Na podlagi Statuta Trgovinske zbornice
Slovenije, Statuta Gospodarske zbornice Slovenije in Statuta Turistično
gostinske zbornice Slovenije se sprejme
UZANCE
pri vračanju in prevzemanju vračljive
embalaže
1. člen
Vračljiva embalaža
Vračljiva embalaža je tista, ki jo v
embalažnem krogotoku večkrat uporabimo.
Naloge vračljive embalaže delimo na
zaščitno, distribucijsko in komunikacijsko. V skladu z nalogami vračljive
embalaže razlikujemo prodajno, skupinsko in transportno embalažo. Vračljivo
embalažo po vrsti surovine delimo na:
-
stekleno,
-
plastično,
-
leseno,
-
kovinsko in
-
drugo.
Med vračljivo embalažo torej uvrščamo prej
našteto embalažo, ki jo je mogoče večkrat uporabljati v prometu.
V uzancah uporabljeni izrazi, zapisani v
moški spolni slovnični obliki, se uporabljajo kot nevtralni izrazi za ženske in
moške.
2. člen
Namen uzanc
Namen teh uzanc je zagotoviti:
-
čim hitrejše obračanje vračljive embalaže in nemoten proizvodni in
prodajni proces;
-
poenotenje kavcijskih vrednosti istovrstne vračljive embalaže različnih dobaviteljev;
-
čim manjše stroške na enoto proizvoda;
-
varovanje okolja pred škodljivimi posledicami nenadzorovanega odlaganja
embalaže;
-
zaščito potrošnika.
3. člen
Uporaba uzanc
Pravne osebe, samostojni podjetniki
posamezniki in druge osebe, ki na kakršnikoli drugi pravni podlagi opravljajo
dejavnosti G Trgovina; vzdrževanje in popravila motornih vozil, C 10
Proizvodnja živil, C 11 Proizvodnja pijač in dejavnost I Gostinstvo v skladu s
Standardno klasifikacijo dejavnosti (SKD 2008), uporabljajo te uzance pri
poslovanju z vračljivo embalažo.
Zaradi vsestranskega pomena embalaže je
pomembno, da se vsi udeleženci v embalažnem krogotoku ravnajo v skladu s temi
uzancami, ki zadevajo prevzemanje in vračanje vračljive embalaže.
4. člen
Udeleženci v embalažnem krogotoku
Med udeležence v embalažnem krogotoku po
teh uzancah uvrščamo:
-
dobavitelje (proizvajalce, uvoznike, osebe, ki prve dajo embalažo na trg
Republike Slovenije) blaga v vračljivi embalaži, ki pri svojem poslovanju
uporabljajo lastno, standardizirano in tipizirano vračljivo embalažo;
-
uporabnike: trgovina na debelo, trgovina na drobno in velike potrošnike
(nastanitveni obrati, gostinski obrati, šole, bolnišnice, industrija itn.);
-
končne potrošnike, skladno z zakonom, ki ureja varstvo potrošnikov.
5. člen
Embalažni krogotok
Uporabniki embalaže bodo vračali
dobaviteljem le njihovo značilno, nepoškodovano in ponovno uporabno embalažo.
Uporabniki bodo embalažo vračali
dobaviteljem praviloma ob vsakokratni naslednji dobavi oziroma najmanj vsakih
30 dni. Organizacijo odvoza embalaže organizira dobavitelj blaga ali uporabnik,
ki dobavlja blago v vračljivi embalaži.
6. člen
Poslovanje z vračljivo embalažo in
končnimi potrošniki
Uporabniki ob prodaji blaga končnemu
potrošniku v primeru, da ta ob nakupu blaga ne vrne prazne embalaže, zaračunajo
kavcijsko vrednost vračljive embalaže z vključenim DDV.
Iz računa, ki ga uporabniki izdajo končnim
potrošnikom, je razvidna plačana kavcijska vrednost embalaže. Uporabniki so
dolžni od končnih potrošnikov sprejeti nepoškodovano in uporabno embalažo, pri
čemer se tem povrne plačana kavcijska vrednost vračljive embalaže z vključenim
DDV.
