Na podlagi prvega odstavka 408. člena
Energetskega zakona (Uradni list RS, št. 17/14) in za izvajanje 4. člena Uredbe
(EU) št. 994/2010 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. oktobra 2010 o
ukrepih za zagotavljanje zanesljivosti oskrbe s plinom in o razveljavitvi
Direktive Sveta 2004/67/ES (UL L št. 295 z dne 12. 11. 2010, str. 1)
Agencija za energijo izdaja
AKT
o preventivnem načrtu ukrepov pri
oskrbi z zemeljskim plinom
1. člen
(vsebina)
(1) S tem aktom se določajo ukrepi za
odpravo ali zmanjšanje ugotovljenih tveganj, ki vplivajo na zanesljivost oskrbe
z zemeljskim plinom (v nadaljnjem besedilu: plin) v Republiki Sloveniji, za
izvajanje 4. in 5. člena Uredbe (EU) št. 994/2010 Evropskega parlamenta in
Sveta z dne 20. oktobra 2010 o ukrepih za zagotavljanje zanesljivosti
oskrbe s plinom in o razveljavitvi Direktive Sveta 2004/67/ES (UL L št. 295 z
dne 12. 11. 2010, str. 1; v nadaljnjem besedilu: Uredba (EU) št.
994/2010).
(2) S tem aktom se v skladu z drugim
pododstavkom prvega odstavka 8. člena Uredbe (EU) št. 994/2010 določajo
zavezana podjetja plinskega gospodarstva in njihove obveznosti v zvezi z
zagotavljanjem standarda oskrbe.
(3) Sestavni del tega akta so tudi:
-
Priloga 1, ki določa rezultate ocene tveganja in oceno razvoja doseganja
infrastrukturnega standarda;
-
Priloga 2, ki določa obveznosti podjetij plinskega gospodarstva in
drugih organov in podatke o vseh obveznostih javnih služb, povezanih z
zanesljivostjo oskrbe s plinom in
-
Priloga 3, ki določa informacije o obstoječih in prihodnjih medsebojnih povezavah,
vključno s tistimi, ki omogočajo dostop do plinskega omrežja Evropske unije,
čezmejnih pretokih, čezmejnem dostopu do skladišč in fizični zmogljivosti za
prenos plina v obe smeri, zlasti v izrednih razmerah.
2. člen
(pomen izrazov)
V tem aktu uporabljeni izrazi imajo
naslednji pomen:
-
dolgoročno načrtovanje: pomeni dolgoročno načrtovanje oskrbovalnih in
prenosnih zmogljivosti podjetij plinskega gospodarstva za zadostitev
povpraševanja po plinu iz sistema, z namenom zagotoviti raznolike dobavne vire
in zanesljivo oskrbo odjemalcev;
-
končni odjemalec: pomeni odjemalca, ki ima sklenjeno pogodbo o dobavi in
kupuje plin za svojo lastno rabo;
-
operater distribucijskega sistema: pomeni pravno ali fizično osebo, ki
izvaja dejavnost distribucije plina in je odgovorna za obratovanje, vzdrževanje
in razvoj distribucijskega sistema na določenem območju, za medsebojne povezave
z drugimi sistemi, kadar je ustrezno, in za zagotavljanje dolgoročne
zmogljivosti sistema za zadovoljitev razumnih potreb po distribuciji plina;
-
operater prenosnega sistema: pomeni pravno ali fizično osebo, ki
opravlja dejavnost prenosa plina in je odgovorna za obratovanje, vzdrževanje in
razvoj prenosnega sistema na določenem območju, za medsebojne povezave z
drugimi sistemi, kadar je ustrezno, in za zagotavljanje dolgoročne zmogljivosti
sistema za zadovoljitev razumnih potreb po transportu plina;
-
operater sistema: je operater prenosnega sistema ali operater
distribucijskega sistema;
-
podjetje plinskega gospodarstva: pomeni pravno ali fizično osebo, ki
opravlja vsaj eno od naslednjih dejavnosti: pridobivanje, prenos, distribucija,
dobava, nakup ali skladiščenje plina, vključno z UZP, ki je odgovorna za
komercialne, tehnične ali vzdrževalne naloge, povezane s temi dejavnostmi,
vendar ne vključuje končnih odjemalcev;
-
pristojni organ: je Agencija za energijo;
-
zaščiteni odjemalci: so poleg gospodinjskih odjemalcev, ki so
priključeni na distribucijski sistem, tudi osnovne socialne službe, ki so
priključene na distribucijski ali prenosni sistem, kot so določene v drugem
odstavku 168. člena Energetskega zakona (Uradni list RS, št. 17/14; v
nadaljnjem besedilu: EZ-1).
