Na podlagi 17. člena Pravilnika o varovanju delavcev
pred tveganji zaradi izpostavljenosti hrupu pri delu (Uradni list RS, št. 17/06
in 18/06 – popr.) izdaja ministrica za delo, družino in socialne zadeve
PRAKTIČNE SMERNICE
za varovanje delavcev pred hrupom na glasbenem in
razvedrilnem področju
UVOD
Pravilnik o varovanju delavcev pred izpostavljenostjo hrupu
(Uradni list RS, št. 17/06, popr. 18/06) (v nadaljnjem besedilu: pravilnik o
hrupu) predpisuje minimalne zahteve za varovanje delavcev pred čezmernim hrupom
pri delu. V oceni tveganja morajo biti navedeni vsi delavci, ki so mu pri
svojem delu izpostavljeni. Mednje spadajo tudi glasbeniki in drugi izvajalci, tehnično
osebje ter drugi udeleženci na glasbenem in razvedrilnem področju. Pri tem se
poleg ravni hrupa upošteva tudi čas njihove dejanske izpostavljenosti. Kadar so
mejne vrednosti izpostavljenosti presežene, je treba poskrbeti za nekatere ukrepe.
Pri tem so odgovorni vsi vpleteni, delodajalci in delavci.
Pri glasbenikih in drugih delavcih na glasbenem in
razvedrilnem področju obstaja resno tveganje pri delu v hrupnem okolju, kot so
diskoklubi, koncerti ter druge prireditve. Njihova izpostavljenost lahko
občutno preseže mejne vrednosti, predpisane v 3. členu pravilnika o hrupu.
Po drugi strani je glasbeno in razvedrilno področje izredno občutljivo
za slušno spremljanje okolja, zato protihrupni ukrepi, ki so sprejemljivi za
večino drugih področij, v glavnem niso zaželeni. V teh smernicah je zato glavni
poudarek na protihrupnih strategijah za posamezne skupine delavcev na glasbenem
in razvedrilnem področju.
Zaradi posebnosti na glasbenem in razvedrilnem področju pravilnik
o hrupu zahteva, da ministrstvo, pristojno za varnost in zdravje pri delu, v
sodelovanju s socialnimi partnerji najpozneje do 15. februarja 2008 pripravi in
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije praktične smernice, ki pomagajo
delavcem in delodajalcem na glasbenem in razvedrilnem področju, da izpolnijo
svoje obveznosti pri varovanju delavcev pred tveganji zaradi hrupa, določene s
pravilnikom o hrupu.
OGROŽENOST DELAVCEV S HRUPOM NA GLASBENEM IN RAZVEDRILNEM
PODROČJU
Visoke ravni hrupa niso samo dejavnik tveganja za nastanek zdravstvenih
okvar, temveč lahko okvare sluha pokvarijo poklicno kariero glasbenika kakor
tudi drugih skupin delavcev na glasbenem in razvedrilnem področju. Čezmernim
obremenitvam s hrupom so lahko izpostavljeni delavci različnih poklicev.
Na grobo jih lahko strnemo v te skupine:
-
glasbeniki,
-
dirigenti,
-
učitelji glasbe,
-
orkestri na odrih,
-
orkestri v orkestrskih jamah (opere),
-
glasbene skupine in ansambli na odrih,
-
operni in drugi pevci,
-
zbori,
-
klasične glasbene skupine,
-
skladatelji,
-
glasbeni asistenti,
-
didžeji,
-
igralci,
-
voditelji aerobike,
-
zabavljači,
-
nastopajoči otroci,
-
plesalci,
-
koreografi,
-
plesni učitelji,
-
snemalci,
-
tonski tehniki in asistenti,
-
monitorski tehniki,
-
organizatorji ozvočenja,
-
tehniki v zaodrju,
-
načrtovalci zvoka,
-
inženirji zvoka,
-
tehnični direktorji,
-
barsko osebje,
-
varnostniki,
-
videotehniki,
-
tehniki za razsvetljavo,
-
servisno osebje,
-
načrtovalci osvetlitve,
-
orkestrski portirji,
-
klavirski tehniki,
-
producenti,
-
promoterji,
-
odrsko osebje,
-
organizatorji dogodkov,
-
načrtovalci posebnih efektov,
-
odrski delavci, vzdrževalci,
-
menedžerji,
-
lastniki studiev,
-
vratarji,
-
natakarji,
-
pregledovalci vstopnic,
-
odrski upravljavci,
-
upravljavci prireditvenih prostorov,
-
drugo osebje.
SPLOŠNE ZAHTEVE ZA ZNIŽANJE IZPOSTAVLJENOSTI DELAVCEV
HRUPU
Ravni hrupa, ki so jim izpostavljeni poklicni glasbeniki in drugi
delavci na glasbenem in razvedrilnem področju, praviloma ne presegajo 115 dB(A).
Pri takih ravneh je za okvare sluha v prvi vrsti odločilna prejeta zvočna
energija v nekem obdobju, običajno v dnevu. Fizikalno je energija produkt moči
in časa. To pomeni, da je tveganje delavcev zaradi hrupa mogoče znižati z znižanjem
moči hrupnega vira oziroma ravni zvočnega tlaka, ki doseže uho, ali pa časa, v
katerem je delavec temu hrupnemu viru izpostavljen. Najboljša rešitev je seveda
znižanje obeh dejavnikov na čim nižjo vrednost.
1. Znižanje ravni zvočnih moči hrupa
Ta ukrep je uspešen predvsem pri individualnem igranju. Z
uporabo dušilnikov na trobilih, ki so za 10–12 dB(A) glasnejša od drugih
glasbil, lahko uspešno znižamo ravni njihove zvočne moči. Glasbilom in glasbeni
opremi (ozvočenje in druga oprema), pri katerih lahko konične vrednosti pri
katerem koli delavcu presežejo 137 dB(C), je treba posvetiti posebno pozornost zaradi
izogibanja tveganja nastanka zdravstvenih okvar. Predvsem glasbeniki in drugo
osebje z morebitnimi začetnimi okvarami sluha naj bi glasbeno opremo in
ozvočena glasbila uporabljali previdno (npr. naj ne piha sosedu v uho, Slika 1)
oziroma naj bi se čim manj zadrževali v bližini zvočnih virov.
2. Razmeščanje glasbene opreme (glasbil in ozvočenja)
Zvočna energija doseže uho
izpostavljenih delavcev neposredno od samih glasbil (lastnega in sosednjih)
kakor tudi posredno zaradi odbojev v prostoru ter (neposredno in posredno) iz
ozvočenja. Hrupna glasbena oprema naj bo postavljena tako, da bo čim bolj
oddaljena od večine izpostavljenih delovnih mest. Upošteva naj se tudi usmerjenost
sevanja njihovega zvoka čim bolj stran od izpostavljenih delavcev. V zvezi s
tem je smiselna taka razporeditev glasbenikov, da sosednja glasbila usmerjajo
zvok čim bolj proti občinstvu in čim manj proti glasbenikom ter drugim
zaposlenim (glej Sliko 1) – na primer z večanjem višine podestov glasbenikov v
zadnjih vrstah, primernih oddaljenosti drug od drugega ipd.).

Slika
1 – Za znižanje izpostavljenosti hrupu je pomembna tudi prostorska razporeditev
glasbenikov
3. Znižanje časovne izpostavljenosti hrupu
V praksi ne merimo moči doseženega zvoka neposredno, ampak
raven zvočnega tlaka, izraženega v decibelih. Enota decibel se izraža z
logaritemsko skalo, zato je na primer znižanje ravni zvočnega tlaka za 3 dB(A)
razpolovitev prejete zvočne energije. Znižanje prejete zvočne energije na
polovico lahko po drugi strani dosežemo tudi z razpolovitvijo časa
izpostavljenosti hrupnemu viru.
Povprečna časovna izpostavljenost glasbenikov hrupu je v
povprečju dvakrat nižja (približno 4 ure dnevno) kot pa na primer pri delavcih,
zaposlenih v industriji. Ta podatek torej kaže, da samo razpolovitev časovne
izpostavljenosti pri ravneh hrupa, ki presegajo 88 dB(A), ne zadošča za
zadostno varovanje sluha delavcev, zato je večinoma treba načrtovati še druge protihrupne
ukrepe oziroma strategije.
