Na podlagi 23.b člena Zakona o državni statistiki
(Uradni list RS, št. 45/95 in 9/01) je Vlada Republike Slovenije sprejela
SREDNJE ROČNI PROGRAM
statističnih raziskovanj 2018–2022
1 UVOD
1.1 Podlage za delovanje slovenske državne statistike
Pravna podlaga za delovanje slovenske državne statistike je
Zakon o državni statistiki. Skladno s tem zakonom je državna statistika
strokovno neodvisna dejavnost izvajanja programa statističnih raziskovanj.
Izvaja se po načelih nevtralnosti, objektivnosti, strokovne neodvisnosti,
racionalnosti, statistične zaupnosti in preglednosti.
Zaradi vpetosti Slovenije v Evropsko unijo se izvajanje
dejavnosti državne statistike tesno prepleta z izvajanjem dejavnosti evropske
statistike, zato je statistična zakonodaja Evropske unije neločljivi element
delovanja slovenske državne statistike.
Institucije, ki tvorijo slovensko državno statistiko,
delujejo tudi skladno s profesionalnimi standardi, določenimi v Temeljnih
načelih uradne statistike Združenih narodov, v Kodeksu ravnanja evropske
statistike ter v Javni zavezi Evropskega sistema centralnih bank o evropski
statistiki. Poleg teh upoštevajo tudi druge najboljše mednarodne statistične
standarde.
1.2 Institucije slovenske državne statistike
Slovensko državno statistiko tvorijo Statistični urad
Republike Slovenije in pooblaščeni izvajalci dejavnosti državne statistike. V
obdobju, za katero velja ta srednjeročni program (2018–2022), sta pooblaščena
izvajalca dejavnosti državne statistike Banka Slovenije in Nacionalni inštitut
za javno zdravje; prva je pooblaščena za izvajanje državne statistike na
področjih statistike ekonomskih odnosov s tujino, finančnega posredništva in
nacionalnih računov, drugi pa na področju statistike zdravja. Omenjene
institucije urejajo medsebojne odnose in si natančno določajo naloge z
medsebojnimi dogovori in letnim programom statističnih raziskovanj.
1.3 Izhodišča srednjeročnega programa
Pripravo srednjeročnega programa statističnih raziskovanj nalaga
Zakon o državni statistiki. Ta določa, da predlog programa pripravi Statistični
urad Republike Slovenije v sodelovanju s pooblaščenimi izvajalci, sprejme pa ga
Vlada.
Pri pripravi programa so bile upoštevane potrebe nacionalnih uporabnikov,
izražene zlasti v okviru Statističnega sveta in statističnih sosvetov, potrebe
Evropske unije in drugih mednarodnih organizacij ter potrebe dajalcev podatkov.
Uspešnost izvedbe programa bo odvisna predvsem od razpoložljivih kadrovskih in
finančnih sredstev.
2 VIZIJA, POSLANSTVO IN VREDNOTE
Vizija
Vizija slovenske državne statistike je družba, v kateri
državljani, podjetja in država pri sprejemanju odločitev uporabljajo verodostojne
informacije.
Poslanstvo
Poslanstvo slovenske državne statistike je zagotavljanje
kakovostnih podatkov o stanjih in gibanjih na ekonomskem, demografskem in
socialnem področju ter na področju okolja in naravnih virov.
Vrednote
Državni statistiki delujejo in odločajo v skladu s svojimi
temeljnimi vrednotami:
-
uporabnikom zagotavljajo vrhunsko storitev,
-
spoštujejo dajalce podatkov,
-
ščitijo statistično zaupnost,
-
upoštevajo najvišje strokovne statistične standarde,
-
ravnajo strokovno neodvisno in nepristransko,
-
razpoložljive vire uporabljajo gospodarno.