3. člen
(obveznosti podjetij plinskega
gospodarstva in drugih organov)
(1) Operaterji prenosnih in
distribucijskih sistemov morajo zagotavljati ustrezne zmogljivosti na meji med
sosednjimi prenosnimi in distribucijskimi sistemi za zagotavljanje prenosa za
zanesljivost oskrbe s plinom ter sodelovati z operaterji teh sistemov pri
izmenjavi podatkov in usklajenem delovanju v primeru ogrožene zanesljivosti
oskrbe s plinom.
(2) Ukrepe za zagotavljanje
zanesljivosti oskrbe s plinom morajo podjetja plinskega gospodarstva
uporabljati pregledno in nediskriminatorno, tako da ne kršijo pravil notranjega
trga s plinom, določenih s predpisi Evropske unije.
(3) Obveznosti podjetij plinskega
gospodarstva in drugih organov ter obveznosti javnih služb, povezanih z zanesljivostjo
oskrbe s plinom, so določene v Prilogi 2 tega akta.
4. člen
(zagotavljanje nadomestnih prenosnih poti)
(1) Dobavitelj, ki dobavlja plin
zaščitenim odjemalcem, mora v primeru razglasitve stopnje izrednih razmer v
skladu z aktom, ki ureja načrt za izredne razmere pri oskrbi z zemeljskim
plinom, biti sposoben na poziv pristojnega organa zagotavljati dobavo potrebnih
dnevnih količin za svoje zaščitene odjemalce skozi zahodno vstopno točko v Republiko
Slovenijo. Potrebne dnevne količine za svoje zaščitene odjemalce lahko
dobavitelj zaščitenim odjemalcem zagotavlja tudi s pomočjo alternativnih virov
energije.
(2) Dobavitelj zaščitenim odjemalcem
lahko obveznost iz prejšnjega odstavka izpolni tudi skupaj s svojim dobaviteljem.
(3) Dobavitelji zaščitenim odjemalcem
vsako leto, najkasneje do 31. avgusta za naslednje enoletno obdobje, ki se
začne s 1. oktobrom, pristojnemu organu posredujejo postopke oziroma
dokumente, po katerih bodo izpolnili obveznosti iz prvega odstavka. V primeru
neustreznosti predloženih postopkov oziroma dokumentov pristojni organ od
dobaviteljev zaščitenim odjemalcem zahteva, da v roku 14 dni od prejema zahteve
ustrezno dopolnijo oziroma spremenijo predlagane postopke oziroma dokumente za
izpolnitev obveznosti iz prvega odstavka.
5. člen
(infrastrukturni standard)
(1) Vsaka nova infrastruktura za
prenos mora izboljšati zanesljivost oskrbe z razvojem dobro povezanega omrežja,
vključno po potrebi z zadostnim številom čezmejnih vstopnih in izstopnih točk
glede na tržno povpraševanje in ugotovljena tveganja.
(2) Operater prenosnega sistema mora
pri dolgoročnem načrtovanju in pri pripravi desetletnega razvojnega načrta
omrežja upoštevati zahteve iz prejšnjega odstavka.
(3) Ocena razvoja doseganja
infrastrukturnega standarda je določena v Prilogi 1 tega akta.
6. člen
(standard oskrbe)
(1) Podjetja plinskega gospodarstva,
ki morajo sprejeti ukrepe, s katerimi zagotovijo oskrbo s plinom zaščitenim
odjemalcem v primerih iz prvega pododstavka prvega odstavka 8. člena Uredbe
(EU) št. 994/2010, so dobavitelji plina zaščitenim odjemalcem in njihovi
dobavitelji.