4. Prostorska akustika
Veliko prostorov ni primernih za izvajanje in predvajanje glasbe.
(op.: izvaja se živa glasba, predvaja se glasba z zgoščenk, kaset ter drugih
medijev). Tako so prostori pogosto premajhni, prenizki in preveč odmevni. Z
dodajanjem zvočno absorpcijskega materiala se lahko izboljša jasnost in zmanjša
hrupnost. Pri tem se največkrat zniža odmevni čas, katerega vrednost naj bo po
možnosti med 0,5 in 0,7 s. Za znižanje hrupa v posameznih smereh se lahko
uporabljajo tudi akustični zasloni, ki morajo biti kombinirani z ustrezno
absorpcijo, tudi v prostoru.
V diskoklubih je priporočljiva uporaba zvočnih stropov nad plesiščem.
Tak zvočni strop je sestavljen akustičnega materiala in usmerjenih zvočnikov,
ki so obešeni pod gradbenim stropom. Posledica tega je glasna glasba na
plesišču, na oddaljenosti približno 2 m od plesišča pa že upade za približno 10
dB.
Najbolj izpostavljena delovna mesta, na primer didžeja, je
mogoče zavarovati tudi z zastekljenimi protihrupnimi kabinami.
5. Periodične preiskave obremenitve s hrupom
Skladno s pravilnikom o hrupu je spodnja opozorilna vrednost
dnevne izpostavljenosti delavcev hrupu 80 dB(A), zgornja opozorilna vrednost
dnevne izpostavljenosti 85 dB(A), mejna vrednost dnevne izpostavljenosti pa 87
dB(A). Ogroženost delavcev pred hrupom lahko grobo ocenimo tudi po pravilu
palca, kadar je na oddaljenosti 1 m mogoča komunikacija le s povzdignjenim
glasom, vendar so za zanesljivo oceno potrebne meritve. Ker se lahko pri
nekaterih zvrsteh glasbe pojavijo visoke konične ravni, je treba upoštevati
tudi njihove omejitve, in sicer 140 dB(C) za mejno, 137 dB(C) za zgornjo
opozorilno in 135 dB(C) za spodnjo opozorilno vrednost izpostavljenosti.
Obremenitve glasbenikov in drugega izpostavljenega osebja je
treba preiskovati čim pogosteje. Pri glasbenikih in statičnem osebju v prostoru
se lahko preiskave opravijo s standardnimi merilniki hrupa, predvsem z
merjenjem ekvivalentne in koničnih ravni hrupa. Za delavce, ki se gibljejo po
prostoru (npr. natakarje), pa je priporočljiva preiskava izpostavljenosti hrupu
z osebnimi dozimetri. Oceniti je treba efektivno časovno izpostavljenost
posameznih delavcev hrupu. Pri delavcih, pri katerih dnevna izpostavljenost
presega 85 dB(A) in bo treba načrtovati posebne protihrupne ukrepe, je treba
opraviti tudi ustrezne spektralne analize hrupa. Vse delavce, pri katerih konične
ravni dosegajo vrednosti okrog 137 dB(C) ali jo celo presegajo, je treba
opozoriti in pri njih proučiti možnost za uvedbo dodatnih protihrupnih ukrepov.
Pri delavcih, ki se gibljejo med hrupnimi gosti (npr.
natakarji), je treba vpliv množice ločiti od samega vpliva glasbe.
6. Avdiometrične preiskave izpostavljenih delavcev
Avdiometrične preiskave delavcev so potrebne glede na njihovo
izpostavljenost hrupu. Sluh glasbenikov, pri katerih se precejšen del zvočne
energije razširja v notranje uho po kosteh (na primer trobila, pihala), mora
biti pogosto avdiometrično pregledan.
7. Preiskava razporeditve ravni hrupa v prostoru
Najhrupnejša delovna mesta izberemo kot vzorčna in opazujemo
zmanjšanje ravni hrupa na preostalih delovnih mestih z upoštevanjem upadanja
hrupa z oddaljenostjo (geometrijska divergenca), absorpcije in zvočne
izolirnosti sten ter drugih predelnih elementov. Za natančnejšo oceno upoštevamo
tudi odboje, uklon in interferenco zvočnih valovanj v prostoru. Kot najprimernejšo
metodo za preiskavo razporeditve zvoka predlagamo uporabo vzorčnega zvočnega
vira na mestu ozvočenja oziroma najmočnejših predvidenih zvočnih virov in
meritve imisijskih akustičnih veličin (predvsem ravni zvočnega tlaka in frekvenčnih
karakteristik). Pri tem izberemo merilno vzorčno mesto (na primer 5 m od
glavnega izvora zvoka v frontalni smeri in na višini približno 1,8 m). Pri
znani zasedbi orkestra in uporabljenih glasbilih lahko na tej podlagi napovemo
predvidene ravni hrupa na posameznih delovnih mestih. Za čezmerno obremenjena
delovna mesta je priporočljiva priprava elaborata potrebnih protihrupnih
ukrepov.
Sodobna popularna glasba vsebuje precej nizkofrekvenčnega hrupa
v spektru, ki skrbi za ritem glasbe. Ta je lahko močno prodoren in je zato
večkrat treba upoštevati nadstandardne zahteve. Standardi za zvočnoizolacijske
elemente so namreč prilagojeni hrupu s prevladujočim srednjefrekvenčnim delom spektra
okrog 1000 Hz.
8. Označevanje hrupnih območij
Prostore ali njihove dele, v katerih dnevna izpostavljenost presega
85 dB(A) oziroma konična raven presega 137 dB(C) in v katerih se zadržujejo
delavci, je treba skladno z zahtevami pravilnika označiti z ustreznimi opozorilnimi
znaki.
9. Obveščanje in usposabljanje
Vsi potencialno izpostavljeni delavci in delodajalci morajo biti
obveščeni o nevarnostih, ki jih lahko povzroči hrup glasbil in glasbene opreme
na glasbenem in razvedrilnem področju.
Obveščanje lahko poteka na različne načine, kot so:
-
ustna pojasnila;
-
individualni posveti;
-
letaki in posterji;
-
filmi, videokasete, zvočni zapisi, svetovni splet;
-
organizirani seminarji;
-
drugi načini obveščanja.
10. Osebna varovalna oprema
Osebna varovalna oprema je terciarni (zadnji) ukrep, ki se uporablja,
kadar so možnosti za primarne in sekundarne ukrepe zmanjšane na minimum (glej
Temeljna načela protihrupnih ukrepov). Za glasbenike je primerna uporaba osebne
varovalne opreme z enotnim dušenjem za vse frekvence, ki enakomerno zaduši vse
frekvence v slišnem delu spektra (ne sme »pobarvati glasbe«). Na ta način se
izognemo popačenju razmerij med alikvotnimi toni (spremenjen ton glasbila) in
slišnostjo razmerij med posameznimi glasbili.
Pri izbiri osebne varovalne opreme je med drugim treba upoštevati
tudi:
-
raven in značilnosti glasbenega zvoka;
-
vrsto glasbe (zvrst glasbe, živa glasba (akustična, ozvočena), posneta
glasba), in prostor prireditve (na prostem, velika prizorišča, klubi);
-
udobnost in druge osebne težave delavca (alergije);
-
način uporabe (ušesni čepki naj bodo v lasti delavca in naj ne krožijo
med delavci).
Potreben je občasen pregled učinkovitosti osebne varovalne opreme,
ki jo delavci uporabljajo. Razumljivo je, da je osebno varovalno opremo treba
tudi vzdrževati ter po potrebi zamenjati, da ohrani svojo učinkovitost. Pri tem
je treba paziti predvsem na:
-
dušilni material, ki sčasoma postaja trd in se trga;
-
spremembe pritiska na uho in tesnjenje;
-
mehansko obrabo.
VREDNOTENJE HRUPA PRI GLASBENIKIH
Hrup je opredeljen kot neželen zvok, kar se kaže predvsem v
industriji in prometu, kjer hrup res nastopa izključno v vlogi stranskega
proizvoda z neželenimi učinki.