3 OCENA SEDANJEGA STANJA
Z vsebinskega vidika je bilo obdobje, na katero se je nanašal
prejšnji srednjeročni program statističnih raziskovanj (2013–2017) in ki se
izteka, za državno statistiko zelo uspešno. Uporabnikom je zagotavljala
številne statistične podatke in storitve; že znanim in uveljavljenim so se v
tem obdobju pridružili podatki iz izpopolnjenih okoljskih računov ter podatki o
različnih vidikih delovanja slovenske družbe (npr. globalizacija, zdravje,
trajnostni razvoj, zelena rast, blaginja). Prilagajala se je spremenjenim mednarodnim
statističnim standardom. Izboljševala in nadgrajevala je načine, prek katerih
komunicira z uporabniki (npr. prenova spletnih strani, nove spletne
aplikacije). Podatkovne vire je še naprej dopolnjevala z administrativnimi
viri, tehnološko je posodobila zbiranje, obdelavo in izmenjavo podatkov, preverjala
je možnosti za uporabo masovnih podatkov.
Z organizacijskega oziroma institucionalnega vidika je bilo
najpomembnejše v tem obdobju opravljeno delo ovrednotenje vsebine sistema
državne statistike. Ta je bil postavljen pred več kot dvajsetimi leti in je
odražal tedanje stanje in potrebe družbe. Od takrat se praktično ni spremenil,
zato se je zdelo primerno, da se kritično ovrednoti njegova ustreznost.
Razmisleki so bili usmerjeni zlasti v vprašanje razmejitve državne statistike
od t. i. resorne statistike. Pri tem je državna statistika tista statistika, ki
se pripravlja skladno z Zakonom o državni statistiki, resorna statistika pa
statistika, ki se pripravlja skladno z drugimi zakoni, ki institucijam nalagajo
oziroma omogočajo pripravo in objavljanje statistik z njihovega delovnega
področja. Po skrbnem premisleku so bile iz državne statistike izločene tiste
statistike, ki ne izpolnjujejo standardov statistične zakonodaje in drugih
statističnih standardov; zaradi tega se je obseg državne statistike ustrezno
zmanjšal.
Konsolidacija delovanja se je izvajala in je bila potrebna
tudi zaradi resnega omejevanja oziroma zmanjševanja sredstev, ki so bila na
voljo za izvajanje dejavnosti. Procesi, delo in organizacijska struktura so
bili nadalje racionalizirani in optimizirani, zvišala se je produktivnost
zaposlenih. To je omogočilo, da se obseg dejavnosti kljub poslabšanju
finančnega in kadrovskega položaja ni zmanjšal. Čeprav se je stanje v zadnjih
letih stabiliziralo, ostajajo kadrovski in finančni viri nezadostni in so
glavni dejavnik, ki omejuje dejavnost v njenem nadaljnjem razvoju.
Temeljne značilnosti slovenske državne statistike ostajajo nespremenjene:
je neodvisna pri sprejemanju strokovnih odločitev, osredinjena je na
uporabnike, ima zaupanje dajalcev podatkov, širok dostop do podatkovnih virov
in izkorišča vse prednosti registrske usmeritve slovenske države. Poudarek daje
kakovosti statističnih podatkov in storitev v vseh njenih razsežnostih. Ima
visoko kompetentne sodelavce, močno je vpeta v mednarodno okolje. Slovenski
statistični sistem je v primerjavi z drugimi statističnimi sistemi eden
manjših. To po eni strani pomeni oteženo izkoriščanje ekonomij obsega, manjši
vpliv na odločitve v mednarodnem okolju in manjšo zmožnost prevzemanja velikih
projektov. Po drugi strani pa majhnost omogoča bistveno boljšo fleksibilnost,
hitrejšo odzivnost in boljšo učinkovitost, lažjo notranjo komunikacijo in
usklajevanje, lažje vzpostavljanje in vzdrževanje stikov z deležniki.
4 POTENCIALI ZA PRIHODNOST
Ključni potenciali za nadaljnji razvoj državne statistike so
novi družbeni pojavi, zlasti digitalizacija, izrazitejša »tržna« usmerjenost in
nove oblike sodelovanja v mednarodni statistični skupnosti.
Slovenska družba se stalno spreminja. Skladno s tem se
prilagajajo tudi storitve državne statistike, saj želi odgovarjati na potrebe
družbe. V naslednjih letih se kot novi oziroma bolj izstopajoči pojavi, ki jih
bo državna statistika podatkovno osmislila, kažejo zlasti staranje
prebivalstva, spremembe na trgu dela, selitve, varovanje okolja, internacionalizacija
poslovanja, okrevanje po ekonomski in finančni krizi, nova vizija razvoja
Slovenije, uresničevanje ciljev trajnostnega razvoja ter digitalizacija družbe.