7. člen
Načini vodenja vračljive embalaže
V embalažnem krogotoku vračljiva embalaža
prehaja od enega uporabnika do drugega preko dveh načinov vodenja embalaže:
evidenčnega ali finančnega.
Dobavitelji blaga in uporabniki vračljive
embalaže priporočajo, da se vračljiva embalaža vodi praviloma finančno, in
sicer na način, kot izhaja iz Priloge 1 teh Uzanc.
8. člen
Vračljiva embalaža v prometu
Vsi udeleženci v embalažnem krogotoku
morajo zagotoviti, da je v prometu le tista embalaža, ki še vedno ustreza njeni
večkratni uporabi.
Dobavitelji blaga lahko dajo v promet le
tisto blago, ki je embalirano v standardizirano ali tipizirano embalažo.
Če dobavitelji blaga iz prometa umaknejo
določeno vrsto vračljive embalaže, so jo dolžni sprejemati od uporabnikov še
šest mesecev, pri čemer morajo o tem umiku obvezno obvestiti Trgovinsko
zbornico Slovenije. Šestmesečni rok začne teči z datumom prejema obvestila na
Trgovinsko zbornico Slovenije. Morebitno spremembo zgoraj navedenega roka lahko
na podlagi utemeljene pisne vloge odobri le Komisija za embalažo pri Trgovinski
zbornici Slovenije.
9. člen
Uporaba trgovinskih klavzul v prometu z
vračljivo embalažo
Glede določitve obveznosti dobavitelj in
uporabnik vračljive embalaže pri sklepanju medsebojne pogodbe upoštevata
veljavna pravila ICC za uporabo trgovinskih klavzul v domači in mednarodni
trgovini – Incoterms.
Dobavitelji bodo prevzemali embalažo franko
skladišče trgovine na debelo oziroma franko veliki potrošnik (nastanitveni
obrati, gostinski obrati, šole, bolnišnice, industrija …). Kadar se blago
dostavlja neposredno v prodajalne na drobno, bodo dobavitelji prevzemali
embalažo franko prodajalna, kolikor s pogodbo ni drugače določeno.
10. člen
Cenik kavcijskih vrednosti vračljive
embalaže
Cenik kavcijskih vrednosti vračljive
embalaže (v nadaljevanju: cenik) je sestavni del teh uzanc. Cenik vsebuje vrste
vračljive embalaže in njihove kavcijske vrednosti. Uvrstitev vračljive embalaže
s pripadajočo kavcijsko vrednostjo v cenik predlaga dobavitelj blaga, odločitev
pa sprejme Komisija za embalažo, ki deluje pri Trgovinski zbornici Slovenije v
skladu z 12. in 13. členom teh uzanc.
Veljavni cenik mora biti izobešen na vidnem
mestu v vsaki prodajalni, nastanitvenem obratu, gostinskem obratu oziroma
drugem obratu, ki je namenjen potrošniku. Tako je potrošniku zagotovljena
informacija o vrstah vračljive embalaže in njihovih kavcijskih vrednosti z
vključenim DDV.
Vračljiva embalaža, ki ni uvrščena v cenik
tovrstne embalaže, se ne šteje za vračljivo embalažo po teh uzancah in je
predmet medsebojnih pogodb med dobavitelji in uporabniki.
11. člen
Usklajevanje saldov vračljive embalaže
Saldi vračljive embalaže se usklajujejo
najmanj enkrat na leto. Stanje vračljive embalaže pisno posreduje uporabnikom
ali poslovnemu subjektu, s katerim ima sklenjeno pogodbo, dobavitelj blaga.
Če uporabnik na saldo stanja vračljive
embalaže dobavitelja ne poda pisnih pripomb v roku 20 dni od dneva prejema
obvestila o saldu stanja te vračljive embalaže, se šteje, da uporabnik
vračljive embalaže potrjuje stanje dobavitelja kot usklajeno.
Količine embalaže, ki presegajo ali ne
dosegajo normalnih saldov rednega krogotoka, opredeljenega v medsebojni
pogodbi, se poravnavajo finančno.