V glasbi sicer lahko nesporno govorimo o zvoku, težko pa
trdimo, da je ta zvok neželen, saj ga glasbeniki namensko ustvarjajo in je
torej tudi glavni dosežek njihove dejavnosti. Po drugi strani pa je treba
upoštevati, da zvok glasbe pri nekaterih glasbenikih in drugih delavcih,
zaposlenih na glasbenem in razvedrilnem področju, lahko krepko presega ravni,
ki so s stališča tveganja nastanka zdravstvenih okvar še sprejemljive; poleg
tega pa se lahko pojavljajo v daljšem času tudi nekatere poudarjene frekvence,
pa tudi impulzi zaradi glasbene dinamike, ki negativno vplivajo na delavca. Vse
te posebnosti moramo v smislu varovanja delavcev vključiti v izpolnjevanje
zahtev, ki jih narekuje pravilnik o hrupu.
Kot temeljno merilno veličino za oceno obremenitve s hrupom
uporabljamo A-vrednoteno energijsko ekvivalentno raven hrupa.
To raven izmerimo z merilnikom hrupa neposredno in jo lahko
uporabimo za oceno obremenjenosti delavca s hrupom, če trajajo meritve celoten
delavnik ali če smo z meritvami zajeli vse reprezentativne hrupne dogodke, ki
jim je delavec izpostavljen v delavniku in hrup ni impulzen.
Če hrupne veličine niso bile izmerjene in analizirane, se pogosto
zatekamo k ocenam, ki temeljijo na nekaterih vhodnih podatkih. Pri ocenjevanju
ravni hrupa v zvezi z glasbo moramo upoštevati lastnosti uporabljenih glasbil
in glasbene opreme. Pri tem so pomembni predvsem moč, izkoristek in usmerjenost
zvočnikov ter karakteristike ojačevalnikov.
PODATKI ZA GLASBENO OPREMO, KI SO POTREBNI ZA OCENO
OBREMENITVE DELAVCEV NA GLASBENEM IN RAZVEDRILNEM PODROČJU S HRUPOM
Katere podatke je treba zahtevati od dobavitelja ozvočenja
in druge glasbene opreme
1.
Izkoristek je opredeljen kot razmerje med vhodno in izhodno energijo. Za
zvočnike je opredeljen kot izhodna zvočna moč nasproti vhodni električni moči.
2.
Napetostna občutljivost, ki je opredeljena kot razmerje med ravnjo
zvočnega tlaka in vhodno močjo. Izraža se v dB/Wm; izhodnih decibelih na
nazivni vat, merjenih na oddaljenosti 1 m od zvočnika v njegovi osi oziroma
neposredno pred njim. Pri tem predvidevamo, da zvočnik seva zvočno energijo v
neomejen prostor, le da je pri tem pritrjen na neskončno togo podlago.
3.
Usmerjenost zvočnika oziroma njegov polarni diagram sevanja zvočne
energije.
To so najpomembnejši emisijski podatki za glasbeno opremo. S
temi podatki lahko ob poznavanju akustičnih lastnosti prireditvenega prostora
ocenimo, kolikšne ravni hrupa lahko pričakujemo na posameznih krajih med
prireditvijo.
Ti podatki so v prvi vrsti pomembni za lastnika opreme in upravljavca
prireditvenega prostora.
UKREPI PRI ČEZMERNIH OBREMENITVAH
1. Obremenitve glasbenikov v orkestrih
V prvi vrsti je treba najprej določiti najhrupnejša glasbila
in nato sestaviti prednostni vrstni red izvajanja protihrupnih ukrepov. Pri tem
je zelo pomembno mnenje akustičnega strokovnjaka, ki mora pravilno ovrednotiti
izvedljivo prednostni protihrupni ukrep. V Preglednici 1 je navedena značilna
izpostavljenost hrupu delavcev v opernem orkestru:
Preglednica 1
Glasbila
|
Izpostavljenost
(dB(A))
|
viola
|
86
|
čelo
|
86
|
kontrabas
|
83
|
mala flavta (piccolo)
|
95
|
druga pihala
|
89
|
trobenta
|
92–94
|
harfa
|
87
|
tolkala
|
95
|
Izpostavljenost je odvisna tudi od glasbene zvrsti in načina glasbene
izvedbe. Pri tem moramo seveda upoštevati ne samo vrsto uporabljene glasbene
opreme in glasbil ter izpostavljenost med samo izvedbo na nastopu, temveč tudi
na vajah.
V preglednici 2 so navedene nekatere usmeritvene vrednosti najbolj
izpostavljenih glasbenikov:
Preglednica 2
Vrsta glasbe
|
Raven hrupa
(dB(A))
|
orkestralna glasba
|
80–95
|
rok in pop glasba
|
95–110
|
jazz in narodna
glasba
|
90–98
|
Podobne izpostavljenosti kot pri samih glasbenikih so mogoče
tudi pri drugih delavcih, kot so tonski tehniki, delavci v zaodrju ter delavci
v avditoriju (npr. varnostniki) in drugem osebju.
Pri posneti glasbi (diskoklubi) dosegajo ravni zvočnega tlaka
na plesišču tudi do 100 dB(A). Od delavcev so najbolj izpostavljeni didžeji z
ravnmi 85–100 dB(A), drugo osebje sicer nekoliko manj, vendar v povprečju še
vedno visokim ravnem 90–95 dB(A). Celo ob upoštevanju efektivne časovne izpostavljenosti
manj kot 20 ur tedensko dosega tedenska izpostavljenost za didžeje okrog 96
dB(A), za strežno osebje pa 92 dB(A).
2. Temeljna načela protihrupnih ukrepov
Hrup glasbene opreme je običajno posledica delovanja več
virov oziroma glasbil hkrati. Zato je pri protihrupnih ukrepih treba najprej
ugotoviti prispevek vsakega posameznega vira, nato pa obdelati tiste, ki so v
danem delovnem okolju najglasnejši. V ta namen je v prvi vrsti treba upoštevati
izsledke določitve pomembnosti virov hrupa in ocene njihovega posameznega prispevka
k hrupu na delovnem mestu, to je na imisijskem mestu. Zmanjševanje hrupa opravljamo
po vrstnem redu pomembnosti. Najprej zmanjšamo tistega, ki največ prispeva k
hrupu na imisijskem mestu (na primer na mestu blagajnika ali vratarja).
Za lažje razumevanje problema navajamo konkreten primer za
glasbeno opremo (zvočnike). Če so na primer trije zvočni viri z ravnmi 85
dB(A), 90 dB(A) in 96 dB(A) na izpostavljenem kraju, znaša njihova skupna raven
97 dB(A). Če popolnoma odstranimo vir s 85 dB(A), ne pridobimo praktično
ničesar, saj energijska vsota preostalih dveh še vedno znaša 97 dB(A). Tudi če
odstranimo oba vira s 85 dB(A) in 90 dB(A), je še vedno raven 96 dB(A). Po
drugi strani pa odstranitev vira s 96 dB(A) zagotavlja pomembnejše znižanje
skupne ravni hrupa na 91 dB(A). Ta primer nazorno kaže, kako pomembni sta
predhodna določitev in analiza hrupnih virov.
V orkestru so razmere drugačne, saj moramo ob zmanjšanju najglasnejšega
vira (glasbila) zmanjšati sorazmerno tudi vse preostale, ker se drugače poruši
razmerje med posameznimi glasbili.
V praksi obstajajo različni protihrupni ukrepi, vendar noben ukrep
ni splošno uporaben. Pri njihovi izbiri je treba poleg želenega zmanjšanja
hrupa upoštevati druge dejavnike, predvsem kakovostno reprodukcijo glasbe, pa
tudi estetske, higienske (na primer odpadanje absorpcijskih vlaken z absorpcijskega
materiala) in splošne varnostne zahteve. Za uspešno reševanje čezmernega hrupa
je treba natančneje analizirati resnost problema, zato je prvi ukrep povezan z
ustreznimi akustičnimi meritvami in analizami ter določitvijo in razvrščanjem pomembnejših
glasbenih virov.