Digitalizacija družbe prinaša državni statistiki dve vrsti
priložnosti. Prva je klasična in povezana s statističnim merjenjem pojavov, ki
jih ta družbeni proces prinaša (npr. sodelovalno gospodarstvo, njegove
opredelitve, spremljanje, spreminjanje vloge gospodinjstev in poslovnih
subjektov, spreminjanje oblik proizvodnje idr.). Bistveno bolj vznemirljivo pa
je vprašanje, kakšne spremembe bo digitalizacija prinesla v način delovanja
državne statistike. Digitalne sledi, ki jih puščamo pri uporabi pametnih naprav
in družbenih omrežij, pri interakcijah s poslovnim svetom in drugje, so velik
potencialni podatkovni vir za državno statistiko, ki s sabo prinaša tudi velike
metodološke izzive in potrebe po novih znanjih in sposobnostih. Pričakovati je,
da bodo masovni podatki močno vplivali na metode in pristope za zbiranje
podatkov; pridružili se bodo neposrednemu zbiranju podatkov pri poslovnih
subjektih in prebivalcih ter podatkom iz administrativnih zbirk ter tako
postali tretja velika skupina virov za pripravo statističnih podatkov. Glavne
priložnosti se kažejo v razvoju novih statističnih podatkov, boljši
pravočasnosti in zanesljivosti obstoječih ter manjših obremenitvah dajalcev
podatkov.
Obenem se spreminja tudi položaj državne statistike v družbi.
Krha se njen monopolni položaj, saj statistične podatke zagotavlja čedalje več
ponudnikov. Čedalje večje količine podatkov so v rokah zasebnih podjetij, s tem
pa se odpirajo vprašanja glede lastništva podatkov in dostopa do njih. To
zahteva razmislek o primerjalnih prednostih državne statistike za družbo. Te je
najti zlasti v kakovosti v najširšem smislu: v institucionalnih elementih
(zlasti v strokovni neodvisnosti, nepristranskosti ter objektivnosti), v
procesnih elementih in v kakovosti statističnih podatkov in storitev (v
ustreznosti, v pravočasnosti in točnosti, v zanesljivosti in natančnosti, v
primerljivosti in skladnosti, v dostopnosti in jasnosti). Državna statistika bo
te izzive pozorno spremljala tudi v prihodnje, saj v njih vidi tudi priložnosti
za izboljšanje storitev, ki jih nudi slovenski družbi.
Tesno povezan s tem je izziv aktivnega poseganja na
statistični trg. Povpraševanje po podatkih in storitvah državne statistike
nedvomno obstaja in stalno narašča. Uporabniki so številni in raznovrstni.
Slovenska državna statistika že dolgo ne razumeva več svoje vloge v ožjem
smislu; svoje podatke in storitve ponuja državnim organom, poslovnim subjektom,
prebivalcem, raziskovalcem, novinarjem idr. Vseeno pa je produkcijski element
dela še vedno precej močnejši od marketinškega. Priložnosti na tem področju se
kažejo v še širši in raznovrstnejši promociji podatkov in storitev državne
statistike in s tem v krepitvi »tržne« usmerjenosti. Te ni razumeti v finančnem
smislu, ampak kot aktivno iskanje novih uporabnikov in zagotavljanje takih
podatkov in storitev, ki jih ti zares potrebujejo.
Tretji ključni potencial za prihodnost je sodelovanje v
mednarodni statistični skupnosti. To je bilo tradicionalno usmerjeno zlasti v
skupno metodološko delo, tj. v razvoj metodologij, ki so vodile k primerljivim
podatkom med državami. V zadnjem času se sodelovanje v večji meri usmerja tudi
na druga področja, zlasti na standardizacijo procesov, informacijskih in
tehnoloških rešitev, aplikacij ipd. Tehnologija proizvodnje je v vseh
statističnih sistemih na svetu zelo podobna, če ne celo enaka. S skupnimi rešitvami
bi bilo mogoče ustvarjati ekonomije obsega, saj ne bi vsaka statistična
institucija razvijala svojih rešitev, ampak bi lahko uporabila, kar je že na
voljo. Razvoj širše uporabnih gradnikov je v še precej začetnih fazah,
potencialno pa se je iz tega mogoče nadejati prihrankov, ustvarjenih z uporabo
skupnih podpornih elementov za izvajanje statističnega procesa.