(2) Dobavitelji zaščitenim odjemalcem
dodatne količine plina v primeru izrednih temperatur v sedemdnevnem obdobju
največje konice, ki se statistično pojavlja enkrat v dvajsetih letih, določijo
na naslednji način:
-
pristojni organ ugotovi povprečno temperaturo v sedmih najhladnejših
zaporednih dneh v preteklem koledarskem letu (T7n-1), dobavitelj zaščitenim
odjemalcem pa povprečno dnevno porabo svojih zaščitenih odjemalcev v tem
obdobju;
-
pristojni organ ugotovi povprečno temperaturo v najhladnejšem
sedemdnevnem obdobju v zadnjih 20 letih v Republiki Sloveniji (T7n-20);
-
pristojni organ za Tn = 20°C izračuna korekcijski faktor (Tn –
T7n-20)/(Tn – T7n-1), s katerim dobavitelj zaščitenim odjemalcem pomnoži
povprečno dnevno porabo iz prve alineje tega odstavka.
Tako izračunano količino plina mora biti
dobavitelj zaščitenim odjemalcem sposoben zagotavljati sedem zaporednih dni.
(3) Dobavitelji zaščitenim odjemalcem
količine plina v primeru vsaj 30-dnevnega obdobja izjemno velikega povpraševanja
po plinu, ki se statistično pojavlja enkrat v 20 letih, določijo na naslednji
način:
-
operater prenosnega sistema ugotovi porabo plina v Republiki Sloveniji
za obdobje 30-dnevnega izjemno velikega povpraševanja po plinu v zadnjih 20
letih (Q);
-
operater prenosnega sistema ugotovi letni odjem uporabnikov prenosnega
sistema v Republiki Sloveniji v preteklem letu (QT);
-
pristojni organ izračuna odstotek porabe Q v porabi QT (Q/QT) in z
izračunanim odstotkom seznani dobavitelje zaščitenim odjemalcem;
-
dobavitelji zaščitenim odjemalcem s pomočjo odstotka Q/QT in predvidene
letne porabe svojih zaščitenih odjemalcev QZ izračunajo količino plina, ki jo
potrebujejo v primeru 30-dnevnega izjemno velikega povpraševanja po plinu Q30=
(Q/QT)*Qz.
Tako izračunano količino plina mora biti
dobavitelj zaščitenim odjemalcem sposoben zagotavljati za obdobje 30 zaporednih
dni.
(4) Dobavitelji zaščitenim odjemalcem
dodatne količine plina v primeru vsaj 30-dnevnega obdobja v primeru prekinitev
na posamezni največji infrastrukturi s plinom pri povprečnih zimskih razmerah
določijo na naslednji način:
-
dobavitelj zaščitenim odjemalcem ugotovi povprečno dnevno porabo svojih
zaščitenih odjemalcev v mesecu januarju preteklega koledarskega leta, pristojni
organ pa ugotovi povprečno temperaturo Tpovp. za ta mesec;
-
pristojni organ ugotovi povprečno temperaturo za mesec januar v zadnjih
dvajsetih letih Tpovp.20;
-
pristojni organ za Tn = 20°C izračuna korekcijski faktor (Tn –
Tpovp.20)/(Tn – Tpovp.), s katerim dobavitelj zaščitenim odjemalcem pomnoži
povprečno dnevno porabo iz prve alineje tega odstavka.
Tako izračunano količino plina mora biti
dobavitelj zaščitenim odjemalcem sposoben zagotavljati 30 zaporednih dni.
(5) Pri izračunu količin iz drugega,
tretjega in četrtega odstavka mora dobavitelj zaščitenim odjemalcem upoštevati
število zaščitenih odjemalcev oziroma njihovo karakteristiko odjema na dan
sestave poročila iz 7. člena tega akta.
(6) Dobavitelji iz prvega odstavka
tega člena, ki ne razpolagajo s podatki o porabi zaščitenih odjemalcev za
preteklo koledarsko leto, pri izračunu količin iz drugega, tretjega in četrtega
odstavka upoštevajo predvideno porabo zaščitenih odjemalcev v relevantnem
obdobju.
(7) Dobavitelji, ki dobavljajo plin
dobaviteljem zaščitenim odjemalcem, izračunajo količine iz drugega, tretjega in
četrtega odstavka kot vsoto količin posameznih dobaviteljev zaščitenim
odjemalcem.