Protihrupni ukrepi zagotavljajo največji uspeh, to je
največje zmanjšanje hrupa ob najmanjših stroških, če se upoštevajo že pri
načrtovanju glasbene opreme in prostorov ali projektiranja oziroma načrtovanja
sprememb (glej 1. poglavje).
Kupec ima pri nabavi možnost za izbiro med različno glasbeno
opremo. S pazljivo izbiro in namestitvijo v prostoru lahko prav tako vplivamo
na manjše emisije njihovega hrupa. Najmanjši uspeh pri znižanju hrupa ob sicer
tudi najvišjih stroških so ukrepi pri že nabavljeni in nameščeni glasbeni
opremi, ki je že v uporabi.
3. Prednostni vrstni red izvajanja protihrupnih ukrepov
Znižanje hrupa lahko dosežemo
pri viru (znižanje emisije), med virom in sprejemnikom (povečanje
transmisijskih izgub) in na za hrup občutljivem kraju (znižanje imisije in
hrupnega izpostavljanja pri delavcu), Slika 2.

Slika
2 – Mogoči načini zmanjševanja hrupa
Protihrupni posegi na samem viru
(glasbila, glasbena oprema) imajo najvišjo prednost v lestvici protihrupnih
ukrepov med drugim tudi zato, ker so delavci najpogosteje v neposredni bližini
glasbila oziroma hrupnega vira in so v celoti prizadeti s hrupom, ki ga ta vir
oddaja. Zaradi tega imenujemo ukrepe za znižanje hrupa s posegi na samem viru
primarne ukrepe. Ukrepe s posegi na transmisijski poti od vira k delavcu, kot
je na primer postavitev protihrupnih zaslonov, pa imenujemo sekundarni ukrepi,
ki so manj praktični, ker lahko ovirajo delovni proces, razgled, dostop,
utesnjujejo prostor itn. Še slabše je pri uporabi osebne varovalne opreme, saj
pogosto povzroča motnje pri delu in komunikaciji, povzroča tudi utesnjenost, razne
alergije itn. Pri glasbenikih je to še dodatna motnja, saj so vezani na stalno
in natančno slušno spremljanje izvajanja svoje glasbe in drugih glasbenikov.
Uporaba osebne varovalne opreme pa zahteva tudi privajanje. Te ukrepe imenujemo
terciarni ukrepi in so na repu prednostnega seznama izvajanja protihrupnih
ukrepov. Praviloma se uporabljajo kot začasen ukrep oziroma izhod v sili, so pa
včasih edini mogoči ukrep za glasbenike.
Za uporabo osebne varovalne opreme velja priporočilo, naj je
glasbenik nikdar ne uporabi prvič na samem nastopu, temveč jo predhodno
preizkusi na vajah in se privaja nanjo. Prav tako so za vaje primerni tudi
primarni in sekundarni ukrepi. Vsi ti ukrepi namreč lahko neposredno ali
posredno vplivajo na kakovost reprodukcije glasbe. Zavedati se je namreč treba,
da glasnosti zvoka dostikrat ne moremo enostavni zmanjševati s tehničnimi in
drugimi ukrepi, saj je glasna reprodukcija glasbe pravzaprav večkrat ravno
tisto, kar želijo glasbeniki ustvariti.
4. Uporaba osebne varovalne opreme
Delodajalec mora zagotoviti, da delavci uporabljajo osebno varovalno
opremo, kadar dnevna izpostavljenost presega dovoljeno vrednost in z drugimi
ukrepi ni mogoče zmanjšati dnevne izpostavljenosti delavca hrupu. Če delavec
osebno varovalno opremo neupravičeno zavrača, ga je treba na to opozoriti in po
potrebi tudi disciplinsko ukrepati skladno z zakonodajo na tem področju. V
Zakonu o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 42/02) je namreč določeno, da
mora delavec upoštevati zahteve in navodila delodajalca v zvezi z izpolnjevanjem
pogodbenih in drugih obveznosti iz delovnega razmerja, med drugim tudi predpise
o varnosti in zdravju pri delu – delavec jih mora spoštovati in izvajati ter
pazljivo opravljati delo, da zavaruje svoje življenje in zdravje ter življenje
in zdravje drugih oseb. Delavec mora tudi obveščati delodajalca o vseh
bistvenih okoliščinah, ki vplivajo ali bi lahko vplivale na izpolnjevanje
njegovih pogodbenih obveznosti ter ga obvestiti tudi o vsaki grozeči nevarnosti
za življenje ali zdravje ali za nastanek materialne škode, ki jo zazna pri
delu.
Vedeti je treba, da lahko samo nekajminutno delo brez osebne
varovalne opreme bistveno zmanjša zaščito pred celodnevno izpostavljenostjo
hrupu. Osebna varovalna oprema mora zagotoviti znižanje ravni hrupa (TI),
izražene v dB(A), na poti do slušnih organov izpostavljenega delavca. Pri novi osebni
varovalni opremi in dobri namestitvi morajo biti njene izgube na tej poti
usklajene s tistimi, ki jih navaja proizvajalec (TInom). Če delavec
uporablja osebno varovalno opremo samo določen čas, njena učinkovitost pade na
vrednost TIef, kar lahko ocenimo s posebno enačbo. Nekateri
številčni primeri uporabe te enačbe pri štiriurni izpostavljenosti hrupu (ki je
večinoma značilna za glasbenike), so razvidni iz preglednice 3.
Preglednica 3
TInom
(dB)
|
t1
(h)
|
t2
(h)
|
TIef
(dB)
|
30
|
4
|
0
|
30
|
|
3,5
|
0,5
|
9
|
|
3
|
1
|
6
|
|
2,5
|
1,5
|
4
|
|
2
|
2
|
3
|
20
|
4
|
0
|
20
|
|
3,5
|
0,5
|
9
|
|
3
|
1
|
6
|
|
2,5
|
1,5
|
4
|
|
2
|
2
|
3
|
10
|
4
|
0
|
10
|
|
3,5
|
0,5
|
7
|
|
3
|
1
|
5
|
|
2,5
|
1,5
|
4
|
|
2
|
2
|
3
|
Pri tem pomeni t1 čas,
ko delavec uporablja osebno varovalno opremo, t2 pa čas, ko je ne
uporablja. Tako se npr. dnevna izpostavljenost hrupu v štirih urah za osebno
varovalno opremo z nominalno zaščito 20 dB zmanjša samo na 9 dB, če je delavec
ne uporablja samo pol ure.
Pri izbiri osebne varovalne opreme je v prvi vrsti pomembna stopnja
znižanja hrupa, ki jo z njo želimo doseči. Najenostavnejši kazalnik za to
znižanje je SNR (single number rating), ki na grobo kaže, katere vrste osebne
varovalne opreme so primerne pri posameznih ravneh hrupa. Te vrednosti so navedene
v preglednici 4.
Preglednica 4
Raven hrupa v
dB(A)
|
SNR
|
80–90
|
20 ali manj
|
90–95
|
20–30
|
95–100
|
25–35
|
100–105
|
30 ali več
|
Na spodnji sliki so ušesni čepki
za glasbenike z zamenljivimi filtri.

Slika
3 – Ušesni čepki za varovanje sluha glasbenikov
STRATEGIJE ZA ZNIŽANJE IZPOSTAVLJENOSTI HRUPU
Za zmanjšanje obremenitve delavcev na glasbenem in razvedrilnem
področju s hrupom so priporočljive strategije za posamezne skupine delavcev.
Strategije zajemajo več sestavin, ki pa jih lahko strnemo v te skupine:
1.
posvetovanja med delavci, delodajalci in strokovnjaki za varovanje pred
hrupom,
2.
protihrupni ukrepi (od znižanja ravni hrupa, administrativnih ukrepov za
zmanjšanje izpostavljenosti do uporabe primerne varovalne opreme),
3.
usposabljanje.
