkov,
-
minimalna hitrost prenosa podatkov,
-
maksimalna skupna zakasnitve prenosa podatkov,
-
izgube paketov pri prenosu podatkov,
-
minimalna mesečna količina prenesenih podatkov k naročniku,
-
reakcijski čas univerzalne imeniške službe,
-
delež delujočih javnih telefonskih govorilnic,
-
delež utemeljenih ugovorov zaradi nepravilnosti v telefonskem računu.
(2) Izvajalec univerzalne storitve mora poskrbeti, da se
parametre kakovosti meri v skladu z definicijami in metodami merjenja iz
slovenskih standardov SIST EG 201 769-1, EG 202 057-1, EG 202 057-4 in
družine standardov EG 202 057.
9. člen
(rok za izvedbo začetne priključitve)
(1) Kadar rok za izvedbo začetne priključitve ni vnaprej
dogovorjen, ne sme biti povprečni čas, v katerem je bilo v enem letu uspešno
izvedenih 95 % priključitev, daljši od 15 dni.
(2) Kadar je rok za izvedbo začetne priključitve vnaprej
dogovorjen, mora biti v enem letu v dogovorjenem roku izvedenih vsaj 90 %
začetnih priključitev.
(3) Rok za izvedbo začetne priključitve je največ 30
dni, razen v primeru izrednih okoliščin, ki morajo biti izkazane z zapisnikom,
potrjenim s stran pooblaščene osebe izvajalca univerzalne storitve in
obrazložene končnemu uporabniku.
(4) Čas dobave se meri in beleži v skladu s standardom
SIST-V ETSI/EG 202 057-1.
(5) Izvajalec univerzalne storitve mora priključitev
izvesti tako, da ne bo omejeval končnega uporabnika pri prehodu k drugemu
operaterju ali naročilu drugačne storitve.
10. člen
(razpoložljivost storitve)
(1) Mesečna razpoložljivost storitve mora biti 95 %.
(2) Razpoložljivost se izračuna tako, da se od skupnega časa
odšteje čas izpada storitve na naročnika v enem mesecu v odsotnosti izjemnih
stanj po 83. členu ZEKom-1. Čas izpada na naročnika se izračuna kot kvocient
skupnega izpada storitve za vse naročnike univerzalne storitve deljeno s
številom naročnikov ob koncu leta. Izračun se opravi ločeno za funkcionalni
dostop do interneta in dostop do javnih telefonskih storitev. V čas, ko storitev
ni bila razpoložljiva, se ne šteje čas nerazpoložljivosti storitve zaradi
vzrokov na strani naročnika (npr. izpada dobave električne energije na lokaciji
naročnika).
11. člen
(rok odprave napak ali okvar)
(1) Pri določanju roka odprave napak ali okvar se
upošteva vse odpravljene napake in okvare v obdobju enega leta v skladu s
slovenskim standardom SIST EG 202 057-1.
(2) Povprečni rok odprave napak ali okvar v enem letu ne
sme biti daljši od 48 ur za odpravo 80 % okvar na dostopovnem delu omrežja in
ne daljši od 12 ur za odpravo 80 % drugih napak ali okvar na omrežju izvajalca
univerzalne storitve, z izjemo satelitskega dostopa, kjer je ta čas 24 ur.
(3) Rok odprave napak ali okvar na dostopovnem delu
omrežja je največ pet delovnih dni, razen v primeru izrednih okoliščin, ki
morajo biti izkazane z zapisnikom, potrjenim s strani pooblaščene osebe
izvajalca univerzalne storitve in obrazložene končnemu uporabniku.
12. člen
(delež neuspelih klicev)
(1) Delež neuspelih klicev se določi na osnovi realnih
prometnih podatkov v skladu s slovenskim standardom SIST EG 202 057-2.
(2) Delež neuspelih klicev znotraj Republike Slovenije v
enem letu ne sme preseči 5 %, delež neuspelih klicev v tujino v enem letu pa ne
8 %.