5 PREDNOSTNA PODROČJA DELOVANJA IN CILJI V OBDOBJU
2018–2022
V obdobju 2018–2022 bo slovenska državna statistika
osredinila svoje delovanje v štiri prednostna področja:
-
statistični podatki in storitve,
-
podatkovni viri,
-
zmogljivosti,
-
sodelovanje.
Med naštetimi prednostnimi področji so najpomembnejši
statistični podatki in storitve. Ti so dodana vrednost državne statistike za
družbo. Zajemajo podatke o prebivalcih in poslovnih subjektih, o njihovih
značilnostih in ravnanjih, o ekonomskih, socialnih, demografskih in okoljskih
pojavih v slovenski družbi.
Vsa druga prednostna področja podpirajo razvoj, pripravo in
izkazovanje statističnih podatkov in storitev. Podatkovni viri so vhod v
statistični proces in s tem nujno potrebni za pripravo statističnih podatkov in
storitev. Slovenska državna statistika jih pridobiva neposredno in posredno:
neposredno od prebivalcev in poslovnih subjektov, posredno pa iz že obstoječih
evidenc in zbirk podatkov. Zmogljivosti zajemajo posamezne infrastrukturne elemente
delovanja, tj. kadrovske in finančne vire, procese, organizacijo ter
informacijsko infrastrukturo in tehnologijo. Sodelovanje je večrazsežnostno, s
številnimi deležniki, in je bistveno za razvoj in napredek, ki v izolaciji ne
bi bila mogoča.
V nadaljevanju so za vsako izmed prednostnih področij
navedeni cilji slovenske državne statistike v srednjeročnem obdobju 2018–2022.
5.1 Statistični podatki in storitve
V povezavi s statističnimi podatki in storitvami so cilji
državne statistike naslednji:
-
ohraniti zdajšnji obseg in vsebino statističnih podatkov na ekonomskem,
demografskem in socialnem področju ter na področju okolja in naravnih virov;
-
razvoj novih statističnih podatkov in nadgraditev obstoječih, npr.:
-
Dopolnjeni bodo okoljski računi na področju gozdnih računov, vodnih
računov in računov izdatkov za upravljanje naravnih virov ter razviti
satelitski računi za kulturo. Pripravljene bodo ocene celotnega nacionalnega
bogastva, ekonomske vrednosti neplačanega gospodinjskega dela, prostovoljnih
storitvenih dejavnosti in človeškega kapitala ter razvito celovito merjenje
produktivnosti slovenskega gospodarstva.
-
Nadgrajeni bodo statistični podatki za spremljanje blaginje družbe in
posameznikov z vidika porazdelitve dohodka, potrošnje in premoženja. Razvito bo
statistično spremljanje kakovosti zaposlitev, prehoda mladih na trg dela,
značilnosti selivcev, mobilnosti prebivalcev, osebne varnosti in porabe časa.
Nadgrajeni bodo podatki s področja sistema zdravstvenega varstva (delovna sila,
zmogljivosti idr.) ter podatki o obolevnosti zaradi različnih bolezni.
-
Razširjen bo nabor podatkov o storitvenih dejavnostih, nadgrajeni bodo
kazalniki globalizacije, razviti bodo četrtletna in regionalna demografija
podjetij, indeks proizvodnje v storitvenih dejavnostih ter indeks cen
proizvajalcev v gradbeništvu, proučene bodo možnosti za pripravo indeksa cen
poslovnih nepremičnin ter za nadaljnjo integracijo zunanjetrgovinskih podatkov
z drugimi statističnimi podatki, opredelitev podjetja bo prilagojena obstoječim
podjetniškim praksam. Nadaljeval se bo razvoj podatkovnih baz o vrednostnih
papirjih in kreditih ter podatkovne baze in registra finančnih subjektov,
izboljšan bo zajem finančnih posrednikov s poudarkom na spremljanju
spremenjenih finančnih tokov in storitev.