Za večino strategij in njihovo izvedbo so v praksi odgovorni predvsem
delodajalci posameznih skupin delavcev. Strategije so navadno povezane med
seboj in se večinoma izvajajo hkrati. Zaželeno je, da so povezane, kar je
dostikrat nujno potrebno; na primer upravljavec ali lastnik prireditvenega prostora
gradi svojo strategijo na vhodnih podatkih, ki mu jih v svoji strategiji da
oseba, odgovorna za glasbeno ozvočenje in opremo. Na podlagi podatkov
dobavitelja glasbene opreme bo organizator oziroma lastnik prostorov lahko
napovedal oziroma ocenil ravni hrupa v posameznih delih prostora, v katerem bo potekala
glasbena prireditev. Na podlagi teh podatkov bo na primer lahko nadalje gradila
svojo strategijo oseba, odgovorna za nastopajoče glasbenike in jim na tej
podlagi predpisala uporabo ustreznih zaslonov, osebne varovalne opreme in
podobno.
Vse te strategije je zato treba smiselno usklajevati med seboj.
Na ta način lahko tudi znižamo stroške varovanja delavcev pred hrupom na
minimum, tako da na primer preprečimo izvajanje istega protihrupnega ukrepa
različnih nosilcev strategij hkrati in ta del prizadevanj preusmerimo na druge
ukrepe. V zahtevnejših primerih je za usklajevalca najbolje najeti strokovno
usposobljeno osebo za varovanje delovnega okolja pred hrupom, ki pa mora
poznati tudi zakonitosti glasbenega in razvedrilnega področja.
Kot že omenjeno, lahko različne strategije uporabljajo iste ali
zelo podobne protihrupne ukrepe. V ta namen so najprej opisani glavni protihrupni
ukrepi, uporabljeni v njih. V nadaljevanju in dodatkih pa so zaradi boljšega
razumevanja in izvajanja opisane še njihove tehnične podlage.
Na glasbenem in razvedrilnem področju je veliko različnih delovnih
mest, zato jih ne moremo obravnavati v eni sami strategiji. Za te smernice je
bilo izdelanih pet strategij, ki so lahko povezane oziroma uporabljene
istočasno.
Strategija 1: Delodajalec upravljavec prireditvenega prostora
Ta strategija se nanaša na upravljavca prireditvenega prostora,
na primer bara, diskoteke, gledališča, koncertne dvorane, ali pa na
organizatorja dogodkov.
Potrebne dejavnosti
Delodajalec upravljavec prireditvenega prostora mora:
-
oceniti ali po potrebi izmeriti ravni hrupa, ki so mu delavci izpostavljeni;
-
razvijati in izvajati preventivne zdravstvene in varnostne ukrepe za
varovanje delavcev pred hrupom;
-
ob upoštevanju tehničnega napredka in razpoložljivosti ukrepov odpraviti
oziroma zniževati hrup pri viru na najmanjšo mogočo raven;
-
biti seznanjen z zahtevami predpisov in tehničnih standardov;
-
biti seznanjen z vsebino teh smernic in seznanjati z njimi vse prizadete
delavce in odgovorno osebje;
-
seznanjati vse vpletene z njihovimi obveznostmi do izpolnjevanja zahtev
pravilnika o hrupu.
Ocena tveganja in ravni hrupa
V zvezi z oceno tveganja naj delodajalec upravljavec prireditvenega
prostora:
-
določi okoliščine in območja, na katerih se lahko pojavijo visoke ravni
hrupa (na primer tam, kjer je komunikacija na oddaljenosti 1 m mogoča le s
povzdignjenim glasom);
-
zbere informacije o pričakovanih ravneh hrupa na posameznih krajih na
podlagi opravljenih meritev;
-
obdela podatke o pričakovanih ravneh hrupa na posameznih krajih v
posameznem dnevu ali tednu ter izračuna dnevno ali tedensko izpostavljenost
posameznih delavcev hrupu.
Po potrebi naj za te naloge najame strokovnjaka za varovanje delavcev
pred hrupom.
Znižanje izpostavljenosti
Pri delavcih, čezmerno izpostavljenih hrupu, naj se opravijo te
dejavnosti:
-
znižanje ravni hrupa izvedbe, če je mogoče. Pri tem je priporočljivo
tudi sodelovanje vseh tistih, ki sodelujejo pri zagotavljanju varnosti in
zdravja pri delu, pa tudi tistih, ki so odgovorni za umetniško raven izvedbe
prireditve;
-
znižanje časovnih izpostavljenosti;
-
zniževanje glasnosti posameznih glasbil, njihovih skupin (če je mogoče z
glasbenega vidika) ter glasbene opreme;
-
dajanje informacij o mejnih vrednostih izpostavljenosti hrupu in
protihrupnih ukrepov organizatorjem in delavcem.
Znižanje hrupa s tehničnimi ukrepi in posegi v
prostorsko akustiko
-
znižanje izpostavljenosti hrupu po možnosti povsod s povečanjem
oddaljenosti med hrupnim virom in delavci oziroma postavitev zvočnikov na
primernejše kraje;
-
pri sistemu zvočnikov znižanje glasnosti tistih zvočnikov, ki so
najbližji izpostavljenim delavcem. V diskoklubih je smiselna montaža zvočnikov
na strop nad plesiščem (Slika 4);

Slika 4 – Diskoteka z
akustičnim stropom s serijo zvočnikov
-
vgradnja omejevalnikov jakosti zvoka v ojačevalnike;
-
uporaba akustičnih zaslonov ob strežnih površinah, pisarnah, kuhinjah,
rekreacijskih sobah ter montaža zvočnoizolacijskih vrat z ustreznim tesnjenjem;
-
povečanje zvočne izoliranosti v prostorih;
-
pravilno načrtovanje in tehnična izvedba koncertnih odrov in orkestrskih
jam (opera);
-
sodelovanje z akustičnimi strokovnjaki.
Organizacijski ukrepi za znižanje izpostavljenosti hrupu
-
določitev in označitev območij z ustreznimi varnostnimi znaki, pri čemer
je presežena zgornja opozorilna vrednost izpostavljenosti 85 dB(A) ali konična
raven hrupa 137 dB(C). Za določitev hrupa se lahko uporabljajo tudi elektronski
kazalniki ravni hrupa (glej elektronsko uho, slika 5). Na takem kazalniku je
mogoče naravnati ravni hrupa. Ko so presežene, začno utripati lučke na njem;
-
prepovedati dostop brez osebne varovalne opreme;
-
zmanjšati čas izpostavljenosti hrupu, npr. z menjavanjem delavcev.

Slika
5 – Elektronski kazalnik hrupa, ki utripa pri preseganju ravni hrupa, kot jih
predhodno naravnamo
Obveznosti delodajalca upravljavca prireditvenega prostora
Delodajalec mora:
-
oceniti tveganje in izvesti potrebne ukrepe;
-
poslati informacije in navodila o izvajanju potrebnih kolektivnih in
individualnih protihrupnih ukrepov tudi v pisni obliki;
-
označiti območja, na katerih je presežena raven izpostavljenosti 85
dB(A) ali konična raven 137 dB(C) skladno z zahtevami pravilnika o hrupu;
-
zagotoviti za delavce, pri katerih je dosežena ali presežena ena od obeh
ali obe zgornji opozorilni vrednosti, preventivne zdravstvene preglede po
drugem odstavku 15. člena pravilnika o hrupu;
-
omogočiti delavcem, pri katerih je dosežena ali presežena ena od obeh
ali obe spodnji opozorilni vrednosti, preventivne avdiometrične preglede po
drugem odstavku 15. člena pravilnika o hrupu;
-
zagotoviti osebno varovalno opremo glasbenikom in drugim delavcem, kadar
izpostavljenosti ni mogoče dovolj znižati s tehničnimi in organizacijskimi
ukrepi. Za glasbenike naj se uporabi osebna varovalna oprema z enotnim dušenjem
za vse frekvence;
-
poučiti delavce o pravilni uporabi osebne varovalne opreme.
Primer: diskoteka
Problem: v diskoteki didžeji vsak večer vrtijo posneto glasbo.
Pred prenovitvenimi deli glasbeni sistem sestavljata dva zvočnika
v bližini plesišča in še več drugih, razporejenih po prostoru. Posledica tega
je občutna izpostavljenost hrupu didžejev in strežnega osebja.