7. člen
(poročanje)
(1) Podjetja plinskega gospodarstva iz
prvega odstavka 6. člena tega akta morajo pripraviti poročilo o zagotavljanju
standarda oskrbe, ki vsebuje:
-
izračun količin iz drugega, tretjega in četrtega odstavka 6. člena tega
akta;
-
natančen opis ukrepov za zagotavljanje teh količin;
-
merila in način uporabe ukrepov, predvidenih za izpolnjevanje standarda
oskrbe;
-
dokazila o zmožnosti izpolnjevanja predvidenih ukrepov za izpolnjevanje
standarda oskrbe.
(2) Podjetja plinskega gospodarstva iz
prvega odstavka 6. člena tega akta posredujejo poročilo pristojnemu organu
vsako leto meseca avgusta za naslednje enoletno obdobje, ki se začne s
1. oktobrom istega leta. Za izračun količin iz drugega, tretjega in
četrtega odstavka 6. člena tega akta uporabijo obrazce, ki jih objavi pristojni
organ na svoji spletni strani. Na zahtevo pristojnega organa morajo v roku 14
dni od prejema zahteve svoje poročilo ustrezno spremeniti oziroma dopolniti.
(3) Podjetja plinskega gospodarstva,
ki med obdobjem, na katerega se nanaša poročilo, pridobijo nove ali izgubijo
obstoječe zaščitene odjemalce, katerih skupna predvidena poraba znaša več kot
10 odstotkov količin, predvidenih v obstoječem poročilu, oziroma se odjemna
karakteristika zaščitenih odjemalcev spremeni tako, da se količina njihovega
porabljenega plina spremeni za več kot 10 odstotkov, morajo najkasneje v roku
deset dni od nastopa opisanih sprememb pristojnemu organu posredovati ustrezno
spremenjeno oziroma dopolnjeno poročilo.
(4) Podjetje plinskega gospodarstva iz
prvega odstavka 6. člena tega akta, ki prične z izvajanjem dejavnosti na novo,
mora prvo poročilo, ki se mora nanašati na obdobje do vključno
30. septembra, izdelati v treh mesecih od začetka opravljanja dejavnosti.
8. člen
(seznam tržnih ukrepov za zagotavljanje
zanesljivosti oskrbe)
(1) Ukrepi za zagotavljanje
zanesljivosti oskrbe s plinom na strani ponudbe so predvsem:
-
povečana prilagodljivost uvoza;
-
pospešeno dovajanje plina iz obnovljivih virov energije v infrastrukturo
plinskega omrežja;
-
komercialno skladišče plina – zmogljivost praznjenja in volumen plina v
skladišču;
-
zmogljivost terminala za UZP in največja zmogljivost dobave v sistem;
-
razpršenost dobav plina in poti plina;
-
povratni tokovi;
-
usklajeno dispečiranje s strani operaterjev prenosnih sistemov;
-
uporaba dolgoročnih in kratkoročnih pogodb;
-
naložbe v infrastrukturo, vključno v dvosmerno zmogljivost;
-
pogodbene ureditve, ki zagotavljajo zanesljivost oskrbe s plinom.
(2) Ukrepi za zagotavljanje
zanesljivosti oskrbe s plinom na strani povpraševanja so predvsem:
-
uporaba prekinljivih pogodb;
-
možnost menjave goriva, vključno z uporabo alternativnih nadomestnih
goriv v industrijskih obratih in elektrarnah;
-
prostovoljno zmanjšanje stalne obremenitve;
-
povečana učinkovitost;
-
povečana raba obnovljivih virov energije.
(3) Za zagotovitev zanesljivosti
oskrbe s plinom se lahko uporabijo tudi drugi ukrepi, s katerimi se zagotavlja
zanesljivost oskrbe s plinom.
9. člen
(končna določba)
Ta akt začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 27-6/2014-21/333
Maribor, dne 9. junija 2014
EVA 2014-2430-0067
Predsednik sveta
Agencije za energijo
dr. Evgen Dervarič l.r.
Priloga 1:
Rezultati ocene tveganja in ocena razvoja doseganja infrastrukturnega standarda
Priloga 2:
Obveznosti podjetij plinskega gospodarstva in drugih organov in obveznosti
javnih služb, povezanih z zanesljivostjo oskrbe s plinom
Priloga 3:
Informacije o obstoječih in prihodnjih medsebojnih povezavah, vključno s
tistimi, ki omogočajo dostop do plinskega omrežja Evropske unije, čezmejnih
pretokih, čezmejnem dostopu do skladišč in fizični zmogljivosti za prenos plina
v obe smeri, zlasti v izrednih razmerah