12. člen
Komisija za embalažo
V okviru Trgovinske zbornice Slovenije
deluje komisija, ki je pristojna za potrjevanje vrste vračljive embalaže in
njene kavcijske vrednosti (v nadaljevanju: Komisija za embalažo).
Komisija za embalažo spremlja izvajanje teh
uzanc.
Komisijo za embalažo sestavljajo:
-
štirje predstavniki trgovine na debelo in drobno, ki jih imenuje
Trgovinska zbornica Slovenije
-
trije predstavniki proizvajalcev – dobaviteljev, ki jih imenuje
Gospodarska zbornica Slovenije – Zbornica kmetijskih in živilskih podjetij
-
en predstavnik s področja gostinskih dejavnosti, ki ga imenuje
Turistično gostinska zbornica Slovenije.
Komisija za embalažo ima predsednika in
namestnika predsednika. Predsednik in namestnik predsednika sta izvoljena izmed
članov Komisije za embalažo za petletno mandatno obdobje, z neomejeno možnostjo
ponovnih izvolitev.
V primeru odsotnosti predsednika ga
nadomešča njegov namestnik.
Seje Komisije za embalažo sklicuje in vodi
predsednik na lastno pobudo ali na pobudo kateregakoli izmed članov, pri čemer
mora upoštevati roke iz 13. člena teh uzanc.
Seja Komisije za embalažo je sklepčna, če je
na seji prisotnih več kot polovica članov.
Vsak član Komisije za embalažo ima en glas.
Posamezen sklep je sprejet, če za njegov sprejem glasuje več kot polovica vseh
članov Komisije za embalažo.
13. člen
Spremembe in dopolnitve Cenika kavcijskih
vrednosti vračljive embalaže
Dobavitelji morajo posredovati pisno vlogo
za spremembe cenika, vključno s kavcijskimi vrednostmi, na Trgovinsko zbornico
Slovenije s sedežem – Dimičeva 13, 1000 Ljubljana.
Komisija za embalažo mora vlogo obravnavati
v roku 60 dni od dneva prejema na Trgovinsko zbornico Slovenije in sklep o
sprejetju, zavrnitvi, vključitvi ali odpravi vračljive embalaže posredovati
dobaviteljem najpozneje v 15 dneh po obravnavi vloge na seji Komisije za
embalažo.
Na podlagi sklepa Komisije za embalažo se
spremembe uveljavijo v ceniku najpozneje naslednji mesec po sprejetju sklepa
Komisije za embalažo. Cenik se objavi v internih glasilih in/ali na spletnih
straneh podpisnikov.
14. člen
Prehodne in končne določbe
Z dnem uveljavitve teh uzanc prenehajo veljati
Uzance pri vračanju in prevzemanju vračljive embalaže, ki so bile objavljene v
Uradnem listu RS, št. 125/00 z dne 29. 12. 2000.
Komisija za embalažo, kot je v sestavi na
dan uveljavitve teh uzanc, opravlja svoje naloge skladno s temi uzancami v
nespremenjeni sestavi. Komisija skladno z 12. členom teh uzanc izvoli
predsednika in njegovega namestnika najkasneje v roku 2 let od njihove
uveljavitve.
Uzance se objavijo v internih glasilih
in/ali na spletnih straneh podpisnikov ter v Uradnem listu Republike Slovenije.
Te uzance
začnejo veljati trideseti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Ljubljana, dne 18. januarja 2013
Trgovinska zbornica Slovenije
mag. Mariča Lah l.r.
Predsednica
Gospodarska zbornica Slovenije
Anka Miklavič Lipušček l.r.
Predsednica
GZS – Zbornica kmetijskih in
živilskih podjetij
Turistično gostinska zbornica Slovenije
Zdravko Počivalšek l.r.
Predsednik
Priloga 1: Finančni
način vodenja vračljive embalaže – splošni opis
Priloga 2: Cenik
kavcijskih vrednosti vračljive embalaže, ki velja od 10. 6 2012 dalje