Rešitev: Lastnik (delodajalec
upravljavec prireditvenega prostora) diskoteke je vgradil zvočni strop z
zvočniki, obešenimi nad plesiščem. To omogoča visoke ravni zvoka na plesišču in
za približno 10 dB nižje ravni v drugih delih prostora. Vzdrževanje ravni zvoka
v želenih mejah je bilo doseženo z vgrajenim merilnikom ravni zvoka na
didžejevem monitorju. Sprejemljiva rešitev za didžeja pa je lahko montaža
protihrupne kabine, v kateri se zadržuje med predvajanjem glasbe, v skrajnem
primeru pa uporaba osebne varovalne opreme.

Slika
6 – Didžej pri svojem delu
Strategija 2: Delodajalec organizator razvedrilnih
dogodkov
Ta strategija se nanaša na vodjo ansambla, orkestra,
organizatorja glasbenih dogodkov, delodajalca glasbenikov …
Potrebne dejavnosti
Delodajalec organizator razvedrilnih dogodkov mora:
-
oceniti in po potrebi izmeriti ravni hrupa, ki so jim delavci izpostavljeni;
-
razvijati in izvajati preventivne zdravstvene in varnostne ukrepe za
varovanje članov ansamblov, orkestrov in/ali drugih glasbenih zasedb pred
hrupom;
-
ob upoštevanju tehničnega napredka in razpoložljivosti ukrepov odpraviti
oziroma zmanjšati hrup pri viru na najmanjšo mogočo raven;
-
zagotoviti, da so vsi delavci in/ali njihovi predstavniki seznanjeni s
tveganji zaradi izpostavljenosti hrupu ter zdravstvenimi in varnostnimi ukrepi,
potrebnimi za znižanje tveganja zaradi hrupa;
-
biti seznanjen s predpisi in izpolnjevanjem obveznosti delodajalca glede
tveganja zaradi izpostavljenosti hrupu;
-
biti seznanjen z vsebino teh smernic in slediti njihovim priporočilom;
-
dajati te informacije izvajalcem, tehničnemu osebju in drugim udeleženim
delavcem;
-
zagotoviti, da so vsi udeleženi delavci seznanjeni z varnostnimi in
zdravstvenimi preventivnimi ukrepi.
Ocena tveganja in ravni hrupa
V prvi vrsti mora delodajalec organizator razvedrilnih
dogodkov oceniti tveganje ter ugotoviti, ali je izpostavljenost njegovih delavcev
hrupu škodljiva. Za grobo oceno: tveganje lahko obstaja na krajih, na katerih
je komunikacija na oddaljenosti 1 m mogoča le s povzdignjenim glasom, vendar so
za zanesljivo oceno potrebne meritve. Za ugotavljanje izpostavljenosti delavcev
hrupu lahko delodajalec sprejme nekatere postopke:
-
po potrebi izmeri ravni hrupa pri normalnih razmerah in z upravljavcem
prostora, na katerem poteka prireditev, ugotovi, kakšne najvišje ravni hrupa so
še sprejemljive oziroma kakšne so zaželene. Pri tem je treba upoštevati zahteve
pravilnika;
-
določi izpostavljenost hrupu nastopajočih in drugega osebja;
-
z upravljavcem prireditvenega prostora uskladi še sprejemljive ravni
hrupa, pri čemer dogovorjene ravni hrupa ne smejo biti presežene;
-
obvesti upravljavca prostora o značilnih ravneh hrupa samega nastopa;
-
spremlja ravni hrupa med prireditvijo, kar je včasih priporočljivo izvesti
pod strokovnim nadzorom strokovnjakov za varovanje pred hrupom.
Znižanje izpostavljenosti
Praktičen protihrupni ukrep je uporaba akustičnih zaslonov (Slika
7). Ker pa lahko ima njihova uporaba tudi stranske učinke (poveča ravni hrupa
pri nekaterih drugih delavcih, popači glasbo in oteži slušno spremljanje
nekaterih drugih glasbil), je priporočljivo sodelovanje strokovnjaka za
akustiko.
Učinkovitost pregrad v zaprtih prostorih
Imisijo hrupa, ki se širi v okolico, je mogoče znižati tudi s
postavitvijo ustreznih akustičnih zaslonov oziroma protihrupnih pregrad, ki
znižajo raven zvočnega tlaka neposrednega zvočnega polja v določeni smeri.
Upoštevati moramo, da je v zaprtih prostorih tudi odmevno zvočno polje, ki je
posledica odbojev od tal, sten, stropa in raznih predmetov v prostoru. V delih
prostora, v katerih je prispevek odbojnega zvočnega polja večji kot od
neposrednega zvočnega polja iz vira, obstaja difuzno zvočno polje, saj prihaja
hrup do izpostavljenih delavcev iz vseh smeri. Protihrupne pregrade zadržujejo
predvsem hrup, ki prihaja neposredno iz vira, zato so lahko v difuznem zvočnem polju
neučinkovite. V ta namen je najprej treba oceniti približno mejo prehoda
neposrednega zvočnega polja v difuzno, ki je odvisna od oddaljenost od vira,
zvočno absorpcijskih koeficientov in notranje površine prostora.
Učinkovitost pregrad v zaprtih prostorih je tako mogoče izboljšati
s povečanjem zvočne absorpcije prostora in same protihrupne pregrade. V zaprtih
prostorih je znižanje hrupa zaradi protihrupne pregrade bistveno nižje kot na
prostem in le redko preseže 10 dB(A). Brez dodatne absorpcije v prostoru je
učinkovitost pregrade še nižja in običajno presega 5 dB(A) le, če je njena
višina enaka vsaj polovici višine stropa in pri oddaljenostih od hrupnega vira,
ki so manjše od trikratne višine prostora.
V uporabi sta dve glavni vrsti akustičnih zaslonov:
refleksijska in absorpcijska kakor tudi kombinirana. Zlasti pri refleksijskih zaslonih
obstaja tveganje povečanja izpostavljenosti hrupu za nekatere delavce v njihovi
neposredni bližini.
Refleksijski zasloni so v glavnem izdelani iz plastike in podobnega
prozornega materiala, ki omogoča vidni stik.
Absorpcijski zasloni so narejeni iz akustično absorpcijskega materiala,
kot sta mineralna volna, pena itd. Običajno so visoki okrog 2 m. Iz več takih
zaslonov je mogoče sestaviti delno protihrupno kabino, s katero lahko v celoti
zmanjšamo izpostavljenost posameznega delavca (npr. didžeja).
Akustični zasloni naj se uporabljajo le v skladu z oceno tveganja
ter na kolektivni podlagi s sodelovanjem vseh udeležencev. V nekaterih
okoliščinah lahko akustični zasloni varujejo glasbenike pred zvoki sosednjih
nastopajočih. Zato je treba paziti, da se pravilno uporabljajo, saj lahko
nepravilna uporaba naredi škodo glasbeniku, ki mu je zaslon namenjen, in glasbenikom
v njegovi bližini. Pri nepravilni postavitvi zaslonov se lahko izpostavljenost
hrupu namreč tudi podvoji. Zaščita glasbenikov, ki sedijo spredaj, ima lahko
včasih bolj psihološki učinek, vendar se izplača takrat, kadar obstaja
nevarnost stresa ali hiperakuzije. Nekritična in nestrokovna postavitev zaslonov
lahko poveča izpostavljenost hrupu, zato morata biti načrtovanje in postavitev
kolektivna.

Slika
7 – Prozoren akustični zaslon, uporaben pri orkestrih in večjih glasbenih
skupinah
Sodoben material, iz
katerega so narejeni, je lahko prozoren in absorpcijski hkrati
Znižanje hrupa s tehničnimi ukrepi in posegi v
prostorsko akustiko
Za zmanjšanje izpostavljenosti se lahko uporabijo te
možnosti:
-
čim večje znižanje glasnosti izvedbe;
-
znižanje ravni ozvočenja na odru;
-
seznanjanje in izobraževanje osebja, odgovornega za ozvočenje odra
(monitorski sistem) in občinstva;
-
zmanjšanje glasnosti posameznih glasbil oziroma uporaba manjših
ojačevalnikov na odru;
-
povečanje oddaljenosti med nastopajočimi in zvočniki;
-
označitev območij, na katerih je presežena mejna raven izpostavljenosti
85 dB(A) ali mejna konična raven 137 dB(C);
-
prepoved dostopa do teh območij osebam, ki ne uporabljajo ustrezne
varovalne opreme;
-
prostori za vaje in nastope glasbenikov naj bodo primerno veliki in
ustrezno akustično opremljeni (glej strategijo 1 – znižanje ravni zvoka).