-
Kazalniki zelene rasti bodo razširjeni in nadgrajeni s prikazom na
regionalni ravni, izveden bo popis kmetijstva ter razvita statistika nastajanja
odpadne hrane.
-
pravočasnost ter skladnost in primerljivost statističnih podatkov:
-
Izboljšana bo pravočasnost statističnih podatkov (npr. skrajšan bo rok
za objavo podatkov o izvozu in uvozu blaga po značilnostih podjetij, proučene
bodo možnosti za hitrejšo prvo objavo četrtletnega bruto domačega proizvoda ter
drugih kratkoročnih kazalnikov gibanja gospodarske aktivnosti).
-
Izboljšani bosta skladnost in primerljivost statističnih podatkov (npr.
zmanjšane bodo razlike med finančnimi nacionalnimi računi, nefinančnimi
nacionalnimi računi in plačilno bilanco ter zmanjšane asimetrije v podatkih o
izvozu in uvozu blaga), večja bo preglednost razlik v statističnih podatkih o
istih konceptih, prikazanih po različnih opredelitvah.
-
dostopnost in jasnost statističnih podatkov:
-
Objavljanje statističnih podatkov bo prilagojeno potrebam, znanju,
spretnostim, življenjskim/poslovnim situacijam in drugim značilnostim
uporabnikov. Osnovna diseminacijsko-komunikacijska pot bodo obvestilno bogata,
vendar navigacijsko nezahtevna spletišča, na katerih se objavljajo podatki
državne statistike. Podrobni podatki bodo na voljo v uporabniško prijazni
podatkovni zbirki in na način, da bo zaradi statistične zaščite obvestilna
izguba čim manjša. Za manj zahtevne uporabnike bodo statistični podatki
prikazani z informativnimi, enostavnimi in lahko razumljivimi tabelami in
besedilom, grafično in kartografsko, z večjim poudarkom na vizualizaciji, z
interaktivnimi orodji in z izkoriščanjem različnih komunikacijskih poti. Za
zahtevnejše uporabnike ali ob posameznih dogodkih bodo statistični podatki
nadgrajeni z analizami in s celovitim prikazom obravnavane tematike.
-
Za raziskovalno delo bo mogoče uporabljati mikropodatke. Izboljšana bo
dostopnost do odprtih podatkov in s tem omogočena lažja rediseminacija podatkov
državne statistike. Podatki o statističnih podatkih (opisi metodologij, ocene
kakovosti, vprašalniki ipd.) bodo razumljivi, jasni, enostavno dostopni in
sprotni.
-
sodelovanje z uporabniki:
-
Državna statistika bo ohranila dobro delujoče mehanizme, prek katerih
sodeluje z uporabniki in pridobiva informacije bo njihovih potrebah po
statističnih podatkih in storitvah, ter jih nadgradila z novimi elementi, kot
so sistem za spremljanje zadovoljstva s posameznimi statističnimi podatki in
storitvami ter analize in testi uporabnosti. Analizirala bo predloge za uvedbo
novih statističnih podatkov ali za spremembo obstoječih, podane prek
Statističnega sveta, statističnih sosvetov in drugih oblik komuniciranja z uporabniki,
in se odzivala nanje.
5.2 Podatkovni viri
Na področju podatkovnih virov so cilji slovenske državne
statistike naslednji:
-
do dajalcev podatkov prijazno in učinkovito zbiranje podatkov:
-
Način zbiranja podatkov bo prilagojen sodobnim tehničnim možnostim,
potrebam in značilnostim opazovane populacije. Za pridobivanje podatkov pri
poslovnih subjektih bo prevladujoče elektronsko zbiranje podatkov; za
pridobivanje podatkov pri posameznikih bo pri večini raziskovanj zagotovljeno spletno
anketiranje.
-
Veliko razbremenitev poslovnih subjektov bi lahko prineslo sprejetje
uredbe EU, ki bi statističnim uradom omogočila medsebojno izmenjavo podatkov o
izvozu blaga v druge države članice. Pri oblikovanju zakonodaje se bo slovenska
državna statistika zavzemala za rešitev, ki bo zagotovila primerno razmerje med
zahtevo po kakovostnih statističnih podatkih in možnostjo za razbremenitev pri
statističnem poročanju.