13. člen
(čas vzpostavljanja zveze)
(1) Čas vzpostavljanja zveze se določi na osnovi realnih
prometnih podatkov v skladu s slovenskim standardom SIST EG 202 057-2.
(2) Povprečni čas vzpostavljanja zveze znotraj Republike
Slovenije v enem letu ne sme biti daljši od treh sekund, povprečni čas
vzpostavljanja zveze s tujino pa ne daljši od petih sekund.
(3) Čas vzpostavljanja zveze, v katerem je
vzpostavljenih 95 % zvez v Republiki Sloveniji, v enem letu ne sme biti daljši
od petih sekund. Čas vzpostavljanja zveze, v katerem je vzpostavljenih 95 %
zvez v tujino, pa v enem letu ne sme biti daljši od osmih sekund.
14. člen
(običajno razpoložljiva hitrost prenosa podatkov)
Operater mora običajno razpoložljivo hitrost prenosa podatkov
zagotavljati v enakem obsegu, kot pri primerljivih storitvah izvajalca, ki jih
ponuja na trgu pod komercialnimi pogoji.
15. člen
(minimalna hitrost prenosa podatkov)
Minimalna hitrost prenosa podatkov k naročniku in od
naročnika mora biti enaka minimalni hitrosti prenosa podatkov k naročniku in od
naročnika kot pri primerljivih storitvah izvajalca, ki jih ponuja na trgu pod
komercialnimi pogoji.
16. člen
(maksimalna skupna zakasnitev prenosa podatkov)
(1) Maksimalna skupna zakasnitev prenosa podatkov mora
biti enaka maksimalni skupni zakasnitvi prenosa podatkov pri primerljivih storitvah
dostopnih na trgu.
(2) Zakasnitev se meri s pomočjo orodja ping na AKOS
Test Net strežnik ali na drug primerljiv verodostojen testni strežnik na
internetu.
17. člen
(izgube paketov pri prenosu podatkov)
Maksimalna izguba paketov mora biti enaka maksimalni skupni
izgubi paketov kot pri primerljivih storitvah izvajalca, ki jih ponuja na trgu
pod komercialnimi pogoji.
18. člen
(minimalna mesečna količina prenesenih podatkov k naročniku)
(1) Mesečna količina prenosa podatkov, ki jo mora
zagotoviti ponudnik funkcionalnega dostopa do interneta, ne sme biti omejena.
(2) Izjema je dostop preko satelita, kjer je minimalna
mesečna količina prenosa podatkov k naročniku, ki jo mora zagotoviti ponudnik
funkcionalnega dostopa do interneta, najmanj 75 GB.
(3) Če naročnik prekorači mesečno količino zakupa
podatkov, mora imeti možnost dodatnega nakupa podatkov po dostopni ceni.
(4) Če naročnik prekorači skupno zakupljeno količino
podatkov, mu mora ponudnik univerzalne storitve zagotoviti prenosno hitrost, ki
je enaka prenosni hitrosti v primeru prekoračite dovoljene količine podatkov
kot pri primerljivih storitvah, ki jih izvajalec ponuja na trgu pod
komercialnimi pogoji.
19. člen
(odzivni čas univerzalne imeniške službe)
(1) Povprečni odzivni čas univerzalne imeniške službe v
enem letu ne sme preseči 12 sekund.
(2) Odstotek klicev, na katere odgovori univerzalna
imeniška služba prej kot v 20 sekundah, v enem letu ne sme biti manjši od 80 %.
(3) V času med 22.00 in 6.00 se povprečni odzivni časi
iz prvega in drugega odstavka tega člena lahko povečajo za 50 %.
(4) Odzivni čas univerzalne imeniške službe se meri in
beleži v skladu s standardom SIST EG 202 057-1.