Uporaba osebne varovalne opreme
Osebno varovalno opremo za glasbenike je treba pravilno načrtovati
s sodelovanjem avdiologa. Glasbeniki potrebujejo nekaj časa, da se ji
prilagodijo.
Okluzijski pojav
Pri igranju na pihala in trobila ni priporočljiva uporaba stisljivih
ušesnih čepkov, ker se lahko okrepijo čeljustne resonance. Temu se lahko
izognemo na dva načina:
-
uporaba globinskih ušesnih čepkov, ki segajo v notranjost ušesnega
kanala in znižajo morebitne vibracije ter čeljustne resonance,
-
uporaba kanalnih čepkov, ki onemogoča nastanek stoječih valov oziroma
omogoča uhajanje zvoka skoznje.
V praksi se včasih lahko uporabi
tudi glasbenikom prilagojena osebna varovalna oprema. Na Sliki 8 je shematičen prikaz
statične osebne varovalne opreme, montirane na stolu. V trenutkih, ko
glasbeniku ni treba dejavno sodelovati (npr. daljši deli skladb, ko glasbenik
dejavno ne igra), enostavno potisne glavo v prirejene glušnike. S tem zaščiti svoj
sluh, hkrati pa se tudi sprosti in s tem zmanjša možnost stresa.

Slika
8 – Prilagodljiva osebna varovalna oprema, ki jo glasbenik uporabi z enostavnim
potiskom glave v vzglavnik z glušniki
Opozorilo: zagotovitev osebne varovalne opreme ne odvezuje
delodajalca od drugih protihrupnih ukrepov, ki bi jih bilo sicer mogoče
izvesti.
Obveznosti
Delodajalec organizator razvedrilnih dogodkov mora:
-
oceniti tveganje in izvesti potrebne ukrepe zaradi znižanja izpostavljenosti
delavcev visokim ravnem hrupa;
-
dati informacije in navodila o izvajanju potrebnih kolektivnih in
individualnih protihrupnih ukrepov tudi v pisni obliki;
-
označiti območja, na katerih obstaja možnost za prekoračitev mejne ravni
izpostavljenosti 85 dB(A) ali mejne konične ravni 137 dB(C);
-
po drugem odstavku 15. člena pravilnika o hrupu zagotoviti za delavce,
pri katerih je dosežena ali presežena ena od obeh ali obe zgornji opozorilni
vrednosti, preventivne zdravstvene preglede;
-
po drugem odstavku 15. člena pravilnikao hrupu omogočiti delavcem, pri
katerih je dosežena ali presežena ena od obeh ali obe spodnji opozorilni
vrednosti, preventivne avdiometrične preglede;
-
zagotoviti uporabo osebne varovalne opreme glasbenikom in drugim
nastopajočim, tehničnemu in servisnemu osebju, kadar izpostavljenosti ni mogoče
zadovoljivo znižati s tehničnimi in organizacijskimi ukrepi. Za glasbenike naj
se pretežno uporablja osebna varovalna oprema z enotnim dušenjem za vse
frekvence;
-
poučiti delavce o pravilni uporabi osebne varovalne opreme.
Strategija 3: Delodajalec servisnega osebja
Ta strategija velja za delodajalce varnostnikov, blagajnikov,
gostincev, delavcev prve pomoči in drugega servisnega osebja.
Potrebne dejavnosti
Delodajalec servisnega osebja mora:
-
biti seznanjen s predpisi in tehničnimi standardi glede zahtev varnosti
in zdravja pri delu;
-
biti seznanjen z vsebino teh smernic in se ravnati po njih;
-
oceniti in po potrebi izmeriti ravni hrupa, ki so jim delavci izpostavljeni;
-
izdelati in izvesti varnostne in zdravstvene ukrepe za varovanje svojih
delavcev in
-
seznaniti svoje delavce o nevarnostih hrupa ter potrebnih ukrepih.
Za vsak prireditveni prostor je treba:
-
skupaj z organizatorjem prireditve ugotoviti, ali je delavec izpostavljen
čezmernemu hrupu;
-
ugotoviti, kdo je odgovoren za protihrupne preprečitvene ukrepe;
-
ugotoviti, katero strategijo je treba uporabiti;
-
proučiti uporabnost ustreznih organizacijskih protihrupnih ukrepov.
Obveznosti
Delodajalec mora:
-
oceniti tveganje in izvesti potrebne ukrepe zaradi znižanja izpostavljenosti
delavcev hrupu;
-
zagotoviti informacije in navodila ter usposabljanje glede izvajanja
potrebnih kolektivnih in individualnih protihrupnih ukrepov (npr. osebne
varovalne opreme);
-
označiti območja, na katerih je presežena mejna raven izpostavljenosti
85 dB(A) ali mejna konična raven 137 dB(C). Ta območja naj bodo po možnosti
razmejena in dostop do njih omejen;
-
prepovedati dostop do teh območij brez uporabe ustrezne varovalne
opreme;
-
po drugem odstavku 15. člena pravilnika o hrupu zagotoviti za delavce,
pri katerih je dosežena ali presežena ena od obeh ali obe zgornji opozorilni
vrednosti, preventivne zdravstvene preglede;
-
po drugem odstavku 15. člena pravilnika o hrupu omogočiti delavcem, pri
katerih je dosežena ali presežena ena od obeh ali obe spodnji opozorilni
vrednosti, preventivne avdiometrične preglede,
-
zagotoviti uporabo osebne varovalne opreme delavcem. Pri tem je treba
upoštevati, da se to nanaša na vse delavce, glasbenike ter druge nastopajoče
ter tudi na tehnično in servisno osebje skladno z zahtevo pravilnika o hrupu,
kadar izpostavljenosti ni mogoče zadovoljivo znižati s tehničnimi in
organizacijskimi ukrepi. Za glasbenike naj se uporabi osebna varovalna oprema z
enotnim dušenjem za vse frekvence;
-
pri uporabi osebne varovalne opreme je treba delavce poučiti o njihovi
pravilni uporabi.
Strategija 4: Delodajalec dobavitelj glasbene opreme (ozvočenja)
ali tonski tehnik
Strategija se nanaša na delodajalca, ki dobavlja ali upravlja
glasbeno opremo na prireditvenem prostoru (npr. nočni klubi, hoteli, koncertne
dvorane, prireditve na prostem). Kot delodajalec tudi zaposluje tonske tehnike,
ki upravljajo glasbeno opremo med prireditvijo.
Potrebne dejavnosti
Delodajalec dobavitelj glasbene opreme ali tonski tehnik mora:
-
biti seznanjen s predpisi in tehničnimi standardi glede zahtev varnosti
in zdravja pri delu;
-
zagotoviti informacije o varni uporabi opreme, ki jo posoja ali prodaja;
-
biti seznanjen z vsebino smernic in se ravnati po njih;
-
oceniti ali po potrebi izmeriti ravni hrupa, ki so jim delavci
izpostavljeni;
-
izdelati in izvesti preventivne varnostne in zdravstvene ukrepe za varovanje
svojih delavcev in
-
seznaniti svoje delavce o nevarnostih hrupa in ukrepih.
Informacije, ki jih je treba preskrbeti ob dostavi glasbene
opreme
Delodajalca upravljavca prireditvenega prostora ali
organizatorja je treba seznaniti z:
-
uporabo opreme glede na njen namen in izjavo o skladnosti;
-
varno uporabo opreme;
-
okoliščinami, ki lahko povzročijo okvare sluha;
-
pogoji, glede na katere je treba nadzorovati raven glasnosti med vajo
ali nastopom;
-
označevanjem in razmejitvijo z ustreznimi opozorilnimi znaki, kadar je
tehnično mogoče, dostopi do območij, na katerih hrup iz zvočnikov presega
zgornjo opozorilno mejo izpostavljenosti 85 dB(A) ali konično raven 137 dB(C). Dostop
do teh območij mora biti omejen, če je tehnično mogoče;
-
prepovedjo dostopa v ta območja brez uporabe osebne varovalne opreme.