-
Okrepljene bodo aktivnosti za ohranitev visoke stopnje sodelovanja
poslovnih subjektov v statističnih raziskovanjih in za preprečevanje
nadaljnjega padanja stopnje sodelovanja prebivalcev. Vprašalniki in drugi
merski instrumenti bodo jasni, predhodno testirani in objavljeni pred začetkom
zbiranja. Koledar poročanja za posamezno leto bo objavljen najkasneje ob
začetku leta. Dajalci podatkov bodo ozaveščani o uporabnosti statističnih
podatkov, med drugim z nudenjem informacij, ki jih potrebujejo pri svojih
poslovnih in zasebnih odločitvah. Nadgrajeno bo merjenje obremenitev in aktivno
upravljanje teh obremenitev, med drugim z optimizacijo časovne in vsebinske
izvedbe zbiranj podatkov ter z optimizacijo vključenosti v vzorce. Pozitivni
pristop pri zbiranju podatkov bo v večji meri kot doslej dopolnjen z uporabo
pooblastil, ki jih daje zakon o državni statistiki.
-
sooblikovanje administrativnih zbirk:
-
Uporaba podatkov, razpoložljivih v administrativnih zbirkah, bo imela
vedno prednost pred neposrednim zbiranjem, kadar bo to ustrezno z vidika zahtev
kakovosti. Sodelovanje s skrbniki administrativnih zbirk bo usmerjeno v
sooblikovanje obstoječih in nastajajočih zbirk s ciljem, da se bodo lahko
uporabile za statistični namen, ter v ohranjanje pogojev za obsežno uporabo
administrativnih podatkovnih virov. Nove priložnosti se kažejo zlasti na
področju statistike turizma (register nastanitvenih obratov in enotna točka za
sporočanje podatkov o prenočitvah turistov), statistike energetike (nadgradnja
sistema za e‑poročanje
izvajalcev energetskih dejavnosti) ter statistike okolja (posodobitev in
nadgradnja administrativnega vira za podatke o odpadkih in vodah). Proučene
bodo nove možnosti za uporabo podatkov iz administrativnih zbirk, npr. pri
pripravi statističnih podatkov o izobraževanju, industrijski proizvodnji in
trgovini.
-
izkoriščene priložnosti masovnih podatkov:
-
Izkušnje, pridobljene pri delu z masovnimi podatki v preteklem
srednjeročnem obdobju, bodo nadgrajene z novimi znanji in metodološkim
razvojem. Masovni podatki bodo uvedeni kot podatkovni vir za pripravo
statističnih podatkov, kjer bo to smiselno; področja, za katera bi se ti
podatki lahko uporabili kot podatkovni vir, bi bila lahko indeks cen
življenjskih potrebščin, paritete kupne moči, prosta delovna mesta, mnenje
potrošnikov, mobilnost, potrošnja gospodinjstev idr. Odprta vprašanja glede
dostopa, dopustne uporabe, informacijske varnosti in etike se bodo reševala v
tesnem sodelovanju z lastniki masovnih podatkov, odločevalci in drugimi
pristojnimi institucijami. Glede na poslovne potrebe bodo razvite in uvedene
inovativne informacijske rešitve. Izboljšane bodo metodologije za obdelavo
masovnih podatkov in razvit okvir kakovosti. Z aktivnim sodelovanjem v
mednarodnem in slovenskem statističnem in raziskovalnem okolju, ki se ukvarja z
masovnimi podatki, bo slovenska državna statistika prispevala k razvoju tega
področja uradne statistike.
5.3 Zmogljivosti
Pri zmogljivostih so cilji slovenske državne statistike
naslednji:
-
optimizirani in moderni statistični procesi:
-
Standardizacija in optimizacija statističnih procesov bosta glavni
usmeritvi pri izvajanju statističnega procesa, tj. pri zbiranju podatkovnih
virov, statistični obdelavi in izkazovanju statističnih podatkov. Prednost bodo
imele generične rešitve (enkrat za večkrat) in rešitve, ki omogočajo delovanje
po načelih t. i. vitke proizvodnje. Postopki bodo metapodatkovno podprti,
pregledni, sledljivi in v čim večji meri avtomatizirani. Uporabljali se bodo
usklajeni koncepti, klasifikacije in opredelitve spremenljivk ter sodobne
metodološke rešitve. Informacijska in komunikacijska infrastruktura in
tehnologija bosta z uporabo najnovejših tehnologij in z razvojem inovativnih informacijskih
rešitev omogočali visoko funkcionalen, zmogljiv in odziven informacijski sistem
za izvajanje statističnega procesa.