20. člen
(delež delujočih javnih telefonskih govorilnic)
Delež delujočih javnih telefonskih govorilnic v enem letu ne
sme biti manjši od 98 % vseh javnih telefonskih govorilnic.
21. člen
(delež ugovorov zaradi nepravilnosti v telefonskem računu)
Delež utemeljenih ugovorov zaradi nepravilnosti v telefonskem
računu v enem letu ne sme biti večji od 0,5 %.
IV. PODATKI O KAKOVOSTI UNIVERZALNE STORITVE
22. člen
(vsebina, oblika, način in pogostost objave podatkov o
kakovosti univerzalne storitve)
(1) Izvajalec univerzalne storitve mora najkasneje do
31. marca za preteklo leto podatke o kakovosti univerzalne storitve, po
parametrih kakovosti, določenih v tem splošnem aktu, objaviti na svoji spletni
strani in jih posredovati agenciji. Iz letnega poročila so izvzeti naslednji
parametri kakovosti:
-
običajno razpoložljiva prenosna hitrost prenosa podatkov,
-
minimalna hitrost prenosa podatkov,
-
maksimalna skupna zakasnitve prenosa podatkov,
-
izgube paketov pri prenosu podatkov.
(2) Izvajalec univerzalne storitve mora podatke iz
prvega odstavka tega člena posredovati agenciji tudi na njeno zahtevo, in sicer
v roku, ki je določen v zahtevi in na način, kot ga določi agencija.
(3) Agencija na svoji spletni strani vsako leto objavi
podatke o kakovosti univerzalne storitve, iz katerih je razvidno letno gibanje
podatkov o kakovosti univerzalne storitve.
V. NADZOR PARAMETROV KAKOVOSTI UNIVERZALNE STORITVE
23. člen
(ugotavljanje preseganja mejnih vrednosti parametrov)
(1) Če merjeni parameter odstopa od predpisane vrednosti
v škodo uporabnika za 20 % najmanj tri zaporedne dni ali najmanj pet, ne nujno
zaporednih, dni v plačilnem obdobju, je vrednost parametra nezadovoljiva.
(2) Postopek ugotavljanja ustreznosti, na način iz
prvega odstavka tega člena, se uporablja za naslednje parametre:
-
običajno razpoložljiva povprečna prenosna hitrost,
-
maksimalna skupna zakasnitev prenosa podatkov,
-
izgube paketov pri prenosu podatkov.
(3) Ostali parametri kakovosti ne smejo v škodo
uporabnikov presegati vrednosti, predpisanih s tem splošnim aktom.
(4) Agencija lahko ugotavlja vrednosti parametrov na
podlagi poročil ponudnikov univerzalne storitve, podatkov, posredovanih s
strani naročnikov ali lastnih meritev.
Splošni akt o kakovosti univerzalne storitve
(Uradni list RS, št. 27/18) vsebuje naslednjo končno določbo:
»VI. KONČNA DOLOČBA
24. člen
(1) Z dnem uveljavitve tega splošnega akta preneha
veljati Splošni akt o kakovosti univerzalne storitve (Uradni list RS, št.
71/13) z izjemo določb, ki opredeljujejo merjenje in beleženje parametrov
kakovosti storitev, povezanih z izvajanjem univerzalne storitve, ki se
prenehajo uporabljati s 1. 7. 2018.
(2) Ta splošni akt začne veljati 60 dni po objavi v
Uradnem listu Republike Slovenije.
(3) Določbe tega splošnega akta, ki opredeljujejo
merjenje in beleženje parametrov kakovosti storitev, povezanih z izvajanjem univerzalne
storitve, se začnejo uporabljati s 1. 7. 2018.«.
Splošni
akt o spremembi in dopolnitvi Splošnega akta o kakovosti univerzalne storitve
(Uradni list RS, št. 21/21)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»KONČNA DOLOČBA
2. člen
Ta splošni akt začne veljati dva meseca po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.