Informacije se lahko dajo ustno ali pisno ali pa z
opozorilnimi znaki, pritrjenimi na tehnični opremi.
Razporeditev opreme
-
zvočnike je treba namestiti čim bolj daleč in jih usmeriti stran od
izpostavljenih delavcev;
-
zvočnike je treba namestiti tako, da bo mogoče postaviti pregrade do
tistih območij, na katerih bi bili lahko delavci izpostavljeni ravnem hrupa nad
zgornjo opozorilno mejo izpostavljenosti 85 dB(A) ali konični ravni 137 dB(C). Taka
področja in omejitve je treba označiti z ustreznimi opozorilnimi znaki.
Postopki
-
zbrati in analizirati informacije o strategiji varovanja pred hrupom
organizatorja prireditve;
-
zbrati in analizirati informacije o zahtevanih ravneh hrupa organizatorja
prireditve in uskladiti najvišje ravni hrupa;
-
omogočiti neodvisni nadzor nad ravnjo zvoka monitorskega sistema ali
snemanja.
Obveznosti
Delodajalec, ki zagotavlja ali upravlja glasbeno opremo, mora:
-
oceniti in po potrebi izmeriti ravni hrupa, ki jim je delavec
izpostavljen;
-
skladno z oceno tveganja izvesti potrebne ukrepe zaradi zmanjšanja
izpostavljenosti delavcev hrupu;
-
zagotoviti informacije in navodila ter usposobiti delavce za izvajanje
kolektivnih in individualnih preventivnih protihrupnih ukrepov (npr. osebna
varovalna oprema);
-
dokumentirati datum, vsebino in udeležence pri uvajanju;
-
če kolektivnih ukrepov ni mogoče uporabiti, zagotoviti primerno osebno
varovalno opremo, kadar dnevna izpostavljenost presega 80 dB(A). Za glasbenike
je treba uporabiti osebno varovalno opremo z enotnim sistemom dušenja za vse
frekvence;
-
po drugem odstavku 15. člena pravilnika o hrupu zagotoviti za delavce,
pri katerih je dosežena ali presežena ena od obeh ali obe zgornji opozorilni
vrednosti, preventivne zdravstvene preglede;
-
po drugem odstavku 15. člena pravilnika o hrupu omogočiti delavcem, pri
katerih je dosežena ali presežena ena od obeh ali obe spodnji opozorilni
vrednosti, preventivne avdiometrične preglede.
Primera: monitorski sistem s pomočjo slušalk in uporaba hi-fi
opreme
Monitorski sistem s pomočjo slušalk Sestavlja ga
prilagodljiv ušesni čep z vgrajenimi miniaturnimi zvočniki, ki delujejo kot
slušalke, ter brezžičnim sprejemnikom, ki ga je mogoče pritrditi na pas. Tak
sistem lahko zamenja običajni zvočni monitor na odru in pripomore k znižanju
izpostavljenosti hrupu, še zlasti pri popularni glasbi. Pazljivo je treba
naravnati glasnost in ga uporabljati skupaj s sistemom za rezanje konic
(limiter). V nasprotnem lahko dosežejo bobnič visoke ravni zvoka, tudi nad 110
dB. Prilagodljivi čepki morajo biti pravilno vstavljeni, sicer lahko vdira zvok
iz ozadja. Iz tega razloga ni priporočljiva uporaba cenejših in težje
prilagodljivih čepkov, saj jih po drugi strani tudi glasbeniki večinoma
zavračajo.
Uporaba hi-fi opreme
Pri uporabi glasbene opreme z visoko stopnjo reprodukcije zvoka
(hi-fi) je treba paziti, da konice ne dosežejo previsokih vrednosti. V tem
primeru so poleg visoke prejete energije hrupa v določenem času dodaten
dejavnik tveganja tudi visoke amplitude, ki lahko v izjemnih primerih povzročijo
takojšnje okvare sluha. Zato s stopnjo reprodukcije zvoka ne smemo pretiravati,
še zlasti pri hrupnejših prireditvah.
Strategija 5: Delavci
Ta strategija se nanaša na:
-
izvajalce, glasbenike, druge umetnike, učitelje glasbe, osebno ali
tehnično osebje,
-
glasbenike v ansamblih, najete za glasbeni dogodek,
-
servisno osebje ali tehnike, natakarje, gostince varnostnike, delavce
prve pomoči.
Potrebne dejavnosti
Delavec mora:
-
zbrati informacije (tudi pri delodajalcu) o škodljivosti hrupa, ki mu je
izpostavljen;
-
upoštevati dodatno izpostavljenost hrupu med vajami, pri dodatnem
glasbenem udejstvovanju zunaj delovnega časa, med poučevanjem ali v prostem
času;
-
zbrati informacije o strategijah varovanja pred hrupom, opisanih v teh
smernicah;
-
proučiti, kateri protihrupni ukrepi so zanj uporabni oziroma smiselni.

Slika
9 – Po dolgotrajnih vajah oziroma daljši izpostavljenosti hrupu naj delavci
svoje dejavnosti v prostem času omejijo na manj hrupne dejavnosti
Obveznosti
Delavec mora skladno z Zakonom o varnosti in zdravju pri delu
(Uradni list RS, št. 56/99) ter drugimi predpisi o varnosti in zdravju pri delu
izpolnjevati obveznosti, še zlasti:
-
mora upoštevati navodila delodajalca v zvezi s strategijami za
preprečitev tveganja pred čezmerno izpostavljenostjo hrupu;
-
ne sme namerno odstranjevati ali poškodovati katerega koli dela opreme,
namenjene za zniževanje hrupa;
-
med vajami, na odru in doma med individualno vadbo mora skladno z
zahtevami delodajalca uporabljati osebno varovalno opremo, kadar drugi
protihrupni ukrepi niso mogoči;
-
obveščati delodajalca o vseh novih okoliščinah, v katerih pride do
čezmernega hrupa;
-
udeleževati se preventivnih pregledov sluha.
Primer: dušilni sistem za trobila
Namenjen je predvsem igralcem trobil med njihovimi vajami za
znižanje ravni hrupa. Sestoji se iz posebnega dušilnika in sistema mikrofonov,
ki omogoča nadzor nad glasnostjo vaj brez sprememb v jakosti igranja in
intonacije.

Slika
10 – Dušilni sistem za trobila
Predlagana izbira osebne varovalne opreme za različne sekcije
orkestra
a)
violine in viole – najprimernejša je uporaba čepkov z enotnim dušenjem
za vse frekvence, čeprav nekateri zagovarjajo uporabo amplitudno občutljivih
čepkov, še zlasti v bližini glasne okolice;
b)
basi, čela in harfe – uporaba kanalskih/tonsko prilagojenih čepkov;
c)
pihala – čepki z enotnim dušenjem ali amplitudno občutljivim znižanjem;
d)
pihala (les) – čepki z enotnim dušenjem ali amplitudno občutljivim
znižanjem;
e)
flavte, male flavte, saksofoni – čepki z enotnim dušenjem ali amplitudno
občutljivim znižanjem;
f)
trobila – amplitudno občutljivi čepki ali glušniki;
g)
tolkala – amplitudno občutljivi čepki ali glušniki.
Nekateri koristni naslovi
– Ministrstvo za delo, družino in socialne
zadeve
Kotnikova ulica 5
1000 Ljubljana
http://www.mddsz.gov.si/
– Inšpektorat RS za delo
Parmova ulica 33
1000 Ljubljana
http://www.id.gov.si/
– Evropska agencija za varnost in zdravje pri delu
Goran Via 33
48009 Bilbao
Španija
http://europa.eu/agencies/community_agencies/osha/index_sl.htm
Št. 10204-18/2006
Ljubljana, dne 15. oktobra 2007
EVA 2007-2611-0091
Marjeta Cotman l.r.
Ministrica
za delo, družino in socialne zadeve