-
Skladno s splošnimi usmeritvami bodo posodobljeni procesi priprave
posameznih statističnih podatkov in izvedene celovite procesne prenove
posameznih statističnih področij (npr. integracija statistik o prebivalcih,
prenova statistik o kmetijstvu in statistik o podjetjih, vključno z vpeljavo
statističnega poslovnega registra kot izhodišča za vse statistike o podjetjih).
-
zavezanost kakovosti in informacijski varnosti:
-
Upravljanje kakovosti bo razširjeno z novimi elementi. Obstoječi sistem
opisovanja kakovosti bo nadgrajen s sistemom ocenjevanja kakovosti in s
sistemom uvajanja izboljšav. Določene bodo ciljne vrednosti za faze
statističnega procesa in ciljne vrednosti za razsežnosti kakovosti.
-
Sistem informacijske varnosti bo zagotavljal najvišje stopnje varovanja
podatkov v državnem statističnem sistemu.
-
profesionalni zaposleni:
-
Dejavnost državne statistike temelji na znanju, zato so zaposleni
ključni za dosego ciljev, zastavljenih v tem programu. Slovenski državni
statistiki bodo tudi v prihodnje učinkoviti, ustvarjalni, prilagodljivi,
usmerjeni v iskanje rešitev, delovali bodo v kolegialnem duhu in zavzeto
prispevali k delovanju in razvoju državne statistike. Pri ravnanju z
zaposlenimi bo posebna pozornost posvečena zagotovitvi znanj in spretnosti, ki
jih zaposleni potrebujejo pri delu v sodobnih statističnih institucijah, primerni
organizaciji in ustreznemu vodenju. Rešitve za prihajajočo problematiko
staranja in posledično zmanjšane razpoložljivosti ustrezno izobraženih kadrov se
bodo iskale v upravljanju vseh starostnih skupin in v sodelovanju z
izobraževalnimi ustanovami, da bodo prihajajoče generacije razpoznale
institucije državne statistike kot ugledne in zaželene delodajalce.
-
ekonomsko učinkovito izvajanje dejavnosti:
-
Zadostna finančna sredstva so nujni pogoj za strokovno neodvisno
delovanje državne statistike. Pripravljeni bodo izračuni finančnih sredstev,
porabljenih za izvajanje dejavnosti v celotnem sistemu. Razvita bo metodologija
za ocenitev stroškov priprave statističnih podatkov in storitev in izdelane
bodo ocene. Proučila se bo ustreznost financiranja po vrstah uporabnikov in po
vrstah statističnih podatkov in storitev. Iskale se bodo možnosti za
optimalnejšo zagotovitev sredstev za izvedbo večletnih, praviloma dražjih
zbiranj podatkov.
5.4 Sodelovanje
Sodelovanje zajema skupne aktivnosti z različnimi deležniki. Cilji
sodelovanja so deloma zajeti že pri točkah 5.1 (uporabniki podatkov) in
5.2 (dajalci podatkov); tukaj so navedeni tisti, ki tam niso zajeti:
-
aktivno članstvo v mednarodni statistični skupnosti:
-
Institucije, ki tvorijo državno statistiko, so del mednarodne statistične
skupnosti v okviru različnih organizacij. Pri sodelovanju v mednarodnem okolju
bo slovenska državna statistika enakopraven deležnik pri razvoju statistike na
evropski in svetovni ravni. Delovala bo v smeri čim večjega vpliva na
sprejemanje odločitev, ki so ključnega pomena za prihodnost svetovne, evropske
in slovenske državne statistike. Svoje aktivnosti bo osredinjala na razvoj
novih znanj in metod ter na izmenjavo dobrih praks. Vključena bo v karseda
veliko mednarodnih aktivnosti, saj je to priložnost za pridobivanje izkušenj
mednarodnega sodelovanja, krepitev sposobnosti timskega in projektnega dela,
spoznavanje izzivov večkulturnosti, razširjanje pogledov zunaj lokalnega okolja
in pridobivanje poglobljenih in novih znanj. Prepoznane dobre rešitve bo uvedla
v svoje sisteme, svoja znanja in izkušnje pa bo prenašala statističnim
institucijam v drugih državah.
-
sodelovanje z znanstveno raziskovalno skupnostjo:
-
Sodelovanje z znanstveno raziskovalno skupnostjo bo okrepljeno na
področju razvoja metod za izvajanje statističnega procesa. Priložnosti, ki jih
prinaša tako sodelovanje, se kažejo v uporabi alternativnih načinov priprave
statističnih podatkov, npr. z modeliranjem. Sodelovanje z inštituti in
raziskovalci bo tesno tudi pri razvoju metod in informacijskih rešitev za
uporabo masovnih podatkov ter na drugih področjih, kjer raziskovalna skupnost
lahko prispeva k nadgradnji obstoječega znanja.
-
izoblikovana skupnost državnih statistikov:
-
Državni statistiki bodo sodelovali na vseh področjih skupnega interesa,
zlasti pri aktivnostih, povezanih z izpolnjevanjem statističnih kodeksov
ravnanja, pri razvoju in uvajanju skupnih metodoloških, procesnih in
tehnoloških rešitev v vseh fazah statističnega procesa, pri izobraževanju in
usposabljanju zaposlenih ter pri krepitvi blagovne znamke državne statistike.
6 TVEGANJA ZA URESNIČITEV PROGRAMA
V tem razdelku so navedena
glavna tveganja za uresničitev srednjeročnega programa statističnih raziskovanj
v obdobju 2018–2022. Lastniki vseh tveganj so institucije, ki tvorijo sistem
državne statistike.
Tveganje
|
Verjetnost
(m, s, v)
|
Vpliv
(m, s, v)
|
Ukrepi
|
1. Poslabšanje zakonodajnega okvira za delovanje.
|
m
|
v
|
Spremljanje predlogov zakonodajnih sprememb; komuniciranje z
odločevalci.
|
2. Nezadostni finančni in kadrovski viri.
|
s
|
v
|
Komuniciranje z odločevalci; prilagajanje procesov; uvajanje
naprednejših metodologij.
|
3. Nezadostna znanja in sposobnosti zaposlenih.
|
s
|
s
|
Zaposlovanje diplomantov ustreznih strok; sodelovanje s fakultetami;
izobraževanje; sodelovanje v mednarodnih aktivnostih.
|
4. Neustreznost informacijsko-komunikacijske infrastrukture
in tehnologije.
|
s
|
v
|
Komuniciranje z odločevalci; sodelovanje z notranjimi in zunanjimi
uporabniki.
|
5. Razkritje zaupnih statističnih podatkov.
|
m
|
v
|
Izvajanje in prilagajanje varnostne politike; izobraževanje
zaposlenih.
|
6. Nove in spremenjene potrebe družbe niso zaznane.
|
m
|
m
|
Spremljanje potreb obstoječih uporabnikov; razpoznava potencialnih
novih uporabnikov in njihovih potreb.
|
7. Izguba zaupanja uporabnikov.
|
m
|
s
|
Zagotavljanje kakovostnih podatkov in storitev; ugotavljanje
zadovoljstva uporabnikov; osveščanje uporabnikov.
|
8. Zmanjšana odzivnost dajalcev podatkov.
|
v
|
v
|
Omogočanje sodobnih načinov poročanja; upravljanje bremen; povečanje
ustreznosti statističnih podatkov in storitev za dajalce podatkov.
|
9. Ukinitev ali zmanjšanje obsega administrativnih zbirk.
|
m
|
v
|
Spremljanje predlogov zakonodajnih sprememb; komuniciranje z nosilci
administrativnih zbirk.
|
Št. 00701-14/2017
Ljubljana, dne 9. novembra 2017
EVA 2017-1522-0015
Vlada Republike Slovenije
dr. Miroslav Cerar l.r.
Predsednik